Minusta koko tuo vertailu on aivan hömppää. Ainoa viihteellisyys on kierrosajat, niitä on aamukahvipöydässä kiva vertailla ja spekuloida mielessään. Tässäpä olisikin oiva kehityskohde, tuoda vertailuksi mukaan muutama kilvanajolaite, vaikkapa F1, jokunen koppiauton luokan laite ja joku "oman käden thuning teinihärveli" niin saisi lisää mielenkiintoista spekuloitavaa.
Se, että pidän tuota hömppänä noin niin kuin vertailuna, niin turhahan noita on pisteyttää. Jos olisin siinä asemassa, että massi antaisi myöten ostaa superauton, niin sen valinta menisi kyllä puhtaasti fiilispohjalta. Omassa tapauksessa se olisi ilman empimistä Ferrari. Vaikka se on epäilemättä teknisesti "huonoin" eikä arkikäyttöön sovi sitten mitenkään, niin OMAAN makuuni fiilis ja tunne on vielä eri planeetalta versus Lambo, Bugatti, Mäkkis, etc. Porschea tai Vetteä en edes tähän kastiin lue, Possua voisi perustella järkiperustein koska sehän toimii ja sillä voi heittää jopa kauppareissun, VAIKKA se olisi yhtä nopea kuin Ferrari.
Sitten jotkut ämmä-bemut ja AMG mersut taas ovat hienoja autoja joihin oma likviditeetti ei myöskään riitä. Nämä ovat kuitenkin arjen liikkumisvälineitä samoin kuin Cuprat ja Minit joihin palkansaajan rahat riittää. Niiden ostoperusteissa painaa jo fiiliksen lisäksi moni muukin asia. Ja tähän kohtaa se pakollinen Räsä hehkutus: Vaikka Cupra ei hinnallisesti kamalasti Räsästä nousekaan ja Golf Ärräänkin venyisi, niin valinta olisi edelleen Räsä. Se antaa 60 hv eteen, voi olla ainakin Golffia ankeampi sisältä, mutta kuten alussa viittasin, näissä käyttiksissä painaa muutkin asiat. Tämän hetken elämäntilanteen vuoksi tilat on itselleni myös tärkeä pointti ja se ajaa ohi tuon 60 hevosvoiman. Tilanne voi olla aivan toinen jokusen vuoden päästä, ehkä jo seuraavassa auton vaihdossa, kun lapset ovat jo iässä jossa stigoja, turvaistuimia yms. ei enää alvariinsa kuskailla. Sitten se voisi hyvin olla vaikka silloinen Cupra koska tuo 60 hevosvoiman merkitys ajaa ohi tilojen. So simple.
Golf R nousee jo hintatasoltaan sellaiseksi, että enpä tiedä olisinko folkkariin valmis moisia summia laittamaan vaikka auto sinänsä kaikin puolin hieno onkin.
Nuo superautot on tosiaan ihan oma juttunsa. Se, jos joku Motoparkin harrastekerhon ratapäivällä joku tilsii sekunnin tai kaksi kovemman kierrosajan Lambolla, Porsaalla, bugatilla tai millä muulla Audi R8:lla, niin tuollaisessa autossa se menee sarjaan EVVK.