https://yliteippaus.fi/

Saksa kieltämässä muut kuin euro6-luokan dieselit?

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Dieseleiden saattohoito jatkuu!

Saksassa on jo vuosia ollut kaupungeissa käytössä hiukkaspäästöjen mukaan määrätyt ümwelt zonet eli tuulilasiin liimatut punaiset-keltaiset-vihreät tarrat, joiden perusteella kaupunkeihin ajamista on säädelty.

Nyt liittovaltion hallitus on siirtymässä seuraavaan vaiheeseen ja esittää yksiselitteisesti muiden kuin euro6-tason dieseleiden kieltämistä kaupungeista.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksan-kaupungit-kieltamassa-miljoonat-dieselautot-suuret-vaikutukset-jopa-suomen
 
Tuon kun tekevät niin alkaa Suomeenkin valumaan euro 5 ja vanhempia dieseleitä alehintaan.
 
Saksassa autojen vaihtuvuus on nopeampaa. Ennenkuin tuollaisia kieltoja saadaan käytäntöön, niin euro6 edustaa valtaosaa dieselautoista.. kun jo nyt on 1/3- osa euro6:sia.
Jonkunverran pitää jollakin kaupunginhallituksella olla pokkaa jos tekevät täyskiellon nopealla aikataululla? .. saattaa kostautua vaaleissa.
 
Jos pari vuotta vanhasta dieselistä tulee sakemannille käyttökelvoton jo nyt, niin mikä mahtaa olla hänen kiinnostuksensa ostaa uusi dieselauto? Nyt on saatettu mennä vähän liian pitkälle.
 
nackerton sanoi:
Jos pari vuotta vanhasta dieselistä tulee sakemannille käyttökelvoton jo nyt, niin mikä mahtaa olla hänen kiinnostuksensa ostaa uusi dieselauto? Nyt on saatettu mennä vähän liian pitkälle.

Miksi saksalaisten pitäisi ostaa juuri dieseleitä? Auringonlaskun tekniikkaa henkilöautoissa..
 
nackerton sanoi:
Jos pari vuotta vanhasta dieselistä tulee sakemannille käyttökelvoton jo nyt, niin mikä mahtaa olla hänen kiinnostuksensa ostaa uusi dieselauto? Nyt on saatettu mennä vähän liian pitkälle.

Jospa tavoitteena onkin että sakemanni ostaa sen nokivasaran tilalle bensa-auton?
 
Karvis sanoi:
Jospa tavoitteena onkin että sakemanni ostaa sen nokivasaran tilalle bensa-auton?

Tai kaasu-, etanoli-, hybridi- tai sähköauton.

Ei dieselit ole mitenkään optimaalisia autoja kaupunkiajoon ja kun saksalaisiltakin merkeiltä löytyy ainakin em. vaihtoehdot, niin varmasti kaikille on tarjolla jotakin. Jos välttämättä haluaa dieselin, niin eihän niitäkään olla kieltämässä, kun kaupoista ei enää saa muita kuin euro6:a.

Taitaa olla saksalaisenkin autoteollisuuden etu, jos nämä muut vaihtoehdot saisivat buustia kotimarkkinoilta. Dieselin maailmanvalloitus on "sattuneesta syystä" ohitse. Ei tullut saksalaisista tällä(kään) kertaa maailmanvaltiaita.
 
Onhan se maan autoteollisuudelle aika kallista, jos tärkeä syömähammas irtoaa. Hybridiautojen ja varsinkin sähköautojen valmistaminen on hirvittävän vaikeaa ja hidasta saada kannattavaksi.
 
nackerton sanoi:
Onhan se maan autoteollisuudelle aika kallista, jos tärkeä syömähammas irtoaa. Hybridiautojen ja varsinkin sähköautojen valmistaminen on hirvittävän vaikeaa ja hidasta saada kannattavaksi.

Niin varmaan on, ja saksalaiset ovat siinä pahasti myöhässä.

Mahtaako vieläkin viivyttely kuitenkin olla järkevää? Vai maksavatko oppirahat nyt ja pääsevät luultavasti takaisin aallon harjalle?
 
