https://tummennuskalvot.fi/

Seat Ibiza 5'th gen

Itse tilasin TGI:n maaliskuun lopussa, toimitusajasta ei tietoa.. Katsotaan meneekö vuosi odotusta rikki  :eek: 
Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun perus Yariksen saisi muutamassa viikossa ajoon. Toisaalta Ibizaan sai sellaisia varusteita mitä ei Yarikseen saanut rahallakaan (Ledit ja mukautuva vakionopeussäädin).
Katseet välillä kääntyneet kohti nopean toimituksen autoja mutta mitään kiinnostavaa ei toistaiseksi tullut vastaan, täytyy myöntää että 1,5 EVO FR houkuttaisi jo kovasti  ;)
 
Kävi niin kuten arvelin. Eli 1.5TSI EVO:n moottorin valmistus lopetettiin yllättäen Ibizan kohdalla, ja muutama viikko sen jälkeen tämä vaihoehto ilmestyi Polon valikoimaan. Luultavasti koneelle on suuri kysyntä, ja marssijärjestyksessä VW menee Seatin edelle.

Millaisiin kulutuslukemiin olet päässyt Devl teidän Ibizalla?
 
batman14 sanoi:
Kävi niin kuten arvelin. Eli 1.5TSI EVO:n moottorin valmistus lopetettiin yllättäen Ibizan kohdalla, ja muutama viikko sen jälkeen tämä vaihoehto ilmestyi Polon valikoimaan. Luultavasti koneelle on suuri kysyntä, ja marssijärjestyksessä VW menee Seatin edelle.

Millaisiin kulutuslukemiin olet päässyt Devl teidän Ibizalla?
Pitkäaikainen kulutus on ollu noin 5,5 l/100km. Kulutus on ollut samaa luokkaa mitä oli Fabian 1.2 TSI 110hv koneella.
 
Eilen oli vihdoinkin Ibizan luovutus. Kun samalla oli ensimmäinen oma auto, niin onhan fiilis aivan mahdottoman hieno tällä hetkellä  :)

Kaikki tilatut varusteet oli mukana. Digimittaristo on hieno ja tuo modernisuutta kabiiniin. Pistän varmaan tallin pystyyn jossain vaiheessa, kunhan kokemuksia kertyy. Mitään kuviakaan en muistanut luovutuksessa ottaa. Ensi viikolla auto menee keraamiseen pinnoitukseen. Sen jälkeen pitää ottaa muutama kuva  :)
 
Onneksi olkoon uudesta ja ensimmäisestä omasta pirssistä! Laitahan autotallia pystyyn johon laittelet kuvis ja kokemuksia. :)
 
Ensimmäinen uusi auto on aina erityisen sykähdyttävä. Onneksi olkoon!
 
batman14 sanoi:
Eilen oli vihdoinkin Ibizan luovutus. Kun samalla oli ensimmäinen oma auto, niin onhan fiilis aivan mahdottoman hieno tällä hetkellä  :)

Pistän varmaan tallin pystyyn jossain vaiheessa, kunhan kokemuksia kertyy.

Pystyyn vaan heti tuoreeltaan. Siihen mitään kokemuksia tarvitse odottaa  :D
Kuvia on helppo lisätä myöhemminkin.
 
batman14 sanoi:
Kun samalla oli ensimmäinen oma auto, niin onhan fiilis aivan mahdottoman hieno tällä hetkellä  :)

Onnittelut myös - vaikka omasta vastaavasta on jo vuosikymmeniä - niin silti 1. uuden muistaa oikein hyvin.
 
Täällä kanssa 25000 ajettu FR (115hv) ja on kyllä hyvän tuntuinen kaara. Manuaali 6-vaiht.,  olis kyllä riittänyt 5-vaihteinenkin noilla tehoilla. Jos nyt jotain pitää kaivella niin ehkä takaosan äänieristys vois olla parempi. Mutta tietysti tuo hintaluokka pitää ottaa huomioon..
 
etutank sanoi:
Täällä kanssa 25000 ajettu FR (115hv) ja on kyllä hyvän tuntuinen kaara. Manuaali 6-vaiht.,  olis kyllä riittänyt 5-vaihteinenkin noilla tehoilla. Jos nyt jotain pitää kaivella niin ehkä takaosan äänieristys vois olla parempi. Mutta tietysti tuo hintaluokka pitää ottaa huomioon..

