https://yliteippaus.fi/

Skoda Enyaq iV

Onko muilla tullut vielä vastaan, että lataus on mennyt 100% asti vaikka se on asetettu 80%?

Näin oli käynyt viime yönä omassa Enyaqissa.
On joskus mennyt muutaman kerran latauksen raja oudosti 100%:iin, vaikka en olisi aikoihin sitä käyttänyt ja battery care-moodi on päällä. Olen sen kyllä aina huomannut, ja säätänyt sitten äpistä 80%:iin, mihin lataus on sitten päättynyt.
 
VW sovellus ainakin on niin ***** huono ettei mitään rajaa. Skodan lienee vastaava. Eli esimerkiksi latausrajojen säädöt on ripoteltu eri paikkoihin. Miksi niitä edes pitää olla useampi? Tai sitten olisivat kaikki yhdessä kohdassa. Tai voisihan sovellus kertoa kun lyöt piuhan kiinni, että sijaintisi on koti ja käytämme sen latausrajaa. Vielä hienompaa olis jos nuo tiedot näkyisivät jo alkunäytöllä.

Normaali säätö latausrajalle löytyy kohdasta Asetukset -> Lataus -> Lataa (50-100%) mikä on ihan looginen paikka. Toinen paikka latausrajalle löytyy kohdasta Lähtöajat -> Koti -> Hammasratas -> Latauspaikka Koti -> Lataa (50-100%) joka on melko syvällä.

Nykyään latauspaikka pitää olla määriteltynä jos haluaa ajastaa latauksia. Tämäkin vielä ihan ok mutta miksei sovellus sitten osaa kotona näyttää mihin prosenttiin mennään kun työnnät töpselin kiinni vaan se pitäisi aina käydä vilkaisemassa tuolta lähtöaikojen alta useammalla klikkauksella.

Tässä oma tapaus viime viikolta. Tökkäsin piuhan kiinni ja softa näyttää 90% mikä oli ihan fine. Mutta niin vain mentiin yli tuon kun kotimääritykseen oli jäänyt 100% lomareissun takia kun halusin silloin lähteä täydellä akulla.


katso liitettä 121151
Kuulostaa kumman konstikkaalta. Miksi ihmeessä latauspaikan pitää olla määriteltynä ennen ajastusta? Tai miksi sen yleensä pitää olla määriteltynä? Mitä se autolle kuuluu, missä sitä ladataan tai mistä sillä liikenteeseen lähdetään?
 
Kuulostaa kumman konstikkaalta. Miksi ihmeessä latauspaikan pitää olla määriteltynä ennen ajastusta? Tai miksi sen yleensä pitää olla määriteltynä? Mitä se autolle kuuluu, missä sitä ladataan tai mistä sillä liikenteeseen lähdetään?
En tiedä. Ehkä joku ajatus, että eri latauspaikoille voi asettaa eri rajat mutta toteutus on kömpelö. Ominaisuus ilmestyi jossain päivityksessä ja sen jälkeen latauksen ajastukset eivät onnistuneet ilman latauspaikan määrittämistä. Ja pikkuhiljaa ajastetut lataukset ovat alkaneet epäonnistua. Eikä tänä vuonna ole ensimmäistäkään onnistunut ajastettua latausta. Tänään voisi taas kokeilla kun sähkö on edullista.
 
En tiedä. Ehkä joku ajatus, että eri latauspaikoille voi asettaa eri rajat mutta toteutus on kömpelö. Ominaisuus ilmestyi jossain päivityksessä ja sen jälkeen latauksen ajastukset eivät onnistuneet ilman latauspaikan määrittämistä. Ja pikkuhiljaa ajastetut lataukset ovat alkaneet epäonnistua. Eikä tänä vuonna ole ensimmäistäkään onnistunut ajastettua latausta. Tänään voisi taas kokeilla kun sähkö on edullista.
Hämmästyttää vielä enemmän, siis se että moinen hieno ominaisuus on ihan pitänyt autoon päivittää, ja varsinkin jos sillä päivityksellä on aiheutettu lähinnä vahinkoa. Itse räplään omassa autossani jatkuvasti ajastuksia hintojen mukaan eestaas eli moinen ajastusten toimimattomuus veisi hermot. Omat hermot menivät jo siitä, kun yksi kirottu päivitys sotki joksikin aikaa toimintamatka-arvion. Se sentään lopulta palautui oikeaksi. Ainakin minulle päivitykset ovat vain stressin aihe, kun aina saa pelätä, että joku idiootti on keksinyt jonkin tavan huonontaa autoa.
 
