https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Seat Mii Electric

Tekniikan Maailma oli koeajanut Seat Mii Electricin. Tässä loppuyhteenveto koeajosta:

SEAT MII ei ole vain mainio sähköauto vaan ylipäätään mainio auto. Voimankäyttö on ihailtavan mukavaa ja sivistynyttä. Suorituskyky on kaupunkiajossa urheiluautojen luokkaa. Moottorilla pärjää myös maantiellä, joskin toimintamatka lyhenee silloin selkeästi. Yli kolmensadan kilometrin kantama kaupungissa on kuitenkin sellainen matka, että monen ei tarvitse ladata autoa kuin kerran viikossa. Ensimmäiset sähkö-Miit saapuvat Suomeen keväällä.
 
Sitkeästi elää vielä näkemys, että akku pitäisi ajaa tyhjäksi ja sitten ladata täyteen. Toisesta näkökulmasta voisi todeta, että yli 300km kantama kaupunkioloissa tarkoittaa, että monen ei tarvitse ladata lainkaan muualla kuin normaalien kauppa- yms. asiointien yhteydessä.
 
Gti sanoi:
Yli 400kpl myyty muutamassa viikossa

Pienestä koosta ja rajoittuneista ajo-ominaisuuksista huolimatta se on varteenotettava vaihtoehto normaalihintaisen sähköautoilun aloittamiselle.

Mikä on normaalihintainen sähköauto?
 
15 tonnia ja risat sähkö-Miistä on ok hinta. Aikanaan 40 tonnia ja risat sähkö-Micrasta (Leaf) ei sitä ole.

Mii on kaupunkiauto, taajama-auto ja päivän arkiajojen auto. Mihinkään maantielle rekkojen ohitteluun ja Suomen halkaisuihin sitä ei ole tehty. Ja hyvä niin... On oman lokeronsa löytänyt.
 
Jos auto kiihtyy 0-100 kuitenkin alle 12s, niin luulisi että sillä rekankin ohittaisi...

Mutta toki, ei ehkä paras väline Suomen läpi ajamiseen. Näkisin, että hintatasoltaan se 15-18K EUR on aika hyvä pienelle ja sitä suuremmalle sitten 22-25k EUR, mutta tällä hetkellä nämä seuraavan tason tuppaavat olemaan vielä lähempänä 30K EUR tai enemmän.
 
Eipä siinä muuten muttakun kulku loppuu 130km/h.

Okei - ei iso ongelma, mutta kertoo siitä että ei siellä hirveästi ole panostettu maantiemenoihin, ja tarkoituksella.
 
ConD sanoi:
Eipä siinä muuten muttakun kulku loppuu 130km/h.

Okei - ei iso ongelma, mutta kertoo siitä että ei siellä hirveästi ole panostettu maantiemenoihin, ja tarkoituksella.

Silloin on kyllä väärin ohitettu, jos maantiellä ei pääse kahdeksaakymppiä ajavan rekan ohi ilman että täytyy itse ajaa yli 130km/h.
 
Sgigge sanoi:
Silloin on kyllä väärin ohitettu, jos maantiellä ei pääse kahdeksaakymppiä ajavan rekan ohi ilman että täytyy itse ajaa yli 130km/h.
Entäpäku rekka vetää alamäkeen 104 mittarinopeutta pitkän mäen alla ja olet jo lähtenyt ohi. Silloin Miillä pakitetaan ja odotellaan uutta paikkaa...

Ei siitä sit sen enempää. Mii on rajoitettu ja that's it.
 
Joo siihen hommaan on muuta kalustoa - sähkövärkeinkin. Kyllä Model S P100D Teslalla ohi pääsee ja ehkä lataamatta puoli Suomeakin. Mutta hintalappu on "jotain ihan muuta".

Aina tosiaan ei se muu liikenne mene kuten "oppikirjoissa", joten jos ruvetaan varmuusvaroja katsomaan niin maantiellä Miissä ei niitä oikeen ole. Kaupungissa taas ihan riittävästi ja yllinkyllin. Sinne se on tarkoitettu.
 
Ei kyllä ole tullut kertaakaan rekkojen kanssa ongelmaa ohittaa, useasti ohituskaistat on vieläpä ylämäessä ja luulisi, että miin väännöllä ohittaa. Kalliiksihan se tulisi, jos 80/100 alueella pitäisi läväyttää joka kerta 130+ mittarissa ohi. ;)

Mutta tämä tästä. Odotan innolla, kun pääsisi kokeilemaan. Saattaa tosin itselle nyt tulla e-up mii:n saatavuuden takia. Tästä enemmän myöhemmin...
 
