https://tummennuskalvot.fi/

sinkula tai fixie?

jlindstrom

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.1.2014
Periaatteessa tästä olisi voinut kysellä pyöräilytopicissa, mutta ehkä vähän teknisempi lähestyminen nyt kuitenkin..

Tunnustaako joku ajavansa/ajaneensa sinkulalla tai fixiellä? Sinkula on kiinnostanut jo aika pitkään, ihan yleispyöränä. Yksinkertainen ja kevyt fillari. Jos joku moisella ajelee, niin olisi kiva kuulla hiukan kokemuksia. Fillarifoorumeilla on aika fundamentalisteja, eikä niiden puheestakaan oikein ymmärrä ilman slangisanakirjaa. Meni hetki tajuta mitä tarkoittaa slämmätty stemmi jne..

//Juha
 
Minulla on sinkula työmatka/yleispyöränä. Ostin keväällä 2010 tuon, eikä helpompaa pyörää huoltaa ja ajaa ole minulla vielä ollut.

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/urban/urban-cross/day-one

edit: Löytyi yksi kuvakin, trainerimyyntikuva: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/tacx2.jpg

Tuossa vastaava (mutta uusi) pyörä kuin minulla. Eli vannejarrut vaijerilla (saa myös levyllä jos tykkää). Yksi vaihde, ja vapaaratas löytyy. Vaihtoehtoisesti tuohon saisi kiinteän takarattaan, jolloin pyörästä tulisi fixi. Fixissähän erona sinkulaan kammet pyörii aina kun takarengas pyörii eikä ns. rullausta jalat rauhassa polkimilla voi harrastaa.

Mimmoista ajoa sinulla pyörälle tulisi, mitä siltä vaadit? Itselle oli helppohoitoisuus, kevyt rullaavuus, mahdollisuus lokareille ja talvirenkaille sekä sopiva hinta spekseinä. Tuossa "cyclocrossarissa" nuo yhdistyivät. Lokarit saa paikalleen, nastatkin tarvittaessa, painoa on n. 10kg ja hinta jäi briteistä Suomeen kuljetettuna n. 600e hintaluokkaan.

Tarvittaessahan sinkuloista (ja fixeistä) voi hammasrattaita vaihtaa erikokoisiin sopivamman välityksen toivossa. Minulla on pyörässä ns. flip-flop-takanapa, jossa on kierteet vapaarattaalle molemmilla puolilla. Toisella puolella on 16-hampainen ja toisella puolella 18-hampainen hammasratas kiinni. Kun vaihtelen talvirenkaat pyörään ja laittelen lokarit, heitän isomman takarattaan ketjun alle. Tällöin vauhdit vähän laskevat (about 30 -> 25 minun marssivauhdilla), mutta polkemisesta ei tule liian raskasta vääntämistä. Kesäksi taas tuo 16t-ratas on hyvä kun pikitiellä sileämmillä renkailla helposti rullaavalla pyörällä pääsee mukavaa kyytiä.
 
Ostin tuon Kona Unit 26" sinkulan n. 7 vuotta sitten, aika pian päivitin sen vaijerivetoiset levyjarrut nestekäyttösiksi + lokasuojien asennus, koko aikansa ollut se kaupunki- ja ties mikä lyhyemmän matkan tsuppailupyörä jossa on on ihan pistämätön.

Fixi on vähän vaarallinen etenkin jos ei ole (lisä-) jarruja ollenkaan.

Mulla on jo uusi sinkula hankittuna, jos oikein muistan Juha on täältä etelästä, tuon vanhemman ( joskin sen viimeisen konan kunnon rungon omaavan) voisin myydä sopivasti.
 
jlindstrom sanoi:
Tunnustaako joku ajavansa/ajaneensa sinkulalla tai fixiellä?
Sinkulalle lienee ajaneet kaikki, jotka ovat syntyneet ennen -70 tjsp. Tuossa ikäryhmässä sai respektiä, jos oli ajanut useampivaihteisella pyörällä ennen kuin kansakoulu päättyi.

Fiksi on sitten toinen juttu. Fiksi lukkopolkimilla talvella normirenkailla on pyöräilyn ylin zen....

