Minä olen tätä asiaa miettinyt taannoin pitkäänkin ja tuumannut omalta osaltani että tavallaan plugarit altistaa sellaiselle vaurioitumiselle, mitä ei ehkä aiemmin ole ollut. Sähköautot tavallaan kuittaa tuon välivaiheen kokonaan pois. Tämä johtuu teknisistä eroista ja koitan karusti yleisen tekniikan ja jäähdytys/lämmitysratkaisut unohtaa yhtälöstä vaan jotain tämmöistä pohdin joskus:
Sähköautossa on:
-Akku energiasäilönä
-Akun ja ajomoottorin elektroniikka
-Ajomoottori(t)
-Yksinkertaiset alennusvaihteistot
Polttomoottorissa on:
-Polttoainesäiliö
-Moottorin ja polttoaineen ohjaus ja siirtoelektroniikka
-Polttomoottori
-Vaihteisto
-Akselistovoimansiirto 1-2 akselille
-Pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistot
Hybrideissä / Plug-in-hybrideissä on usein molemmat edellämainituista sisältäen niiden edut, mutta myös niiden haitat. JOS oikeasti tulevaisuuteen katsotaan niin FCEV-laitteissa on sähköauton lisäksi polttokennotekniikkaa ja sen energiasäilöä, mikä on osin akusta pois. Polttomoottori-vetyautoissa tai kaasu"hybrideissä" tullaan jossain määrin kahdentamaan moottorin ja polttoaineen ohjausta ja siirtoelektroniikkaa sekä polttoaineen säiliötä. Eli tavallaan sähköautosta ei paljoa auto yksinkertaistu tekniikkansa puolesta - tai ainakin minulla on hankala nähdä mikä se yksinkertaisempi yhtälö olisi polkuautoa lukuunottamatta.
Eli vaikka sähköautot massoilla onkin tuoretta ajatusta, on tekniikka jo jossain määrin koeteltua - vaan lastentauteja on silti olemassa. Siltikin sanon, että verrattuna hybridiratkaisuihin on ne sitten ladattavia tai ei, niin sähköauto on voimansiirtonsa osalta ihailtavan yksinkertaista, eikä siellä tule perinteisiä ongelmia öljynkulutuksesta, nokkien ruostumisesta, pakokaasupäästöistä, sytytystulpista, jakohihnoista yms. Paljon parjatut Teslatkin tuntuu kestävän kilometrejä tuon voimalinjan osalta varsin mainiosti, siinä missä ne yhteiset/perinteiset auton komponentit katsastuksessa sitten tulevat vastaan kun ajatellaan "ei tää huoltoa tarvi". Omassa käytössä ja monella muullakin toki on se tilanne, että ei sähkö silti autuaaksi tee. Se vaatii jossain määrin vielä uhrauksia joko lompakossa tai pään sisällä. Tämän takia minullakin säilynee jatkossa tuo patarautainen dieseli jossain muodossa mukana. Mutta sähkö arkiajossa...
Minun ajatus on kuitenkin tässä vuosien mittaankehittynyt siihen, että sähköauto itseasiassa ON aika simppeli voimansiirtotekniikkansa vuoksi ja se on kehityksenä tässä oikeen hyvä asia. Tämä on minun mielestä siis positiivinen asia ns. vaihtoehtoihin nähden!