Se on nyt lienee totta, että dieselkone edustaa hiipuvaa vaihtoehtoa kaikkialla maailmassa henkilöautoissa. Kertokaapas kristallipalloennustajat ja besserwisserit, kannattaako enää harkitakaan edes euro6-normista dieseliä jatkossa autoksi? Onhan dieselissä erittäin hyviä puolia, kuten naurettavan alhainen kulutus raskaalla kaasujalalla ajaessa (omassani nyt 5:n pinnassa ja ajotapani ei ole viipyilevän rauhaisa), pitkä toimintamatka tankillisella, dieselkoneen järeä perusrakenne kestänee ajokilsoja ja ainakin täällä Kekkoslovakiassa käytetty diesel kohtuu kilsoilla on ollut hitusen parempi jäännösarvoltaan vaihdossa. Mutta on niitä negatiivisuuksiakin eli dpf:n tukkeutumisriski taajamaa ajavilla, ikuinen loppusyksyn talvilaatudieselin kyttääminen, hitaampi lämpeneminen sekä lisälämppärin kunnosta huolehtiminen oikeaoppisella käytöllä. Ja se lisävuosivero vielä päälle.

Eli: kannattaako jatkossa vaikkapa cittariinkin ottaa bensakone + tomaatti dieselin sijaan? Ajoa tulee se 20 tkm ja risat vuodessa. Väännössä häviää mutta maksimikierrosalueessa voittaa. Tankatessa kirpaisee enemmän mutta ero ei ole kaikkea ratkaiseva asia. Onko riski Suomessa suuri siihen, että vaikkapa seuraavien vuosien kuluessa seurataan Ranskan, Britannian ja Saksan esimerkkiä ja kielletään disukalla ajo kaupunkeihin ja lätkäistään Bernerin tuleviin tiemaksuihin tuplahinta? Bensahybridi olisi toki yksi vaihtoehto, mutta Lexusta ja Toyotaa lukuun ottamatta en uskaltaisi ostaa koska en luota muiden merkkien hybridikestävyyteen ja jälleenmyyntiarvoon. Lexuksen cittari taas on itselleni liian hintava vaikkakin omalla tavallaan erottuva muotokieli, Toyotalta taas on kirveellä veistettyä keulairvistystä ja etenkin RAV4:n sisustus nyt vaan on puhdasta retro-kasaria ämpärimuoveineen joten tökkii (vaikka sen suoritusarvot alkaisivat olla aivan mukavat).
 
En usko että suomessa lähdetään rajoittamaan diisselillä ajoa, rahaa tuolla ekoselityksellä kyllä saadaan tarvittaessa kerättyä pohjattomaan kassaan.

Kaupunki keskustathan näivettyisi täysin kehä kolmosen ulkopuolella, jos ihmiset ei autoillansa sinne pääsisi.
 
Peeveli sanoi:
Se on nyt lienee totta, että dieselkone edustaa hiipuvaa vaihtoehtoa kaikkialla maailmassa henkilöautoissa.

Miltäs esim nyky hallituksen esitykset ja eduskunnan päätökset vaikuttaa - minusta kovin nopeita muutoksia ei ole tarjolla.
Mitä 10 vuoden periodilla tapahtuu - sähkö tulee ja "tappaa", mutta sinnekin saakka pitää jollain liikkua.
 
Taky sanoi:
Miltäs esim nyky hallituksen esitykset ja eduskunnan päätökset vaikuttaa - minusta kovin nopeita muutoksia ei ole tarjolla.
Mitä 10 vuoden periodilla tapahtuu - sähkö tulee ja "tappaa", mutta sinnekin saakka pitää jollain liikkua.

Nykyhallituksen toimet ovat arvaamatomia -toki osa kaatuu puolueiden riitautumisiin mutta osa menee runnoen läpi....uskoisin että tässä maassa kaikki autoilijaa koskevat kuppaukset menevät läpi ja yleensäkin auton käytön vaikeuttamiset, joten vahvassa uskossa tässä ollaan että yksityiskäyttöiset diiselit tullaan lähivuosina kieltämään ainakin Helsingin keskustassa (siinä ei tarvita hallitustakaan vaan kaupunginvaltuusto voi lautakunnan esityksestä niin päättää).

