https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Skoda Superb iV (PHEV)

ihaa sanoi:
Kun auto on lähes samanhintainen kuin vastaavantehoiset bensa- ja dieselmallit niin ”hulluahan” se olisi enää tavallista autoa ostaa.
Ja ainoastaan verotuksellisista syistä. Ilman autoveroa tilanne olisi ihan eri.
 
Timppe sanoi:
Tässä nurkkapyörityksessä on talvella nyt mennyt 24kWh/100km (pitkäaikainen). Tuolla keväisellä 51km ressulla meni 18.4kWh/100km.

24kWh/100km vastaa 2.7L/100km bensaa energiasisällön mukaan.
 
Tietäjä sanoi:
24kWh/100km vastaa 2.7L/100km bensaa energiasisällön mukaan.

Siis itse energiana, mutta mikä on hyötysuhde ennen kuin energia sisältö on renkaalla autoa liikuttamassa?

Polttomoottorin hyötysuhde 35% - tosin osa lämmöstä menee kabiinin lämmittämiseen, sähkömoottorin 90%.
 
Taky sanoi:
Siis itse energiana, mutta mikä on hyötysuhde ennen kuin energia sisältö on renkaalla autoa liikuttamassa?

Polttomoottorin hyötysuhde 35% - tosin osa lämmöstä menee kabiinin lämmittämiseen, sähkömoottorin 90%.
Ilmoitetut maksimihyötysuhteet ovat tosiaan nykypolttomoottoreilla jopa lähempänä 40%, mutta normaaliajossa jäädään tuostakin hyvin kauas. Aika harvoin polttomoottoria pystytään juuri optimaalisella kuormalla ja kierrosluvulla jotta päästään maksimihyötysuhteisiin. Toki tasavauhtisessa maantieajossa voidaan päästä lähemmäs maksimihyötysuhdetta.
 
Rav4 TMn mukaisen kulutuksen 5.2/5.1 eli 46.4kWh energiaa/100kkm bensalla. On aika hyvä jos ajattelee että paljon matalammalla lataushybridillä menee sähköä 24kWh/100km ja jonkin verran bensaa päälle. Jos bensaa palaa tuon lisäksi 2.5L/100km niin energian kulutus on täysin sama.

 
Tietäjä sanoi:
Rav4 TMn mukaisen kulutuksen 5.2/5.1 eli 46.4kWh energiaa/100kkm bensalla. On aika hyvä jos ajattelee että paljon matalammalla lataushybridillä menee sähköä 24kWh/100km ja jonkin verran bensaa päälle. Jos bensaa palaa tuon lisäksi 2.5L/100km niin energian kulutus on täysin sama.

Ei se RAV4 välttämättä talvella mene tuolla kulutuksella

Eikä voi oikein vertailla TM:n testikulutusta ja yhden käyttäjän kertomaa kulutusta omassa ajossaan. Tai voi, mutta ei se niiden autojen välisestä kulutuserosta oikeaa kuvaa anna
 
arska sanoi:
Ei se RAV4 välttämättä talvella mene tuolla kulutuksella. Eikä voi oikein vertailla TM:n testikulutusta ja yhden käyttäjän kertomaa kulutusta omassa ajossaan. Tai voi, mutta ei se niiden autojen välisestä kulutuserosta oikeaa kuvaa anna
Nimenomaan. Itse olen päässyt parilla plus asteella lähes 50km, kun lähdin lämpimästä hallista. Monesti pikkupakkasilla matka on kuitenkin ollut noin 35-40km luokkaa. Lämmityksen käyttö vaikuttaa Superbissa rangeen todella paljon. Jos sähkäreitä vertaillaan keskenään, täytyy olla täysin samat olosuhteet, samat sisälämpötilat jne.
Tuohon bensan kulutukseen. Edellisestä tankkauksesta on 780km ja polttiskulutus on tasan 1l/100km, sähkön 19,8kWh/100km. Tästä vois päätellä, että mulle tuo plugari on toimiva peli. Jos ajaa yli 200km matkoja jatkuvasti, niin toki diesel on järkevämpi.
 
jopo sanoi:
Jos ajaa yli 200km matkoja jatkuvasti, niin toki diesel on järkevämpi.
ei välttämättä.
jos kotona joka yö pystyy lataamaan, niin 40km sähköllä aina matkasta alkuun tai sen aikana.
lisäksi poistuneella dieselverolla kompensoi hieman kovempaa kulutusta akku tyhjänä ja sitten nuo kaikki pienet kaupunkiajot joita ainakin tulee itsellä 100-200 km/vko hoituu pelkästään sähköllä joihin hupenisi 10-15 ltr polttoainetta

 
arska sanoi:
Ei se RAV4 välttämättä talvella mene tuolla kulutuksella

Eikä voi oikein vertailla TM:n testikulutusta ja yhden käyttäjän kertomaa kulutusta omassa ajossaan. Tai voi, mutta ei se niiden autojen välisestä kulutuserosta oikeaa kuvaa anna

Aivan totta mutta perspektiiviä tuo antaa. Ehkä se todellinen sähkön kulutus olisi jossain 19kWh/100km tuntumassa.
Yllättävän lähellä kuitenkin pelkällä bensalla ajaen ollaan lataamalla liikkumista kun molemmat hybridejä.

