Ajelin tuossa pidempää siivua ja aikaa kuluttaakseni, kävin kaikkia mahdollisia asetuksia läpi. Myös sellaisia, mitkä olin aikaisemmin sivuuttanut, koska ne olivat vaikuttaneet täysin turhanpäiväisiltä. Yleisesti ottaen kaikki Eco-asetukset ovat olleet edellissä autoissa sellaisia, joten en ole niitä edes kokeillut Seatissa. Nyt sitten kokeilin, kun kerran oli aikaa kulutettavaksi.
Ja voihan prkl. Sieltähän löytyi yksi todellinen helmi! Olen koko auton omistuksen ajan kironnut ACC:n liian agressiivista toimintaa. Kiihdyttämisessä ei ole mitään ongelmaa, mutta jarruttaminen on ollut liian voimakasta. Jos itse ajan vaikka 110 lasissa maantiellä ja saavutan jonkun toisen auton, joka ajaa selvästi hitaammin, tekee ACC jarrutuksen liian myöhään ja liian voimakkaana. Tulee just samanlainen fiilis, kun autoa ajaisi joku joka ei tiedä yhtään mitään autolla ajamisesta ja ennakoinnista.
Mutta kun laittoikin Individual-ajomoodissa ACC:n ecolle, niin hommahan alkoi toimimaan oikein hyvin! Ensimmäinen kerta ikinä, kun joku Eco-asetus osoittautuu aidosti toimivaksi vaihtoehdoksi. En ollut ikinä tätä edes kokeillut, kun ajattelin, että sitten ACC kiihdyttää niin laiskasti, että saa hävetä silmät päästä liikenteessä. Mutta eipä kiihtyvyydessä ollut juurikaan eroa normaliin, mutta Ecolla ACC osaa alkaa hidastamaan pehmeämmin, eli moottorijarrulla, kun vastaantulija perä lähestyy merkittävällä nopeuserolla.
Ekaa kertaa ikinä ajelin tällä autolla myös pidemmän stintin niin, että en käynyt kertaakaan moottoritiellä. Maanteillä ajelin 110 mittarinopeuksilla, mutta kylien läpi ajaessa nopeus putosi viiteenkympiin ja välillä piti pysähdellä liikennevaloihinkin. Klima oli automaatilla ja muutenkin ajelin ilman mitään Pennillä pisimmälle -ajatuksia. Silti tuli mielestäni ihan kohtuullinen keskikulutus, kun muistaa, että kyseessä on aidosti iso nelivetomaasturi: