https://yliteippaus.fi/

Sähkötarvikkeet

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Pitäisi saada muutama pistorasia ja vähän muuta asennettua keittiöön yläkaappien alle. Nykyisellään siellä on pistorasiat valaisimessa, mutta nuo valaisimet lähtevät pois ja korvataan LED-nauhalla.

Pistorasioiden asennukseen löytyy kyllä nurkkaan pinta-asennettavia kojerasioita ja saahan noihin asennettua muutakin. Alla esimerkki ABB:n yhdestä ratkaisusta:
Nurkka-jussi-kojeita.jpg

ja vastaavia löytyy usealta valmistajalta.

Yhteistä näille kaikille on tuo pituus eli siihen saa kaksi pistorasiaa tai muuta kojetta, jotkun kuten Elfan kojerasia on sellainen, että siihen menee 3-osainen pistorasia. No minun pitäisi saada piilotettua ainakin pari muuntajaa myös tuonne alle ja toki sellainen menee tuollaiseen samaan koteloon, kun laittaa vaan peitelevyt minkään kojeiden sijaan. Vaan kun näitä rasioita laittaa kaksi tai kolme vierekkäin, niin jokaiseen väliin jää muotoilusta johtuen rako ja se näyttää aivan typerälle. Eri asia katsooko sitä joku siellä yläkaapin alla, mutta likaantuu se sielläkin ja välin on sitten mahdoton puhdistaa.

Löytyykö jotain muuta pidempää ratkaisua, vai pitääkö laittaa toimistoissa käytettävä johto- ja asennuskouru ja pistorasiat, ajastimet ja kytkimet siihen? Niin ja löytyy joltain valmistajalta selaista nurkka-asennukseen ja sitten se kaikken vaiken mistä sellaista saisi hankittu yksityisenä ilman että tarvitsee ostaa koko kylän tarpeisiin tai tulee ryöstetyksi?

Vai pitääkö tämäkin taas tehdä itse.

Otsikon kirjoitusvirhe korjattu.  Quality -
 
Tuolla lukitussa vuokrakämppäblogissani saattaa olla kuvia kun asentelin (sähkömiehelle valmiiksi) Schneiderin kouruihin pistorasioita ja tv-pistokkeita.

Tuohon kämppään kaikki uudet katkaisijat, pistorasiat, kourut, itseasiassa kaikki sähkökamat maksoivat hiukan toista tonnia. Taisi tuohon hintaan olla hiukan kaapelia yms mukana.
 
En muista koskaan nurkka-asenteista kourua nähneeni. Paitsi johtokanavana, mutta siitähän nyt ei tässä ole mitään iloa, koska se on kokonsa puolesta tosiaan pelkille johdoille.

Eikä tule kyllä mieleen mitään muutakaan soveltuvaa, pikaisesti selattuna yhdelläkään valmistajalla ei näytä kahta kojetta pidempiä kulmarasioita olevan.
 
Tuollainen löytyisi: SmartiS Tri80. EI nyt vaan osu mistään kohdalle kuvia, että näkisi mitä komponentteja tuohon löytyy ja miten paljon tuolla olisi sisällä tilaa muulle tekniikalle.
 
Savo V-Dock, joka oikeasti on EVOline V-Dock (evoline.com). Jälkimmäisellä olisi jonkinlainen konfiguroitava palapeli tuo, mutta kun ei niiden konfiguraattori ole käytössä. No, pitää PDF-katalogista sitten etsiskellä ne osat, kun ensin löytää paikan mistä noita sais ostettua.

Lisäys: evolinestore.com
 
Mitäs jos siihen kulmaan vaikka ihan tavallisesta vanerilevystä tms. "kulmakourun" vaikka lattiasta kattoon asti ja asentelisi siihen tarpeet ihan normaalein uppoasennettavin rasioin? Kulman saisi noin uppoamaan seinään ja tarvittaessa voi vaikka tapetoida tuon kulman yli.
 
Käynyt toi mielessä tosin se kulma on siis vaakaan yläkaappien ja seinän välinen kulma. Taitais helpoin ja edullisin olla tosiaan kun tekee itse vanerista ja saa just sellaisen kun haluaa.
 
Laitoin tuosta EVOlinesta joskus kuukausi sitten kyselyä Saksaan valmistajalle. Alle viikko siitä sain puhelin Savolta, tosin eihän ne mitään mulle halunneet myydä. Nyt on vanerit tuolla jo valmiina koteloita varten, samoin pistorasiat ja kytkimet koteloihin. Edellinen projekti saatiin tänään valmiiksi, niin jos ensi viikonloppuna ehtisi aloitella tätä. LED-nauhat tosin puuttuu vielä keittiöön, kun yksi satsi jo tuli ja kaikki väärän väristä. Uudet on tilattu, jos vaikka tällä kertaa saisivat värisävynkin oikeille Kelvineille.
 
