https://yliteippaus.fi/

Seat Tarraco (2019 ->)

Uudessa Tarracon hinnastossa maininta ettei plugaria saa enään tilattua.
Taitaa olla tässäkin sen verran toimitusajoista epätietoisuutta ettei kannata enään myydä.
 
Ovat sentään saaneet uudet hinnastot askarreltua. Kun käväsin siellä meidän Seat kaupassa oli DSG autot liki vuoden toimitusajoilla. Halunnevat hybridit myydä Tiguaneina.
 
200hv nelikkoTDI FR:n hinta noussut näköjään karvan vaille kolme tonnia. Muiden vanhoja hintoja en muista.
 
^^ Ihan yhtä kehno on saatavuus Tiguanina. Nyt jos tilaat niin toimitusaika on ensi kesä tai sen jälkeen. Myyjä voi toki "luvata" mitä tahansa, kun ei joudu sitä lupaustaan lunastamaan kuitenkaan.

 
Naapuri käytti eilen omaa Tarracoa huollossa ja kertoi etteivät enää edes ota tilauksia uusiin, kun toimitusajat ovat vähintään 12 kk  :eek: Leon PHEV:n suhteen sama juttu.

Ei se ole ihme että uudehkot käytetyt kiinnostaa liikkeitä, niin on edes jotain myytävää.

 
Tulipahan parkkihallissa mielenkiintoinen ilmoitus ajotietokoneeseen. Koko näytön kokoinen ilmoitus, että ajat väärään suuntaan ja iso punainen huomiomerkki :D Selkeällä blingblingllä sävytettynä.

Seuraakohan tämä jotenkin navin karttadataa taustalla ja alkaa varoittelemaan, jos ajelee yksinsuuntaista väärään suuntaan?

Tässä meidän navissa kun on sellainen ikävä bugi, että jos autoa pitää useamman tunnin parkkihallissa, eli sateliiteilta katveessa, luulee navi käynnistämisen jälkeen, että ollaan kotitallissa. Ja sitten jos parkkihalli on riittävän iso, niin auto jatkaa liikkumista kartalla kotinurkilla. Ja tällä kertaa ajelin parkkihallissa niin, että vaikutti kun olisi ajanut kotinurkilla yksisuuntaista väärään suuntaan.

EDIT: Vai osaakohan se kameroiden avulla lukea kielletty ajosuunta merkkejä? Siinä kohdalla nimittäin saattoi olla katossa kielletty ajosuunta merkintä.
 
Tänään antoi sitten Tarracon Travel Assistant ("autopilotti") ekan haamunsa. Ajoin täysin viivasuoraa motaria oikealla kaistalla ja yhtään autoa ei ollut 200 metrin säteellä. Tai yleensäkään yhtään mitään esteitä missään.

Niin vain tuli hyvinkin kovaääninen blingbling ja mittaristoon iso BRAKE! -varoitus. Ja auto alkoi automaattisesti kevyesti jarruttamaan.

Kaasullahan tuo poistui, mutta en kyllä keksinyt mitään teoreettistakaan syytä sille, että miksi auton äly tuumi, että nyt on jotain estettä edessä. Mitään käytännön ongelmaa tästä ei tullut, kun kevyt jarrutus hoidettiin toki normijarruilla. Mutta jos tällaisilla "syillä" aletaan muissa autoissa yhtäkkiä voimakkaasti regeneroimaan takamoottorilla liukkaalla pinnalla, niin varmasti on mielenkiintoisia hetkiä luvassa.
 
Ajelin tuossa pidempää siivua ja aikaa kuluttaakseni, kävin kaikkia mahdollisia asetuksia läpi. Myös sellaisia, mitkä olin aikaisemmin sivuuttanut, koska ne olivat vaikuttaneet täysin turhanpäiväisiltä. Yleisesti ottaen kaikki Eco-asetukset ovat olleet edellissä autoissa sellaisia, joten en ole niitä edes kokeillut Seatissa. Nyt sitten kokeilin, kun kerran oli aikaa kulutettavaksi.

Ja voihan prkl. Sieltähän löytyi yksi todellinen helmi! Olen koko auton omistuksen ajan kironnut ACC:n liian agressiivista toimintaa. Kiihdyttämisessä ei ole mitään ongelmaa, mutta jarruttaminen on ollut liian voimakasta. Jos itse ajan vaikka 110 lasissa maantiellä ja saavutan jonkun toisen auton, joka ajaa selvästi hitaammin, tekee ACC jarrutuksen liian myöhään ja liian voimakkaana. Tulee just samanlainen fiilis, kun autoa ajaisi joku joka ei tiedä yhtään mitään autolla ajamisesta ja ennakoinnista.

Mutta kun laittoikin Individual-ajomoodissa ACC:n ecolle, niin hommahan alkoi toimimaan oikein hyvin! Ensimmäinen kerta ikinä, kun joku Eco-asetus osoittautuu aidosti toimivaksi vaihtoehdoksi. En ollut ikinä tätä edes kokeillut, kun ajattelin, että sitten ACC kiihdyttää niin laiskasti, että saa hävetä silmät päästä liikenteessä. Mutta eipä kiihtyvyydessä ollut juurikaan eroa normaliin, mutta Ecolla ACC osaa alkaa hidastamaan pehmeämmin, eli moottorijarrulla, kun vastaantulija perä lähestyy merkittävällä nopeuserolla.