[quote author=jlindstrom]Fillarifoorumeilla on aika fundamentalisteja, [/quote]
Fillarifoorumi olisi varmaan oman topikkinsa väärti. Se on ainoa tietämäni foorumi, jossa olen joutunut miettimään nicini selvitettävyyden perään oman turvallisuuteni vuoksi. Onneksi eri nic kuin tämä. En tiedä sitten aiheuttaako liika pyöräily muutoksia aivoissa tai muita agressiivisuusgeenin mutaatioita, mutta välillä meno tuolla on aika hurjaa, jos erehtyy vähänkään epäilemään pyöräilijöiden ylivertaisuutta muuhun ihmiskuntaan.
 
No, omat pyöräilyt on melko satunnaisia mutta tarkoitus olisi niitä hieman lisätä. Pääosin tulee ihan perus nurkissa pyörimiseen. Ja kunhan tyttö vielä hieman kasvaa, niin yhdessä pääsee pyöräilemään.

Joskus antiikin aamunkoitossa tuli paljonkin pyöräiltyä ja noilta ajoilta ajatus pyörän keveydestä ja rullaavuudesta on jäänyt mieleen. Kapeat renkaat alle, ehkä yleiskäytössä 24-28mm.. kilpurin 18-20mm käy varmaan jo turhan kapoiseksi.

Mielessä itsellä tosiaan sinkula. Laitoin fixien tuohon topiciin, kun ovat niin lähellä toisiaan ja saman pyörän kun voi muuttaa suuntaan tai toiseen parissa minuutissa.

Toinen mikä noissa kiinnostaa on nimenomaan se huollon helppous. Ja mitä varusteisiin tulee, niin mielessä oli lokasuojat pikakiinnityksellä, lukko ja ratassuoja eteen ettei lahkeet ui öljyssä.

Mites muuten polkimet? Häkit tulisi varmaan itselle laitettua.. mutta olisiko sitten kilpapyörän polkimet vai jotain ihan muuta? Tuolla näytti porukka laittaneen bmx:n polkimia näihin häkeillä ja tuplaremmeillä.. Mikäs ajatus tuossa on? Onkos tuo taas joku muoti-ilmiö ja helpottaa tennareilla ajamista vai onko tässä jotain fiksuakin takana? Äkkiseltään lisäävät vaan turhaa painoa tsykyyn..

Ja mites nuo runkojen materiaalit? Ilmeisesti kovakin jihad menossa "piireissä" alumiinin ja teräksen välillä..

Toni: voisihan tuo periaatteessa kiinnostaa, jos mitat vaan täsmää. Itsellä on pituutta se 194-195cm, joten asettaa vaatimuksia runkokorkeudelle. 58cm voisi mennä ehkä siinä ja tässä, mutta muistaakseni 61cm olisi se "oikea".

//Juha
 
Minä olen koittanut pitää jalat maassa ton fillarin kanssa. Uutena ostin lokarit, renkaita oli varastossa jo talveksi omiin tarpeisiin hybridistä. Piti ihan tarkoituksella kokeilla menisikö 42mm leveät nastat alle ja menihän ne...

Isoin "remontti" tuli tehtyä kun uusin jarrupalat, -vaijerit,  ja -kuoret sekä tankoteipit uusiin. Se oli lähinnä mukava askarteluiltapäivä, jossa sai pyörän taas pysähtymään ja tankoteipit valkoisiksi. Muuta remppaa ei kauheana ole tullut tehtyä. Ketjuja on öljytty ja kuluneita jarrupaloja säädelty, that's it. Tuohon ketjusuoja-asiaan senverran kantaa, että kun ei porsastele öljyn määrän kanssa, käyttää sopivaa ainetta niin ei se ketju lahkeita sotke. Toisaalta lahkeeseen laitettavalla remmillä/heijastimella saa pidettyä lahkeet muutenkin ehjempinä.

