https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Skoda 720

ini

Vakiokalustoa
Liittynyt
23.12.2013
Kuinka moni on kuullut tällaisesta projektista?
Skoda siis suunnitteli uuden automallin tai oikeastaan parikin, myös pienemmän 740:n.
Tämän auton piti korvata takatuupparimallit, mutta sitten poliitikot pääsivät säheltämään väliin, ts. projekti kuopattiin ja päätettiin korvata yhteistyöprojektilla mallia Skoda/Wartburg/Trabant.

Tällaisia autoja voisi kuvitella myydyn reilusti enemmän kuin 70-luvun Skodia meni kaupaksi, toki hinta ja laatu vaikuttavat asiaan. Joka tapauksessa olisi ollut kova kilpailija Ladalle aikanaan. Harmi sinänsä, oli aikaisekseen hyvän näköinen. Muotoilu taisi tulla Italdesignilta (Giugiaro) kuten monet volkkarin mallitkin esim. Golf I.
Autojahan tehtiin kai joitakin kappaleita käsityönä, mutta varsinaista tuotantoa ei aloitettu. Tuosta oli olemassa suunnitelma sedan-, farmari- ja coupemalleiksi.

A050927_FDV_SKODA720_V.JPG


http://www.tatraportal.sk/forum/files/_koda_720_-_1_sm_26_99.jpg
http://www.tatraportal.sk/forum/files/_koda_720_-_2_sm_26_99.jpg


Tuossa yhteistyöprojektissa oli tarkoitus, että Skoda suunnittelee/valmistaa korit ja Wartburg vastaavasti voimansiirron ja alustan. Siitä ei lopuksi tullut yhtään, vaan Skoda jatkoi sitten takatuupparilinjalla. Ilmeisesti projektin oppeja ja ehkä jotakin osiakin sovellettiin Favoritin kehityksessä.

Onko piirteitä Favoritista?
http://www.powerful-cars.com/images/skoda/760-id-29-002.jpg

 
Aikalailla näyttää Hillman Minx iltä?

 

Liitteet

  • Hillman_Minx_Arrow_type_near_Biggleswade.jpg
    Hillman_Minx_Arrow_type_near_Biggleswade.jpg
    160,1 KB · Katsottu: 216
Joskus kuulin juttua että Skodalla oli kovastikin halua tehdä muuta kuin takatuuppareita ja näyttää mitä he osaavat. Skoda kuitenkin valmistaa paljon muutakin kuin autoja. Tämä voisi olla se projekti. Se kaatui kai siihen että Kreml jyrähti. Näkemys oli etä itäblokin paras autokalusto pitää tulla Neuvostoliitosta. Sitten kun saivat Samaran ulos, tuli lupa Favoritille. Tuo olisi kyllä aikanaan myynyt varsinkin Itä-Euroopassa hyvin. Jos hinta kohdallaan niin Suomessakin.
 
En kyllä ole moisesta mallista koskaan kuullutkaan.

Olen kuitenkin elänyt käsityksessä että ennen NL:n osavaltioksi joutumista Skoda oli aivan vertailukelpoinen valmistaja tuotteiltaan ja laadultaan kaikkiin muihin eurooppalaisiin verrattuna. Itse asiassa jopa hieman laadukkaampi, ei Mersun tasoinen Premium tuote mutta hyvinkin vastine tämän päivän Audeille ja Volvoille sun muille Folkkareille.

Sitten tosiaan maanjako meni kuten meni ja Tsekinmaasta tuli Tsekkoslovakioa ja reunaehdot saneltiin Kremlistä, olivatpa ne sitten oikein tai väärin, hyviä tai huonoja. Väärin ja huonoja, tiedetään nyt, ainakin Tsekkien näkökannalta ja Skodan kannalta autonvalmistajana.

Aika aikaa kutakin ja Skodan maine sinänsä on nykyään jo joitain vanhan liiton jääriä lukuunottamatta aivan okei verrattuna mihin tahansa nykyeuroopan muuhun valmistajaan verrattuna. Hierarkiassa ei johtuen VAG-politiikasta ole vielä samalla tasolla kuin ennen toista maailmansotaa vaan pikemminkin kansanauto.
 
Vanhan liiton jäärä ilmoittautuu ;)

Tyylikkään näköinen tuo 720 ja etenkin kun huomio ajankohdan milloin tuo on suunniteltu ja joku kappale kuvan perusteella päätellen valmistettukin.