Ite kun tuota Superbin plugaria pidin itelle yhtenä vaihtoehtona ja sitä koeajoinkin niin olisin kyllä todella toivonut että se webasto olisi lämmittänyt myös ajossa. Nimittäin olen täysin varma että webaston hyötysuhde lämmön tuotossa on niin hyvä että kustannusmielessä se ei juuri häviä sähkön käytölle lämmittämisessä.

Jos oletetaan 80% hyötysuhde ja bensassa kun on 9kWh/L, ja jos normaalisti (unohdetaan corona) bensa maksaisi 1.4e/L niin lämmitys kWh maksaisi n. 19c. Sähkön hinta seinässä luokkaa 14c/kWh ja siihen latusin ja akun häviöt niin ollaan aika samalla hehtaarilla.

 
Tuulilasi 4/20 on farkun koeajo ja sen paikkaansa pitävyydestä voi vastata kyseisen auton omistavat. Loppuarvostelussa 4/5 on monelle hyvälle autolle hyvä saavutus, myös PHEVille.
 
^onko tuo testi vai lyhyt kokeilu?

Pirskale kun Tuulilasin web-sivulta en enää löydä mitään. Tuntuu olevan tärkeämpää Apu-lehden myyminen kuin autolehden sisällön kertominen  :eek:
 
Moro!

Uusi forumilla, ite sain maaliskuussa oman SportLine Combi iV:n. Siirryin BMW:stä koska tarvitsin lisää tilaa ja ns. järkevämmän auton.

Tähän asti oon todella tyytyväinen, toki jotkut asiat ketuttaa etenkin bemmistä siirtyneenä. Näistä nyt päällimmäisenä jo edelläkin mainittu korkea ajoasento, tosiaan välillä huomaa että takapeili tulee näkökentän edelle etenkin kun yrittää katsella jalankulkijoita. Toinen on sitten tuo infotanement järjestelmä mutta uskon sen olevan vain tottumiskysymys meinaan valikkoa on jonkinmoista ja kunnon selitystä ei kaikkeen tunnu löytyvän ei manuaalista eikä Skodan äpistä.

Itellä on vanteita myöten täysmista auto ja tykkään että myös SKODA teksti auton takaosassa sekä muut merkinnät ovat mustia.

Noi lataushommat on itelle vielä vähän hepreaa eli kannattaako se minimivaraus pitää 10% vai 50%?
Manuaalissa on kuva missä navin saa mittaristoon, onko joku keksinyt että miten vai onko tämä jotain mitä olisi pitänyt tilata erikseen? Saan kyllä opastuksen mutta manuaalissa on kuva missä koko karttakuva on siinä. Itellä Amundsen infotainment.
Kattelin että jengi on ostanut oman kaapelin ja hieman googlailin aika suolasen hintasia nuo, yli 600€? Ite nyt latailen sillä Skodan omalla suko-mötikällä.

Mutta tilaa on ja sähkö kuljettaa!

 

Liitteet

  • 5346B22C-C80B-4F9A-8124-7654C6C31133.jpeg
    5346B22C-C80B-4F9A-8124-7654C6C31133.jpeg
    68,6 KB · Katsottu: 329
Onnea uudesta autosta. Kyllä musta on kaunis väri :)

Hypridi sanoi:
Noi lataushommat on itelle vielä vähän hepreaa eli kannattaako se minimivaraus pitää 10% vai 50%?
Nyrkkisääntönä lataa niin usein kuin vain on mahdollista. Auton tekniikka kyllä huolehtii, että vaikka akkurange näyttäisi ajotietokoneessa 0km, niin siellä akustossa on kuitenkin reserviä, jonka huomaa kiihdytyksissä.

Hypridi sanoi:
Kattelin että jengi on ostanut oman kaapelin ja hieman googlailin aika suolasen hintasia nuo, yli 600€? Ite nyt latailen sillä Skodan omalla suko-mötikällä.
Minkälaiset latausmahdollisuudet sinulla on kotona? Onko tarjolla pelkkää schukoa, vai saatko asennettua kotilatausaseman (type2)? Normaali schukosta ei saa ottaa jatkuvaa 16A virtaa, joten tätä varten pitäisi asennuttaa super-schuko (sininen) ja sähkäri tarkastaa samalla kaapelin/sulakkeen riittävyyden ja kestävyyden.

Minkä tehoinen ac-laturi tässä on?
 
