https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Skoda Octavia III

Harkinnassa on 2017 tai 2018 farmari scout. Kysyisin minkälaisiin kulutuksiin olette päässeet eri ajoissa, ja mitä yleisiä huoltoja/vikoja voi olettaa 90-160k km välilillä ?
 
Vale - emävale - tilasto:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=1&fuelsort=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&exactmodel=scout&powerunit=2

Mutta tuosta saa käsitystä... pienellä menee. 150 diesel-scoutin keskikulutus spritmonitoriin kirjattuna on luokkaa 6,6 l/100km.

90-160tkm välillä tulee (vähän iästä riippuen) vastaan normihuoltojen (15/30tkm välein) lisäksia ainakin kerran DSG-vaihteistön öljynvaihto, mahdollisesti jakohihnan vaihto (riippuen missä ajelet, miten on kulunut) sekä sitten suositeltavaa on 60tkm välein puhdistaa haldexin öljysihti ja vaihtaa haldexin öljyt.

Teetettynä tuollainen "iso" huolto jossa tehdään kaikki on varovaisesti arvioiden 600-1000€ riippuen huoltopaikasta.

Vikoja.. no... tuota voimalinjaa (diesel, automaatti, haldex-neliveto) on tehty satoja tuhansia joten onhan näissä jotain tullut vastaan. Just vaikka tuota haldexin pumpun antautumista huoltojen laiminlyönnistä. Mutta ompa perääkin antautunut muutamia. DSG:tä moni pelkää, mutta automaattina näissä se on kestävempää sorttia - bensana joko 6-vaihteinen DSG tai sitten dieselinä 7-vaihteinen märkäkytkin-DSG. Molemmat osoittautuneet toimiviksi.

karhunikin talli kannattaa lukaista: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=8075.0

juupelin ex-autosta on myös paljon juttua, ei ole scout eikä farkku - mutta voimalinja on sama muuten: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=2396.0

yhden vähän ikävemmän asian kanssa pääset tutuksi esakon tallissa: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4190.0

...eli 184hp dieselkoneen kylmäkäynnistysongelmat. Tuo vaivaa kaikkia tuon tehoisia dieseleitä VAG-konsernissa, merkistä ja mallista riippumatta. 150 tai 190 hevosvoimaisia koneita tuo ei koske.
 
Lillukan varsia, mutta 2.0TSI bensakoneen perässä on myös märkä 7v DSG. Tosin se taisi tulla saatavilla vasta 2019 vuosimalliin.
 
Jos oikein nisutetaan niin MY18 taitaa olla vielä 1.8TSI mutta MY19 on 2.0TSI. On tullut saataville 2018 loppukesästä eli rekkauspäivän mukaan 2018 mallisia  :)

No samapa tuo. Molemmat varmaan ihan toimivia paketteja. Noita 1.8TSI Scoutteja näyttää jonkin verran olevankin tarjolla. Veikkaisin kyllä, että tuollaisella saa varautua 7-8l/100km seka-ajon kulutuksiin oli kumpi motti vaan.
 
Minulla on nyt Enyaqin myynnin jälkeen ajossa vanha (2017) Ocu 1.6 TDI Ambition. Se oli Keravan Laakkosen halvin vaihtoauto ja ostin sen "odotteluautoksi" sovitulla takaisinostohinnalla marraskuulle.

Tällä on ajettu 125 tkm. Autolle oli teetetty Autotohtorin tarkastus ja huolto just 125 tkm kohdalla. Merkkiliikkeen huoltokirja on täydellinen. Renkaat ovat outoa halpismerkkiä, ja kiveniskemiä sekä pieniä naarmuja löytyy. Aika siisti tämä silti on.

Käyttöominaisuudet ja ajotuntuma ovat yllättäneet positiivisesti. Diesel kalkattaa kuuluvasti, mutta vääntää yllättävän ponnekkaasti tässä nurkka-ajossa max 80 kmh alueilla. DSG:n kanssa aika kivakin voimalinja. Alusta tuntuu hieman pehmeältä vs muistoni RS -mallista, ja saattaa tässä jo olla iskaritkin kuluneet, vaikka ykkösarvion tohtorilta saivatkin. Meno on mukavaa, suuntavakavuus erinomainen, ja tällä lähtisi mielellään pitemmällekin maantiereissulle. Peruspenkkien vaatimaton tuki ja lyhyt istuinosa tulisi ehkä ekana valituslistalle pitempään ajaessa.

 
Mikähän on menossa tankkausluukun lukituksessa rikki? Kun laittaa ovet lukkoon niin välillä kuuuluu tankin luukun kohdalla sellaista ”räminää”. Rasvannut sitä tappia sieltä luukun sisältä ja välillä se poistuu ja välillä se ääni kuuluu taas.
 
Onko muilla ollut talvisäällä oviongelmia Octavian kanssa? Jos siirrytään plussasta reiluun pakkaseen, kuljettajan puolen ovi kiukuttelee. Viime vuonna ovi avautui, mutta päätti mennä kiinni vasta auton lämmettyä eli reilun vartin kuluttua. Tänä vuonna oven sensorit ovat päättäneet, että kuljettajan puolen ovi pysyy kiinni. Könyät sitten pelkääjän puolelta kuljettajan istuimelle ja ajat jonkin verran (ainakin vartti). Lämmettyään ovi toimii taas normaalisti. Ei niin kiva ominaisuus. Löytyykö kohtalotovereita? Kyseessä siis 19 mallinen Style Business line.
 
Onko tälle mallille vm2014 liikaa yli 310 000 km. 1.4 ja huollettu.
Mitä näillä kilometreillä pitää huomioida? Kone tuskin loppu..
Vaihdeloota tms?
 
Onko tässä mallissa (1.2TSI vm. 2013) oikeasti jakohihnan vaihtoväli 6 vuotta riippumatta kilometreistä? Porukoitten autolla ajettu vasta alle 51 000 km.
 
Onko tässä mallissa (1.2TSI vm. 2013) oikeasti jakohihnan vaihtoväli 6 vuotta riippumatta kilometreistä? Porukoitten autolla ajettu vasta alle 51 000 km.
Muistaakseni hihnoille on euroopassa tarkastus jossain vaiheessa ja sitten 30tkm välein tsekkaus ja tarvittaessa vaihto.

Suomessa maahantuoja(t) on näiden MQB hihnakoneiden kanssa ottanut tiukemman linjan ja suosittelevat hihnanvaihtoa "ennakoivasti" vedoten kylmässä säässä ja pölyssä ajoon. Sinänsä ostan selityksen, kun se lämpötilanvaihtelu oikeasti tekee hallaa sille hihnallekin, eikä nämä oktopölyt ym ole kestävyyttä sinänsä parantaneet.

Mutta virallisen totuuden saat valmistajalta tarvittaessa. Huollot (merkki- tai villihuolto) usein antavat suosituksia, joissa on kaupallistakin taustaa heillä.