Ekat päivät ajelin kesärenkaat takakontissa(takapenkit kaadettu), niin olihan meteli kyllä melkoinen. Takaosan äänieristys ei siis ole paras mahdollinen. Pitää kuitenkin muistaa, kuten sanoit auton hintaluokka.

Miten muuten sinulla tuo pakin kytkeytyminen? Minulla muutaman kerran käynyt niin, että olen lähdössä kotipihasta ja laitan pakin sisään. Parkkitutka piippaa (aktivoituu siis pakin laiton yhteydessä). Alan nostaa kytkintä, mutta auto lähteekin eteenpäin, eli pakki ei ole kytkettynä, vaan sisällä onkin 1-vaihde.

Voi olla, että on myös käyttäjästä kiinni, mutta jotenkin outoa kun parkkitutka kuitenkin aktivoituu. Tämä ilmiö on tapahtunut muutaman kerran ja aina 'kylmällä' autolla lähtiessä.
 
batman14 sanoi:
Ekat päivät ajelin kesärenkaat takakontissa(takapenkit kaadettu), niin olihan meteli kyllä melkoinen. Takaosan äänieristys ei siis ole paras mahdollinen. Pitää kuitenkin muistaa, kuten sanoit auton hintaluokka.

Miten muuten sinulla tuo pakin kytkeytyminen? Minulla muutaman kerran käynyt niin, että olen lähdössä kotipihasta ja laitan pakin sisään. Parkkitutka piippaa (aktivoituu siis pakin laiton yhteydessä). Alan nostaa kytkintä, mutta auto lähteekin eteenpäin, eli pakki ei ole kytkettynä, vaan sisällä onkin 1-vaihde.

Voi olla, että on myös käyttäjästä kiinni, mutta jotenkin outoa kun parkkitutka kuitenkin aktivoituu. Tämä ilmiö on tapahtunut muutaman kerran ja aina 'kylmällä' autolla lähtiessä.

Ei ole omassa TGI:ssä tuota ongelmaa. Kun pakin kytkee, niin radio menee hiljaiseksi. Sen olen huomannut, että radio palaa normaalivoimakkuuteen vasta kun kytkee ykkösen. Eli pelkkä vapaalle siirto ei riitä.

TGI:ssä en ole kiinnittänyt huomiota siihen, että takaa tulisi enemmän melua, ehkä kontin pohjan alla olevat kaasutankit eristävät melua? Autossani on kitkat, joten nastaäänistä en osaa sanoa.
 
Pakkiongelma on lieventynyt. Välillä kyllä rusahtaa vähän ikävästä kun laittaa pakin sisään. Mitään muuta isompaa ongelmaa tuosta ei minulle ole, mutta selvästi joku yksilöllinen vika jos te ette tunnista tällaista ilmiötä.

Kokeileppa tmr97 ajaa takapenkit kaadettuna. Omassa autossa ainakin sisämelu oli aika infernaalinen, mikä nyt ei ole yllättävää tämän luokan autossa. Voi toki olla, että kaasusäiliöt eristävät sinun autossa äänet. Normaalisti penkit ylhäällä rengasäänet ovat mielestäni ihan siedettävät. Alla siis 15'' nasta. Onkohan meteli kovempi 17'' kesärenkailla?
 
