https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Skoda Enyaq iV

Erikoista, kun esim. Scalassa on sellainen asetus suoraan valikoissa, josta tuon ominaisuuden saa pois päältä. Veikkaisin, että kyseinen ominaisuus on myös octaviassa ja superbisssa. Mikähän voi olla syynä, että se on jätetty pois enyaqista?
 
Mikähän voi olla syynä, että se on jätetty pois enyaqista?
On se jätetty monesta muustakin uudesta volkkarikonsernin autosta pois, ellei jopa kaikista?

Legendan mukaan tämä on seurausta siitä, että kasikoppaisen Golfin törmäystesteissä takaovi aukesi ja ratkaisua haettiin pakottamalla ovet lukkoon ajon aikana. Se on faktaa, että tuo oven aukeaminen tapahtui (lähde: https://www.autoevolution.com/news/...ing-crash-test-still-gets-5-stars-139862.html) mutta johtuuko ovien lukkoon pakottaminen tuosta vai jostakin muusta, siitä ei varmaa tietoa ole kuin automerkin suunnittelijoilla itsellään.
 
Ilmeisesti kakka maku jöi autosta ja jotain ihan muuta tilalle?
No en sanoisi että huono maku, ihan ok auto. Uskon että tuo lämmittimen käyttö etänä tulee akun vaihdolla kuntoon. 6kk leasingin otin sen koska vielä kysymysmerkkinä mahdollinen työsuhdeauto joka selviää lähiaikoina. Ed. leasing oli myös 6kk, Pole 2.

Seuraava auto tulee olemaan joko 1. työsuhdesähkäri 2. oma 2v leasing sähkö 3. oma käytetty sähkö/hybridi (35-45K€).

Enyaq on hyvä peli ja hyvin varusteltu mutta tällä hetkellä fiilis on että ehkä mieluummin joku toinen merkki vaikka ei ole mitään varsinaista syytä, fiilisjuttuja jonka aika näyttää.
 
No en sanoisi että huono maku, ihan ok auto. Uskon että tuo lämmittimen käyttö etänä tulee akun vaihdolla kuntoon. 6kk leasingin otin sen koska vielä kysymysmerkkinä mahdollinen työsuhdeauto joka selviää lähiaikoina. Ed. leasing oli myös 6kk, Pole 2.

Seuraava auto tulee olemaan joko 1. työsuhdesähkäri 2. oma 2v leasing sähkö 3. oma käytetty sähkö/hybridi (35-45K€).

Enyaq on hyvä peli ja hyvin varusteltu mutta tällä hetkellä fiilis on että ehkä mieluummin joku toinen merkki vaikka ei ole mitään varsinaista syytä, fiilisjuttuja jonka aika näyttää.
Juu no tässä nyt on omat puutteensa omasta mielestäni ainakin.

Vaikka alla 19-tuuman testivoittaja-kitkat niin silti maantiellä kuuluu meteliä jonkin verran. Omasta mielestä Matrix-valojen pitkät ei kovin häävit ole. Harmi myös kun ajovakausta ei saa kokonaan pois. Lisäksi auto tuntuu olevan melkoinen luistelija liukkaalla vaikka on nelivetoinen. Jarrutuntuma on ainakin kaupungissa hiukan erikoinen. Etupenkeissä voisi olla myös säädettävä reisituki.
 
Juu no tässä nyt on omat puutteensa omasta mielestäni ainakin.

Vaikka alla 19-tuuman testivoittaja-kitkat niin silti maantiellä kuuluu meteliä jonkin verran. Omasta mielestä Matrix-valojen pitkät ei kovin häävit ole. Harmi myös kun ajovakausta ei saa kokonaan pois. Lisäksi auto tuntuu olevan melkoinen luistelija liukkaalla vaikka on nelivetoinen. Jarrutuntuma on ainakin kaupungissa hiukan erikoinen. Etupenkeissä voisi olla myös säädettävä reisituki.

Tulin muuten löytäneeksi paikan mistä nuo avut saa melkein kokonaan pois päältä, mutta tuolloin ei salli esimerkiksi vakkarin käyttöä ja palautuu tietyn nopeuden jälkeen ennalleen. Mutta on tosiaan kosketusnäytön syövereihin jarrut-valikon taakse piilotettu, eli kovin helpolla noita ei pääse napsauttamaan pois.

