https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Scandinavian Sports Car of the Year 2014

Kaivan vanhaa aihetta esiin. Samalla kysyn vielä vanhempaa asia; onko jollain mustaa valkoisella 2013 vertailusta? Pienikin yhteenveto riittäisi, osallistujat sain googlattua, en juuri muuta.
 
RoccoScientist sanoi:
Löytyy kyllä kirjahyllystä. Katson josko kerkeäisin illemmalla pistämään jonkinlaisen yhteenvedon pystyyn.

Kiitos, jos vaan viitsit!
 
Tulevat nyt arvosanajärjestyksessä huonoimmasta parhaimpaan.

Nissan Juke Nismo
Yleisarvosana: 5,4
Hyvää: Omaperäinen muotoilu
Huonoa: Etupään vetopito, jarrut

Kia ProCeed GT
Yleisarvosana: 5,4
Hyvää: Looginen käytös
Huonoa: Ohjaustunto

Peugeot 208 GTI
Yleisarvosana: 5,9
Hyvää: Ohjaustunto
Huonoa: Ylitehostetut jarrut

Volvo V40 T5 R-Design
Yleisarvosana: 6,0
Hyvää: Moottorin tasainen veto
Huonoa: Ajonvakautuksen toiminta

Ford Focus ST
Yleisarvosana: 6,4
Hyvää: Moottorin laaja vääntöalue
Huonoa: Alimitoitetut jarrut

Opel Astra OPC
Yleisarvosana: 7,1
Hyvää: Etujousitus, moottorin laaja vetoalue
Huonoa: Kevyt ohjaus, äänetön moottori

Ford Fiesta ST
Yleisarvosana: 7,2
Hyvää: Ketteryys
Huonoa: -

Mini JCW GP
Yleisarvosana: 7,3
Hyvää: Ohjaustunto, etupään pito
Huonoa: Takapää jarrutuksissa

Volkswagen Golf GTI Performance DSG
Yleisarvosana: 7,4
Hyvää: Tasapainoinen ajettavuus
Huonoa: Turvavyön kiristin

Bentley Continental GT V8
Yleisarvosana: 7,7
Hyvää: Ohiajoäänet
Huonoa: Ohjaamon äänettömyys

Volvo S60 T6 AWD Polestar
Yleisarvosana: 7,8
Hyvää: Äänet, suorituskyky
Huonoa: Raskas

Lotus Evora S
Yleisarvosana: 8,2
Hyvää: Ohjaustunto
Huonoa: Vaihteiston toiminta

Lotus Exige S
Yleisarvosana: 8,4
Hyvää: Ketteryys
Huonoa: Vaihteensiirto

BMW M135i
Yleisarvosana: 8,4
Hyvää: Ohjaustunto
Huonoa: Korin kallistelu

Aston Martin Vantage Special
Yleisarvosana: 8,5
Hyvää: Moottorin ääni, moottorin voima
Huonoa: Hidas vaihteisto, pintapehmeä jousitus

BMW M6 Gran Coupé
Yleisarvosana: 8,7
Hyvää: Ketteryys, ääni
Huonoa: -

Jaguar F-Type V8
Yleisarvosana: 8,7
Hyvää: Moottorin ääni, moottorin voima
Huonoa: Kevyt ohjaus, pintapehmeä jousitus

Porsche Cayman S
Yleisarvosana: 9,0
Hyvää: Tasapainoinen ajettavuus, ajonvakautus
Huonoa: Kapea selkänojan yläosa

Audi RS6
Yleisarvosana: 9,2
Hyvää: Voima, ääni
Huonoa: Liiankin sivistynyt

Audi RS4
Hyvää: Tasapainoinen ajettavuus
Huonoa: -

Nissan GT-R 2013
Yleisarvosana: 9,2
Hyvää: Kierrosaika
Huonoa: Ohjaustunto

Lamborghini Aventador
Yleisarvosana: 9,4
Hyvää: Suorituskyky, äänet
Huonoa: Vaihteiston toiminta, hidastuvuus

Audi R8 V10 FSI Plus
Yleisarvosana: 9,7
Hyvää: Vaihteisto
Huonoa: -

Porsche 911 Carrera 4S
Yleisarvosana: 9,9
Hyvää: Tasapainoinen ajettavuus, vaihteiston toiminta
Huonoa: -
 
Laitetaan vielä kierrosajat ja huippunopeudet Knutstorpin radalla parhaasta (kierrosajan mukaan) huonoimpaan:

