https://yliteippaus.fi/

Samoilla renkailla läpivuoden?

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Onko kellään esittää mitään edes jotenkin pätevää vaihtoehtoa renkaiksi  alle 10 tkm vuodessa ajettavaan autoon?
Onko viisainta etsiä "keskieuroopan"kitkoista, pohjoisen kitkoista vai mistä? Onko keskieurooppalaiset kesäkäytössä mukavammat kuin pohjoisen kitkat?
Autolla ajetaan pätkiä kaupunkiolosuhteissa eikä aina ole pakko lähteä ollenkaan.

Katselin Michelin Crossclimatea, mutta en saa selvää onko tuossa M+S merkintää ja olisiko edes parempi kuin keskieurooppalaiset.
 
Jysky sanoi:
Onko kellään esittää mitään edes jotenkin pätevää vaihtoehtoa renkaiksi  alle 10 tkm vuodessa ajettavaan autoon?
Onko viisainta etsiä "keskieuroopan"kitkoista, pohjoisen kitkoista vai mistä? Onko keskieurooppalaiset kesäkäytössä mukavammat kuin pohjoisen kitkat?
Autolla ajetaan pätkiä kaupunkiolosuhteissa eikä aina ole pakko lähteä ollenkaan.

Katselin Michelin Crossclimatea, mutta en saa selvää onko tuossa M+S merkintää ja olisiko edes parempi kuin keskieurooppalaiset.
Tuo on hyvä valinta. M+S merkinnät löytyy :)
Se on saanut sekä M+S (Mud & Snow) että 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake) -merkinnät osoitukseksi talvikelpoisuudestaan. 3PMSF-merkintä kertoo hyvästä jarrutus- ja kiihdytyskyvystä lumella.

http://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-crossclimate
 
Heh, suora lainaus Misukan sivuilta: "Jatka kesäkautta ja säästä talvirenkaat talveen"

Juu, en omaa näistä kokemusta, eli ei sen parempaa tietoa kuinka pitää ja missä pitää, pisti vaan silmään tuo kohta sivuilla.  :) Mutta tuommoinen Jyskyn kuvaama käyttö pistää varmaan miettimään selviäisikö sitä yksillä renkailla, varsinkin kuin tämän vuotinen "talvi" taisi olla Pirkanmaalla melko vähäluminen?
 
Tuohon käyttöön keskieurooppakitkat. Pohjoismainen kitka aika paska kesäkelillä, tuo Misukka paska talvella. Keskieurooppakitka siedettävä kesät talvet.
 
Mä ostin kokeeksi ihan pohjoismaiset kitkat yhteen autoon tarkoituksena käyttää noita ympärivuotisina renkaina, nyt on takana kohta kaksi talvea ja yksi kesä. Ihan tyytyväinen olen ollut, kesälläkin normikäytössä ihan OK. Ei ratarenkaina varmaan mistään kotoisin, mutta normaalissa ajossa en ole huomannut niiden olevan tavallisia kesärenkaita kummempia.

Aika moni tavisautoilijahan tuntuu ajelevan kitkoilla ympäri vuoden.

Toiseen autoon ajattelin kokeilla tällaisia ympärivuotisia renkaita ja niiden soveltuvuutta talviajoon. Ts. tarkoitus on kokeilla ajaa niillä läpi vuoden jos mahdollista:

http://bit.ly/2nDSR8M

AP2AllSeason.jpg
 
Nokian kitkoilla ei ainakaan kannata ajaa kesällä. Ajoin taannoin kovien työkiireiden takia kitkoilla liian pitkään ja sitten tuli yllättäin 30° helteet, kitkat alla koko parin viikon jakson, muutama tuhat kilometriä. Ne renkaat suli alle, oli aivan älyttömän huono pito ja heti syksyllä vaihtoon. Renkaat kesti siis yhden talven ja pari viikkoa raskasta helleajoa. Jos ajaa vähän, eikä ole pakko pääkallokeleillä tai superhelteillä ajella, niin nuo eurooppalaiset vois varmaan toimiakin.
 
Meillä oli viime kesänä Ranskassa vuokralla corsa jossa alla Goodyearin jotkut allseason renkaat (vector 4 tjsp.)  ihan hyvin ne pelasi tuossa ajossa mihin tuo auto tarkoitettukkin, ei ollut liian veltot edes 30c lämmössä vaikka pullakoko.
 
