https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Skoda fabia -15 cruise + jarrupoljin

Arde

Uudenkarhea
Liittynyt
12.1.2021
Olipas mielenkiintoinen havainto eilen ajaessani turun motaria ja 80 vauhdista cruise päällä piti hidastaa 60km/h mutta jarrupoljin oli todella jäykkä, sain kyllä hidastettua ja luin että vastaavaa ongelmaa (ominaisuutta) on olut muuallakin. Tänään kehällä 60km/h cruisella ei ongelmaa ollut, mikähän logiikka kyseessä?
 
Siirretty Skoda-kategorian alle...

Itse ongelmaan ei valitettavasti ole isommin ajatuksia. Jos vakkari ei tipu pois päältä ja aiheuttaa kovuutta, niin onkohan jarrupolkimen kytkin kunnossa?
 
Sorry en ollut varma minne kuuluu, ahaa eli tästä voisi päätellä että jarrupolkimen kuuluu olla raskas jos vakkari on päällä? :eek: no voihan tuon kytkimen tarkistaa mutta kuulostaa oudolta.
Jarrupoljin on ollut kyllä muuten ihan normaali.
 
Jarrupoljin ei ole itselläni ollut missään autossa (ei edes -11 Fabiassa) raskas vakkarin kanssa, eli ei se normaalia ole. Heitän ihan villin arvauksen, että lattiamatto on valahtanut polkimen alle kaasujalkaa lepuuttaessa ja laittanut hanttiin.
 
No täytyy seurata,tuntuu vaan oudolta kun ongelmaa ei esiinny kuin cruisen kanssa satunnaisesti.
 
Esitän teorian.

Jarrutehostin toimii alipaineella. Alipaine saadaan moottorin imusarjasta. Tasaisessa matka-ajossa alipaine imusarjassa on aika vaatimaton. Jos jarrutehostimen alipaineen takaiskuventtiili vuotaa, niin piiiiitkässä tasaisessa matka-ajossa tehostimesta loppuu alipaine. Sen takia poljin tuntuu jäykältä, koska tehostin on menettänyt tehoaan alipaineen vähyydestä tai jopa puuttumisesta johtuen.

Teoria päättyy.
 
Hyvä teoria ja kuulostaa järkevältä, no jos ongelmaa edelleen esiinty niin täytyy jossain välissä tarkistuttaa vuotaako venttiili.
 
Ainakin mulla tavallinen.
Ja sitten se törmäysvaroitin joka kai jarruttaa itsekseen jos on vaaratilanne.
 
Oma havaintoni on ollut, jotta jos auto jarruttelee ja itse painaa samalla jarrua, on poljin kovan tuntuinen.
 
No on tää mielenkiintoista  :eek: käväsen mökillä niin ehkä palaan viisaampana takaisin.
 
No niin, JNI arvaus lähinnä oikea, cruisen kanssa useammin jarrupoljin jäykkä mutta ei kuitenkaan aina, palatessa en huomannut mitään jäykkyyttä missään  ;D