Sähköasioista sen enempää tietämättä ainakin pistoke on sininen ja sähkötaulussa 16A sulake, eli ilmeisesti supersuko? :)
 

Liitteet

  • 7DD40ED2-DF0B-4701-B28C-8FF93473E484.jpeg
    7DD40ED2-DF0B-4701-B28C-8FF93473E484.jpeg
    38,4 KB · Katsottu: 249
Hypridi sanoi:
Manuaalissa on kuva missä navin saa mittaristoon, onko joku keksinyt että miten vai onko tämä jotain mitä olisi pitänyt tilata erikseen? Saan kyllä opastuksen mutta manuaalissa on kuva missä koko karttakuva on siinä. Itellä Amundsen infotainment.

Amundsenissa ei ole saatavilla vielä navia mittaristoon, tulee myöhemmin (kesällä) päivityksen myötä mahdollliseksi. ELi Columbuksessa tuo on jo nyt mahdollista, Amundsenissa ei. Tämäkin yksi maahantuojan lapsuksista kun ei ole tiedetty mitä on myyty. Manuaali myös hanurista kun ei ole kaikkea tarvittavaa tietoa olemassa.
 
Kyllä, tuosta sinisestä super-schuko liittimestä kestää ottaa jatkuvaa 16A virtaa ja samassa johtimessa näkyy olevan voimavirtapistoke, joten sinne tulee vähintään 5x2,5mm2 kaapelointi. Tuohon on helppo asentaa myöhemmin
kiinteä latausasema, jos sellaisen innostut laittamaan, kun tarpeeksi jämerä kaapelointi on jo valmiina.

Paljonko se Skodan oma matkalaturi ottaa maksimissaan virtaa? Monesti nuo matkalaturit on rajoitettu max. 10A virtaan. Tämän takia monet hommaa sitten erikseen matkalaturin, jolla pystyy ottamaan 16A virtaa ja saa näin ollen lataustehon 3,6kW.

Tuosta voimavirtapistokkeesta saat sitten otettua useammasta vaiheesta 3x16A, jolla saa maksimissaan 11kW lataustehon. En tiedä paljonko tuon Skodan sisäinen ac-laturi on ja jos hyödyntää vain yhtä vaihetta, niin silloin 16A virralla se on 3,6kW.
 
Skodan matkalaturi on rajattu 8A virtaan, ja auto ottaa vastaan max 16A yhdellä vaiheella
 
Liikkeessä mulle sanottiin että tolla matkalaturilla pitää laittaa se Rajotettu lataus päälle? Muistaakseni syynä että siitä oli joku mökki joskus palanut. Tietääkö kukaan takemmin? :)
 
Vai että mökki palanut :D Olisko hätävalhe kun eivät ole saaneet piuhaa toimimaan tuolla 8A...siksi pitää joillain autosta rajata 5A virtaan. Itsellä toimii piuha 8A virralla normaalisti
 
slarpa sanoi:
Amundsenissa ei ole saatavilla vielä navia mittaristoon, tulee myöhemmin (kesällä) päivityksen myötä mahdollliseksi. ELi Columbuksessa tuo on jo nyt mahdollista, Amundsenissa ei. Tämäkin yksi maahantuojan lapsuksista kun ei ole tiedetty mitä on myyty. Manuaali myös hanurista kun ei ole kaikkea tarvittavaa tietoa olemassa.

Kamiqissa sen saa näkyviin siitä ratin kaikkein oikeanpuoleisimmasta nappulasta. Sitä painettaessa mittariston keskelle tulee valikko, jota selaamalla (oikeanpuoleisella rullalla) voi valita mitä mittareiden keskellä näkyy, navigointi on yksi vaihtoehto. Ja navigoidessa se tulee automaattisesti näkyviin.
 
Mulle myyjä väitti, että näissä on aina Webasto Skoda Connectilla ohjattuna  (eli melkein sama kuin ei olisi ohjainta ollenkaan) vakiovarusteena. Kuitenkin karvalakkiin se on lisävarustelistalla. Kumpi lie oikeassa?
 
slarpa sanoi:
Amundsenissa ei ole saatavilla vielä navia mittaristoon, tulee myöhemmin (kesällä) päivityksen myötä mahdollliseksi. ELi Columbuksessa tuo on jo nyt mahdollista, Amundsenissa ei. Tämäkin yksi maahantuojan lapsuksista kun ei ole tiedetty mitä on myyty. Manuaali myös hanurista kun ei ole kaikkea tarvittavaa tietoa olemassa.

Jaa. Ainakin Kodiaqissa saa Amundsenissa navin mittaristoon. Jos haluaa kartankin (digimittaristoon), niin pitää radion navinäytöltä valita mittaristonäkymä. Amundsenissa saa kartan vain joko radion tai mittariston näytölle. Ei molempiin yhtäaikaa niin kuin Columbuksessa.