Jatketaan vanhaa ketjua, koska sähkötarvikkeita koskee tämäkin asia. Nyt kun taloon tuli sähkölämmitteinen auto, niin pitäisi askarrella kellokytkin pistorasialle. Kelloksi tulee sisälle keskukseen asennettava malli, mutta mikä? Viikkokellolle ei ole tarvetta, vuorokausikello riittää. Digitaalisia vähän karsastan, jos aikoja joutuu useammin muuttelemaan niin noiden pienten näyttöjen ja nappuloiden kanssa ährääminen on aika vastenmielistä.

Jos kellään on heittää suosituksia hyvästä tai vaihtoehtoisesti risuja huonosta, niin kuuntelen mielelläni.  :)
 
Mika_M sanoi:
Jatketaan vanhaa ketjua, koska sähkötarvikkeita koskee tämäkin asia. Nyt kun taloon tuli sähkölämmitteinen auto, niin pitäisi askarrella kellokytkin pistorasialle. Kelloksi tulee sisälle keskukseen asennettava malli, mutta mikä? Viikkokellolle ei ole tarvetta, vuorokausikello riittää. Digitaalisia vähän karsastan, jos aikoja joutuu useammin muuttelemaan niin noiden pienten näyttöjen ja nappuloiden kanssa ährääminen on aika vastenmielistä.

Jos kellään on heittää suosituksia hyvästä tai vaihtoehtoisesti risuja huonosta, niin kuuntelen mielelläni.  :)

Minä laittaisin joko tämän tai jos 2h lämmitys riittää niin tämäkin on toimiva ratkaisu. Toimii ku junan vessa.
 
Näistä varmaan tuo ensimmäinen, näyttää toimivalta laitteelta.  :) Lähtöajat töihin ovat juuri sen verran kaukana toisistaan, että parempi jos kelloon saa kiinteästi ~3h ajastuksen, sitä ei sitten tarvitse joka päivä säädellä erikseen sen mukaan kumpi on kyseisellä autolla aamulla lähdössä.
 
Mika_M sanoi:
Näistä varmaan tuo ensimmäinen, näyttää toimivalta laitteelta.  :) Lähtöajat töihin ovat juuri sen verran kaukana toisistaan, että parempi jos kelloon saa kiinteästi ~3h ajastuksen, sitä ei sitten tarvitse joka päivä säädellä erikseen sen mukaan kumpi on kyseisellä autolla aamulla lähdössä.

Tuollainen meilläkin on lämpötolpassa, 2h kun ei tahdo riittää näihin paistinpannuvehkeisiin niin tuommoinen on parempi.
 
ePa sanoi:
Saakos tuollaiset päivitettyä vuodelta 1 ja 2 oleviin autotolppiin?

Riippu varmaan vähän tolpasta mutta eiköhän nuo saa, normaali din-kiskoonhan nuo kiinnitetään. Ja riippuen tolpan vanhoista sisuksista, peitelevyt joutunee askartelemaan uusiksi.
 
Eilen askartelin tuon autolämmityssysteemin. Muutin kuitenkin suunnitelmia sen verran, että otin 2-kanavaisen digitaalikellon. Tuossa on nyt ykköskanavalla aikaisempi lämmitysaika ja kakkoskanavalla myöhempi. Keskuksen vieressä 3-osainen kytkin josta voi valita lämmitetäänkö aiemmin, myöhemmin vai kolmannesta katkaisijasta pakko-ohjaus päälle.

Omasta mielestäni tuli ihan hyvä, nyt kun vaan myös rouva muistaa aina pihaan palatessaan laittaa roikan kiinni... niin sitten tuosta on aikasta kätevä laitella lämmitystä päälle siten kun tarvetta on. Kellon ohjelmointiin ei pitäisi olla tarvetta kauheasti puuttua. Ehkä vähän pidentää tai lyhentää lämmitysaikaa sen mukaan kuinka kovissa pakkasissa mennään, mutta ei kuitenkaan tarvitse säädellä sen perusteella kumpi on autolla milloinkin lähdössä.
 

Liitteet

  • ajastin1.jpg
    ajastin1.jpg
    23,3 KB · Katsottu: 121
  • ajastin2.jpg
    ajastin2.jpg
    15 KB · Katsottu: 111
Itse olen ratkaissut autojen sähkölämmityksen langattomalla ohjauksella ja olen tyytyväinen.

Molemmille autoille on omat erillisten 16A sulakkeiden takana olevat pistokkeensa katoksessa, mutta käyttökytkimiä ei ole asennettu. Toki sulaketaulun automaattisulakkeilla voisi ohjata, mutta ne ovat hankalassa paikassa.

Lisäksi ajastuksien tekeminen olisi vaikeaa älysähköjärjestelmän kautta -- tai paremminkin niiden muuttaminen tarpeen mukaan olisi työlästä.

