https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Skoda Enyaq iV

Nyt auto seisoi 14-8 asteen pakkasessa lauantaista asti ja etätoiminnot toimivat moitteettomasti, eikä minkäänlaisia herjoja tullut. Kessyt sun muut toimii ok. Auto näytti lähdössä 98% varausta 12V akulle ja 11 km ajon jälkeen 99% ja sen lämpötila oli -7°C.
Uusi akku toimii siis "normaalisti". Lataus pysyy lähes tapissa, vaikka olisi pakkastakin. Summa summarun: viallisen akun vaihto "tavalliseen" EFB-akkuun auttoi. Nyt katsotaan happaneeko tämäkin ennenaikaisesti.
 
Pelikaverilla on myös yksi ongelmaversio. Kertaalleen jo akku vaihdettu ja mitä muuta, mutta niin vaan ovat joutuneet tilaamaan hinurin hakemaan pari kertaa. Joko auto ollut pimeänä tai kaikki vikavalot päällä. Jälleen myös odotellut jo jokusen viikon korjausta ja ilmeisesti myös uutta akkua. Erikoisia yksilöitä, kun toisilla taas toimii ongelmitta.
Tähän oli ilmeisesti löytynyt nyt syykin lopulta. Löysällä ollut maadoitus jossain oli aiheuttanut ongelmia.
 
Eikös kaikki 80x enyaqit pitäisi tukea sitä 125kw pikalatausta? Oma käytännön kokemus parista pikalatauksesta on se, että käytännössä lataus tulee asettumaan noin 50kw tienoille, kun laturille tulee niin, että akussa on vielä noin 20-30% kapasiteettia jäljellä. Tämän olen todennut orituvan pikalaturilla (pitäisi olla 200kw) noin -5 asteen ulkolämpötilalla. Onko joku saanut noissa talviaikaan korkeampaa latauskapasiteettia? Moottori lehtihän on noita jossain vaiheessa testannut ja siinähän nuo vag sähköautot on kuitenkin pärjänneet ihan ok.

 
Eikös kaikki 80x enyaqit pitäisi tukea sitä 125kw pikalatausta? Oma käytännön kokemus parista pikalatauksesta on se, että käytännössä lataus tulee asettumaan noin 50kw tienoille, kun laturille tulee niin, että akussa on vielä noin 20-30% kapasiteettia jäljellä. Tämän olen todennut orituvan pikalaturilla (pitäisi olla 200kw) noin -5 asteen ulkolämpötilalla. Onko joku saanut noissa talviaikaan korkeampaa latauskapasiteettia? Moottori lehtihän on noita jossain vaiheessa testannut ja siinähän nuo vag sähköautot on kuitenkin pärjänneet ihan ok.


Kyllä noitakin kai kerittiin myymään 50kW-tuella, mutta kaikki ne on tietääkseni huollossa päivitettävissä. Varmaan eritoten tuontiautoissa noita rajoitettuja maksimilataustehoja näkyy.
 
Sovelluksesta ”tarkasta”- kohta, sieltä digitaalisessa sertifaaktissa on ainakin latausnopeus ilmoitettu IMG_0209.jpeg
 
Tuo digitaalinen sertifikaatti taitaa olla erilainen eri malleissa. Mulla ei näytä siellä latausnopeutta, mutta varustelistan se kertoo ja siellä ainakin komeilee 125kw 1000018810.jpg
 
Eikös kaikki 80x enyaqit pitäisi tukea sitä 125kw pikalatausta? Oma käytännön kokemus parista pikalatauksesta on se, että käytännössä lataus tulee asettumaan noin 50kw tienoille, kun laturille tulee niin, että akussa on vielä noin 20-30% kapasiteettia jäljellä. Tämän olen todennut orituvan pikalaturilla (pitäisi olla 200kw) noin -5 asteen ulkolämpötilalla. Onko joku saanut noissa talviaikaan korkeampaa latauskapasiteettia? Moottori lehtihän on noita jossain vaiheessa testannut ja siinähän nuo vag sähköautot on kuitenkin pärjänneet ihan
Tuo nopeus on kuvaamassasi olosuhteissa ihan normaali 80x:lle, itsellä lataa samalla tavalla. Jos haluaa saada 100kW latausnopeuden pakkasella, niin latauksen alussa pitää akun varaus olla alle 10%. 85x on sitten ihan eri juttu, jos akun lämmittää latausta varten.
 