Onko muilla dieselkuskeilla aikomuksia vaihtaa aikanaan bensaan kun vaihdon aika tulee?
 
Peeveli sanoi:
Se on nyt lienee totta, että dieselkone edustaa hiipuvaa vaihtoehtoa kaikkialla maailmassa henkilöautoissa. Kertokaapas kristallipalloennustajat ja besserwisserit, kannattaako enää harkitakaan edes euro6-normista dieseliä jatkossa autoksi?

Eli: kannattaako jatkossa vaikkapa cittariinkin ottaa bensakone + tomaatti dieselin sijaan? Ajoa tulee se 20 tkm ja risat vuodessa.

Kyllä uuden euro6-dieselin uskaltaa vallan hyvin ostaa, mutta siihen pitää asennoitua, että DPF:t, kusiruiskutukset ym. on pidettävä kunnossa. Takuuaikana ei tietysti ongelma, mutta myöhemmin täytyy varautua toimintatonnilla jos toisellakin niiden kunnossapitoon. Tämän palstan autonvaihtoväleillä tuolla on tietysti vain akateemista merkistystä.

Jos kustannuket pyörivät siinä legendaarisen kannattavuuskynnyksen paikkeilla, niin itse taipuisin muuhun kuin dieseliin.

Moni pettää itseään siinä, että tuijottaa sitä tietty laskennallista kannattavuuskynnystä, jonka jälkeen diesel olisi ainoa oikea ratkaisu. Sehän tarkoittaa vain kustannusten leikkauspistettä ja jos aikoo ajamalla säästää, niin sitten pitää vuotuiset kilometrit olla reippaasti yli sen kynnyksen.
 
Peeveli sanoi:
....Kertokaapas kristallipalloennustajat ja besserwisserit, kannattaako enää harkitakaan edes euro6-normista dieseliä jatkossa autoksi?
Jos keskimääräinen autonpitoaikaisi on korkeintaan muutamia vuosia, ei asiaan kannata uhrata ajatustakaan koska tämän toteutuminen Suomessa ottaa vähintään vuosikymmenen. Jos sen sijaan ajat autosi paaliin saakka (15+v) niin voihan tuollakin sitten spekuloida.

Peeveli sanoi:
Onko muilla dieselkuskeilla aikomuksia vaihtaa aikanaan bensaan kun vaihdon aika tulee?
Vaikka pidän enemmän dieselin käyttöominaisuuksista bensaan verrattuna, voisin vaihtaa koska tahansa dieselini bensaan kun sopiva eteen tulee, etenkin kun ajoprofiili sekä vaimolla että itsellä on kovasti nykyään pätkäajopainotteinen. Tosin riittävästi potkua tarjoavia bensaturboja ei ole käytettynä juurikaan muilla tavismerkeillä tarjolla kuin VAG:illa ja PSA:lla, ja kummankaan bensaturboihin en uskalla käytettynä koskea. Uudet VAG:in TSI:t ja PSA:n Puretechit lienevät kuitenkin parempia kuin edeltäjänsä, vaikka kummistakaan ei vielä vuosien kokemuksia olekaan. Eli seuraavan vaihdon yhteydessä tullaan tsekkaamaan bensavaihtoehdot josko sopiva löytyisi.
 
Peeveli sanoi:
Eli: kannattaako jatkossa vaikkapa cittariinkin ottaa bensakone + tomaatti dieselin sijaan? Ajoa tulee se 20 tkm ja risat vuodessa. Väännössä häviää mutta maksimikierrosalueessa voittaa. Tankatessa kirpaisee enemmän mutta ero ei ole kaikkea ratkaiseva asia. Onko riski Suomessa suuri siihen, että vaikkapa seuraavien vuosien kuluessa seurataan Ranskan, Britannian ja Saksan esimerkkiä ja kielletään disukalla ajo kaupunkeihin ja lätkäistään Bernerin tuleviin tiemaksuihin tuplahinta? Bensahybridi olisi toki yksi vaihtoehto, mutta Lexusta ja Toyotaa lukuun ottamatta en uskaltaisi ostaa koska en luota muiden merkkien hybridikestävyyteen ja jälleenmyyntiarvoon. Lexuksen cittari taas on itselleni liian hintava vaikkakin omalla tavallaan erottuva muotokieli, Toyotalta taas on kirveellä veistettyä keulairvistystä ja etenkin RAV4:n sisustus nyt vaan on puhdasta retro-kasaria ämpärimuoveineen joten tökkii (vaikka sen suoritusarvot alkaisivat olla aivan mukavat).

