https://yliteippaus.fi/

Sähkötoiminen tehostus ja "mutteriohjaus"

HAL9000

Sisäänajettu
Liittynyt
29.12.2014
Tuossa yhdessä Skooda-ketjussa oli vähän puhetta mutteriohjauksesta. Tuo tuli varsinkin talvikelillä noissa omissa vanhoissa V-Golfeissa tutuksi. On meinaan ominaisuus jota ei tule ikävä. Sen verran ärsyttävä piirre. Onko muille tuttua?
 
Minulla mutteriohjaus on ollut Audi A6:ssa (vm 2013) ja Octavia RS:ssä (vm 2014). Audissa järkyttävän paha ja Ocussa erittäin lämpötilariippuvainen ja pahimmillaan ikävä sekin.
 
Mikä tää nyt käytännössä on mk5 kuplassa?? Kaikki johdannaiset vai joku tietty malli....ja mikä tämä käytännössä on....?
 
Hyundai i40:ssa havaitsin moottoritiellä kaistaa vaihtaessa sellaisen pienen pykälän ohjauksessa. Vähän oudon tuntuinen. Liekkö samasta asiasta kyse? En tiedä onko tuossa sähköinen tehostin eikä kiinnosta.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288715808826.html tässä jutussa mainittu varmaankin samasta asiasta, minkä itse havaitsin.
 
Omassani olen havainnut pientä pykällystä ohjauksessa ainoastaan silloin kun mennään ruuhkassa alle 20km/h. Outoutena tämä ominaisuus esiintyy vain kesärenkailla, joissa vanteen et-luku on hieman pienempi kuin talvinakeissa. Voihan toki olla, että tuo ominaisuus onkin lämpötilasidonnainen, niin kuin joissain merkeissä tuntuu olevan. No, tuo asia ei onneksi haittaa yhtään, niin hentoinen on tuo tuntemus ;)
 
Tuli vain mieleeni että miten olette kuvailleet tuota ohjausongelmaa kun olette vieneet autoa korjaukseen, oletteko käyttäneet tuota mutteriohjaus -sanaa? Meinaan että onko tästä tullut jo vakiintunut fraasi niin että huollon porukka tajuaa heti mistä on kyse.
 
Ei nuo silloin aikanaan kun tuosta mainitsin lotkauttaneet korvaansakaan. Toki vaati sen että oli kylmä keli. Tuohan ilmenee selvänä pykälän juuri tuossa ohjauksen keskialueelle, ikäänkuin tuntisi nuo ohjauksen hammaspyörät, mutta ainoastaan tuossa keskialueelle +- aste molempiin suuntiin. Ja kaiken kukkuraksi tuo suoraan menemisen "pykälä" vie pikkuisen vasempaan tai vaihtoehtoisesti seuraava pykälä vähän liikaa oikealle. Tuohon kun törmää, ei voi olla rekisteröimättä.
 
Mutteriohjaus ollut omassa Golf vii 2014. Korjauksen jälkeen ei ole enään ollu mutteria, Tosi ärsyttävä tuo mutteriohjaus.
 
gloter sanoi:
Tuli vain mieleeni että miten olette kuvailleet tuota ohjausongelmaa kun olette vieneet autoa korjaukseen, oletteko käyttäneet tuota mutteriohjaus -sanaa? Meinaan että onko tästä tullut jo vakiintunut fraasi niin että huollon porukka tajuaa heti mistä on kyse.

Kyllä tämä ohjausongelma ainakin Mäkelän Autossa tunnuttiin tiedostettavan. Tehtaan lupa hammastangon ja tehostimen vaihtoon vaan kesti aikansa (taisi mennä kolmisen viikkoa).
 
Alunperinhän mutterin piti olla vain Audin ongelma, mutta nyt alkaa näyttää, että se on uusissa (saksalaisperäisissä?) autoissa enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Onko tuota muissakin, kuin VAG:n merkeissä?
Jos, niin taitavat käyttää samaa alihankkijaa.
Octaviassa en ole tuota vielä havainnut ja toivottavasti pysyy poissa.
 
Liitytään ketjuun -13 rakennetun profiilin mukaisen Golfin kanssa.
Eilen ekaa kertaa pidemmässä talvireisussa, lämpötila siinä -5 astetta. Muutaman kymmenen kilsan jälkeen alkoi tuntua jotain outoa, ennenkuin tajusi. Siitähän se paheni, ja loput 400 kilsaa olikin tuskaista taivalta.
On nimittäin sen verran reilu mutteri, että auto ehdottaa kahvitaukoa muutaman kymmenen kilsan välein. Ja sen näkee ratissa ihan silmilläkin.
Vaikka rauhallinen kaveri olenkin, niin sanotaan nyt sitten prkle. Ikävä juttu.
 
Jänskä juttu..
Omassa LeonST:ssä ei tuota ole ollut  :eek:
Tosin ohjaus onkin dynamic modessa vaikka "karvalakki" Style on varustetaso  :rolleyes:
 
Omituinen juttu tuo TimoS:n kertomus. Että kesken matkan kehitteli kunnon mutterin ja lopuksi vielä noin pahan. Tuo on sen verran erikoinen juttu, että on kyllä hyvin mielenkiintoista nähdä saadaanko tuohon milloin selkeä vastaus, miksi se tulee joihinkin autoihin ja mikä on sen "mekanismi".
 