Tuossa nurkalla seisoo -03 mallin Fiat Scudo jotain 250tkm ajettuna. Isäukko ajeli sillä viime kevääseen ja poika on pitänyt sitä metsästysautona sen jälkeen. Ei siinä ole koskaan ollut muita kuin kitkarenkaita. Sellaisia Nokian pakettiautoihin tarkoitettuja.

Ei ole sulaneet alle, mutta ymmärrettävästi sillä on ajettu ihan normi ajeluja mitä tuollaisia pakettiautola ajellaan. Eikä rataa...

Joten kyllä kitkoilla pärjää. Jos niillä pärjää peilikirkkaalla jäällä niin kait nyt sitten kesäkelissä?
 
Saksassa taitaa nykyisen talvirengaspakon aikana olla tapana varustaa vuokra-autot yksillä renkailla. Ja ne ovat keskieurooppalaiset kitkat. Ainakaan minun persdyno ei ole todennut niitä kelvottomiksi kesäkelillä. Oikeassa talvikelissä ne eivät ole hyvät ja kiillottuneissa liikennevaloissa ym. voi olla vaikea päästä liikkeelle.

Itse pidin muutaman talven silloisessa kolmosautossa Q-nopeusluokan kitkoja läpi vuoden, eikä niissä mitään ongelmaa kesälläkään ollut. Eivät sulaneet alle eikä mitään muutakaan radikaalia tapahtunut. Toki ajettiin vain kaupungissa ja ajosuorite taisi olla 500 km kuukaudessa.

Tuollaiseen käyttöön ostaisin uudelleen pohjoismaiset kitkat ja ajaisin niillä kesät talvet.
 
jkvi sanoi:
Tuossa nurkalla seisoo -03 mallin Fiat Scudo jotain 250tkm ajettuna. Isäukko ajeli sillä viime kevääseen ja poika on pitänyt sitä metsästysautona sen jälkeen. Ei siinä ole koskaan ollut muita kuin kitkarenkaita. Sellaisia Nokian pakettiautoihin tarkoitettuja.

Ei ole sulaneet alle, mutta ymmärrettävästi sillä on ajettu ihan normi ajeluja mitä tuollaisia pakettiautola ajellaan. Eikä rataa...

Joten kyllä kitkoilla pärjää. Jos niillä pärjää peilikirkkaalla jäällä niin kait nyt sitten kesäkelissä?

Kerran eräs taksikuski kertoi että käytti aikaisemmin pelkästään kitkoja, joka syksy uudet alle, mutta palasi kahden renkaan systeemiin ihan turvallisuussyistä. Heillä kun on aina kyydissä arvotavaraa. Jos on pakko tehdä kompromissi, niin itse päätyisin noihin eurooppalaisiin.
 
Automaattori sanoi:
Kerran eräs taksikuski kertoi että käytti aikaisemmin pelkästään kitkoja, joka syksy uudet alle, mutta palasi kahden renkaan systeemiin ihan turvallisuussyistä. Heillä kun on aina kyydissä arvotavaraa. Jos on pakko tehdä kompromissi, niin itse päätyisin noihin eurooppalaisiin.

Keskieurooppalaiset kitkat ja suomalainen talviajo eivät täytä turvallisen ajon vaatimuksia.
 
Automaattori sanoi:
Nokian kitkoilla ei ainakaan kannata ajaa kesällä. Ajoin taannoin kovien työkiireiden takia kitkoilla liian pitkään ja sitten tuli yllättäin 30° helteet, kitkat alla koko parin viikon jakson, muutama tuhat kilometriä. Ne renkaat suli alle, oli aivan älyttömän huono pito ja heti syksyllä vaihtoon. Renkaat kesti siis yhden talven ja pari viikkoa raskasta helleajoa. Jos ajaa vähän, eikä ole pakko pääkallokeleillä tai superhelteillä ajella, niin nuo eurooppalaiset vois varmaan toimiakin.
Riippuu vähän kesästä, jossakin se lämpöraja varmaan kulkee.
Ajoin neljä talvea käytetyillä Nokian R:llä perään myös kesäkauden -15. Pito seuraavaksi talveksi oli tietenkin jo erittäin heikko, mutta kyllä niillä tuon kesän ajoi normiajoa. Eivät tietenkään vastanneet uusia tai vähän käytettyjä kesärenkaita mutta pitää muistaa että kilometrejä renkaissa oli auto vaihtoon viedessä jo 70 tkm.
 
mremonen sanoi:
No, tulevaisuudessa voi ajaa samoilla renkailla läpi vuoden...
http://www.hs.fi/autot/art-2000005127867.html

Ei hyvä muutos mun mielestä. Aina löytyy niitä reikäpäitä, jotka ei ymmärrä oman ja muiden turvallisuuden eteen.

