https://yliteippaus.fi/

Seat Leon (2020 ->)

tet sanoi:
Joo, mutta Kugan kaupunkikulutukseen 4,5 l/100km ei pääse.
Hieno maalitolppien siirto, kun itse kirjoitit, että Leonin kaltainen hybridi on omiaan tasaiseen maantiellä hyrryyttämiseen.
 
Tuotahan olisi mielenkiintoista verrata täysin samalla autolla (Leon 1.5TSI) jossa on MHEV tekniikkaa. Melko varmasti menee pienemmällä maantieajossa. Sitä on ainakin kehuttu suhteellisen taloudelliseksi voimalinjaksi.

Oma Ibiza (1.5TSI ilman mitään sähköavustusta) joka tosin on kevyempi, menee kyllä heittämällä alle 5L kulutuksella jos ajaa rauhallisesta maantiellä ~80kmh vauhtia. Pidemmällä matkalla varmsasti pääsee jo lähelle neljän litran lukemia.
 
Siintomaa ajelee sitä motaria? ja 100 km/h kai pitkään, kun keskinopeuskin on 82 km/h. En tuota videota ole katsonut. Vaikuttanee paljon kulutukseen ja totta kai plugari on parempi toisenlaiseen ajoon.
 
Insomnia sanoi:
Hieno maalitolppien siirto, kun itse kirjoitit, että Leonin kaltainen hybridi on omiaan tasaiseen maantiellä hyrryyttämiseen.

Tarkoitukseni oli kiinnittää huomiota siihen, miten eri hybriditekniikoilla on erilainen kulutusprofiili - yksi kuluttaa vähän maantiellä, toinen kaupungissa. Jos siis on plugaria ostamassa, niin kannattaa miettiä, millaista ajoa tulee silloin, kun ei pääse koko matkaa lataussähköllä. Jos pidemmät reissut painottuvat nopeille maantietaipaleille tai motareille, niin Leon ja muut kaltaisensa rinnakkaishybridit ovat parempi vaihtoehto, kuin Fordin kaltainen sarja/rinnakkaishybridi. Sitten taas jos ne pidemmät ajot koostuvat sekalaisemmasta ajosta, pienemmällä keskinopeudelle, niin sarja/rinnakkaishybridi alkaa puolustaa paikkaansa.

Tarkoitus ei ollut verrata siis Leonin eri voimalinjojen kulutuksia toisiinsa.
 
Mielestäni plugarin kustannuksiin vaikuttavin tekijä on se miten vähän se syö maantiellä bensaa kun akku tyhjä, kaupunkikulutus on käytännössä yhtä tyhjän kanssa koska siellä autoa voit ladata lähes missä tahansa nyt pysähdytkään.  Ja se range, mitä suurempi akku niin tietty sen parempi.
 
tet sanoi:
Sitten taas jos ne pidemmät ajot koostuvat sekalaisemmasta ajosta, pienemmällä keskinopeudelle, niin sarja/rinnakkaishybridi alkaa puolustaa paikkaansa.
Ei kannata yleistää...

Mun mielestä ennenkuin vertaa A:ta ja B:tä kannattaa kertoa selvästi ne maalitolpan paikat. Paljonko se ajomatkan pituus pitää olla vertailussa ja minkälaisella keskinopeudella ym. Sittenkään nämä vertailut ei ole ihan helppoja - Leon ja Kuga vaikka on kovin eri luokan autoja. Tuossa matalanopeuksisessa, vaikkapa 260km ajelussa tulee äkkiä muutama muu auto mieleen mitkä pätkii molempia verrokkeja päihin kulutuksen pienuudessa lukeman ollessa 0l/100km ja hinnan ollessa luokkaa alta 40k€. Mutta ehkä se ei oo nyt se pointti...

Sanoisin siis että jokainen piirtää maalitolpat itselleen ja ampuu sinne ja katsoo mikä osuu parhaiten.

Tää volkkarin tekniikka on kovin kaksineuvoinen. Sähköllä se menee ensin nollana jonkin tovin matkasta - sanotaan nyt vaikka se 50km, jonka jälkeen bensa hyppää mukaan. TAI sitten voi ajaa avustusmoodilla jolloin sähköä kuluu vähän koko määritellyn ajan ja bensaa siinä sivussa. Nämä kaksi tapaa käyttää hybridiä johtanee kovin erilaiseen tulokseen, riippuen siitä paljonko ne maalitolppien matkat ja nopeudet on.

ihaa sanoi:
Mielestäni plugarin tärkein ominaisuus on se miten vähän se syö maantiellä bensaa kun akku tyhjä, kaupunkikulutus on käytännössä yhtä tyhjän kanssa koska siellä autoa voit ladata lähes missä tahansa nyt pysähdytkään.  Ja se range, mitä suurempi akku niin tietty sen parempi.
...sellaiselle joka ajaa maantiellä paljon niin varmaankin näin. Mutta miksi ostaa kallis plugari maantieajoon kun dieseli menee pienemmällä? :p
 
ihaa sanoi:
Mielestäni plugarin kustannuksiin vaikuttavin tekijä on se miten vähän se syö maantiellä bensaa kun akku tyhjä, kaupunkikulutus on käytännössä yhtä tyhjän kanssa koska siellä autoa voit ladata lähes missä tahansa nyt pysähdytkään.  Ja se range, mitä suurempi akku niin tietty sen parempi.

