https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Scandinavian Sports Car of the Year 2015

P

pokkus

Vieras
Olikos tämän testin tulokset jo julkaistu? Itse en pääse käsiksi kuin tuohon tynkäartikkeliin, jossa saatavilla oleva tieto on varsin vähäistä. Jos jollakin on tarkemmat tiedot ja lopputulokset itse testistä, niin olisi mukava päästä niitä lukemaan.

http://tekniikanmaailma.fi/testit/vertailu-urheiluautot-scandinavian-sports-car-of-the-year-2015-2/

Tämän vuoden osallistujat:

TM_15_14_SCOTY-1024x683.jpg


Abarth 695 Biposto
Alfa Romeo 4C Spider
Audi RS 3 Sportback
Audi TTS Coupé S tronic
Bentley Continental GT Speed
BMW M235i xDrive
BMW X6 M
BMW i8
Cadillac ATS Coupé 2,0T
Chevrolet Corvette Coupé Z06
Ford Focus ST 2,0 Ecoboost 5-ov.
Ford Mustang 5,0 V8 GT Fastback
Mercedes-AMG C 63 S
Mercedes-AMG GT S
Mini Hatchback JCW A
Nissan 370Z Nismo
Nissan GT-R
Opel Adam S
Porsche Cayman GT4
Porsche 911 Carrera 4 GTS
Porsche 911 GT3 RS
Range Rover Sport 5,0 V8 S/C SVR
Renault Megane R.S. 275 Trophy-R
Seat Leon ST Cupra 280 DSG

Sana vapaa.
 
911 GT3 RS voitti. Seuraavina Corvette, Cayman ja Mersu GT.
 
Trollsten sanoi:
911 GT3 RS voitti. Seuraavina Corvette, Cayman ja Mersu GT.

Meinasin sanoakin, että arvelin Veten olevan kärkikolmikossa. Porschen voitto ei sinällään ollut yllätys.
Mitenkäs uusi Mustangi arvioitiin testissä?
 
pokkus sanoi:
Mitenkäs uusi Mustangi arvioitiin testissä?
Sai moitteita rata-ajoon pehmeästä ja heijaavasta jousituksesta sekä pehmeistä istuimista, vaikka autossa oli lisävarusteinen recaron istuinpaketti. Kehuja tuli V8:n äänistä ja tunnelmasta yleensä.
 
Milläköhän perusteella tuonne ollan taas valittu autoja?

Varsinkin Rangen mukana olo hämmästyttää? Onko valitsija raadin mukaan tehokas auto "sport"?

Mielestäni sporttirange on vaan tehokas maasturi eikä mikään urheiluauto.  On noita muitakin...  :rolleyes:

Kärkisijat eivät ihmetytä.
 
Porschella ei ole oikein mitään todellista haastajaa tänä vuonna, lambot, ferrarit ja mclarenit loistavat poissaolollaan.

Miten i8 pärjäsi? Miksiköhän Teslaa ei ole mukana näissä kinkereissä, kyllä sillä muutaman päänahan saisi? Onko ollut aiempina vuosina?
 
Tässä kierrosajat yllätäen Seat voitti RS3;sen :eek:
Möhkö X6M on aika kova menemään tuon mukaan radallakin.
Vaikka onhan tuossa vetteen eroa valovuosi.(tai 2)
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    145 KB · Katsottu: 7 082
GTA1 sanoi:
Vaikka onhan tuossa vetteen eroa valovuosi.(tai 2)

Ja moni silti edelleenkin sanoo, ettei amerikkalaiset autot käänny ja ne menee lujaa vain suoralla :) Eikä tuo GT Mustanginkaan aika huono ole tuossa porukassa.
 
ePa sanoi:
Milläköhän perusteella tuonne ollan taas valittu autoja?

Muistelen kyllä, että tuolle oli olemassa suht järkevät perustelut, mitkä autot kisaan hyväksytään. Mutta silti parempi nimi testille olisi esimerkiksi Scandinavian Sporty Car of the Year 2015 :D
 
Lebis sanoi:
Molempia ajaneena en ihmettele yhtään.
Audi yllättävän nopea, merkki on parantanut otettaan nykyään kun vertaa edellisiin sukupolviin. Bemun möhkö kulkee ihmeen hyvin ja Meganelta osasi odottaakin kovaa aikaa, edeltäjä velvoittaa  8)
 
Miksi tts on niin paljon rs3:a nopeampi? Eikös noissa ole paljon samaa paitsi rs3:ssa enemmän tehoa?