11,5kk odotus takanapäin ja saatu TGI Ibiza vihdoin ajoon  :D
Ajettavuus taattua VW-konsernin laatua, takana vasta muutama 100km. Rengasmelu Hakkapeliitta 9:llä aika voimallinen mutta ei loppupeleissä mahdoton. Kulutus pyörii näin sisäänajovaiheessa n.3,7kg/100km paikkeilla.. Toivottavasti laskee sitten kun kilometrejä enemmän takana. Moottori maakaasukäytössä todella sivistynyt ja hiljainen. Ei tärise/värise samaan malliin kuin koeajetut 1,0 ja 1,0TSI:t. ACC hyvä varuste ja ledivalot ihan ok lähivaloilla, kaukovalot 2007 V70 ksenon teholuokkaa eli todella hyvät!
Jos jotain jäi kaipaamaan niin FR:n penkkejä, muuten tällä Styleen tulee todella hyvin toimeen.
Tilauksen jälkeen autoon tuli yksi vaihde lisää eli on 6-v. Oletin että polttoainetankit olisivat olleet 11kg+40l mutta luulen että tuli yksilö missä 13,8kg+9l. Jos näin on niin aika selvä huononnus/pettymys. Ei selvinnyt edes ohjekirjasta ..En todellakaan tiedä.. Range bensalla (n.100km, en siis ole vielä ajanut bensalla) vihjaisi että olisi tosiaan vaan se 9l tankki mutta ei se kaasurangekaan (jotain 250km) viittaa siihen suurempaan tankkiin  :eek: ???
 
ExOctavisti sanoi:
Tilauksen jälkeen autoon tuli yksi vaihde lisää eli on 6-v. Oletin että polttoainetankit olisivat olleet 11kg+40l mutta luulen että tuli yksilö missä 13,8kg+9l. Jos näin on niin aika selvä huononnus/pettymys. Ei selvinnyt edes ohjekirjasta ..En todellakaan tiedä.. Range bensalla (n.100km, en siis ole vielä ajanut bensalla) vihjaisi että olisi tosiaan vaan se 9l tankki mutta ei se kaasurangekaan (jotain 250km) viittaa siihen suurempaan tankkiin  :eek: ???

Ainakin minulla ajotietokoneen kaasunkulutus näyttää selvästi, noin 0,5kg/100km liikaa. Alussa auto ennusti täydellä 11kg tankilla alle 200km ajoa, vaikka pääsi ainakin 270km. Nykyään ennustaa jo paremmin, eli yleensä tuota 270km:ää. Tankattu kaasumäärä vaihtelee hieman riippuen asemasta. Tuolla 13,8kg:llä pitäisi helposti mennä 350km ja maantiellä enemmänkin. Toki pari ekaa tankillista kulutus on kovempi.
 
ExOctavisti sanoi:
Tilauksen jälkeen autoon tuli yksi vaihde lisää eli on 6-v. Oletin että polttoainetankit olisivat olleet 11kg+40l mutta luulen että tuli yksilö missä 13,8kg+9l. Jos näin on niin aika selvä huononnus/pettymys.

Nuo jossa oli 40l tankki taisivat olla 5-vaihteisia joten sain ilmeisesti uuden pienemmällä tankilla. Jos tilaushetkellä oli vanha versio papereissa eikä tuosta muutoksesta tullut minkäänlaista infoa toimitusprosessin aikana niin ainakin itse kävisin vähän jututtamassa liikettä. 31 litraa pois bensatankin koosta on aika iso asia jos pidempää matkaa pitää ajella usein. Luulisin, että vaikuttaa myös jälleenmyynnin helppouteen.
 
ExOctavisti sanoi:
Tilauksen jälkeen autoon tuli yksi vaihde lisää eli on 6-v. Oletin että polttoainetankit olisivat olleet 11kg+40l mutta luulen että tuli yksilö missä 13,8kg+9l. Jos näin on niin aika selvä huononnus/pettymys. Ei selvinnyt edes ohjekirjasta ..En todellakaan tiedä.. Range bensalla (n.100km, en siis ole vielä ajanut bensalla) vihjaisi että olisi tosiaan vaan se 9l tankki mutta ei se kaasurangekaan (jotain 250km) viittaa siihen suurempaan tankkiin  :eek: ???

Mallivuosi 2019 muutoksina tullut TGI:n 6-vaihteinen manuaali, OPF-hiukkassuodatin, sivupeilien lämmitys vakiona Reference,- ja Style varustasoissa, isompi kaasutankki ja pienempi bensatankki.
 