Olen varmaan sitten erilainen, kun minusta ne latauspaikat on käteviä ja käytän niitä latausrajan säätämiseen säännöllisesti. Se yleinen raja on aina 100%.

Ajastuksen sielunelämään en ole päässyt sisään. Täppään sen aina auton näytöstä, kun olen laittanut tökkeliin. Minusta lataa muuten aina ilman ajastusta. Softa 3.6.
 
Minä en säädä autosta enkä sovelluksesta koskaan mitään. Jos olen laittanut sovellukseen että lataa kello 22-04 (esimerkiksi) niin auto lataa aina silloin, kun vain on töpselissä kiinni.

Ei niitä tarvitse joka kerta erikseen mistään täppäillä.

85x RS 5.2. 8.0.0
 
Riippuu toki siitä, tahtooko hyödyntää halvimpia tunteja vai ei. Usein halvimmat ovat vasta aamuyöllä. Jos on kiinteähintainen sähkösopimus, tuolla ei tietenkään ole väliä.
 
Riippuu toki siitä, tahtooko hyödyntää halvimpia tunteja vai ei. Usein halvimmat ovat vasta aamuyöllä. Jos on kiinteähintainen sähkösopimus, tuolla ei tietenkään ole väliä.
Tottakai, mutta tuossa ylempänä oli useampia kommentteja siitä, että autosta pitää joka kerta täpätä jotain, kenties sovelluksesta myös. Niin ei tosiaan tarvitse.
 
Helpoin, yksinkertaisin ja kaikkein toimivin tapa kokemani mukaan on asettaa ajastus laturista suoraan. Aina saa latauksen halvoille tunneille ja tietää, että toimii aina👍
 
Siis vaikka ei Skodaa ole, niin tai on, vaimon plugari, niin aina laturista. Näppärä appi ja toimii. En ole i4 ta Ocu IV:n latauksia kai koskaan autosta säätänyt.
Bemulla huono, kun pitää valita lähtöaika, eikä voi valita sitä, että lataa nyt vaan 0200-0600 ja en ole lähdössä mihinkään.
Wallboxista kun sohvalla makoilee koiran syötävänä voi näppärästi asettaa tunnit. Lataa ens yönä 02-06, ja ke sitten joku toinen aika ja vko lopulle oma jne.

Yhä vielä vinkkaan myös tänne, että katsokaa joskus nettkauppojen poistoja, tuo WB Commander 2 sattui olemaan tarjolla Vantaan Verkkokaupan myymälässä yksi kappale ja hinta pari vuotta sitten oli muistaaksen sen reilu 700€, mikä on kosketusnäytöllisestä miltei ilmainen hinta. Kauhee tuuri kävi kun oma edellinen Pulsar oli just sanonut sopimuksen irti. Niin ja perus Pulsar sillon 6-7v sitten maksoi enemmän.


Jokunen tarjous tuolla, nopeesti googlasin
 
Viimeksi muokattu:
Tää oli eka kerta (n. 2v aikana) ja mulla on kokoajan päällä se 80% raja, ellei sitä manuaallisesti muuta. Seurataan tilannetta jos tää oli joku hetkellinen virhe.
Täällä teki kaksi kertaa peräkkäin saman. Aina on ollut raja 80%:ssa ja tarvittaessa olen nostanut rajan sovelluksesta ennen pidempiä reissuja. Nyt muutamia päiviä sitten akku oli latautunut 100% vaikka ei ollut niin pyydetty.
 
En tiedä. Ehkä joku ajatus, että eri latauspaikoille voi asettaa eri rajat mutta toteutus on kömpelö. Ominaisuus ilmestyi jossain päivityksessä ja sen jälkeen latauksen ajastukset eivät onnistuneet ilman latauspaikan määrittämistä. Ja pikkuhiljaa ajastetut lataukset ovat alkaneet epäonnistua. Eikä tänä vuonna ole ensimmäistäkään onnistunut ajastettua latausta. Tänään voisi taas kokeilla kun sähkö on edullista.
Itse käytän Synergiä lataukseen ajastukseen (aiemmin käytin Gridiota mutta muuttui kuukausimaksulliseksi). Lataukset on vuoden aikana onnistuneet todella hyvin. Vain 2-3 kertaa on tullut ongelmaa, kun auto on pudonnut kentästä ja informaatio ei ole kulkenut. Näissä älylataussovelluksissa auton latauspaikkatieto on tärkeä, että ohjelma tietää auton olevan paikalla jossa käytetään älylatausta. Jos ei ole tietoa, niin pitää muistaa sammuttaa älylataus sovelluksesta yleisillä latausasemilla, kun muuten ajastaa sielläkin halvimmille tunneille latauksen...
 
