- 25.11.2022 klo 23:09 / Sähkön kulutus
Ja sit jatketaan sähköstä, putkirempoista ja vedenkulutuksesta voi etsiä oikeat paikat jatkoille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
T5ID sanoi:^
Maksatat siten, että nyt sinulla on taloyhtiön hallituksen päättämä vesimaksu, joka ei vastaa todellista kulutusta. Se loppuu putkisaneerauksen yhteydessä siksi, että silloin on asennettava huoneistokohtainen vesimittaus sekä kylmälle että lämpimälle käyttövedelle. Tämän seurauksena jokainen asunto maksaa kulutuksensa toteutuneen mukaan. Esim käsintiskaaja ei voi säästää omassa sähkölaskussaan taloyhtiön kustannuksella eikä konetiskaaja säästää sähkönkulutustaan liittämällä astianpesukone lämpimään käyttöveteen. Aika reilua, vai mitä?
Karvis sanoi:2020 valmistuneessa talossa on huoneistokohtainen mittaus jo valmiiksi.
Ei ole oikein Suomessa sähkön säästäminen lähtenyt tavoitteiden mukaisesti käyntiin: https://yle.fi/a/74-20005206
Mistä lie johtuu, ehkä jokin osuus on lisääntyneellä ladattavalla ajoneuvo kannalla, mutta se ei ehkä selitä kaikkea? Joka tapauksessa, vahvasti näyttää että kohti sähköjen katkomisia mennään.
Tai sitten useimmilla ihmisillä,kuten itsellä, on "löysät" karsittu pois jo edeltävinä vuosina. Vuonna 2000 meillä oli sähkönkulutus 24 000 kWh/A,kun nyt se on painettu viime vuonna alle 15 000 kWh. Puita on poltettu jo vuosia...Taitaa sähkön kallis hinta olla se ainoa houkutin kulutuksen pienentämiseen.
Ei ole oikein Suomessa sähkön säästäminen lähtenyt tavoitteiden mukaisesti käyntiin: https://yle.fi/a/74-20005206
Mistä lie johtuu, ehkä jokin osuus on lisääntyneellä ladattavalla ajoneuvo kannalla, mutta se ei ehkä selitä kaikkea? Joka tapauksessa, vahvasti näyttää että kohti sähköjen katkomisia mennään.
Tuolla olettamuksella jokaisella suomalaisella sähköautolla ajettaisiin siis sellainen nätti noin 75tkm vuoteen. Luulen että sähköautojen latausmäärä öisin on aika paljon pienempi noin niinkuin keskimäärin…Suomessa on noin 40000 täyssähköautoa ja noin 100000 hybridiä. Jos nuo täyssähköt ladataan yön aikana noin 40kWh:lla energiaa ja hybridit vaikka 10kWh:lla, pääsee johonkin käsitykseen lukemista.
Ainakin meidän talouden kokonaissähkönkulutuksessa näkyy tuo 7000kWh:n lisäys. Miksei siis valtakunnan tasolla.
Toisaalta 2600 litraa dieseliä jää nyt ostamatta.
^ Energian puolesta juuri noin, pisara meressä. Hetkellisteho voi sitten olla vähän suurempi tekijä, mutta mitään laskutoimituksia minulla ei asiasta ole. Kotilataajat saattavat ladata aika samaan aikaan, mutta tällä hetkellä todennäköisimmin yöaikaan, jolloin sähköä parhaiten riittää.
Mä laskin noin 20kWh kulutuksella, joka sekin lienee alakanttiin useimmissa tapauksissa. Toki viikonloppuisin ei ihan tuota tule.
Muistelen nähneeni laskelman, että yhden polttoainelitran valmistaminen vie 200W. Jakelua ja muuta pumppausta ei siihen ole laskettu mukaan.Jep. Suomen kokonaissähkönkulutus vuodessa oli 2021 ~87 TWh. Jos oletetaan, että jokaisella ~140000:lla ladattavalla autolla ajettaisiin 20tkm vuodessa, kun suomalaisen auton keskimääräinen ajosuorite on 14tkm, ja keskimääräinen kulutus kaikkine lataus- yms. -häviöineen olisi 30kWh/100km, niin kokonaisenergiatarve sähköisessä autoilussa olisi 0,84TWh, eli alle prosentti kaikesta sähkön kulutuksesta. Jonkun verran jää myös tekemättä bensiiniä ja dieseliä: 6l/100km keskikulutuksella samoilla oletuksilla 168 miljoonaa litraa, minkä valmistus sekin varmaan jonkin verran sähköä vaatii.
Oletuslukuni lienee vielä reilusti yläkanttiin, kun tuskin keskimääräisellä PHEV:llä ihan 20tkm vuodessa sähköllä ajetaan, ja keskimääräinen sähkön tarvekaan ihan 30kWh/100km on. Merkitystä toki kuitenkin on, mutta vielä on matkaa siihen, että sähköautoilua varsinaisesta energiapulasta pääsee syyttämään. Tai sitten laskin väärin
Tuossa se kaikki on allekirjoituksessa lukemassa, on mitattu latausmittarilta sisältäen siis kaiken. Auto itse näyttää 18 kWh/100km lukemaa. Auto esilämmitetään lähes aina kylmään aikaan ja ajetaan noin 21 asetuksella.Kätevästi voidaan jättää laskutoimituksista myös sähköauton etälämmitys-viilennys, sitähän ei missään 25kwh/100km -kulutuksissa ole mukana -> sitä ei vissiin tapahdu? Se on helvetin iso prosentuaalinen osa jostain tuon laskutoimituksen autokohtaisesta 12,5kw "päiväkulutuksesta". Vaikkapa nyt 3kw tosta on neljäsosa. Ja 3kw molempiin suuntiin on jo 6kw eli aika huolella lisää.
Lienenkö ainoa, joka jaksaa-viitsii-kiinnostaa esilämmittää (tai -viilentää) tota sigun tuhnuakkuista plugarinromuakin jokaikinen päivä kun sillä ajan ja vieläpä "molempiin suuntiin". Sillä minua ei kiinnosta tippaakaan istua / ajaa pakastinkylmää tai edes jääkaappiviileää autoa, eikä toisaalta kesäisin saunalta (edes ruotsalaiselta sellaiselta) tuntuvaa.
Tarkoitit varmaan 200 Wh? Jos 200 W, niin se ei vielä kerro riittävästi energiankulutuksesta. Aika puuttuu.Muistelen nähneeni laskelman, että yhden polttoainelitran valmistaminen vie 200W. Jakelua ja muuta pumppausta ei siihen ole laskettu mukaan.
3kWh olisi kyllä paljon, mutta meneekö oikeasti esilämmitykseen tuollaisia lukemia?Vaikkapa nyt 3kw tosta on neljäsosa