Nissan GT-R:                        1.09,4 / 203
Porsche 911 Carrera 4S:      1.10,0 / 194
Lamborghini Aventador:      1.11,0 / 208
Audi R8 V10 FSI Plus:          1.11,3 / 201
Audi RS6:                            1.12,2 / 197
Porsche Cayman S:              1.12,7 / 188
Audi RS4:                            1.13,3 / 186
BMW M6 Gran Coupé:          1.13.3 / 203
Lotus Exige S:                      1.13,5 / 180
Jaguar F-Type:                    1.14,0 / 195
Lotus Evora S:                    1.15,1 / 180
Volvo S60 T6 Polestar:        1.15,8 / 179
Aston Martin Vantage:        1.16,4 / 188
VW Golf GTI:                        1.16,4 / 174
Mini JCW GP:                        1.16,5 / 173
Bentley Continental GT V8:  1.16,9 / 188
Opel Astra OPC:                  1.17,0 / 170
BMW M135i:                        1.17,3 / 173
Ford Fiesta ST:                    1.17,9 / 163
Ford Focus ST:                    1.18,6 / 168
Peugeot 208 GTI:                1.18,7 / 165
Volvo V40 T5:                      1.21,0 / 164
Kia ProCeed GT:                  1.21,2 / 159
Nissan Juke Nismo:            1.21,7 / 159
 
RoccoScientist sanoi:
BMW M135i:                        1.17,3 / 173
Ford Fiesta ST:                    1.17,9 / 163

Onko tuo Fiesta Moutune -paketilla? Onhan tuo Fiesta radalla ihan käsittämättömän nopea suhteessa sijoitettuun euromäärään. Jos tuossa ei ole Moutunea, niin vielä hurjempi aika. Joskus 7-10 vuoden päästä taidan hankkia ST Fiestan rataleluksi...
 
RoccoScientist sanoi:
Laitetaan vielä kierrosajat ja huippunopeudet Knutstorpin radalla parhaasta (kierrosajan mukaan) huonoimpaan:

Tähän vielä pieni lisähuomautus, että SCOTY:ssä radalle tehdään keiloista ylimääräinen hidastemutka, eli näita aikoja ei voi verrata normirataan.

MMV sanoi:
Onko tuo Fiesta Moutune -paketilla?

Tuossa testiyksilössä oli 182hv & 240/290Nm. Pikaisesti katsottuna artikkelissa ei ollut mitään mainintaa Moutunesta.
 
Tässä vielä kuva siitä ylimääräisestä "shikaanista":

knutstorp.JPG
 
Tosiaan, kiitokset tarkennuksesta. En tiedä ovatko kierrosajat myöskään vertailukelpoisia eri vuosien välillä ts. en muista laitetaanko keilat aina samalla tavalla samaan paikkaan. Sääolosuhteethan tietysti vaikuttavat jonkin verran joka tapauksessa.

Noihin listattuihin hyviin ja huonoihin puoliin unohdin kommentoida, että muistaakseni ne eivät aina antaneet kovin hyvää kuvaa siitä itse leipätekstin arviosta. En ala noita kaikkia tänne kopioimaan (enkä koko arvosanataulukkoa), mutta jos yksi tai kaksi tiettyä mallia kiinnostavat, voin niiden arviot ja arvosanat kyllä laittaa vielä erikseen.
 
Vempula sanoi:
Tuossa testiyksilössä oli 182hv & 240/290Nm. Pikaisesti katsottuna artikkelissa ei ollut mitään mainintaa Moutunesta.

Olisi mielenkiitoista tietää pieksisikö 210 hp Fiesta ST Moutune M135 Bimmerin, nythän eroa jäi 0,6s. Ja vetäähän tuo Fiasko ihan väärästä päästäkin...
 
Bimmerissä on tietysti huomioitava se, että kyseessä ei ole ns. oikea M-auto. 1M kellottaisi todennäköisesti paremman ajan. Toisaalta muistelisin tuon M135:n olleen brittilehtien testeissä radalla VW GTI:tä nopeampi, mikä osaltaan voi toki selittyä jo ihan ratojen välisillä eroilla.
 
MMV sanoi:
Olisi mielenkiitoista tietää pieksisikö 210 hp Fiesta ST Moutune M135 Bimmerin, nythän eroa jäi 0,6s. Ja vetäähän tuo Fiasko ihan väärästä päästäkin...
Rata merkitsee tietysti paljon, tehokkaampi auto kerännee nopeutta suorilla ja kevyempi mutkissa, pääsääntöisesti, olettaen molempien olevan ajettavia autoja. Molemmat noista on sellaisia, mikä ei ole itsestään selvyys missään hintaluokassa. Fiesta ST on pitkään aikaan parasta Fordilta, enkä heti keksi kilpailijoilta parempaa tarjottavaa. Tunnin koeajo ST Fiestalla jotenkin palautti sen vanhan totuuden ettei auton hinta välttämättä kerro sen potentiaalia nopeampaan ajoon. Ikämiehelle ei ehkä luontevin vaihtoehto, paras kuitenkin  :)