Kyllä megane on yllättävän ylhäällä tuossa seurassa...
 
Olisipa ollut uusi Type-R Civicci mukana. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä olisiko se ollut Meganea nopeampi.
 
Turbodog sanoi:
Kyllä megane on yllättävän ylhäällä tuossa seurassa...

Artikkelissa kehuttiin ratakäyttöön suunniteltujen Michelin Pilot Sport Cup 2 renkaiden erinomaista pitoa, ja että niitä käyttävät autot ajoivat erittäin nopean ajan. Meganessa oli nuo renkaat, ehkä se selittää osin.
Edit. Toki Meganea itseäänkin kehuttiin todella paljon.
 
Arcca sanoi:
Artikkelissa kehuttiin Michelin Pilot Sport Cup 2 renkaiden erinomaista pitoa, ja että niitä käyttävät autot ajoivat erittäin nopean ajan. Meganessa oli nuo renkaat, ehkä se selittää osin.

Jep. Tuolla rengastuksella varmasti parantaisi monen auton kierrosaikaa.
 
GTA1 sanoi:
Tässä kierrosajat yllätäen Seat voitti RS3;sen :eek:
Möhkö X6M on aika kova menemään tuon mukaan radallakin.
Vaikka onhan tuossa vetteen eroa valovuosi.(tai 2)

Kai se on tuo Vette sitten seuraava auto kun sen saavat joskus meilläpäin myyntiin. Vaikuttaa nopealta.
 
kuulara sanoi:
Kai se on tuo Vette sitten seuraava auto kun sen saavat joskus meilläpäin myyntiin. Vaikuttaa nopealta.
Ja Suomessa oikeastaan ainoa vaihtoehto hintansa puolesta GT-R...
 
Kyllä tuo autojen valintaperuste tuntuu enemmänkin olevan se, että jos auton vaan jostain saa lainaan, niin se otetaan. En oikein ymmärrä miksi esim. Nissan Gt-r on mukana oikeastaan joka kerta. Kyllähän jutun läpi selaa, mutta itse pidän hieman pidemmistä raporteista per auto, joten siksi tämä ei kuitenkaan tarjoa oikein luettavaa.
 
FXT sanoi:
Ja Suomessa oikeastaan ainoa vaihtoehto hintansa puolesta GT-R...

Vette olisi taas Jenkeissä ihan mahdollinen hankinta hintansa takia, mutta Suomeen sellaista ei tosiaan uskalla alkaa tuomaan verojen takia. Täällä se kun on hinnoiteltu erittäin kilpailukykyiseksi.
 
ePa sanoi:
Milläköhän perusteella tuonne ollan taas valittu autoja?

Varsinkin Rangen mukana olo hämmästyttää? Onko valitsija raadin mukaan tehokas auto "sport"?

Mielestäni sporttirange on vaan tehokas maasturi eikä mikään urheiluauto.  On noita muitakin...  :rolleyes:

Urheiluauton määritelmiä lienee yhtä monta kuin määrittelijöitäkin, mutta eihän sitä näissä testeissä koskaan ole kovin tiukkana lokerona pidetty, kun kaikkea "puolilämpimistä" pikkuautoista superautoihin on testattu - kuten oikeastaan tälläkin kertaa. Rangen mukanaolon oikeuttanee ainakin se, että se on kellottanut Nordschleifella ajan 8:14, joka on "oikeallekin" urheiluautolle hyvä aika. Eihän tuollainen korkea ja painava auto ole mitenkään optimaalinen nopeaan kulkuun, mutta toisaalta eivät kaikki oikeat urheiluautotkaan edusta optimaalista suunnittelua. Esimerkiksi Porschen takamoottorisuuden aiheuttamia dynaamisia haasteita vastaan insinöörit ovat tapelleet jo vuosikymmeniä. Renault Mégane taas on etumoottorinen ja etuvetoinen, mikä ei painonjakauman taikka rajalla käyttäytymisen osalta lupaa hyvää. Jos taas ajamisen ilo ja fiilis ovat mittareina, tai mahdollisuus viedä autoa kuten kuski haluaa, ei SUV:n kori automaattisesti sulje näitä ominaisuuksia pois.

hessut sanoi:
Kyllä tuo autojen valintaperuste tuntuu enemmänkin olevan se, että jos auton vaan jostain saa lainaan, niin se otetaan. En oikein ymmärrä miksi esim. Nissan Gt-r on mukana oikeastaan joka kerta. Kyllähän jutun läpi selaa, mutta itse pidän hieman pidemmistä raporteista per auto, joten siksi tämä ei kuitenkaan tarjoa oikein luettavaa.