Minullekin mutteri tuli vasta toisena talvena ja silloinkin ihan yllättäen sen huomasin. Alkupään valmistussarjojen autoissa sanoivat tätä olevan, ja siihen minun ja TimoS:n autojen faktat täsmäävät (2013 tuotantoa). Ohjausvaihteen ja -tehostimen vaihto poisti vaivan minun autostani ainakin toistaiseksi. Päivän verran työaikaa tuossa meni korjaamolla.
 
Omituinen juttu tuo TimoS:n kertomus. Että kesken matkan kehitteli kunnon mutterin ja lopuksi vielä noin pahan. Tuo on sen verran erikoinen juttu, että on kyllä hyvin mielenkiintoista nähdä saadaanko tuohon milloin selkeä vastaus, miksi se tulee joihinkin autoihin ja mikä on sen "mekanismi".

Timos:llä tämä "omituisuus" tottelee termiä autokuume. Pitää keksiä hyviä syitä auton vaihtoon  ;D

No joo, en tiedä taustoja enkä edes epäile etteikö mutteria olisi, mutta saman tuotantoajankohdan räsä tuo itsellänikin. Luojan kiitos olen tuolta välttynyt enkä edes tiedä mistä puhutte. Mukava olisi joskus koeajaa mutteriauto niin voisi keskustella.

Meillä kyllä vastaava "mutteri" on aina läsnä kun vaimo ajaa autoa. Tosin autolla ei ole väliä, kattaa kaikki merkit iästä ja vuosimallista riippumatta, tai mallista. Räsässä ei kuitenkaan kahvikuppi sentään plimputtele. Minusta kahvikuppi ei ole ainakaan räsässä merkki väsymyksestä vaan siitä, että pitäisi keskittyä ajamiseen eikä häslätä. Minulla se ei ole koskaan plimpahtanut.
 
Joo, kunhan täältä mutkitellaan kotiin, niin yhteys VV-Autoon. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Sikäli suuri pettymys, kun se on toiminut tähän asti. Ohjaus siis.

Matkan aikana toistui tuo Golf-ketjussa mainisemani moottorinlämmön vaihtelu. Ilmeisesti siihen liittyen jäähdytystuuletin, siis moottorin, huusi hoosiannaa kun pysähdyttiin tauolle Warkauden Porttiin. Ulkolämpötila n. -5, ja normi maantieajoa välillä Mikkeli-Varkaus. Ei liene normaalia.

Rupee olemaan tosiaan vaihtokamaa.
Harmi, kun olen kuitenkin tykännyt kuluneista yhteisistä 6000 kilometristä.
 
-TimoS- sanoi:
Ilmeisesti siihen liittyen jäähdytystuuletin, siis moottorin, huusi hoosiannaa kun pysähdyttiin tauolle

Ei vika, vaan keskeytynyt DPF-poltto.
 
-TimoS- sanoi:
Matkan aikana toistui tuo Golf-ketjussa mainisemani moottorinlämmön vaihtelu. Ilmeisesti siihen liittyen jäähdytystuuletin, siis moottorin, huusi hoosiannaa kun pysähdyttiin tauolle Warkauden Porttiin. Ulkolämpötila n. -5, ja normi maantieajoa välillä Mikkeli-Varkaus. Ei liene normaalia.

Viime talvena vastaavissa olosuhteissa Volvo XC60 oireili samalla tavalla, kun termostaatti oli vikaantunut. Tosin Volvon tapauksessa se termari jumiutui auki ja tarkeneminen kabiinissa oli sen mukaista. Kuulemma menee jollekin varaohjelmalle, jos tietokone toteaa termostaatin olevan viallinen, ettei moottori hajoa ylikuumenemisen johdosta.
 
Mukava olisi joskus koeajaa mutteriauto niin voisi keskustella.

Sama. Voin vain kuvitella kertomusten perusteella millainen se on. Vakavuusasteitakin näyttää olevan monenlaisia, mutta ei tuo varmaan huomaamatta jää. Saapi nähdä pääseekö itsekin joskus kokeilemaan, toivottavasti ei.
 
No nyt on mutkiteltu kotiin takaisin reilu 400 kilsaa.
Luojan kiitos ei ollut mikään Lapinreissu - olisin varmaan hylännyt auton jonnekin Rovaniemen korjaamolle ja tullut kotiin junalla ja ravintolavaunussa.

Käytännön havaintoja - lämpötila miinus 2- plus 3. Kylmällä autolla mutterin alkaminen tosiaan vaatii 30km ajoa maantiellä, ja tuontyyppisen lämpötilan.
Ilmankos ei ole tullut esille tässä pk-seudun pyörityksessä.

Kahvia olisi pitänyt juoda taas urakalla auton pyynnöstä. No, puolivälin paussin jälkeen kesti taas n.15km kun alkoi mutteri.
Sellainen havainto, että se on lähinnä tuossa omassa oikealle kääntäessä, vasen ohjauspyörän liike jotakuinkin normaali.

Ihmeeliset on vehkeet.
 
^ Tuo ei kyllä kuulosta normaalille. Vikaa on ohjausvaihteessa. Ei muuta kuin korjaamolle ja molle...
 
-TimoS-:n ripeitä liikkeitä joskus havainnoineena ennustan, ettei GTI kesää näe... Harmi tuo mutteri sinänsä, mutta korjaamokeikat ei fiilistä pitkälle kanna.