Minä vielä odottelen. Eipä tässä toki kiire olekaan, kesähän sieltä tulee jo.
Niin, eipä tässä +10°C lämpötilassa mitään herjoja tulekaan 😉
Tosin minulle vaihdettu uusi karvalakkiakku ei myöskään ole generoinut yhtään herjaa äppiin eikä muuallekaan edes pakkasessa, mutta taitaa olla sitten jo ensi talvena vaihtokunnossa, jos ei ihmeitä tapahdu.
 
Niin, eipä tässä +10°C lämpötilassa mitään herjoja tulekaan 😉
Tosin minulle vaihdettu uusi karvalakkiakku ei myöskään ole generoinut yhtään herjaa äppiin eikä muuallekaan edes pakkasessa, mutta taitaa olla sitten jo ensi talvena vaihtokunnossa, jos ei ihmeitä tapahdu.
Joku kyllä väitti toisaalla että äppiä on ruuvattu Skodan toimesta niin että se ei heitä nyt herjaa niin herkästi. Ettei herätä autoa kuulemma nyt niin tiuhaan. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
 
Siis vaikka ei Skodaa ole, niin tai on, vaimon plugari, niin aina laturista. Näppärä appi ja toimii. En ole i4 ta Ocu IV:n latauksia kai koskaan autosta säätänyt.
Bemulla huono, kun pitää valita lähtöaika, eikä voi valita sitä, että lataa nyt vaan 0200-0600 ja en ole lähdössä mihinkään.
Wallboxista kun sohvalla makoilee koiran syötävänä voi näppärästi asettaa tunnit. Lataa ens yönä 02-06, ja ke sitten joku toinen aika ja vko lopulle oma jne.

Yhä vielä vinkkaan myös tänne, että katsokaa joskus nettkauppojen poistoja, tuo WB Commander 2 sattui olemaan tarjolla Vantaan Verkkokaupan myymälässä yksi kappale ja hinta pari vuotta sitten oli muistaaksen sen reilu 700€, mikä on kosketusnäytöllisestä miltei ilmainen hinta. Kauhee tuuri kävi kun oma edellinen Pulsar oli just sanonut sopimuksen irti. Niin ja perus Pulsar sillon 6-7v sitten maksoi enemmän.


Jokunen tarjous tuolla, nopeesti googlasin
Volvon sovelluksella käy ihan yhtä yksinkertaisesti, ei tarvitse valita lähtöaikaa tai mitään muutakaan lataukseen kuulumatonta. Koiraa ei kyllä valitettavasti nykyisin ole...

Enpä ole tajunnutkaan, että latausasetusten ja sovellusten toiminnoissa näyttää olevan tosi isoja eroja. Omaan makuun kyllä sitä parempi, mitä yksinkertaisempi.
 
Joku kyllä väitti toisaalla että äppiä on ruuvattu Skodan toimesta niin että se ei heitä nyt herjaa niin herkästi. Ettei herätä autoa kuulemma nyt niin tiuhaan. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Ei normaalisti herätä kuin käyttäjän pyytäessä. Ne herjat tulee autosta sinne äppiin, kun jännite käy liian matalalla. Tästä minulla on todistusaineistoa 🤓
 
On tuossa eroa Software rivillä, minulla on nyt 1751. Pieni parannus saattaa olla auton datayhteyden osalta, pysyy paremmin päällä Kehä III Tikkurilan kohdalla kuin aikaisemmin.
Täällä pukkasi jotain pienempää päivitystä.

Missään numeroissa ei näkynyt mitään tai vajaan tunnin tauko ei riittänyt että tulisi voimaan.
 

Liitteet

  • 1000019300.jpg
    1000019300.jpg
    100,6 KB · Katsottu: 44