Tuntuu että tuo edellinen päivityskierros tosiaan jotain auttoi niihin 12V akku ja äppiyhteys - ongelmiin, nyt pakkasaamuina ei ole enää herjaillut suojausrajasta ja etälämmitys on lähtenyt päälle yllättävänkin sutjakkaasti.
 
Tulin muuten löytäneeksi paikan mistä nuo avut saa melkein kokonaan pois päältä, mutta tuolloin ei salli esimerkiksi vakkarin käyttöä ja palautuu tietyn nopeuden jälkeen ennalleen. Mutta on tosiaan kosketusnäytön syövereihin jarrut-valikon taakse piilotettu, eli kovin helpolla noita ei pääse napsauttamaan pois.

Tuntuu että tuo edellinen päivityskierros tosiaan jotain auttoi niihin 12V akku ja äppiyhteys - ongelmiin, nyt pakkasaamuina ei ole enää herjaillut suojausrajasta ja etälämmitys on lähtenyt päälle yllättävänkin sutjakkaasti.
Mulla ei ole herjaillut enää suojausrajaa mutta toisaalta äppikään ei ole aina laittanut lämmitystä päälle. No tiistaina vaihtuu AGM akku ja ajetaan päivitys akkuun. Muuten äppi toiminut hyvin ja sulkee ja avaa esimerkiksi ovia ok mutta ei tosiaan aina ei lähde lämmitys etänä päälle.
 
Juu no tässä nyt on omat puutteensa omasta mielestäni ainakin.

Vaikka alla 19-tuuman testivoittaja-kitkat niin silti maantiellä kuuluu meteliä jonkin verran. Omasta mielestä Matrix-valojen pitkät ei kovin häävit ole. Harmi myös kun ajovakausta ei saa kokonaan pois. Lisäksi auto tuntuu olevan melkoinen luistelija liukkaalla vaikka on nelivetoinen. Jarrutuntuma on ainakin kaupungissa hiukan erikoinen. Etupenkeissä voisi olla myös säädettävä reisituki.
Juu, on piirun hiljaisempi kuin Pole mutta paljon meluisampi kuin aiempi oma 530e bemu. Vähän samat havainnot että valot vain kohtuulliset ja penkit ei ihan Audi/BMW-sporttien tai VW/Skoda-Ergo penkkien tasoa vaikka on muistilla ja paljon säädettävää.
 
Juu no tässä nyt on omat puutteensa omasta mielestäni ainakin.

Vaikka alla 19-tuuman testivoittaja-kitkat niin silti maantiellä kuuluu meteliä jonkin verran. Omasta mielestä Matrix-valojen pitkät ei kovin häävit ole. Harmi myös kun ajovakausta ei saa kokonaan pois. Lisäksi auto tuntuu olevan melkoinen luistelija liukkaalla vaikka on nelivetoinen. Jarrutuntuma on ainakin kaupungissa hiukan erikoinen. Etupenkeissä voisi olla myös säädettävä reisituki.
Menee vähän sivuun autoista eli rengashavaintojen puolelle, mutta minäkin olen omilla Continentaleilla vähän hämmentynyt heikosta sivuttaispidosta. Edellisen talven ajoin Volvoa ympärivuotisilla Michelineillä, jotka vertailujen mukaan ovat sysisurkeat jäällä. Täksi talveksi sitten testivoittajakitkat, joiden ero perstuntumalla noihin ympärivuotisiin juuri sivuttaispidossa tuntuu yllättävän pieneltä. Helposti tämänkin saa nelipyöräluistoon liukkaassa liikenneympyrässä tai rampilla ihan ilman pienintäkään kohellustarkoitusta. Tullut mieleen, että paljonkohan renkaiden käytös muuttuu, kun renkaan koko muuttuu. Testithän on tehty pienemmillä henkilöauton renlailla. Muistikuva on, että edellisen auton SUV-kokoluokan Hakkapeliitoilla en uutena kiinnittänyt huomiota luisteluihin. Auto toki eri.
 
