https://tummennuskalvot.fi/

Seat Leon 5F

FR:n luukussa sanotaan kolmen henkilön kuormalle 2,4 bar eteen ja taakse ja täydelle kuormalle 2,6 eteen ja 2,8 taakse.
 
P.Alikka sanoi:
FR:n luukussa sanotaan kolmen henkilön kuormalle 2,4 bar eteen ja taakse ja täydelle kuormalle 2,6 eteen ja 2,8 taakse.
Noihin arvoihin lisätessä kitkarengas lisän niin ollaan lähellä Karviksen 2,7 baaria. Äsken kävin asemalla joissa oli uusi paineilma mittari,  laitoin eteen 2,7b, taakse 2,5b. Renkaat jämäköityi selvästi ja tulivat entistäkin hiljaisemmaksi, menee kuin sukkasillaan. Luulin paineen lisäyksen nostavan ääntä, ilmeisesti paineet olivat aivan liian alhaiset koska kävi toisin päin.
 
Onkos joku onnistunut Leoniin tekemään seuraavat koodaukset:
-Start-stop pois päältä (siis ihan oikeasti pois päältä!)
-12V sisäpistokkeille virtaa "jatkuvasti" ettei auton tarvitse olla käynnissä.

Tuo S&S systeemi on sanalla sanoen sieltä ja syvältä automaattivaihteiston kanssa... Eli jos tuommoiset on joku koodannut niin ohjeet otetaan kiitollisena vastaan.  :D
 
P.Alikka sanoi:
Onkos joku onnistunut Leoniin tekemään seuraavat koodaukset:

-12V sisäpistokkeille virtaa "jatkuvasti" ettei auton tarvitse olla käynnissä.

Ei ole koodaushommeli, onnistuu kun siirrät virtapistokkeen sulakkeen (nro 40) "yläasentoon"

P.Alikka sanoi:
Onkos joku onnistunut Leoniin tekemään seuraavat koodaukset:
-Start-stop pois päältä (siis ihan oikeasti pois päältä!)


Tuo S&S systeemi on sanalla sanoen sieltä ja syvältä automaattivaihteiston kanssa... Eli jos tuommoiset on joku koodannut niin ohjeet otetaan kiitollisena vastaan.  :D

VCDS:llä muuttamalla jännittettä tai lämpötilaa missä kytkeytyy päälle (19) Gateway:n  kautta

Briskodan ohje www.briskoda.net/forums/topic/299424-octavia-iii-vcds-adaptations-tried-and-tested/?p=3717329

"Permanently Disable Start-Stop
Available with VCP (Vag Can Pro) as an OCF (One Click Function)

Tested by antera on 2014.5MY cars and works with VCDS as below

·        Go to Module 19 (Can Gateway)

·        Adaption

·        Go to  Kanaal: Start_stop_voltage_limit

·        change to  12.1V ( standaard is 7.6V)

The Start-Stop will show as disabled because the energy requirement from the car is too high, which is not an error but a valid reason for SS to be disabled."
 
Onko kenelläkään ollut Leonissa talven ajalta havaintoja kertyykö vettä ja jäätä etuovien etu-alakulmaan? Kohtako sitä on oven alakulmat rullalla :eek: Pisti silmääni, että Cuprassa siinä oven alakulmassa oli hieman vettä ja jäätä. Täytyy seurata jatkossa kertyykö sitä mahdollisesti haitaksi asti.
 
Lebis sanoi:
Onko kenelläkään ollut Leonissa talven ajalta havaintoja kertyykö vettä ja jäätä etuovien etu-alakulmaan? Kohtako sitä on oven alakulmat rullalla :eek: Pisti silmääni, että Cuprassa siinä oven alakulmassa oli hieman vettä ja jäätä. Täytyy seurata jatkossa kertyykö sitä mahdollisesti haitaksi asti.

Tämä se on outo ongelma ja outo etenkin sen takia että siitä ei päästä eroon, 20v sen kanssa on taisteltu ja aina se vain periytyy uuteen malliin ???
 
En kyllä huomannut ongelmaa viime talvena. Tosin auto oli suht säännöllisesti lämpimässä hallissa, joten mitään pidempää kertymää ei päässyt syntymään.
 
