https://tummennuskalvot.fi/

Skoda Octavia II Scout

P

P.Alikka

Vieras
Laitetaas tämmöinen aihe tuo uudenman Scout aiheen kaveriksi. Itselle tupsahtaa huomenna ajoon siis vm. 2007 Scout 2,0 TDI 140 hp + manuaali. Kilometrejä auto on taittanut jo >160 tkm, eli varmaan jotain palikoita täytyy varautua uusimaan jossain välissä, toivottavasti ei kuitenkaan ihan pian.

Kova tavoite on tätä nyt pitää tätä taloudessa vuosia, ensin ykköskuljettimena ja jos jotain uudempaa joskus tulee niin sitten kakkosautona ja laskea tuo sigun Opel peltoautoksi.

Jotain kokemuksia ja kyssäreitä tulee raapusteltua kun kokemuksia karttuu, mutta nyt jo tiedossa muutama juttu jotka takuuvarmasti tulee tehtyä.

-radion vaihto
-b ja c-pilarit mustaksi (dippi+lakka?)
-Superskodalta erilaista pikkusälää niin auto tuntuu omalta :D (mm. kaasupumppu konepeltiin, sisutaan vähän muutakin sävyä mustan lisäksi...)


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
^ hyvät on ainaskii 3M kalvot. Ostospaikkana voi käyttää esim Taperollia Helsingissä. Halpuudesta en tiedä. TeBsulle ja muille jyppiläiset voivat ihmetetällä teipattuja pilareita nimimerkki kimmmon mustassa kolmos ocussa.
 
^Täytyypä plärätä nuo 3M:n teipit läpi jos noista löytyis joku mukava "alumiinin" oloinen noihin sisusta ämpärimuoveihin.

Mietin vaan mistä se JiiJii noita keksi suositella...  ;)

Ja kysymys enemmän Vagineista tietäville. Jos haluaa ratin nappuloilla (autossa ei siis ole nyt monitoimiohjauspyörää) niin onko siellä olemassa valmius ratin kytkemistä vailla, vai pitääkö joku "ohjauspurkki" päivittää myös?
 
TeBsu sanoi:
Samoja vinkkejä kaipailisin ite? Mikä ois hyvää teippiä? Tai hiilarikalvoo? ;) halpaa ja hyvää onko?

3M teippiä on mulle laitettu kahteen Ocuun, hyvin pysyy kunhan ei Octaviassa tuo teippausta liika alas. Halpa ja hyvä pitää ostaa erikseen mutta ei tuollainen hyväkään teippi ehdi paljoa maksaa kun sitä menee niin vähän, taisi olla asennettuna ~70€ luokkaa B-pilarit Octaviaan.

P.Alikka sanoi:
Ja kysymys enemmän Vagineista tietäville. Jos haluaa ratin nappuloilla (autossa ei siis ole nyt monitoimiohjauspyörää) niin onko siellä olemassa valmius ratin kytkemistä vailla, vai pitääkö joku "ohjauspurkki" päivittää myös?

Kyllä se taitaa ohjauspurkin vaihdon vaatia, Downtime on moisen muutoksen joskus tehnyt joten hän osannee valaista tarkemmin ;)
 
3M scotchcal black matte 80 tjsp teipillä olen 3 bemarista kromilistat taikonut piiloon ja 10e/m2 maksoi tuo teippi vuosi sitten. Metrin minimiosto, olikohan 100-120cm leveää. Itsekin voin siis suositella noita 3M:n teippejä ainakin tuohon tarkoitukseen. Jos itse teippaa, eikä ole reunojen kanssa tarkkana, niin harjakoneessa voi tulla ongelmia, mutta itse tulee harvemmin harjakoneita käytettyä. Muuten kestää kyllä esim. painepesuria hyvin.
 
Karvis sanoi:
Kyllä se taitaa ohjauspurkin vaihdon vaatia, Downtime on moisen muutoksen joskus tehnyt joten hän osannee valaista tarkemmin ;)
Näin vähän valitettavasti muistelinkin. Täytyypä vähän haeskella kuinka paha homma tuo olisi...