Tänään olisi Pohjois-Karjalassakin lain mukaan saanut ajaa kesärenkailla, vaikka oli 10 senttiä lunta ja loskaa valtatiellä! Kas kun ollaan maaliskuun puolella, niin kesänakeilla saa ajaa kelistä riippumatta.

Uuden lain mukaan tänään olisi ollut pakko käyttää talvirenkaita, koska keli niitä vaati.

Kumpiko sitten parempi?
 
Urlaub sanoi:
Keskieurooppalaiset kitkat ja suomalainen talviajo eivät täytä turvallisen ajon vaatimuksia.

Tarkoitin, jos on pakko tehdä kompromissi, eli yhdet renkaat, niin sitten eurooppalaiset. Minulle riitti yksien kitkojen sulaminen. Jos kitkoilla huruttelee alle 80km/h viileillä keleillä, niin sitten ne, mutta motarinopeuksille ja lämpöön eurooppaiset.
 
Just olin Itävallassa autoilemassa, vuokra-autossa Keski-Euroopan kitkat.
Pikkupakkasessa kuivalla ja sulalla pääsi vaikka lunta tulikin kovasti. Mutta kun joutui lumella ajamaan niin autolla ei päässyt kunnolla mihinkään ylämäkeen ilman vauhdinottoa. Siellähän on ketjut sitten kontissa äärikeleille ja pieniäkin teitä suolataan kovasti. Suomessahan auto jäisi parkkiin aika herkästi.
 
Jysky sanoi:
Onko kellään esittää mitään edes jotenkin pätevää vaihtoehtoa renkaiksi  alle 10 tkm vuodessa ajettavaan autoon?

Ei ole antaa, mutta jäin miettimään säästätkö oleellisen summan rahaa jättämällä sen toisen srajan hankkimatta?

Jos auto on tarkoitus pitää pitkään, kahdella sarjalla renkaat kuluvat kumpainenkin sarja puolet hitaammin, kun talvikset lepää kesät ja toisinpäin, eli ajat niillä tuplasti pidempään. Kustannuksiksi jää siis tasan sen toisen vannesetin hinta, ellei sitten halua vaihdella kumeja samoille vanteille keväällä ja syksyllä.

Jos taas ei ole tarkoitus pitää pitkään, niin vaihtoon vietäessä joku kuitenkin itkee toisen rengassarjan puutetta ja maksaa autosta vähemmän.

Jotenkin siis luulisin, ettei säästö lopulta ihmeellinen ole. (Jos se nyt ylipäänsä oli pointti, vai oliko se siinä ettei tarvii vaihdella renkaita?)
 
Marko_K sanoi:
Ei ole antaa, mutta jäin miettimään säästätkö oleellisen summan rahaa jättämällä sen toisen srajan hankkimatta?

Elämän yksinkertaistamista ja tietenkin myös säästämistä edes hivenen. C-Maxissa nyt alla nastat joilla voisi ens talven aloittaa ja taitavat olla aika vanhat paistoltaan-tuntuvat  aikas koville. Kesärenkaillakin yksi kausi edessä ja ne ovat ilman vanteita. Tuossa sorvin ääressä vain syntyi ajatus yhdestä sarjasta nyt kun kaikki olis hieman uusimisen kynnyksellä.
Asia mikä puoltaa myös kahta kunnon sarjaa, on että tuosta saattaa muodostua myös pojan perheelle kakkosauto ja silloin siinä pitää olla kunnon nakit alla. Lisäaikaa harkinnalle tietenkin saa kun laittaa kesät nyt noille allaoleville vanteille ja katsoo syksyllä uudestaan- tosin siihenkin menee rahaa jo reilu puol sataa, eikä renkaat parane yhtään.
 