On luonnollista, että saatavuus jossain määrin sanelee listan sisällön ja tilanne on ihan sama kaikilla autolehdillä. Esimerkiksi brittilehtien testeissä käytetään välillä lukijoiden tai muiden hyväntekijöiden kalustoa, etenkin jos vertaillaan klassikkoa vähän uudempaan malliin, jolloin marmorilta on turha kyselläkään autoa ajoon. Osin juuri tästä syystä olen tismalleen samaa mieltä siitä, että pidemmät raportit olisivat poikaa. Kun kerran saadaan ajoon, niin piruako sitä tekemään pelkästään muutaman rivin pinnallisia tiivistelmiä. Kyllä tämä tällaisenaankin automallien kirjon takia itseä kiinnostaa, mutta...

Saattaa olla, että Nissan on todella aktiivinen autojen lainaamisessa. Tätä tukisi myös 370Z Nismon mukanaolo. Nissan GT-R:ää on vuoden 2009 julkaisun jälkeen paranneltu aika lailla ja tehoja on nostettu kolme kertaa (neljä, jos laskee Nismo-mallin), joten on mukanaololle varmaan usein ollut muitakin perusteita kuin saatavuus. Toisaalta autossa on varmaan perusluonne pysynyt samana, joten tuon luulisi toimivan hyvänä mittatikkuna muille.
 
Lueskelin tuota laatikkoon kannettua versiota. Audista tietäjille kysymys, oliko kyseessä painovirhe vai onko tuossa RS3:ssa sekarengastus niin, että edessä on leveämmät renkaat?

Jos näin on, niin mitä tuolla haetaan?
 
Lisävarusteena saapi siihen moisen rengastuksen. Vanhakoppaisessa taisi olla vakiona.
 
JiiJii71 sanoi:
Jos näin on, niin mitä tuolla haetaan?

Neutraalimpaa käyttäytymistä. Lisää pitoa eteen -> auto ei aliohjaudu yhtä herkästi.

Edit: Tai jos auto käyttäytyy jo valmiiksi neutraalisti, sillä voidaan helpottaa perän irroittamista (jos tavoitteena on leikkimielisyys nopeuden kustannuksella).
 
RS3:sen aika oli kyllä melkoinen yllätys. Näin pienessä kopassa 367 kaakin ja nelikon olisi kuvitellut kykenevän parempaan. Varsinkin, kun mallimerkinnässä on mukana kirjaimet RS. Etuvetoinen farkkuseattikin veti reilusti yli sekunnin nopeamman ajan, vaikka pellin alla on 87hv vähemmän.

Vette taas teki hienon ajan. Jälleen kerran jenkkilahna veti eurotestissä todella mallikelpoisen ajan. Nyrrelläkin on jenkkiponyt ottaneet monta hienoa päänahkaa. Kovassa taitaa silti olla se uskomus, että jenkkeillä pääsee kovaa vain suoralla ;D

Jos autoverot unohtaa, niin jenkkisektorilta saa kyllä rajua suorituskykyä niin suoralle kuin radalle vähällä rahalla. Tai no, vastaavan suorituskyvyn tarjoaviin kilpailijoihin nähden vähällä rahalla :)
 
Vempula sanoi:
RS3:sen aika oli kyllä melkoinen yllätys. Näin pienessä kopassa 367 kaakin ja nelikon olisi kuvitellut kykenevän parempaan. Varsinkin, kun mallimerkinnässä on mukana kirjaimet RS. Etuvetoinen farkkuseattikin veti reilusti yli sekunnin nopeamman ajan, vaikka pellin alla on 87hv vähemmän.
RS ottaa 150kg takkiin vaa'alla sekä TTS:n että Cupraan nähden. Siitä se kai tulee.