(Tämä kuuluisi varmaan enemmän jo tuonne hybridikeskusteluun, kuin Leonin mallitopicciin, mutta ylläpito varmaan siirtää jos tarpeelliseksi näkee.)

Pääpiirteissään varmaankin ihan validi ajattelutapa, mutta kannattaa muistaa, että ei se ajo kaikilla ole sitä, että ajetaan kaupungista toiseen pääteitä pitkin, ja pidetään pidempiä taukoja vain kaupunkiolosuhteissa. Suomesta löytyy hyvin monentasoista tieverkkoa, monenlaisella tieprofiililla. Näiden erilaisten tietyyppien käytön osuudet omassa ajoprofiilissa määrittävät, miten paljon tasaisen maantieajon kulutus määrittelee kokonaiskulutusta.
 
ConD sanoi:
...sellaiselle joka ajaa maantiellä paljon niin varmaankin näin. Mutta miksi ostaa kallis plugari maantieajoon kun dieseli menee pienemmällä? :p

Tarkoitin sitä että yleensä se sähkö säästetään kaupungille ja maantiellä ajetaan polttiksen voimin, siellä sillä maantieajon kulutuksella on merkitystä.
 
ihaa sanoi:
Tarkoitin sitä että yleensä se sähkö säästetään kaupungille ja maantiellä ajetaan polttiksen voimin, siellä sillä maantieajon kulutuksella on merkitystä.
Huono yleistää.

Miten Leonin plugarissa täydellä akulla lähtiessä sähkö säästetään kaupunkiin? Mitä ajomoodia käytetään? Missä asennossa D/B vaihdekeppiä pidetään? Pitääkö olla navi päällä?
 
ConD sanoi:
Miten Leonin plugarissa täydellä akulla lähtiessä sähkö säästetään kaupunkiin?

En tiedä mutta varmasti onnistuu ajaminen siinä ”perus” hybriditilassa jossa auto toimii kuin itselataavat konsanaan. Ei kai sellaista plugaria olekaan jossa täydellä akulla ei voi ajaa samalla tavalla kuin akku olisi tyhjänä eli itselataavan hybridin lailla.
 
ihaa sanoi:
En tiedä mutta varmasti onnistuu ajaminen siinä ”perus” hybriditilassa jossa auto toimii kuin itselataavat konsanaan. Ei kai sellaista plugaria olekaan jossa täydellä akulla ei voi ajaa samalla tavalla kuin akku olisi tyhjänä eli itselataavan hybridin lailla.
No... kaksi saman konsernin autoa samalla tekniikalla joita olen ajanut syövät juuri tuolla tavalla ajaen pikkuhiljaa akun tyhjäksi. 300-400km jälkeen patteri on loppu ja mennään pelkällä bensalla. Tuossa vaiheessa kulutus alkaakin sitten nousta.

Tarkoittanet siis "battery hold"-moodia ja minä en ainakaan näistä parista esimerkistä löytänyt. Liekö Leonissa sellainen, en tiedä. Aiemmin se on vanhemmissa VW Plugaritoteutuksissa ollut, mutta uudemmissa ei. Mutta yleistää siis ei kannata.
 
ConD sanoi:
No... kaksi saman konsernin autoa samalla tekniikalla joita olen ajanut syövät juuri tuolla tavalla ajaen pikkuhiljaa akun tyhjäksi. 300-400km jälkeen patteri on loppu ja mennään pelkällä bensalla. Tuossa vaiheessa kulutus alkaakin sitten nousta.

Tarkoittanet siis "battery hold"-moodia ja minä en ainakaan näistä parista esimerkistä löytänyt. Liekö Leonissa sellainen, en tiedä. Aiemmin se on vanhemmissa VW Plugaritoteutuksissa ollut, mutta uudemmissa ei. Mutta yleistää siis ei kannata.

Uudessa Octavia phev:ssä onnistuu seuraavasti: infotainmentin driving modesta hybridi-tila käyttöön. Samassa ikkunassa täppä pois "auto" boksista akkukuvakkeen vierestä. Sen jälkeen voi akkukuvakkeessa asettaa sen varaustason minkä alle ei mennä, noin 15% askelilla. Luulisi että jotain samantapaista onnistuisi Leonissakin.
 
On monen mutkan taakse rakennettu kyllä jos tuolleen on...

Koska pihassa ei tuota uudella infotainmentilla olevaa autoa ole, niin en voi enää tsekata. Mutta tuon minimi lataustason tilan muistan jostain valikosta bonganneeni, mutten ymmärtänyt mihin se vaikuttaa.
 
Tänään omasta ST Leonista jäi vetokoukku vapautumatta. Eli kärryn irroituksen jälkeen koukku ei vapautunutkaan napista. Kokeilin yseamman kerran ja käytin ovet välissä lukossakin.
Takuu toki voimassa, mutta onko muita keinoja tiedossa kun huoltokeikka?