Bronkiitti sanoi:
Mallivuosi 2019 muutoksina tullut TGI:n 6-vaihteinen manuaali, OPF-hiukkassuodatin, sivupeilien lämmitys vakiona Reference,- ja Style varustasoissa, isompi kaasutankki ja pienempi bensatankki.

Kiitos tiedosta  ;)
Vai että hiukkasuodatin, ajattelinkin 6-vaihteisuuden ja polttoainetankkien koon muutoksen liittyvän MY-muutokseen.
 
Mikä kaasu- Ibizan saatavuus on? Voisi olla emännälle soiva peli. Noin 21k€ varusteilla, mutta esim käytettynä/heti ajoon myynnissä kokonaiset 0kpl.
 
Ibiza tgi:llä takana noin 1500km, hyvältä vaikuttaa. Alhaisin mitattu kulutus toistaiseksi n.3,35kg/100km  :D
Kulutusmittari tosiaan valehtelee melkein 0,5kg yläkanttiin. Ja tuli versio pienellä bensatankilla eikä kaasuakaan ole saanut tankattua enempää kuin reilu 12kg vaikka tankki ollut tyhjä aloituksessa. Tuli varuiksi aktivoitua toi Gasumin 89€/kk tarjous, aika +-0 taitaa näillä ajoilla mennä, jos ei lompakko niin ainakin ympäristö kiittää kun kamppis koski tätä lähes päästötöntä  :eek: biokaasua..
 
Eilen kun tuli vaihdettua pesussa tuhoamani kangasmatot uusiin huomasin, että matkustajan puolen jalkatila on aika riisuttu. Pystyykö joku muu Ibiza kuski tarkistamaan miltä heidän autoissaan näyttää etumatkustajan jalkatilan ''yläpäässä''? Omassa siellä näkyy sähköjohdot kovin suojaamattomasti, jotain harmaata huopaa yms, ja heräsi heti huoli siitä, että kun sisälämppäri on asennettu luotuvuksen yhteydessä on unohdettu laittaa joku paneeli tai vastaava takaisin.

Voihan se toki olla, että tällaiseen halpis autoon tuo kuuluu asiaan, mutta jos joku tarkistaisi omastaan olisin kiitollinen. Ei tullut nyt napattua kuvaa, mutta voin ottaa tarvittaessa.
 
Kävin kurkkaamassa 2019 Poloa, näyttää kuvaamaltasi joten eiköhän ole kaikki sinne kuuluva paikallaan..

juIo9Qo.jpg


 
Kiitos!

Joo aika vastaavalta näyttää. Oli vaan jotenkin todella karun näköinen niin halusin vain varmistua asiasta.
 
15tkm tuli täyteen Ibiza TGI:hin, ensihuolto tehty. Ei mennyt ihan kuin siellä kuuluisassa Strömsöössä  :mad: Olivat tehneet ja nollaneet myös tarkastushuollon vaikka näissä pitäisi olla 15tkm öljynvaihtoväli ja 30tkm tarkastushuoltoväli.. Ammattimiehiä..

Auto ollut pääosin vaimon työmatka-ajossa. Omia huomioita: plussat++ hyvä ajettava (aito VAG), moottorin reagointi pieniin kiihdytyksiin, rengasmelu inhimillinen pikkuautoksi, ledivalot hyvät (erityisesti pitkät), autom. ilmast. toimii hyvin, lämpenee erittäin hyvin, kulutus jotain 3,5kg/100km, hinta suhteessa laatuun, kessy, ulkonäkö (tämä on oikeasti hyvännäköinen auto jota tulee aina vielä vilkaiseeksi kun auto jää parkkipaikalle, erityisesti keula onnistunut (FR:ssä olisi myös takapää).
Miinukset-- Tehoa voisi olla enemmän, olisi aika makea laite jollain >150hv cng koneella, acc "turha" tässä manuaalissa, automaatin puute, sporttipenkkejä olisin kaivannut lisävarustelistalta myös Styleen kun en >2000€ olisi niistä valmis FR:ssä maksamaan, ohjaamo aika muovinen.

Kaiken kaikkiaan vahvasti plussan puolella  :D