Ekaa kertaa ikinä ajelin tällä autolla myös pidemmän stintin niin, että en käynyt kertaakaan moottoritiellä. Maanteillä ajelin 110 mittarinopeuksilla, mutta kylien läpi ajaessa nopeus putosi viiteenkympiin ja välillä piti pysähdellä liikennevaloihinkin. Klima oli automaatilla ja muutenkin ajelin ilman mitään Pennillä pisimmälle -ajatuksia. Silti tuli mielestäni ihan kohtuullinen keskikulutus, kun muistaa, että kyseessä on aidosti iso nelivetomaasturi:

OMfjLUC.png
 
Maaliskuun alussa tullut Seateille uusia hinnastoja.

Tarracoa ei saa manuaalina kuin 1.5 TSI koneella, Hybridiä ei saa tilata ja jos haluaa nelikon niin vaihtoehdot joko 190 TSI tai 200 TDI- hinnat 55 te ylöspäin.

Uudistuneen (?) Atecan mallisto ei ole äkkiä katsoen supistunut ja hinnat reilut 10 te alle Tarracon, mutta yli 150 hp koneita ei ole tarjolla. Nyt näkyy minun alunperin vuonna 2016 tilaamaa etuvetoista 150 TDI DSG täkin saavan- silloin "jouduin" ottamaan vastaan 190 hp version nelikkona.
 
Viimeisen kuukauden aikana on tullut useampi OTA-päivitys ja nyt ei sitten enää pysy oma puhelin kiinni auton BT:ssä.

Aina kun auton käynnistää, pitää hyväksyä puhelimesta paritus ja antaa luvat yhteystietojen & viestien käyttämiseen. Nyt pitäisi sitten arvuutella, että löytyykö syyllinen puhelimesta vai autosta. Kertaalleen poistin koko yhteyden ja poistin puhelimesta auton BT-tiedot ja päinvastoin. Eipä auttanut.

Onko muilla toiminut BT-yhteys ihan ongelmitta, viimeisimpien OTA-päivitysten jälkeen?

Taas meni pidempi maantieajo ihan inhimillisellä kulutuksella, kun ei ollut motariajoa kulutusta nostamassa:

qBDBECi.png


Ihan mukavat lukemat näin isolle nelivetomaasturille, missä ei ole minkäänlaista hybriditekniikkaa.
 
Rice sanoi:
Uudessa Tarracon hinnastossa maininta ettei plugaria saa enään tilattua.

Tänään oli taas onnistunut Tarracon tilaus, likan puolisko tilannut - tai leasing firma - uuden liisarin jotta vetokoukku mahtui hintarajaan ennen hintojen nousua, toimitus joskus -23.
 
Myyjä tänään kertoi, että tehdas löytänyt uuden alihankkijan pullonkaulan muodostaneille komponenteille (älä kysy mille). Plugarin toimitus puolisen vuotta lyhimmillään vajaa vuosi pisimmillään (uskoisko). Näky autoja olevan tulossa sinne tänne jälleenmyyjille vapaana myyntiin.
Varovasti kyselin et jos ois puhutttu varmasti yli vuodesta niin ois ehkä tarjouksen voinu pyytää.
 
Jysky sanoi:
Joo plugareita, mutta on vasta tilauskannassa ja tulee ens kesäksi.

Aaa, oletin että heti toimitukseen.

Likan puoliskolla hybridi liisaritilaus vetämässä ja tulossa juurikin -23 joskus, mutta jos jostain olisi löytynyt -22 toimitukseen...
 
Tuli tällä viikolla Tarraco FR PHEV tilattua. Tuli vielä mieleen, että mites noi takalasien tummennukset. Ilmeisesti niissä jonkinlainen tummennus on, mutta eivät ”täysin mustat” ole? Muuten jo auto kovasti kutkuttelee, tosin tovin sitä taitaa saada odottaa. Audi vaihtuu nyt Seatiin…
 
Tuli tällä viikolla Tarraco FR PHEV tilattua. Tuli vielä mieleen, että mites noi takalasien tummennukset. Ilmeisesti niissä jonkinlainen tummennus on, mutta eivät ”täysin mustat” ole? Muuten jo auto kovasti kutkuttelee, tosin tovin sitä taitaa saada odottaa. Audi vaihtuu nyt Seatiin…
Hyvin vaaleat ovat. Itse kutsuisin ennemmin sävylaseiksi.

Toiset tykkää vaaleista, itse tykkäisin tummemmista. (Sama pätee muihinkin asioihin).
 
Meillä oli edellisessä autossa kirkkaassa lasissa 15% kalvot ja nämä 25% kalvot yhdistettynä Tarracon tehtaalla sävytettyihin laseihin antaa melko saman lopputuloksen. Ehkä aavistuksen tummempi. Ei kuitenkaan lähelläkään 5% jätesäkkejä.
 
Seat Connect -palvelun hinta pompsahti niin tolkuttomaksi ekan vuoden jälkeen, että en ottanut siihen jatkoja. Vähän arvuuttelin mielessäni, että mahtaako sitten enää tulla ohjelmistopäivityksiä auton eSIM:in kautta, mutta tuleehan niitä. Tänään pompsahti näytölle päivitysilmoitus.
 
Viritellään keskustelua. Onko muita viime aikoina Tarracon tilanneita/hankkineita? Itsellä lähti joulukuussa FR PHEV tilaukseen deep black -värillä, kattoluukulla, L-turvapaketilla ja muutamalla muulla lisäkilkkeellä. Hinnathan ovat sittemmin taas nousset ja alkavat olla aika rapsakalla tasolla 😬