https://yliteippaus.fi/

Seat Ibiza 5'th gen

aika vähän keskustelua tästä autosta. Mielestäni tosi hieno auto, hintaa kyllä tulee 23kiloa kun ruksii 1.5 Tsi evon ja varusteet omaan makuun. Tämä saattaisi silti kiinnostaa ekaksi ihan uudeksi autoksi.

Saakeli kun ei saa romutuspalkkiota tähän, 112g päästöt ja 110gkö se raja oli  ;D
 
Itse myös pyöritellyt konfiguraattorissa tuollaista 1.5TSI EVO:a. Tulee tosiaan hintaa 23-24k€ mukavilla varusteilla. Onko se nyt kohtuuttoman paljon noin pienestä autosta? Leon vastaavilla varusteilla menee ~30k€, eli onhan siinä aika iso ero...

Ulkonäöllisesti tämä Ibiza miellyttää omaa silmää varsinkin FR-varusteisena ja 18'' vanteilla. Pitäisi varmaan käydä koeajamssa miltä tuntuu. Aika paljon kehuja saanut testeissä.
 
Tuli sitten koeajettua Ibiza TGI Style. Essari löytyy Espoon seatcenteristä. Koeajon aikana oli viisi astetta pakkasta. Minulla oli Leon v2014 aiemmin ja kyllä oli tutunoloista. Ja sama jatkuu kun lähtee ajamaan. Auto tuntuu hyvältä, kulkee suoraan, ohjaus on ok, hallntalaitteet loogiset, yms. Melutaso on nyt hyvinkin siedettävä, ihan golf-luokan tasolla, ainakin melkein.

TGI:tä ei saa kuin manuaalilla ja kytkin + laatikko on ihan samanlainen kuin Leonissa, eli kytkin on hieman äkäinen. Tuohon kyllä tottuu, mutta automaatti olisi kuitenkin toivelistalla. TGI kone on tavoiltaan parempi kuin 1.6TDI. Se alkaa jyristämään alle 1500rpm:llä, mutta vain vähän, kun TDI jyristää kunnolla. Kone vääntää hyvin ja meno on kevyen tuntuista.  Pian lähdön jälkeen start/stop automatiikka alkoi toimia, otin se sitten pois. Onneksi nappi on hyvin esillä. Koko noin tunnin taajamapainotteisen ajon keskikulutus oli 3,8kg/100km. Kokeilin myös vajaan 12km pätkän erikseen, josta 9km länsiväylää, siinä kulutus oli 3,4kg/100km. Halvat on kilometrit ja ympäristöystävällisyyskin on kunnossa, siksi auto kiinnostaa kovasti.

Ajoasennon sai on hyväksi ja penkki tuntui hyvältä. Tosin ristiseläntuen tarpeen huomaa vasta jos ajaa pidempään. Vakiona oleva peruutustutka vain piippaa, etäisyysnäyttöä keskinäytössä ei ole. Keskinäyttö on muhkeat 8" ja siitä näkee sekä bensan-, että kaasunkulutuksen keskiarvot. Äänelle on basso, keski ja diskantti -säädöt, se vähä mitä kuuntelin, niin äänen laatu ei ole kovin ihmeellinen, peruskauraa. ACC:n mukana tulee oma viiksi, jo sen takia se kannattaa hankkia. Kokeilin myös ACC:tä, toimi ok, ihan sama kuin Leonissa.

Paljon autoa saa tässä paketissa karvan yli 18k€:lla. Ainakin ACC ja Carplay kannattaa ruksia mukaan. TM:n mukaan halogeenit eivät ole kaksiset, mutta TL:n mukaan taas ne on ok. LEDit on TM:n mukaan hyvät, jos nekin ruksii, niin sitten ollaan liki 19k€:ssa. Manuaalinen ilmastointi tuntui toimivan ihan kivasti, ehkä AAC:tä ei tarvitsisikaan.
 