BarrelNut sanoi:
Mä ostin kokeeksi ihan pohjoismaiset kitkat yhteen autoon tarkoituksena käyttää noita ympärivuotisina renkaina, nyt on takana kohta kaksi talvea ja yksi kesä. Ihan tyytyväinen olen ollut, kesälläkin normikäytössä ihan OK. Ei ratarenkaina varmaan mistään kotoisin, mutta normaalissa ajossa en ole huomannut niiden olevan tavallisia kesärenkaita kummempia.

Aika moni tavisautoilijahan tuntuu ajelevan kitkoilla ympäri vuoden.

Toiseen autoon ajattelin kokeilla tällaisia ympärivuotisia renkaita ja niiden soveltuvuutta talviajoon. Ts. tarkoitus on kokeilla ajaa niillä läpi vuoden jos mahdollista:

http://bit.ly/2nDSR8M

AP2AllSeason.jpg

Itse voisin kanssa harkita noita samoja kesätassuiksi niin niillä voisi venyttää syksyä keväällä heittää aikaisin alle.
 
Ei Jyskylle yhtä oikeaa vastausta taida ollakaan.  Vaihtoehtoja on aika vähän kun suvikumi ja nastarenkaat jäävät pois.  Todellisia siis vain kitka joista pohjoismainen ja eurooppalainen versio.  Itse päätyisin jälkimmäiseen vaihtoehtoon mutta kompromisseja joutuu silti tekemään.  Suurin kysymysmerkki on se, kumpi vaihtoehdoista säilyttää tslviominaisuutensa paremmin ajettaessa ympärivuotisesti.  Ke-kitkan kuluessa talviominaisuudet huononevat nopeasti mutta kun ei ole talvikeli niin ominaisuudet ihan omaa luokkaansa vs muut talvirengasvaihtoehdot.
Renkaan kuvioissa on myös ke-renkaiden kanssa aikamoisia eroja.  Omissa pirelleissä on tällainen ja tykkään renkaasta kovasti.
 

Liitteet

  • DSC_0601.JPG
    DSC_0601.JPG
    35,6 KB · Katsottu: 196
Jysky sanoi:
Elämän yksinkertaistamista ja tietenkin myös säästämistä edes hivenen. C-Maxissa nyt alla nastat joilla voisi ens talven aloittaa ja taitavat olla aika vanhat paistoltaan-tuntuvat  aikas koville. Kesärenkaillakin yksi kausi edessä ja ne ovat ilman vanteita. Tuossa sorvin ääressä vain syntyi ajatus yhdestä sarjasta nyt kun kaikki olis hieman uusimisen kynnyksellä.
Asia mikä puoltaa myös kahta kunnon sarjaa, on että tuosta saattaa muodostua myös pojan perheelle kakkosauto ja silloin siinä pitää olla kunnon nakit alla. Lisäaikaa harkinnalle tietenkin saa kun laittaa kesät nyt noille allaoleville vanteille ja katsoo syksyllä uudestaan- tosin siihenkin menee rahaa jo reilu puol sataa, eikä renkaat parane yhtään.
Nastat pois entisistä miettimisen ajaksi (ensi kesäksi)...Säästyy kesärenkaat seuraavalle kesälle.
 
Naisytäväni osti auton Saksasta jonka mukana tuli Keski-Euroopan kitkat, merkkiä en muista. Talvirenkaina niillä ei tehnyt mitään vaikka olivat pinnaltaan  uuden veroiset, kesäajon ominaisuuksista ei kokemuksia. Myin ne eteenpäin 80€ hänen ostaessaan nastarenkaat autoonsa.
 
Zaasa sanoi:
Naisytäväni osti auton Saksasta jonka mukana tuli Keski-Euroopan kitkat, merkkiä en muista. Talvirenkaina niillä ei tehnyt mitään vaikka olivat pinnaltaan  uuden veroiset, kesäajon ominaisuuksista ei kokemuksia. Myin ne eteenpäin 80€ hänen ostaessaan nastarenkaat autoonsa.
Ei Keski-Euroopan kitkat ole se turvallisin vaihtoehto läpi vuoden ajattevaksi rengaskerraksi. Talvella voi olla liukasta - sen sijaan kesällä harvemmin.