Bensakone cittarissa kuluttaa helposti paljon. VAGin 1.4TSI on ollut aika hyvä, koeajolla saa ajotietokoneesta aika hyvän käsityksen kulutuksesta. Pitää vaan saada esim 2h koeajo, että voi rauhassa mitata tutulla lenkillä. Yleisesti muuten ennemmin diesel. Mutta itse en ottaisi kumpaakaan, vaan hybridin. RAV4:n ulkonäköön tottuu ja kasari on vain fiilis, ei kasarilla ollut 7" kosketusnäyttöä kojelaudan parhaalla paikalla. Dieselin matala hurina on alkanut ärsyttämään, start/stop oikein korostaa sitä, kun välillä tosissaan huomaa miten kova se hurina oikeasti on. Oma diesel vaihtuu toyotan hybridiin.

Itse uskon hybridin pitävän hintansa hyvin. Dieseleiden hinnat voivat ajan mittaan alkaa laskemaan, kun todellisten päästöjen tietoisuus lisääntyy
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/spiegel-saksan-liikenneministerion-tutkimuksissa-5658-autossa-poikkeamia
 
tmr97 sanoi:
Bensakone cittarissa kuluttaa helposti paljon. VAGin 1.4TSI on ollut aika hyvä, koeajolla saa ajotietokoneesta aika hyvän käsityksen kulutuksesta.

Itse uskon hybridin pitävän hintansa hyvin. Dieseleiden hinnat voivat ajan mittaan alkaa laskemaan, kun todellisten päästöjen tietoisuus lisääntyy

Juuri noin, eikä tarvitse esmes Tiguan GTE:täkään varmaan enää pitkään varrota.
 
tmr97 sanoi:
Itse uskon hybridin pitävän hintansa hyvin.

Toistaiseksi, mutta kuinka pitkää?

Lähinnä kun akut alkaa hyytyä, niiden huoltokustannukset kohota tasolle...., niin mille tasolle?
 
Taky sanoi:
Toistaiseksi, mutta kuinka pitkää?

Lähinnä kun akut alkaa hyytyä, niiden huoltokustannukset kohota tasolle...., niin mille tasolle?
Eipä ne akut pahemmin hyydy kuin saksalaisissa ja varsinkin niissä johtotähdissä. Heillä onneksi on lyhyet takuut ja sikahintaiset akut. Käsinkirjailtu platinainen oem tähti maksaa reilun kymppitonnin siihen parin tonnin akun päälle...
 
Jos on nelivedolle oikeata tarvetta ja lisäksi pitäisi kyetä kunnon kärryjäkin vetämään, niin eipä näistä tavallisen palkansaajan hybridisuveista oikein ole vielä vaihtoehdoksi. En ole mikään dieselfanaatikko, mutta valitettavasti tällä hetkellä se vain on käytännössä meille ainut vaihtoehto. Toki harrastepelit meilläkin käyttää muuta kuin dieseliä.

 
jf sanoi:
Eipä ne akut pahemmin hyydy kuin saksalaisissa ja varsinkin niissä johtotähdissä. Heillä onneksi on lyhyet takuut ja sikahintaiset akut. Käsinkirjailtu platinainen oem tähti maksaa reilun kymppitonnin siihen parin tonnin akun päälle...

TÄH?

 
Taky sanoi:
...
Lähinnä kun akut alkaa hyytyä, niiden huoltokustannukset kohota tasolle...., niin mille tasolle?
Teslassa uusi akusto maksaa tällä hetkellä 30000€. Kaippa ne vähän halpenee kun auto yleistyy. Kun akusto on käyttöikänsä loppupäässä, niin onhan tuollainen laite aika arvoton. Ongelmana isompi Suomessa, jossa autoilla ajetaan pitkään. Suomen henkilöautojen keski-ikä 11,3 vuotta on edelleen kasvamaan päin.