Taitaapa mennä tuota 3M "harjattu alumiini" teippiä 1 m pätkä tilaukseen...
 
P.Alikka sanoi:
Näin vähän valitettavasti muistelinkin. Täytyypä vähän haeskella kuinka paha homma tuo olisi...

Taitaapa mennä tuota 3M "harjattu alumiini" teippiä 1 m pätkä tilaukseen...

Jep. Ainakin minulla vaati silloin myös sen rattiakselilla olevan ohjainlaitteen vaihdon.
Tämä kannattaa varmistaa ensin vcds:llä. Googlaamalla löytyy versiot mitkä tukee monitoimirattia,
Ratin lisäksi tarvitset myös uuden airbagin johdon jossa on piuhat noille nappuloille.

Itse vaihto-operaatio on melko suoraviivainen ja googlella löytyy esim. Golfiin kuvalliset ohjeet ratin ja ohjainlaitteen vaihtoon.
 
^Kiitos, täytyypi laittaa kesällä Google-kuumaksi ja katsastella mistä palikat löytyisi.  :)
 
Mulla oli tuollainen pari vuotta sitten. Vaihtoon lähti 250tkm ajettuna ja tuohon mennessä remontit olivat:
- yksi vetarin nivel
- yksi ahtoputki
- xenonien polttimot.

Mitään muuta tekniikalle ei oltu tehty huoltojen lisäksi. Auto oli erinomainen ajaa ja alusta yhäkin jämäkässä kunnossa. Turbo vähän vihelsi mutta niinhän se vaggilaisissa on tapana.. Oviaukoissa oli tiivisteiden syömiä jälkiä jotka olisivat jo kaivanneet ammattimaalaria. Hyvä auto.
 
Hyvä käyttöauto tuo Scoutti on, ei mitään ylimääräistä eikä preemiumia, mutta hoitaa hommat mitä kuski käskee. Itselläni on 2010 malli, jossa kuitenkin vielä 8-venttiilinen BMM -kone joka sinunkin autossasi on. Eli koppa facelift, kone vanha. :)
Elokuussa tulee kaksi vuotta ajoa tuolla minulla ja kilometrilukema on noussut 135tkm --> 186tkm. Ei ole tarvinnut juuri pajalla seisottaa, alkuvaiheessa vaihdettiin vuotava EGR-jäähdytin, joka sihisi hauskasti kiihdytyksissä, sen jälkeen ajo on ollut huoletonta.
Maavaraa saisi omaan käyttöön olla vielä pari senttiä lisää, mutta teräksinen pohjapanssari on hoitanut kosketukset tähän mennessä.
 
Hyvälle kuulostavat Antin ja Esoxin kokemukset. Tänään tuli Partiolaisella jonkunlainen lenkki ajeltua, kaupungissa, valtatiellä ja sitten vähän semmoista soratietä minne en Leonia viitsi viedä. Ihan mukavalle autolle tuntuu. Hiljaisempi kuin Leon ja ohjauksestakin tykkään enemmän. Tietysti tuulella vähän huojakampi, mutta eiköhän tuolla ajonsa ajele ja nyt ei se talven tulokaan harmita  ;D, vaikka siis eihän tuon auton nelivedolla mitään tee...  :rolleyes: ...näin olen palstoilta lukenut...

 
Onnea vaan P.Alikalle "rohkeudesta" hankkia käytetty Skooda! Mukava nähdä että on heti hyviä fiiliksiä hankinnasta.
Itselläni työmatkan varrella skoda liike ja pihaan tullut 2 uutta punaista scouttia. On niissä vain jotain!
 
^Kiitos, Ocu II:a oli helppo katsella kun osasi nuo aiemmasta Ocusta (vm. 05) tutut ongelmapaikat katsastaa. Aika tuttu kyytihän tuossa on eli kyllästyminen iskee varmasti ennemmin tai myöhemmin, mutta hälläköväliä, tuolla nyt ajellaan töihin ja takas...
 