Epäilin aiemmin tuota jään kertymistä etuovien alakulmaan, mutta asiaa on tullut seurailtua niin eipä tässä näytä tuota ongelmaa olevankaan :)
 
Apparin oven alakulmaan oli kertynyt jäätä jota en avatessani  huomannut, piti ikävän rusahduksen mutta onneksi jää antoi periksi lauhasta kelistä johtuen.
 
Jorinoita matkan varrelta:

Viime viikonloppuna tuli ajeltua Tre-Pori-Tre reissu kuomullisen peräkärrin kanssa kevyellä kuormalla. Ajotietokoneen mukainen keskikulutus reissulle n. 8,2 l / 100 km, eli kärry tuommoinen kärry nostaa sen pari litraa kulutusta matka-ajossa tässä autossa.

DSG välillä hassuttelee. Reipas kiihdytys liittymästä 0 - 57 km/h (mittariston mukaan) ja samoin tein vakkari päälle tuohon 57 nopeuteen. Vaihteisto on nyt muutaman kerran jättänyt 3-vaiheen päälle joksikin aikaa (muutaman sadan metrin matkalle) ja sitten laatikko "herää" ja heittää 5 tai 6-vaihteen päälle, eli alkaa toimia ns. normaalisti. Voihan tuosta huollossa mainita, mutta ei omaa elämän rytmiä häiritse...
 
Voisinpa itsekin mainita tuosta kulutuksesta. Aiemmin tästä kun en muistaakseni ole maininnut.
Uuden vuoden ajopätkä Tampere-Heinola-Tampere. Autossa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Kontissa parin päivän tavarat sekä kaksi koiraa, 20kg ja 10kg painoiset. Lämpötila plussalla asteen pari. Ajoin siististi, ohitin siististi jos tarvetta oli, ajotietokoneen mukainen kulutus 4,9l/100km. Todellinen tankkauksella tarkistettu 5.2l/100km.
Mielestäni melko vähällä menee Leon, ja konehan on 140hv TSI.

Näinä keleinä kun tiet ovat möykkyiset ja niiden kunto on sitä sun tätä niin hälyääniä kuuluu sieltä täältä mutta ei mitään oikeasti häiritsevää. Jossain aiemmin mainittua mutterimaisuutta esiintyy näillä 0 - +5c asteikolla, tai ilmeisesti se on juuri sitä kun maantiellä saa ohjata enemmän tai vähemmän kokoajan ja ratissa esiintyy pieniä pykäliä keskivaiheella. Esiintyminen on(vielä) niin pientä, että ei toistaiseksi aiheuta reklamointia koska siihen tuskiin mitään ratkaisua olisi mutta parempikin voisi ohjaustuntuma olla.

Ja rengaspaineen tunnistin on nyt talvirengaskaudella kolmesti kehoittanut tarkistamaan paineet. Aina on kuitenkin ollut juuri sen verran painetta renkaissa kun sinne edellisellä kerralla on laitettu. 

Mutta muuten olen tyytyväinen valintaani, 21tkm nyt mittarissa.
 
^Tuommoista n. 1 litran kulutuseroa (todellista) vähän itsekin olen mietiskellyt tuolle 1,4 140 hp ja tälle 1,8 bensakoneelle. Eli itse bensat maksavalle on vaikea suositella tätä 1,8 konetta kun tuo 1,4 (nyt 150 hp) bensakone tarjoaa aikalailla saman suorityskyvyn jonkun verran pienemmällä kulutuksella.
Jubilee sanoi:
Näinä keleinä kun tiet ovat möykkyiset ja niiden kunto on sitä sun tätä niin hälyääniä kuuluu sieltä täältä mutta ei mitään oikeasti häiritsevää. Jossain aiemmin mainittua mutterimaisuutta esiintyy näillä 0 - +5c asteikolla, tai ilmeisesti se on juuri sitä kun maantiellä saa ohjata enemmän tai vähemmän kokoajan ja ratissa esiintyy pieniä pykäliä keskivaiheella. Esiintyminen on(vielä) niin pientä, että ei toistaiseksi aiheuta reklamointia koska siihen tuskiin mitään ratkaisua olisi mutta parempikin voisi ohjaustuntuma olla.
Täysin samat huomiot ja johtopäätökset.
 
