https://tummennuskalvot.fi/

Sähkön kulutus

^

Maksatat siten, että nyt sinulla on taloyhtiön hallituksen päättämä vesimaksu, joka ei vastaa todellista kulutusta. Se loppuu putkisaneerauksen yhteydessä siksi, että silloin on asennettava huoneistokohtainen vesimittaus sekä kylmälle että lämpimälle käyttövedelle. Tämän seurauksena jokainen asunto maksaa kulutuksensa toteutuneen mukaan. Esim käsintiskaaja ei voi säästää omassa sähkölaskussaan taloyhtiön kustannuksella eikä konetiskaaja säästää sähkönkulutustaan liittämällä astianpesukone lämpimään käyttöveteen. Aika reilua, vai mitä?
 
T5ID sanoi:
^

Maksatat siten, että nyt sinulla on taloyhtiön hallituksen päättämä vesimaksu, joka ei vastaa todellista kulutusta. Se loppuu putkisaneerauksen yhteydessä siksi, että silloin on asennettava huoneistokohtainen vesimittaus sekä kylmälle että lämpimälle käyttövedelle. Tämän seurauksena jokainen asunto maksaa kulutuksensa toteutuneen mukaan. Esim käsintiskaaja ei voi säästää omassa sähkölaskussaan taloyhtiön kustannuksella eikä konetiskaaja säästää sähkönkulutustaan liittämällä astianpesukone lämpimään käyttöveteen. Aika reilua, vai mitä?

2020 valmistuneessa talossa on huoneistokohtainen mittaus jo valmiiksi.
 
Ei ole oikein Suomessa sähkön säästäminen lähtenyt tavoitteiden mukaisesti käyntiin: https://yle.fi/a/74-20005206

Mistä lie johtuu, ehkä jokin osuus on lisääntyneellä ladattavalla ajoneuvo kannalla, mutta se ei ehkä selitä kaikkea? Joka tapauksessa, vahvasti näyttää että kohti sähköjen katkomisia mennään.
 
Ei ole oikein Suomessa sähkön säästäminen lähtenyt tavoitteiden mukaisesti käyntiin: https://yle.fi/a/74-20005206

Mistä lie johtuu, ehkä jokin osuus on lisääntyneellä ladattavalla ajoneuvo kannalla, mutta se ei ehkä selitä kaikkea? Joka tapauksessa, vahvasti näyttää että kohti sähköjen katkomisia mennään.

Taitaa sähkön kallis hinta olla se ainoa houkutin kulutuksen pienentämiseen.
 
Sähkärit vaikuttaa yllättävän vähän. Olikohan niin, että jos Suomen autokanta olisi 2000000kpl, lisääntyisi koko maan sähkönkulutus noin 10%, nythän sähköautokanta on murto-osa tuosta.
 
Taitaa sähkön kallis hinta olla se ainoa houkutin kulutuksen pienentämiseen.
Tai sitten useimmilla ihmisillä,kuten itsellä, on "löysät" karsittu pois jo edeltävinä vuosina. Vuonna 2000 meillä oli sähkönkulutus 24 000 kWh/A,kun nyt se on painettu viime vuonna alle 15 000 kWh. Puita on poltettu jo vuosia...
 
Ei ole oikein Suomessa sähkön säästäminen lähtenyt tavoitteiden mukaisesti käyntiin: https://yle.fi/a/74-20005206

Mistä lie johtuu, ehkä jokin osuus on lisääntyneellä ladattavalla ajoneuvo kannalla, mutta se ei ehkä selitä kaikkea? Joka tapauksessa, vahvasti näyttää että kohti sähköjen katkomisia mennään.

Sähköautojen sähkönkulutus on tasoa 6-8 promillea kokonaiskulutuksesta. Ei näy tilastoissa.
 
Suomessa on noin 40000 täyssähköautoa ja noin 100000 hybridiä. Jos nuo täyssähköt ladataan yön aikana noin 40kWh:lla energiaa ja hybridit vaikka 10kWh:lla, pääsee johonkin käsitykseen lukemista.

Ainakin meidän talouden kokonaissähkönkulutuksessa näkyy tuo 7000kWh:n lisäys. Miksei siis valtakunnan tasolla.
Toisaalta 2600 litraa dieseliä jää nyt ostamatta.
 