Tulipa heitettyä koeajo uudella Ibizalla 1.5 TSI Evo koneella. Alla muutama huomio

- Mottoritieajossa tuntui yllättävän tukevalta vielä 130 kmh mittarinopeudessa. Meni suoraan.
- Rengasäänet eivät ole niin pahat kuin voisi kuvitella, varsinkin kehäteillä siedettävät.
- Penkki hyvä omaan selkään ainakin.
- Kone on puhdikas. Mitään sporttifiilistä ei saa koska äänet on hyvin eristetty, mutta ei tällä jalkoihin jää.
- Auto tuntuu kokoluokkaa isommalta autolta tien päällä, mikä mielestäni on hyvä asia.
- Tietyt yksityiskohdat ovat luokkaa ''halpis'' verrattuna VW ja Audi, mutta sehän näkyy hinnassakin eli ei mikään ihme. Esim. takavilkku oli halogeeni, sisävalot kusenkeltaiset valot ja kojelauta suht kovaa muovia.

Ehdottomasti mielenkiintoinen auto. Myyjällä oli kiireitä niin en päässyt oikein juttelemaan esim. toimitusajoista eikä tarjoustakaan annettu. Konfiguraattorissa kun speksasin auton sopivilla varusteilla niin hinta menee siihen n. 25k€. Onhan se paljon tämän segmentin autosta, mutta esim. Fiesta on kalliimpi ja ei miellytä omaa silmää yhtä paljon kuin tämä.

 
Olisiko kuitenkin hehkulankapolttimot niissä takavilkuissa..? Ihan ymmärrettävä mielleyhtymä, kun puheena on auton valotekniikka.  :)
 
batman14 sanoi:
Tulipa heitettyä koeajo uudella Ibizalla 1.5 TSI Evo koneella. Alla muutama huomio

- Mottoritieajossa tuntui yllättävän tukevalta vielä 130 kmh mittarinopeudessa. Meni suoraan.
- Rengasäänet eivät ole niin pahat kuin voisi kuvitella, varsinkin kehäteillä siedettävät.
- Penkki hyvä omaan selkään ainakin.
- Kone on puhdikas. Mitään sporttifiilistä ei saa koska äänet on hyvin eristetty, mutta ei tällä jalkoihin jää.
- Auto tuntuu kokoluokkaa isommalta autolta tien päällä, mikä mielestäni on hyvä asia.
- Tietyt yksityiskohdat ovat luokkaa ''halpis'' verrattuna VW ja Audi, mutta sehän näkyy hinnassakin eli ei mikään ihme. Esim. takavilkku oli halogeeni, sisävalot kusenkeltaiset valot ja kojelauta suht kovaa muovia.

Minusta selvin halpis osoitus on ristiselän tuen säädön puute, jopa FR:n sportti-istuimista. Vastineeksi taas LED-ajovalot ovat kohtuuhintaiset ja oikein hyvät, moneen kalliimpaan ei saa yhtä hyviä.

Kävin uudelleen autoon tutustumassa ja oli kyllä taas positiivinen fiilis, kun Leoniin vertasi. Ainoa puute, jonka huomasin lisää: takapenkeille ei ole USB-virtaa tarjolla, muttei sitten ollut Leonissakaan.

TGI:tä jos ajattelee, niin saadakseen automaatin, joutuu ottamaan Leonin, Leonissa:
--- Hinta nousee 5k€
- Varustelu on huonompi, 5" näyttö on käpyisen näköinen tänäpäivänä, parempi on kallis
? Takakontti vain aavistuksen isompi, myöskään sisätilojen pienellä kokoerolla ei keskimittaisella perheellä ole merkitystä
? Ei eroa ajotuntumassa, melussa, jne
-- Leonin Ledit ovat hyvin todennäköisesti huonommat, ainakin pre-fl:n on selvästi huonommat. Hinnan huomioiden Leon pitäisi varmaankin ottaa ilman ledejä ja leonin halogeenit on tavanomaisen huonot.
+ Painoa on 10% lisää, mutta tehoa ja vääntöä 20/25% lisää. Leon kulkenee siis paremmin (en ole Leonin TGI-konetta koeajanut).
+ Levyjarrut takana, Ibizassa rummut :(
+ Leonissa XDS, ibizassa pitäisi olla väh 100hv kone, jotta saisi (TGI on 90hv)
+++ Automaatti
 
Onko kukaan päässyt kuuntelemaan Beats Audiota? Maksaa n. 500€ eli ei maksa hirveästi, ja ainakin vakioäänentoisto ei vakuuttanut.
 
Miten mahtaa käydä omani ja tmr97:n tilausten kanssa? Seatin hinnastossa TGI:n kohdalla maininta "1) Vain varastossa ja tilauskannassa olevat autot. Ei uusia tehdastilauksia" Itse tein tilauksen 29.3 jälkeen ja niin taisi tehdä tmr97:kin...hmm  ???
 