Noh! Positiivinen asenne vain niin kaikki paremmaksi muuttuu ;) Mikähän näissä on? Niin tylsän näköisiä mutta niin vaivattoman mukavia?
 
Onnittelut Alikalle! Minkäs väristä täs pitää bongailla?
Opettele vaan  tuo teippaus niin voit sitten tojonkin keskikonsolia komistaa...
 
Jysky sanoi:
Onnittelut Alikalle! Minkäs väristä täs pitää bongailla?
Opettele vaan  tuo teippaus niin voit sitten tojonkin keskikonsolia komistaa...
Punikkia tietysti!  :) taidan sitten 13.6 tulla Mobiliaan tuolla vanhuksella.
 
Navin sovittelua. Jos onnistus semmoinen yläreunasta saranointi tuohon kojelaudan päällä olevaan lokeroon. Tavoitteena siis se, että kun painaa lokeron auki, niin navi nousisi sieltä mukana esiin. Vaatii vaan vielä paljon pään raapimista ja olutta asennukseen... lomilla sitten  :D

 

Liitteet

  • Navi.jpg
    Navi.jpg
    224,9 KB · Katsottu: 261
Tullut tässä lomilla ollessa ihasteltua kuinka paljon mukavampi tuolla Skeidalla on näitä sorarännejä, joita teiksikin kutsutaan, ajella. Mukavasti pystyy soratiellä pitämään ~90 km/h reissuvauhtina. Leoni nyt vaan on asfalttiviidakon auto ja Scout taas tämmöiselle wanna be maanviljelijälle sopiva peli  :)
 
Oon nyt ajellu tääl savon suunnalla niin on välillä kyl nopeusrajoitus ja tienkunto ristiriidassa. Välillä oikein pelottaa ajaa yhdistelmällä halkinaisella tiellä!
 
^Jep, alempi tieverkko on täällä Sawossa(kin) melko jäätävässä kunnossa. Kyllä asfalttiteiltä löytyy välillä semmoisia hyppyjä, että pauke vaan kuuluu Leonin alustasta.  :rolleyes: Tarttis tehrä jotain tolle tiestölle...
 
Jaahas, onko kukaan vaihtanut Scouttiin (BMM-kone) ahtoputkea? Onko minkälainen operaatio? Vai vienkö suosiolla ammattilaisten korjattavaksi?

Lähdin risteyksestä kiihdyttämään ylämäkeen ja pokspssss... Sitten meni kone vikatilaan ja nilkuttamalla sillä pääsin kotiin.
Uudelleen käynnistämällä vikatila on hetken poissa, kaasua painaessa kuuluu selkeä ylimääräinen suhina joten kai se joku noista putkista vuotaa...
 
Esox sanoi:
Jaahas, onko kukaan vaihtanut Scouttiin (BMM-kone) ahtoputkea? Onko minkälainen operaatio? Vai vienkö suosiolla ammattilaisten korjattavaksi?

Lähdin risteyksestä kiihdyttämään ylämäkeen ja pokspssss... Sitten meni kone vikatilaan ja nilkuttamalla sillä pääsin kotiin.
Uudelleen käynnistämällä vikatila on hetken poissa, kaasua painaessa kuuluu selkeä ylimääräinen suhina joten kai se joku noista putkista vuotaa...
Onko hajua mikä putki vuotaa tai tarkemmin että mistä? Tämä siksi, koska paikkoja on aika monta siellä ylipainepuolella, ja pelkällä liitoksen uusiksi kiristämiselläkin voi selvitä. Siellä ei siis ole "vain yhtä" putkea.
 
Ei oikein päällisin puolin näy mitään. Välijäähdyttimen alaosasta lähtevän pehmeän putken ja siihen kiinnittyvän kovan putken liitos on vähän kostean näköinen, mutta käsin tunnustelemalla ei olisi löysässä. Siis linkin kuvassa putkien 10 ja 11 liitos. Mitään muuta en huomannut. Suhina on vaikea paikallistaa, kun paikallaan käydessä/kaasutellessa sitä ei kuulu. Ajaessa sitten paineet kun nousee, kohina on kova ja auto ei kulje.