Suomessa on noin 40000 täyssähköautoa ja noin 100000 hybridiä. Jos nuo täyssähköt ladataan yön aikana noin 40kWh:lla energiaa ja hybridit vaikka 10kWh:lla, pääsee johonkin käsitykseen lukemista.

Ainakin meidän talouden kokonaissähkönkulutuksessa näkyy tuo 7000kWh:n lisäys. Miksei siis valtakunnan tasolla.
Toisaalta 2600 litraa dieseliä jää nyt ostamatta.
Tuolla olettamuksella jokaisella suomalaisella sähköautolla ajettaisiin siis sellainen nätti noin 75tkm vuoteen. 🙂 Luulen että sähköautojen latausmäärä öisin on aika paljon pienempi noin niinkuin keskimäärin…😗
 
Mä laskin noin 20kWh kulutuksella, joka sekin lienee alakanttiin useimmissa tapauksissa. Toki viikonloppuisin ei ihan tuota tule.
 
Omakotitalo Kanta-Hämeessä 115m2 + kytketty autotalli, valmistunut 2001. Suora sähkölämmitys pattereilla, lattialämmitys pesutiloissa ja kodinhoidossa. Ilmanvaihto tulo ja poisto jokaisessa huoneessa, lämmöntalteenotto. On myös varaava takka, jonka lämmittäminen ei ole aivan aktiivista.
Tässä kulutuksia. Vuodet 2001-2016 olen pyöristänyt, koska lukupäivä ei ole tarkka. Siitä eteenpäin lukemat ovat tarkkoja. Merkitsin olennaisimmat muutokset kulutuksen perään.
2001 22500 Kaksi aikuista ja nelivuotias
2002 20500
2003 20500
2004 20500
2005 20000
2006 19500
2007 puuttuu
2008 20500
2009 22500
2010 23000
2011 20500 Toinen auto vaihtui webastoautoksi
2012 20000
2013 17500 Hankittiin halpisILP. Sen hyötysuhde pakkasella kehno, joten ei käytetty yli 15 asteen pakkasella.
2014 17000
2015 18000
2016 18000
2017 16837 Asuu enää kaksi wanhaa warista
2018 15296
2019 15666
2020 16720 Maaliskuussa alkoi kotoilu ja webastoauto vaihtui plugariksi. Vanhaa ILPiä ei enää käytetty lämmitykseen.
2021 19083
2022 17000 Arvio, tähän mennessä kulunut 14256. Helmikuun alussa vanha ILP vaihtui uuteen Mitsun RW25. Lokakuussa alennettiin sisälämpöä parilla asteella ja lattian lämpöä myös. Sisällä nyt noin 19 -20 astetta. Pesuhuoneessa 23 asteen lattia alkoi tuntua liian kylmältä, joten piti nostaa pari astetta. Kuivissa tiloissa nyt 21,5 astetta.
Lisäksi on koetettu painottaa kulutusta yösähkölle.
 
Miulla on sellainen pieni näppituntuma ettei nykyinen ladattavien autojen määrä heilauta kulutusta valtakunnan tasolla suuntaan tai toiseen.

Hihkaiskaa joku paremmin numeroita pyörittelevä henkilö jos miulla menee laskut solmuun.

Mutta anyway, Suomessa on siis sen noin 40000 täyssähköautoa. Osa kiistä on autoliikkeiden halleissa tai pihoilla, osa aktiivinäytössä. Mutta oisko pyöristetty hihavakio että keskimäärin niillä liikutaan 50 km päivässä, joka ikinen päivä. Kulutus voi laskea hiukan yläkanttiin eli 25kWh / 100 km eli keskimäärin noilla käytetään sähköä päivittäin 40000 * 12,5kWh eli tekee 500000 kWh.

Suomessa on paljon sähköä käyttävää teollisuutta, yhtenä pieneä rikkana rokassa on yksi eräänlainen jätteiden käsittelylaitos rajan tuntumassa Imatralla. Siellä sulatetaan romurautaa antaen sille uutta elämää takoaihioina tai laakeriteräksenä. Sulatus tehdään valokaariuuneissa sähköllä. Yhteek sulatukseen menee puoleen tuntiin ~35000 kWh. Sulatuksia on yhdessä vuorossa 5 - 8 kpl, loput on romujen lastausta sulatuskuuppiin tai sulan kaatoaikaa. Keskimäärin yleistäen voisi sanoa että 6,5 sulatusta vuoroon, keskeytymätön 3-vuorotyö.