ExOctavisti sanoi:
Miten mahtaa käydä omani ja tmr97:n tilausten kanssa? Seatin hinnastossa TGI:n kohdalla maininta "1) Vain varastossa ja tilauskannassa olevat autot. Ei uusia tehdastilauksia" Itse tein tilauksen 29.3 jälkeen ja niin taisi tehdä tmr97:kin...hmm  ???

Tuo on lisätty hinnastoon tuon 29.3 jälkeen. Kun tilasin auton, niin tuota ei vielä 29.3.2018 hinnastossa ollut. Olisivat saaneet muuttaa hinnaston päiväyksen, kun ovat tehdastilausten eston lisänneet.
 
Tällainen uusi Ibiza lähti sitten itseltä tilaukseen tuossa muutama viikko takaperin. Koeajolla kävin myös Fiestalla, mutta se ei tuntunut omaan käteen sopivalta enkä edes pyytänyt siitä tarjousta.

Eli seuraavilla spekseillä on tulossa:

Seat Ibiza 1.5TSI EVO FR
Väri: Mystery Blue
Lisävarusteet:
-Elektroniikkapaketti
-Automaattinen ilmastointi
-Tehdasnavigaattori (ainoa vaihtoehto saada 8'' keskinäyttö)
-Beats Audio
-Seat Full Link (Carplay & Android Auto)

Suomessa asennetaan lohkolämmmitin(säteily) ja talvirenkaat tuli myös mukaan samassa paketissa.

Toimitusaika on arvoitus. Papereissa lukee 09/2018, mutta kuulema voi mennä loppuvuodelle. Tähänkin malliin on tulossa pidempi tuotantokatkos uusien päästömittausten takia ja ei ole takeita että ehtii ennen sitä. Mitään valmistusviikkoa tai vastaavaa en ole vielä saanut myyjältä.

Itseä ainakin Ibiza miellytti kovasti ja on isomman auton tuntuinen ajaa, ja tilat riittävät tämän hetken elämäntilanteeseen. Hintaa tuli aika paljon pikkuautolle, mutta esim. Leon samoilla varusteilla on jo yli 30k€ auto.

Nyt pitää vain kärsivällisesti odottaa  :) Täällä Autostadiumilla ei taida montaa uutta Ibizan omistajaa vielä olla?
 
Valmistusviikkoa ei vieläkään ole vahvistettu tehtaan puolelta eli luultavasti menee ihan loppuvuoteen että tämä tulee alle. Ei sinällään ole kiirettä, mutta on jotenkin paha aavistus että tuleekohan tämän vuoden puolella ollenkaan. Brittiläisellä foorumilla luin että 1.5TSI EVO:n valmistus alkaisi vasta 11/2018 WLTP-tuotantokatkoksen jälkeen. Jos auto saapuu maahan esim. joulukuussa ajattelin kyllä laittaa kilpiin vasta tammikuussa.

Positiviinen asia on että vuosimalli muuttuu tietenkin MY19 ja saataville tulee kuulema digimittaristo jonka aion lisätä tilaukseen jos hinta on sopiva.

Muissakin Seat malleissa on todella pitkät toimitusajat ja se varmasti karsii tehokkaasti myyntiä koska kaikki eivät jaksa odottaa uutta autoa monta kuukautta. Sääli koska itseä ainakin mallisto on tällä hetkellä hieno ja kilpailukykyinen.
 
ExOctavisti sanoi:
Miten mahtaa käydä omani ja tmr97:n tilausten kanssa? Seatin hinnastossa TGI:n kohdalla maininta "1) Vain varastossa ja tilauskannassa olevat autot. Ei uusia tehdastilauksia" Itse tein tilauksen 29.3 jälkeen ja niin taisi tehdä tmr97:kin...hmm  ???

Ei ehtinyt minun tilaus valmistukseen, jos jäisi odottamaan, niin toimitus olisi ollut vasta vuoden 2019 puolella. Maasta kuitenkin löytyi auto, jossa oli minulle kaksi tärkeintä lisävarustetta (LEDit ja CarPlay), eli vaihdoin tilauksen siihen.
 
tmr97 sanoi:
Ei ehtinyt minun tilaus valmistukseen, jos jäisi odottamaan, niin toimitus olisi ollut vasta vuoden 2019 puolella. Maasta kuitenkin löytyi auto, jossa oli minulle kaksi tärkeintä lisävarustetta (LEDit ja CarPlay), eli vaihdoin tilauksen siihen.