Mitä sitten tulee runkoon, minulla se on teräsputkea. En valita, sirompi rakenne ainakin tuossa runkotyypisä vs. Alu. Paremmuudesta muuten en tiedä. Polkimina minulla on ns. Kaksipuoliset, joissa toinen puoli on normaali ja toinen lukollinen. Toiminut tuontyylisessä oikein hyvin. Häkkipoljinta tulin kokeilleeksi eräässä retro-projektissa ja totesin että ainakaan siinä vanha kikka ei uusia parempi ollut tälläerää, fiilistelyt siis sikseen. Kaksipuolisella voi lähtä kaljalle tai vähän tempoilemaan fiiliksen mukaan.
 
jlindstrom sanoi:
Mites muuten polkimet? Häkit tulisi varmaan itselle laitettua.. mutta olisiko sitten kilpapyörän polkimet vai jotain ihan muuta? Tuolla näytti porukka laittaneen bmx:n polkimia näihin häkeillä ja tuplaremmeillä.. Mikäs ajatus tuossa on? Onkos tuo taas joku muoti-ilmiö ja helpottaa tennareilla ajamista vai onko tässä jotain fiksuakin takana? Äkkiseltään lisäävät vaan turhaa painoa tsykyyn..

//Juha
Fixillä ajettaessa tarvitaan saada tukevasti jalat kiinni polkimiin jolloin jarruttelu onnistuu. Jotkut tykkää bmx polkimista kun niihin saa tukevat remmit kiinni. Itselläni perus mks sylvan trackit joissa häkit ja nahkaset tuplaremmit. Hyvin pysyy vansit polkimissa. Jotkut tykkää lukkopolkimista fixissäkin.

Joku kuusi vuotta itse tullut fixillä ajettua ja nyt kesäksi pitäisi uusi kasata. Tämä tuli syksyllä myytyä
14757060725_39a666f171_c.jpg


Yksivaihde.netistä löytyy hyvin tietoa ja tämä http://www.yksivaihde.net/site/fiksi-info/ kannattaa lukaista läpi.
 
Polkimissa lukot olisi toki paremmat, mutta vaatii sitten kunnon kengät että voi käyttää. Häkit "toimii" kaikilla kengillä. Kaksipuoliset polkimet joka tapauksessa tulee, että voi ajaa myös ihan taviksena.

Fiksi tuntuu mukavuudenhaluiselle turhan extremeltä ja vaaralliselta, joten siksi sinkula.

Tuota ratasöljyä pitääkin tutkia, itsellä ollut käytössä kaikkea crc:tä moottoriöljyyn ja kaikki niistä sotkee.

//Juha
 
En tiedä mikä on sinkula tai fixie, voisihan asiaa vähän pohjustaa muillekkin asiasta tietämättömille.
 
Pekka T sanoi:
En tiedä mikä on sinkula tai fixie, voisihan asiaa vähän pohjustaa muillekkin asiasta tietämättömille.
Sinkula = Singlespeed-polkupyörä. Siis polkupyörä jossa on käytännössä vain yksi vaihde, yleensä eteenpäin. :) Näitä on ne intin fillarit olleet, useimmat peruspyörät aikanaan jne.

Fixie = Sinkulan jatkojalostettu muoto, josta on takanavasta poistettu vapaaratas. Ts. kammet ja takarengas pyörii aina samalla kiinteällä välityksellä, eli "rullausta" ei ole mahdollista harrastaa, vaan esimerkiksi jarrutettaessa pitää lihaksilla pyörimistä hidastaa vasten liike-energiaa, tai vetäistä takaratas lukkoon. Jotkut puritaanit käyttää fixejä jarruttomina, mistä virkavalta ei ihan hirveän mielissään ole ollut. :)

jlindstrom: oletko ihan ketjuvahoja kokeillut? Ne ei sotke likimainkaan CRC/moottoriöljytasoisesti..
 
Eikös sitä ketjuihin pidä laittaa mahdollisimman notkeaa ja mahdollisimman vähän. Teflon pohjaiset on hyviä talven pakkaskeleihin. Sitkeämpää tavaraa tarvitaan jos on vesikelit. Moottoriöljy on kyllä sieltä huonoimmasta päästä ketjuun laitettaksi.

mremosen muistelosta tuli mieleen, että eiköhän meistä suurin osa ole myös fixiellä ajanut pienenä. Ne karseat kolmirattaiset joissa kiinteä veto.
 
ConD sanoi:
Sinkula = Singlespeed-polkupyörä. Siis polkupyörä jossa on käytännössä vain yksi vaihde, yleensä eteenpäin. :) Näitä on ne intin fillarit olleet, useimmat peruspyörät aikanaan jne.