Mii electric on suunniteltu kakkosauton hommiin kotipesän läheisyydessä, eikä kaupunkien välisiin erikoiskokeisiin. Tuo ohituksien miettiminen on enempi mielen köyhyyttä, ja luin jostain että ne huiputkin olisi 138km/h. Ihan sama, kyllä sillä ohi pääsee jos on pakko, mutta range ei riitä ainakaan minun käytössäni niille reissuille joilla ohituksia tarvitsisi tehdä. Jos se olisi tarkoitettu haastamaan Teslat rangessa, hintalappukin olisi sellainen että täällä naurettaisiin miten joku maksaa yli kolmekymppiä nelipaikkaisesta pikkuautosta, kun joku model kolmonen ei niin kauhean paljon enempää enää maksa ja liikahtaakin kuin urheiluauto.

Potentiaalia tuollaisissa kakkosautoissa kyllä on, jos mietitään autokannan sähköistämistä. Mitä olen omaakin asuinaluetta kattellut, niin etäisyyttä Tampereen keskustaan on linnuntietä joku 7-8 kilsaa ja melkeinpä jokaisen omakotitalon pihassa on vähintään kaksi autoa. Aniharvassa on taloudet joissa molemmat autoista liikkuisivat säännöllisesti yli 150km per päivä.

Yksi juttu kannattaa sisäistää kun miettii autokannan sähköistämistä. On hitosti kaltaisiani, joille löytyy kyllä sähköauto, jonka kelpuuttaa kakkosautoksi, mutta paljon vähemmän on sellaisia, jotka haluavat yrittää selviämistä pelkän sähköauton varassa. Mielestäni konserni on nyt osunut maaliin tällä tuotteella sisarmerkkeineen, ja sama tullee jatkumaan kyllä jatkossa, kakkosautoiksi sähköautoja menee. Ellei sähköautoilua veroteta hengiltä.
 
repomies sanoi:
Yksi juttu kannattaa sisäistää kun miettii autokannan sähköistämistä. On hitosti kaltaisiani, joille löytyy kyllä sähköauto, jonka kelpuuttaa kakkosautoksi, mutta paljon vähemmän on sellaisia, jotka haluavat yrittää selviämistä pelkän sähköauton varassa. Mielestäni konserni on nyt osunut maaliin tällä tuotteella sisarmerkkeineen, ja sama tullee jatkumaan kyllä jatkossa, kakkosautoiksi sähköautoja menee.

Aivan samaa olen itsekin miettinyt. Toiseksi autoksi on monien vaikea hankkia 50 000 euron autoa. Mutta reilusti alle 20 tonnin sähkökippo onkin jo aivan eri asia. Vaikka olisikin pienempi kinneri.

Jos sähkökippoa hankkii ainoaksi autoksi, niin pitää olla varsin paksuja väriliituja tuhlattavaksi tai riittävästi pioneerihenkeä arkiseen autoiluun. Monilta normipulliaisilta puuttuu molemmat.
 
Aika usein näissä hommissa tuntuu käyvän niin, että siitä kakkosautosta tuleekin ykkösauto. Mutta sehän on vain hyvä juttu, rohkaisee sitten jatkossa hankkimaan toisenkin sähkiksen.
 
ConD sanoi:
15 tonnia ja risat sähkö-Miistä on ok hinta. Aikanaan 40 tonnia ja risat sähkö-Micrasta (Leaf) ei sitä ole.

Mahtaako kannattaa trollaukseen tarttua, mutta aika kaukana se Micrasta on. Qashqain kanssa samaa kokoa, inansa Golfia isompi ja 36 tonnilla sitä "aikanaan" sai kaupasta mukaansa, joka on aika paljon vähemmän kuin "40 tonnia ja risat". Nyt 32 tonnia.

Jos topiciin palataan eli Miihin niin hintaeroa vastaavasti varusteltuun bensamalliin on saman verran kuin Leafissä eli 5-6 tonnia. Miitä on kaupattu vielä kesällä 11 tonnilla, mutta nyt polttikset ovat poistuneet hinnastosta.

Tuollainen 5 tonnin hintaero on mielestäni ihan ok, kun sen säästää jo polttoainekuluissa kohtuullisen nopeasti.
 
Onhan tossa Leafissa vielä aika raju hintaero esim. qashqaihin. Uusillakin hinnoilla lähemmäs 10k€. Varusteita en ole vertaillut. Enkä ole edes ihan varman onko qashqai oikea vertailukohde vai sittenkin Micra.

Miitä vertasin Citigo malliin, jolle olisi bensavehkeenä tullut niin samanlaisena kun saa hintaa noin 15k€ Mii siis 18k€. Ero on suunnilleen 3000€ ja Miissä saa ”automaatin” ja ”webaston”.  Eli on se ero vastaavaan bensaan Seatissa aika paljon pienempi kun Nissanissa
 
kmheisk2 sanoi:
Miitä vertasin Citigo malliin, jolle olisi bensavehkeenä tullut niin samanlaisena kun saa hintaa noin 15k€ Mii siis 18k€. Ero on suunnilleen 3000€ ja Miissä saa ”automaatin” ja ”webaston”.  Eli on se ero vastaavaan bensaan Seatissa aika paljon pienempi kun Nissanissa

No Mii on vuosikaudet ollut reilusti eli tonnitolkulla halvempi kuin Up tai Citigo. Syytä en tiedä, mutta niin se vain oli. Nyt ei tietysti pääse enää vertaamaan kun bensa-Miit katosivat mallistosta.