Saitko kuitenkin TGI:nä? Ei ole itselläni kuulunut mitään. Myyjä lupasi olla yhteydessä kun tuotantoviikko lukittuu.. Taisi valmistumisviikot mennä jo, itselläni oli vielä romutuspalkkio "sotkemassa" hommaa. Täytyy odotella myyjän yhteydenottoa/olla yhteydessä myyjään.
 
ExOctavisti sanoi:
Saitko kuitenkin TGI:nä? Ei ole itselläni kuulunut mitään. Myyjä lupasi olla yhteydessä kun tuotantoviikko lukittuu.. Taisi valmistumisviikot mennä jo, itselläni oli vielä romutuspalkkio "sotkemassa" hommaa. Täytyy odotella myyjän yhteydenottoa/olla yhteydessä myyjään.

Sain TGI:n, niitä on aika monta varastossa. Soita heti myyjälle, josko listalta löytyisi sinulle sopiva malli. Siten saat auton vielä elokuussa. Varsinkaan LED-valollisia ei ole enää montaa, taisi jäädä vain kaksi.
Netissä oleva nopean toimituksen autot lista ei ole täydellinen, autoja on enemmän. Omani löytyi julkisen listan ulkopuolelta.
 
tmr97 sanoi:
Sain TGI:n, niitä on aika monta varastossa. Soita heti myyjälle, josko listalta löytyisi sinulle sopiva malli. Siten saat auton vielä elokuussa. Varsinkaan LED-valollisia ei ole enää montaa, taisi jäädä vain kaksi.
Netissä oleva nopean toimituksen autot lista ei ole täydellinen, autoja on enemmän. Omani löytyi julkisen listan ulkopuolelta.

Kiitos vinkistä, olen ensi viikolla yhteydessä myyjään  :-\
 
Omani 1.5TSI EVO:n valmistus meni myöskin pitkäksi, eli saapuu aikaisintaan Tammikuussa. Vielä monta kuukautta joutuu odottamaan  :-\

En muuten täällä Etelä-Suomessa ole nähnyt kuin ehkä 1-2 Ibiza FR:ää liikenteessä. Eli aika harvinainen on. Jos vertaa esim. uuteen Fiestaan joita näkee päivittäin.
 
Kyllä on hiljaista tässä ketjussa  :-\

Ibizasta ei ole Suomessa selvästikkään tullut mitään menestystä. Euroopassa käsittääkseni suosittu auto. Startti oli kuitenkin hyvä kun valitttiin vuoden autoksi yms. mutta sitä ei nähtävästi voitu hyödyntää. Fiestaa ja Poloa näkyy todella paljon liikenteessä, mutta Ibiza on aikamoinen harvinaisuus täällä PK-seudulla.

Omalla kohdalla näkyy vihdoin valoa tunnelin päässä. Auto on matkalla suomeen ja luovutukseen pitäisi olla valmis Tammikuun aikana. Samalla kävi ilmi, että Seat lopettaa 1.5TSI koneen valmistamisen Ibizan yhteydessä, eli omasta pelistä tulee suht harvinainen peli suomen teillä. Esimerkiksi nettiautossa ei tällä hetkellä ole myytävän yhtään Ibizaa sillä koneella.
 
Eikös nuo Ibizan toimitusajat olleet aika pitkiä Euroopan kysynnän takia. Tais olla pahimmillaan 8 kk.
 
rka1 sanoi:
Eikös nuo Ibizan toimitusajat olleet aika pitkiä Euroopan kysynnän takia. Tais olla pahimmillaan 8 kk.

Kyllä. Usean kuukauden toimitusajat näissä on ainakin ollut. Ilmeisesti ihmiset eivät jaksa odottaa, vaan menevät tilaamaan Fiestan tai Polon joissa on nopeammat toimituasajat.
 
Työkaveri tilasi viime huhtikuussa kaasu Ibizan. Alunperin toimitus luvattiin elokuulle. Pieni viivästys tuohon kuitenkin tuli kun luovutus vasta tammikuun alussa.
 
Meidän Ibizalla on rullattu kohta 20tkm. On kyllä loistava ajettava ja tuo 1.5 EVO on kyllä mukava moottori noin pieneen autoon. Joten hyvää kannattaa odottaa. :)