Eli vuorokauteen siellä käytetään pelkästään sulatuksiin 35000 kWh * 6,5 * 3 = 682500 kWh joka on siis huomattavasti enemmän kuin kaikki Suomessa olevat sähköautot yhteensä. Ja siinä on vasta sulatukset, ei siis koko tehtaan pyöritys. Ja kyseessä on varsin pienehkö tai korkeintaan keskinkertaisen kokoinen teollisuuslaitos Suomenkin mittakaavassa, työntekijämäärä puolisen tuhatta.

Tähän laskelmaan vedoten sanoisin ettei sähköautojen latauksilla ole hitonkaan merkitystä isommassa mittakaavassa Suomen sähkönkulutukseen.
 
^ Energian puolesta juuri noin, pisara meressä. Hetkellisteho voi sitten olla vähän suurempi tekijä, mutta mitään laskutoimituksia minulla ei asiasta ole. Kotilataajat saattavat ladata aika samaan aikaan, mutta tällä hetkellä todennäköisimmin yöaikaan, jolloin sähköä parhaiten riittää.
 
^ Energian puolesta juuri noin, pisara meressä. Hetkellisteho voi sitten olla vähän suurempi tekijä, mutta mitään laskutoimituksia minulla ei asiasta ole. Kotilataajat saattavat ladata aika samaan aikaan, mutta tällä hetkellä todennäköisimmin yöaikaan, jolloin sähköä parhaiten riittää.

Ja läheskään kaikkia ei ladata joka päivä, minäkin olen ladannut viimeksi keskiviikkona ja vielä on 50% jäljellä.
 
Kätevästi voidaan jättää laskutoimituksista myös sähköauton etälämmitys-viilennys, sitähän ei missään 25kwh/100km -kulutuksissa ole mukana -> sitä ei vissiin tapahdu? Se on helvetin iso prosentuaalinen osa jostain tuon laskutoimituksen autokohtaisesta 12,5kw "päiväkulutuksesta". Vaikkapa nyt 3kw tosta on neljäsosa. Ja 3kw molempiin suuntiin on jo 6kw eli aika huolella lisää.

Lienenkö ainoa, joka jaksaa-viitsii-kiinnostaa esilämmittää (tai -viilentää) tota sigun tuhnuakkuista plugarinromuakin jokaikinen päivä kun sillä ajan ja vieläpä "molempiin suuntiin". Sillä minua ei kiinnosta tippaakaan istua / ajaa pakastinkylmää tai edes jääkaappiviileää autoa, eikä toisaalta kesäisin saunalta (edes ruotsalaiselta sellaiselta) tuntuvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Suomen kokonaissähkönkulutus vuodessa oli 2021 ~87 TWh. Jos oletetaan, että jokaisella ~140000:lla ladattavalla autolla ajettaisiin 20tkm vuodessa, kun suomalaisen auton keskimääräinen ajosuorite on 14tkm, ja keskimääräinen kulutus kaikkine lataus- yms. -häviöineen olisi 30kWh/100km, niin kokonaisenergiatarve sähköisessä autoilussa olisi 0,84TWh, eli alle prosentti kaikesta sähkön kulutuksesta. Jonkun verran jää myös tekemättä bensiiniä ja dieseliä: 6l/100km keskikulutuksella samoilla oletuksilla 168 miljoonaa litraa, minkä valmistus sekin varmaan jonkin verran sähköä vaatii.

Oletuslukuni lienee vielä reilusti yläkanttiin, kun tuskin keskimääräisellä PHEV:llä ihan 20tkm vuodessa sähköllä ajetaan, ja keskimääräinen sähkön tarvekaan ihan 30kWh/100km on. Merkitystä toki kuitenkin on, mutta vielä on matkaa siihen, että sähköautoilua varsinaisesta energiapulasta pääsee syyttämään. Tai sitten laskin väärin :)
 
Jep. Suomen kokonaissähkönkulutus vuodessa oli 2021 ~87 TWh. Jos oletetaan, että jokaisella ~140000:lla ladattavalla autolla ajettaisiin 20tkm vuodessa, kun suomalaisen auton keskimääräinen ajosuorite on 14tkm, ja keskimääräinen kulutus kaikkine lataus- yms. -häviöineen olisi 30kWh/100km, niin kokonaisenergiatarve sähköisessä autoilussa olisi 0,84TWh, eli alle prosentti kaikesta sähkön kulutuksesta. Jonkun verran jää myös tekemättä bensiiniä ja dieseliä: 6l/100km keskikulutuksella samoilla oletuksilla 168 miljoonaa litraa, minkä valmistus sekin varmaan jonkin verran sähköä vaatii.