Eli perus mummopyörä :p
 
ConD sanoi:
Sinkula = Singlespeed-polkupyörä. Siis polkupyörä jossa on käytännössä vain yksi vaihde, yleensä eteenpäin. :) Näitä on ne intin fillarit olleet, useimmat peruspyörät aikanaan jne.

Fixie = Sinkulan jatkojalostettu muoto, josta on takanavasta poistettu vapaaratas. Ts. kammet ja takarengas pyörii aina samalla kiinteällä välityksellä, eli "rullausta" ei ole mahdollista harrastaa, vaan esimerkiksi jarrutettaessa pitää lihaksilla pyörimistä hidastaa vasten liike-energiaa, tai vetäistä takaratas lukkoon. Jotkut puritaanit käyttää fixejä jarruttomina, mistä virkavalta ei ihan hirveän mielissään ole ollut. :)

jlindstrom: oletko ihan ketjuvahoja kokeillut? Ne ei sotke likimainkaan CRC/moottoriöljytasoisesti..

Ja näiden uudempien historia kai lähtee etenkin jenkkilän pyörälähettien tarpeista. Tarvittiin mahdollisimman kevyt ja helppohuoltoinen pyörä millä jakaa paketteja. Poijat sitten tuunasivat hommaan vanhoja ratapyöriä mitkä ei velodromimiehille enää kelvanneet. Eli kilpapyörän kevyt runko ja osat suoralla tai käyrällä tangolla. Nuo pyörät ovat aina olleet valmiiksi fixieitä eli kiinteällä välityksellä ja ilman vapaaratasta sekä ilman jarruja.

Tuosta hipsterit ja muut säätäjät ovat sitten vuosien saatossa rakentaneet omia versioitaan kaikenlaiseen kikkailuun. Ja tuon historian takia ns. puritanistit vetää  edelleen fixiellä ilman jarruja ja lokasuojia jne.

Itseä kiinnostaa siis tuollaisesta päivittäiseen käyttöön soveltuvaksi jalostettu sinkula, missä on jarrut ja vapaaratas sekä pikalukituksella kevyet muovilokarit.

//Juha
 
Sitten menee meitin diilit 'ohi' sillä itse olen 'pätkä' ja tykkään vielä snadeista koista.

Mutta omasta mielestäni kätevin sinkula on tommonen maastpyörämäinen peli, tässä tämä oma uusi 18"-runkoinen ja 29" pyöräinen Kona Unit-sinkula ( ovh. + 800 e.)
 

Liitteet

  • Fillarit 2 015.jpg
    Fillarit 2 015.jpg
    144,1 KB · Katsottu: 1 112
Itselläni on Kona Paddy Wagon. Sinkulana tai fixinä riippuen mielialasta. Hauska ja nopea laite ajaa kaupungissa. Fixillä ajamisessa on ihan oma fiiliksensä.
 
Karvis sanoi:
Eli perus mummopyörä :p
Niinpä, mut hipsterit ei voi ajaa rehellistesti Ainolla, vaan pitää olla "joustavarunkoinen sinkula". Muuten muut pojat nauraa lattekahvilassa.

Fiksi nyt rehellisesti on jotain muuta, mutta sinkula ihan vaan "uus-suomea". Ja tosiaan velodromifillarit on aina olleet sinkuloita aika järeillä välityksillä. Mun duunikaveri Telellä ajeli sinkulalla jo -90 -luvun alkupuolella. Se oli aikanaan joku HePon puhenjohtajakin, tms.
 
mremonen sanoi:
Ja tosiaan velodromifillarit on aina olleet sinkuloita aika järeillä välityksillä. Mun duunikaveri Telellä ajeli sinkulalla jo -90 -luvun alkupuolella. Se oli aikanaan joku HePon puhenjohtajakin, tms.

Ei, vaan velodromipyörät on fixieitä. Niistä juurikin uupuu vaihteet, jarrut ja vapaaratas. Joskus aikanaan tuli pyöräilyä harrastettua, tosin maantietä, ja sain tuollaista kokeilla. Hurjia vermeitä.. melkoinen polkaisu että pääsi juniori liikkeelle niillä välityksillä ja levykiekoilla.

//Juha
 
^Joo, piti kirjoittaa fixi, ei sinkula. Siis fiksihän on aina sinkula. Niin kuin sinkulan osajoukko  ;D