Menee vähän sivuun autoista eli rengashavaintojen puolelle, mutta minäkin olen omilla Continentaleilla vähän hämmentynyt heikosta sivuttaispidosta. Edellisen talven ajoin Volvoa ympärivuotisilla Michelineillä, jotka vertailujen mukaan ovat sysisurkeat jäällä. Täksi talveksi sitten testivoittajakitkat, joiden ero perstuntumalla noihin ympärivuotisiin juuri sivuttaispidossa tuntuu yllättävän pieneltä. Helposti tämänkin saa nelipyöräluistoon liukkaassa liikenneympyrässä tai rampilla ihan ilman pienintäkään kohellustarkoitusta. Tullut mieleen, että paljonkohan renkaiden käytös muuttuu, kun renkaan koko muuttuu. Testithän on tehty pienemmillä henkilöauton renlailla. Muistikuva on, että edellisen auton SUV-kokoluokan Hakkapeliitoilla en uutena kiinnittänyt huomiota luisteluihin. Auto toki eri.
Juu voihan toki olla omalla kohdallani kyse siitä että tämä neliveto on huonompi esimerkiksi kuin entisen bemarin. Tämä on sähköauto. Se oli hybrid. Tämä painaa enemmän ja maavaraa on enemmän ja tämä on korkeampi auto kuin se. Siinä oli 17-tuuman kitkat ja tässä on 19-tuuman kitkat. Škodan Facebook foorumilla on juttua että tämä Enyaq ei ole taloudellisuuden takia oikein koskaan nelivetoinen. Ehkä hetken aikaa silloin kun oikein lipsuu. Tai ehkä joskus Sport ajotilalla jossain nopeuksissa. Missään ei ole oikein esitelty tätä tämän toimintaa.

Ehkä BMW:n neliveto on toteutettu eri tavalla kuin Škodassa ja vielä sähköautossa. Minulla ei ole ollut koskaan muita Škodan nelivetoja. Vain Audi A4 Quattro, M-B 4matic ja sitten useita xDrivejä. Joten ei ole kokemusta edes poltttiskeidan nelivedosta.

Mut ei esimerkiksi toimi muka niin että kun lähdetään liikkeelle on neliveto aina oletus ja sitten tippuu pois jos sitä ei tarvita. Polestar toimii taas noin että ilmeisesti liikkeelle lähtiessä on aina nelikko ja aina jos kaasua painaa reilummin. Tai näin minä ainakin ymmärsin kun messuilla Polestarin osastolla kysyin. Škodan osastolla kukaan ei tuntunut ymmärtävän mitään mistään. Jotain sateenvarjoja esiteltiin mutta jos jotain yritti kysyä ei siihen apua saanut ja monia juttuja lukivat papereista.

Toki on mahdollista että nyt on liukkaampi talvi etelässä kuin mitä pari edellistä. Mut edellisellä autolla tuntui että se pysähtyi liukkaalla ärhäkämmin eikä perä juuri lipsunut mihinkään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mut ei esimerkiksi toimi muka niin että kun lähdetään liikkeelle on neliveto aina oletus ja sitten tippuu pois jos sitä ei tarvita
Traction-modessa (2 painallusta mode-napista) on lähdössä neliveto päällä n. 20 km/h nopeuteen asti vaikka ei sudi. Jos sutii, niin kytkeytyy kaikissa ajotiloissa. Traction-tilassa myös jyrkässä ylämäessä kytkeytyy suuremmassakin nopeudessa kuin tuo 20 km/h. Olen tämän todennut Car Scanner kytkettynä reaaliaikaista dataa seuraamalla.
Voimakkaampi kiihdytys kytkee myös nelivedon saman tien, vaikkei sutisikaan.
Siis nelivetoa käytetään silloin, kun siitä on jotain hyötyä.
 
Nyt puhutaan Bridgestonen kitkoista Kanta-Hämeestä. Kaksi edellistä talvea tuli Lantikan nelivedolla hyvin toimeen, mutta kuluvana talvena sekä vaimon että oma kokemukseni on, että pirun liukasta oli.
Lienee vaan hankala vuosi, mutta nastoihin en takaisin vaihda
 
Tässä uudistuksessa ei varmaan kajottu rumpujarruihin, eli ne on ja pysyy takana, eikö?