Tuo 1.4 TSI 140hp kulutus on kyllä ollut itsellekin positiivinen yllätys huomioiden kulkupuolen. Alta löytyy oma kulutusseuranta.
Edellinen auto työmatka ajossa oli nykyisen korimallin Yaris 1.3 bensakoneella ja tuo kuluttu jopa enemmän ja ei kulkenut lähellekään samaa tahtia.
 
Samaa mieltä. 1.4 TSI 140 on kyllä mahtava yhdistelmä suorituskykyä ja taloudellisuutta. Loistava moottori ominaisuuksiltaan :)
 
Paljonko noi 1,8 litraset vie bensaa? Itse olen Cupralla päässyt nyt talvella rajoitusten mukaan ajettuna vähän päälle 6 litran kulutuksella hyvissä olosuhteissa. Olosuhteet, kun heikkenevät niin heti menee ainakin reilu litra enemmän. Ja jos sitten ajaa niin kyllähän se bensa maistuu :D
 
Tulipa tuossa viime viikolla kurvailtua 1100km lenkki Leonilla Tampereelta pohjois-karjalaan ja takaisin.
Leon on hieno matkakumppani ja kokoreissun kulutus ajotietokoneen mukaan oli tasan 5l/100km. Ei ihan paha, auto oli kuitenkin lastattu kokoperheellä ja kahdella koiralla sekä matkaan mahtui myös parisataa kilometriä Joensuun sisäistä suhaamista.

Mutta yksi uusi "ominaisuuskin" ilmaantui matkalla. Tasakaasulla normaalit kiihdytykset 3-4-5-6 vaihteilla kohti maantienopeuksia aiheuttaa nykimistä. Eli kun kiihdytät niin vähän niinkuin veto katkeisi sekuntiksi, pieniä nykäisyjä. Nykäisy tuntuu esim. 50->90km/h kiihdytyksessä 1-3 kertaa. Sama 1-3 krt jos nopeutta lähdetään nostamaan 80->110km/h. Tuntuu siis tapauksissa kun kiihdytys aloitetaan noin 2000rpm paikkeilta. Jos mennään lappulattiassa ja kiihdytystä varten haetaan pienempää vaihdetta korkeampien kierrosten toivossa, ominaisuutta ei ilmene.

Osaako täällä viisaammat kertoa mistä tämä voisi johtua? Ei huvittaisi kiikuttaa autoa Laakkoselle saamaan valohoitoa kun vikaa ei kuitenkaan siellä löydy jollei ole vinkkiä mistä voisi etsiä. Tosin kun jopa vaimokin tämän huomasi niin ehkä se "vika" saattaisi löytyä Laakkosen testilenkilläkin....

Toinen, jo vanha ominaisuus on tuo ohjaus; mennessä +3c, sport moodin ohjaus aivan perseestä, pakko vaihtaa normaalitilaan. Takaisin tullessa mittarissa -7c, sport moodin ohjaus "kuin unelma". Kaippa tuollekin täytyisi jotain seuraavassa huollossa tehdä..

Ja autohan on siis Leon ST 1.4 TSI 140hv vm2014..
 
Ilmeisesti DSG-vaihteisto? Jos näin, niin vikaahan tuossa on. Silloin kun vaihtiesto on kunnossa ei pitäisi tuollaisia kuvailemiesi kaltaisia nykimisiä esiintyä.
 
Oon ite huomannu tuon nykimisen myös cupralla (manuaali), kun moottorille valittu normaali. Cupra-tilassa ei mielestäni nykimisiä tuossa 2-3krpm ole, tai sitten se muuten ärhäkkäämpi meno/tila häivyttää nykimiset.

Ohjauksesta sellainen huomio, että mielestäni lämpimien kelien myötä cupra-ohjaus on muuttunut löysemmäksi ja varsinkin keskialueella on "tyhjää" enemmän. Pakkasilla tuntui jonkin verran jäykemmältä heti käännettäessä.
 