Sähkisten ja polttisten hintoja vertaillessa täytyy ratkaista mitä mieltä on varusteista.

Jos automaatti ja "webasto" ovat must niin hintaero hinnat alkaen polttiksen ja sähkömallin välillä kutistuu jo tonni tolkulla. Sähköautoissa vielä lisäksi tehdasnavi käytännössä aina vakiona niin monessa autossa näistä kolmesta varusteesta joutuu maksamaan jo pitkälti yli 5 tonnia.

Itsekin olen tuota laskeskellut ihan tosissaan kun vaimon ehtona uudelle autolle on automaatti, webasto, navi ja parkkikamera/tutka. Kun johonkin hinnat alkaen Focukseen tai Golfiin nuo klikkailee niin alle 30 tonnin ei ole tarjolla mitään vaikka mallisarjaa mainostetaan 22 tonnilla.. Hintaeroa sähköautoon, jossa nämä ovat vakiovarusteita, alkaa olemaan silloin hyvin vähän.

Minulle henk.koht. riittäisi työmatkakulkineeksi ilman noitakin perusvärillä, peltivanteilla ja vaikka ilman takaovia. Sellaisen säästömallin suhteen sähkömallit ovat kovasti hinnoissaan.

Luulenpa autojen hinnoittelijoiden pohtivan samanlaisia ajatuksia.
 
Urlaub sanoi:
Itsekin olen tuota laskeskellut ihan tosissaan kun vaimon ehtona uudelle autolle on automaatti, webasto, navi ja parkkikamera/tutka. Kun johonkin hinnat alkaen Focukseen tai Golfiin nuo klikkailee niin alle 30 tonnin ei ole tarjolla mitään vaikka mallisarjaa mainostetaan 22 tonnilla.. Hintaeroa sähköautoon, jossa nämä ovat vakiovarusteita, alkaa olemaan silloin hyvin vähän.

Väärin, Golf 7 highline limited-mallia on myyty pitkin syksyä n.25-26 000e hinnalla, mallissa vakiona kaikki haluamasi varusteet ja paljon muutakin. Toki väistyvä malli ja ei enää tilattavissa. Jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin eiköhän joltain piirimyyjältä vielä tuollainen löydy...
 
Itse kelpuuttaisin sähkärin kakkosautoksi, kun puhutaan Pösön 208/Opel Corsa- tyyppisistä vehkeistä. Noissa ei enää tarvitse niin kärvistellä, vaikka pitääkin heittää vähän pidempää reissua. Ajovakaus ja jämäkkys on kuitenkin jo eri tasolla verrattuna Mii, UP jne.
Toki hintakin on sitten yli 30 tonnia. Jos hinnan saisi painettua kakkosella alkavaksi niin olisi varteenotettava vaihtoehto.


 
kmheisk2 sanoi:
Onhan tossa Leafissa vielä aika raju hintaero esim. qashqaihin. Uusillakin hinnoilla lähemmäs 10k€. Varusteita en ole vertaillut. Enkä ole edes ihan varman onko qashqai oikea vertailukohde vai sittenkin Micra.
tää menee jo ihan ot mutta katsoin Leafin, QQn ja VW golfin mittoja niin onhan Leaf noista suurin, aika kaukana Micrasta mittojen perusteella, puhun siis tästä uudemmasta korista. Mii on sen verran pieni että se varmaan monelle tulisi juurikin kakkosautoksi ja siihen se varmaan sopisi ihan älyttömän hyvin. Meillä Leaf on enemmänkin toinen auto kuin kakkosauto, aika mielellään tollasen sähkiksi valitsee alleen kun lyhyttä matkaa ajelee.
 
ahmedahne sanoi:
Väärin, Golf 7 highline limited-mallia on myyty pitkin syksyä n.25-26 000e hinnalla, mallissa vakiona kaikki haluamasi varusteet ja paljon muutakin. Toki väistyvä malli ja ei enää tilattavissa. Jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin eiköhän joltain piirimyyjältä vielä tuollainen löydy...

Tuo on 25,3k€ 115hv 1.0TSI:llä. e-Golf peruutuskameralla on 29,4k€. Eroa 4k€, jos e-Golfin range riittää, niin kyllä se edullisemmaksi tulee, esim 20 000km vuosiajolla polttoaineissa säästyy helposti 100€/kk.