Siksi hankin tällaisen Nexan RF-kauko-ohjaimen:

f9adef10d87ecbc78cb191213de59aa6.jpg


Ohjain kykenee ohjaamaan 16 eri laitetta, meillä siis kahta vastaanottimilla varustettua pistorasiaa ulkona. Ohjaimeen olen luonut omat ajastusohjelmat kummallekin autolle. Myös ohjelmista poikkeaminen on helppoa, lämmitys käynnistyy yhdellä napilla -- kunhan oikea ohjattava pistorasia on valittuna.

Toimii kuin junan vessa. Vielä parempi olisi, jos ylimääräiset ohjattavat kanavat voisi disabloida, nyt autosta 1 autoon 2 vaihtaminen menee yhdellä painalluksella, mutta 2 -> 1 vaatii kanavien 3-16 läpi rämpyttämisen. Toki haittaa vain manuaalisia käynnistyksiä.

Hintaa taisi olla jotain 30-50€.
 
Kuinka kaukana Marko sinun ohjattavat pistorasiat sijaitsevat? Olen tuota vastaavaa kapulaa katsonut itsekin, kun olisi vähän samanlaisia tarpeita.
 
Ohjain sisällä, pistorasiat ulkona, välimatka noin 5-10 metriä. Edellisessä kodissa oli noin 20 metriä.

Ei aavistustakaan, miten pitkä tuon maksimikantama on. Ymmärtääkseni ei varmenna viestin perillemenoa eli vastaanottava pää ei kuittaa.
 
Löytys tuollainen kake ihan ylimääräisenä, jos joku tarvitsee. 20m ja pari seinää, niin ei kanna kauemmaksi katoksen alla olevaan. Itse hoidan ohjaukset Telldus Livellä nykyään.
 
Ok, eli ilmeisesti noi mun matkat ovat juuri ja juuri kantaman sisällä. Hyvä tietää.
 
Marko_K sanoi:
Itse olen ratkaissut autojen sähkölämmityksen langattomalla ohjauksella ja olen tyytyväinen.

Remuc + Defa rele ja homma kulkee aina auton mukana ja ajastaa voi luurilla, webbi palvelulla tai manuaali startti autosta.
 
kahe sanoi:
20m ja pari seinää, niin ei kanna kauemmaksi katoksen alla olevaan. Itse hoidan ohjaukset Telldus Livellä nykyään.

Saattaa sitten olla meillekin vähän liian heikko tuo kantama.
 
Taky sanoi:
Remuc + Defa rele ja homma kulkee aina auton mukana ja ajastaa voi luurilla, webbi palvelulla tai manuaali startti autosta.

Varmasti hyvä systeemi, jos käyttää piuhaa muuallakin kuin kotona (ja siellä muualla saa myös sähköä ilman mitään kiinteitä kelloja tms).

OT, mutta lievästi olen ollut hämmästynyt, ettei vanha webastokäyttäjä ole polttoainetoimista lämppäriä ihmeemmin kaipaillut. Luulin että olisi tullut ikävä.
 
Marko_K sanoi:
Varmasti hyvä systeemi, jos käyttää piuhaa muuallakin kuin kotona (ja siellä muualla saa myös sähköä ilman mitään kiinteitä kelloja tms).

Toimii se kellonkin kanssa, pitää vain muistaa kello kääntää niin, että virtaa on saatavissa lämmitysajankohtana. Remuchan toimii auton sähköistä.

Marko_K sanoi:
OT, mutta lievästi olen ollut hämmästynyt, ettei vanha webastokäyttäjä ole polttoainetoimista lämppäriä ihmeemmin kaipaillut. Luulin että olisi tullut ikävä.

OT: edelleen mutta kun sähköä on tarjolla niin huomattavasti huolettomampaa kun käyttövarmuus on kokolailla 100% myös vuosien saatossa.
 
Taky sanoi:
Toimii se kellonkin kanssa, pitää vain muistaa kello kääntää niin, että virtaa on saatavissa lämmitysajankohtana. Remuchan toimii auton sähköistä.

Joo, ymmärrän, mutta pointti oli vain siis se, että noiden hiivatin kiintieden kellojen kanssa pitää etukäteen tietää se lämmitysaika, vaikka autossa hienouksia olisikin.

Taky sanoi:
OT: edelleen mutta kun sähköä on tarjolla niin huomattavasti huolettomampaa kun käyttövarmuus on kokolailla 100% myös vuosien saatossa.

Tuo on kyllä totta. Webojen kanssa oli tavallaan enemmän "huolehtimista" että on löpöä tankissa tarpeeks, että akku on virroissaan ja että se vempele nyt ylipäänsä toimii. Etukäteen kuitenkin arvelin, että olisin kaivannut sitä lämmitysmahdollisuutta "missä vain", mutta oikeastaan ainoat tilanteet on olleet hiihtomäen juurella, kun on ollut takaisin mökille lähdössä.