Löytyikin koneelta, vm 2024 hinnastossa RS Businessline hinnastossa ultra paketti ollut 3160e, Wetteri pyytelee samasta tänä päivänä 5 485,56 € vanhan mallin varastoautoon :unsure:
 
Onko kokemuksia peruutustutkan äänenvoimakkuuden tippumisesta itsekseen minimiin? Minä onnistuin parkkipaikalla naarmuttamaan autoani, kun en peruutustutkaa enää kuullutkaan. Olin jo omaa kuuloani epäilemässä, mutta äänenvoimakkuus olikin asetuksissa alimmassa asennossa. (Ja kyllä, ihan oma moka oli kun peruutin)
 
Mulla ollut likemmäs parikymmentä autoa ja tämä on ensimmäinen jossa kuskin puolelta tippuu vähän väliä kattovalaisin alas kun kääntää aurinkolipan. Vissiin ruokkis alkanut maanantaina tehtaalla kun tuo lamppu on mallia ettei pysy katossa paikoillaan ja jäänyt tuollaiseksi ettei pysy poterossa. No huolto lupasi katsoa samalla kun etupenkkien verhoilut vaihtuu.
1000001290.jpg
 
Tänään latautui iso OTA päivitys 04B3_02 autoon, jossa on ollut pitkään asennettuna ohjelmistoversio 3.7. Päivitys kesti 3h (auton ilmoitus, en vahtinut). Onko muille tullut vastaavaa? Auto edelleen ilmoittaa versioksi 3.7.
 
Tänään latautui iso OTA päivitys 04B3_02 autoon, jossa on ollut pitkään asennettuna ohjelmistoversio 3.7. Päivitys kesti 3h (auton ilmoitus, en vahtinut). Onko muille tullut vastaavaa? Auto edelleen ilmoittaa versioksi 3.7.
Eipä ole vielä näkynyt. Tuli viime viikolla taas ohjekirjan päivitys ja siinä se. Alusta asti 3.7.
Lupaavaa tuo on silti.
 
On tuossa eroa Software rivillä, minulla on nyt 1751. Pieni parannus saattaa olla auton datayhteyden osalta, pysyy paremmin päällä Kehä III Tikkurilan kohdalla kuin aikaisemmin.
 

Liitteet

  • IMG_5072.jpeg
    IMG_5072.jpeg
    131,1 KB · Katsottu: 38
Onko muilla tullut vielä vastaan, että lataus on mennyt 100% asti vaikka se on asetettu 80%?

Näin oli käynyt viime yönä omassa Enyaqissa.
 
Onko muilla tullut vielä vastaan, että lataus on mennyt 100% asti vaikka se on asetettu 80%?

Näin oli käynyt viime yönä omassa Enyaqissa.
VW sovellus ainakin on niin ***** huono ettei mitään rajaa. Skodan lienee vastaava. Eli esimerkiksi latausrajojen säädöt on ripoteltu eri paikkoihin. Miksi niitä edes pitää olla useampi? Tai sitten olisivat kaikki yhdessä kohdassa. Tai voisihan sovellus kertoa kun lyöt piuhan kiinni, että sijaintisi on koti ja käytämme sen latausrajaa. Vielä hienompaa olis jos nuo tiedot näkyisivät jo alkunäytöllä.

Normaali säätö latausrajalle löytyy kohdasta Asetukset -> Lataus -> Lataa (50-100%) mikä on ihan looginen paikka. Toinen paikka latausrajalle löytyy kohdasta Lähtöajat -> Koti -> Hammasratas -> Latauspaikka Koti -> Lataa (50-100%) joka on melko syvällä.

Nykyään latauspaikka pitää olla määriteltynä jos haluaa ajastaa latauksia. Tämäkin vielä ihan ok mutta miksei sovellus sitten osaa kotona näyttää mihin prosenttiin mennään kun työnnät töpselin kiinni vaan se pitäisi aina käydä vilkaisemassa tuolta lähtöaikojen alta useammalla klikkauksella.

Tässä oma tapaus viime viikolta. Tökkäsin piuhan kiinni ja softa näyttää 90% mikä oli ihan fine. Mutta niin vain mentiin yli tuon kun kotimääritykseen oli jäänyt 100% lomareissun takia kun halusin silloin lähteä täydellä akulla.


1741163559537.png
 
Kyllä latauksissa saa olla kotona tarkkana koska välillä lataan ajastettuna ja välillä niin että lähtee heti päälle.
 
Tää oli eka kerta (n. 2v aikana) ja mulla on kokoajan päällä se 80% raja, ellei sitä manuaallisesti muuta. Seurataan tilannetta jos tää oli joku hetkellinen virhe.