Oletuslukuni lienee vielä reilusti yläkanttiin, kun tuskin keskimääräisellä PHEV:llä ihan 20tkm vuodessa sähköllä ajetaan, ja keskimääräinen sähkön tarvekaan ihan 30kWh/100km on. Merkitystä toki kuitenkin on, mutta vielä on matkaa siihen, että sähköautoilua varsinaisesta energiapulasta pääsee syyttämään. Tai sitten laskin väärin :)
Muistelen nähneeni laskelman, että yhden polttoainelitran valmistaminen vie 200W. Jakelua ja muuta pumppausta ei siihen ole laskettu mukaan.
 
Kätevästi voidaan jättää laskutoimituksista myös sähköauton etälämmitys-viilennys, sitähän ei missään 25kwh/100km -kulutuksissa ole mukana -> sitä ei vissiin tapahdu? Se on helvetin iso prosentuaalinen osa jostain tuon laskutoimituksen autokohtaisesta 12,5kw "päiväkulutuksesta". Vaikkapa nyt 3kw tosta on neljäsosa. Ja 3kw molempiin suuntiin on jo 6kw eli aika huolella lisää.

Lienenkö ainoa, joka jaksaa-viitsii-kiinnostaa esilämmittää (tai -viilentää) tota sigun tuhnuakkuista plugarinromuakin jokaikinen päivä kun sillä ajan ja vieläpä "molempiin suuntiin". Sillä minua ei kiinnosta tippaakaan istua / ajaa pakastinkylmää tai edes jääkaappiviileää autoa, eikä toisaalta kesäisin saunalta (edes ruotsalaiselta sellaiselta) tuntuvaa.
Tuossa se kaikki on allekirjoituksessa lukemassa, on mitattu latausmittarilta sisältäen siis kaiken. Auto itse näyttää 18 kWh/100km lukemaa. Auto esilämmitetään lähes aina kylmään aikaan ja ajetaan noin 21 asetuksella.
 
Sähkönkulutuksesta, meillä kiinteistö vie about 1100kWh/kk ja kas auto auto saman verran, siis sähköautoilu tuplannut sähkön kulutuksen.
 
Vaikkapa nyt 3kw tosta on neljäsosa
3kWh olisi kyllä paljon, mutta meneekö oikeasti esilämmitykseen tuollaisia lukemia?

Mun auton maksimi lämmitysteho on jotain 6-7 kW eikä esilämmitys kännykästä käynnistettynä pysy edes päällä kuin max 15 min. Normaali esilämmitysaika on noin 5-10 minuuttia jossa ajassa auto on mainiosti lämmennyt ja ikkunat sulaneet.

Oikeampi lukema esilämmitykselle olisi siis noin yksi kilowattitunti per lämmitys ja tuokin vasta oikeasti kovilla pakkasilla. Pikkupakkasilla ei todellakaan tohoteta edes sitä kymmentä minuuttia maksimitehoilla.
 
Suomi on heikossa hapessa säästä riippumattoman sähköntuotannon omavaraisuudessa. Sääpovarit otaksuvat korkeapaineen pysyttelevän Suomen itäpuolella ja jo tovin jatkunut säätyyppi pitää pintansa (tuulivoimakapasiteetistamme yli 90 % on jäänyt hyödyntämättä), sähkö on Suomessa kallista. Kansalaiset ovat onneksi kekseliäitä, puuta poltetaan ennätysmäärät ja yhtenä vaihtoehtona on jopa paeta ulkomaille kalliita sähkölaskuja - tammikuun säästöllä ostaa meno/paluu-liput vaikkapa Teneriffalle...

(maksumuurin takana) https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...n-jarkea/51eb753d-1764-4f1d-baae-8f7314d0a18b