Lebis sanoi:
Paljonko noi 1,8 litraset vie bensaa? Itse olen Cupralla päässyt nyt talvella rajoitusten mukaan ajettuna vähän päälle 6 litran kulutuksella hyvissä olosuhteissa. Olosuhteet, kun heikkenevät niin heti menee ainakin reilu litra enemmän. Ja jos sitten ajaa niin kyllähän se bensa maistuu :D
Koko ajoajan keskikulutus tankkauksista laskettuna näkyy tuolla allekirjoituksessa ja matka-ajot mennään ajotietokoneen mukaan 5,5 - 6,0 litran kulutuksella. Nämä siis näitä talvisia reissuja mittarinopeuden vaihdellessa rajoituksen mukaan 90 - 110 välillä. Ajotietokone on tässä autossa tarkka, heittää ehkä 1 desin alaspäin. Renkaina talvella siis Misukan kitkat koossa 225/45/17.
 
Jubilee sanoi:
Toinen, jo vanha ominaisuus on tuo ohjaus; mennessä +3c, sport moodin ohjaus aivan perseestä, pakko vaihtaa normaalitilaan. Takaisin tullessa mittarissa -7c, sport moodin ohjaus "kuin unelma". Kaippa tuollekin täytyisi jotain seuraavassa huollossa tehdä..
No näinpä näin... Osansa varmasti tuo meidän autossa kitkarengas joka oletettavasti on "löysempi" plussa keleillä. Viime viikonloppuna kun kävi autoa savossa ulkoiluttamassa tuli huomattua aivan hervoton vetely ja sivusuuntainen heilunta ohituksissa kun lappu pohjassa auto kiihtyy ja tiessä vielä talven jäljiltä aika syvät urat. Saattoi olla ohitettavista hauskan näköistä kun Leon heilui ohi mennessään...
 
P.Alikka sanoi:
No näinpä näin... Osansa varmasti tuo meidän autossa kitkarengas joka oletettavasti on "löysempi" plussa keleillä. Viime viikonloppuna kun kävi autoa savossa ulkoiluttamassa tuli huomattua aivan hervoton vetely ja sivusuuntainen heilunta ohituksissa kun lappu pohjassa auto kiihtyy ja tiessä vielä talven jäljiltä aika syvät urat. Saattoi olla ohitettavista hauskan näköistä kun Leon heilui ohi mennessään...
Ihan mielenkiinnosta, millaisia paineita pidät renkaissa, jos nuin löysänä heiluu ajossa?

Autot Leonisi vs. minun Golf on aika lähelle samanpainoiset. Rengas sinulla ilmeisesti kantavuudella 94XL, joka on sama kuin minullakin. Tuntuu että sopivilla paineilla ajo on varsin vakaata, 2,5bar on riittänyt talvella. Kevyemmän Jettan kanssa piti pitää 2.8bar että ei olisi ollut levoton, joten lisäpaino Jetta -> Golf teki hyvää ja paineita saattoi alentaa.
 
^2,7 bar on renkaissa paineita tällä hetkellä... Ok, urat on oikeasti isot tällä hetkellä esim. tuolla vt 9:lla pohjoiseen päin mennessä (osan matkaa on vaihdettu 80 km/h rajoitukset 100 km/h tilalle kun kulumisurien takia), mutta uraherkkyyttä löytyy näillä alla olevilla renkailla ja siihen kun yhdistää tämän Leonin ohjauksen joka on oikeasti huonompi kuin vielä VI Golffissa oleva niin...
 
Ok, en väitä vastaan sitten... koeajamatta huono sanoa sen enempää.

Uria tosiaan on nyt paikoin todella pahasti.
 
Tämä Leonin ohjaus ei tunnu niin luonnolliselta kuin noissa vanhemmissa VAGgilaisissa. Ajoin pari viikkoa sitten kaverin 2011 Suberbia ja siinä tuohon ohjaukseen ei kiinnittänyt mitään huomiota, eli se toimi kuin ihmisen mieli. Leonissakaan välillä tuohon ohjaukseen ei kiinnitä mitään huomiota ja välillä taas se tuntuu pleikkarin ratilta. Vikahan tuossa voi olla, mutta vielä en huoltoon tuosta mitään sanonut, ajattelin nyt katsoa vielä mitä kesärenkaat tuo tullessaan.

Niin, nyt ajossa olevassa Golfissa (1,2 Trendline) ohjaus on myös jotenkin vaivattomampi. Vaikea tätä on netissä yrittää selvittää, mutta tuo piirre Leonissa välillä nyppii...