https://yliteippaus.fi/

Sähköisen autoilun positiiviset puolet

Ihan hirveästi en tuolta videolta löytänyt autoilun positiivisia puolia, ihan käyttövoimasta riippumatta. Jotkut tietty tykkää rassailla vanhoja romuja ja ehkä se sitten heille on positiivista.
 
Ei ole polttomoottoria.

"Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisongelmista"

Tämmöiset jutut joissa haastatellaan "asiantuntijaa" anonyymina eivät ainakaan meikäläistä vakuuta. Asiantuntija voi olla yhtä hyvin suulas pitkän linjan automyyjä, joka buffaa sähköautoja tai moottoriasentaja, joka oikeasti on kansia aukonut. En väitä hybridi-tekniikkaa helpoksi ja halvaksi, siksi itsekin suuntaan sähkäriin kohtapuoliin. Sähkärin voimalinja on vaan hieno. Silti en tuota 70% väitettä niele. En millään. Pelkkä klikkiotsikko.

Outlandereita, Amperoita jne on rullannut teillämme jo toistakymmentä vuotta, joten johan niihin olisi vaihdettu koneet jo kymmeneen kertaan, jos ruostetarina pitää paikkansa. Se että BMW/Mini-tekniikassa on selkeästi ongelmia, ei tarkoita ettei muut valmistajat osaisi tehdä hyvää plugaria.
 
Tämmöiset jutut joissa haastatellaan "asiantuntijaa" anonyymina eivät ainakaan meikäläistä vakuuta. Asiantuntija voi olla yhtä hyvin suulas pitkän linjan automyyjä, joka buffaa sähköautoja tai moottoriasentaja, joka oikeasti on kansia aukonut. En väitä hybridi-tekniikkaa helpoksi ja halvaksi, siksi itsekin suuntaan sähkäriin kohtapuoliin. Sähkärin voimalinja on vaan hieno. Silti en tuota 70% väitettä niele. En millään. Pelkkä klikkiotsikko.

Outlandereita, Amperoita jne on rullannut teillämme jo toistakymmentä vuotta, joten johan niihin olisi vaihdettu koneet jo kymmeneen kertaan, jos ruostetarina pitää paikkansa. Se että BMW/Mini-tekniikassa on selkeästi ongelmia, ei tarkoita ettei muut valmistajat osaisi tehdä hyvää plugaria.

Omistajansa mukaan 60tkm ajettu Opel Granland X:

20230531_151214-jpg.1108804


Kuinkahan moni nykypäivänä edes avaa omistamansa auton konepeltiä muuten kuin Lasolin lisäämisen vuoksi, veikkaan että promillen murto-osa.

Kuva lainattu:

 
Kuinkahan moni nykypäivänä edes avaa omistamansa auton konepeltiä muuten kuin Lasolin lisäämisen vuoksi, veikkaan että promillen murto-osa.
Aika harva. Miksi avaisikaan? Ei siellä paljon ole tehtävää verrattuna siihen aikaan, kun 127:sta piti purkaa kaasari ennen kuin lähti heittämään p...rallia. Muutaman kerran jälkeen meni aika rutiinilla.

Eikös huollot ole tuota varten? Kyllä mun mielestä nuo tuollaiset menee joko takuun tai virhevastuun piikkiin, jos autoa on käytetty ohjekirjan mukaan ja huollatettu huolto-ohjelman mukaan. Muutenhan ei sillä huolto-ohjelmalla tee mitään.
 
Aika harva. Miksi avaisikaan? Ei siellä paljon ole tehtävää verrattuna siihen aikaan, kun 127:sta piti purkaa kaasari ennen kuin lähti heittämään p...rallia. Muutaman kerran jälkeen meni aika rutiinilla.

Eikös huollot ole tuota varten? Kyllä mun mielestä nuo tuollaiset menee joko takuun tai virhevastuun piikkiin, jos autoa on käytetty ohjekirjan mukaan ja huollatettu huolto-ohjelman mukaan. Muutenhan ei sillä huolto-ohjelmalla tee mitään.

Niin, että voisi näkyä useampia "ruosteisia" moottoreita jos jengi kurkistelisi ölpäntäyttöaukkoihin.
Nyt tästä bemarista on tehty se ainoa mahdollinen, vaikka yllä on PSA-konsernin sukua oleva moottori Opel-merkkisessä autossa.

Mutta jatketaan tästä vaikka tuolla hybridiketjussa :)
 
IMG_4234.jpegIMG_4233.jpeg'

Ensimmäisessä G05 ja toisessa G20. Molemmilla ajettu noin 60tkm. Sähköajon osuus tuolla X5:lla noin puolet ajosuoritteesta ja G20:lla 1/3.

Ei näyttäisi olevan ainakaan noissa ruostumishuolia. Molempia ajettu päiväkausia pelkällä sähköllä.
 
Silläkin voi olla merkityksensä missä auto majailee yönsä, lämpimässä tallissa vai ulkosalla.
 
Minä olen tätä asiaa miettinyt taannoin pitkäänkin ja tuumannut omalta osaltani että tavallaan plugarit altistaa sellaiselle vaurioitumiselle, mitä ei ehkä aiemmin ole ollut. Sähköautot tavallaan kuittaa tuon välivaiheen kokonaan pois. Tämä johtuu teknisistä eroista ja koitan karusti yleisen tekniikan ja jäähdytys/lämmitysratkaisut unohtaa yhtälöstä vaan jotain tämmöistä pohdin joskus:

Sähköautossa on:
-Akku energiasäilönä
-Akun ja ajomoottorin elektroniikka
-Ajomoottori(t)
-Yksinkertaiset alennusvaihteistot

Polttomoottorissa on:
-Polttoainesäiliö
-Moottorin ja polttoaineen ohjaus ja siirtoelektroniikka
-Polttomoottori
-Vaihteisto
-Akselistovoimansiirto 1-2 akselille
-Pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistot

Hybrideissä / Plug-in-hybrideissä on usein molemmat edellämainituista sisältäen niiden edut, mutta myös niiden haitat. JOS oikeasti tulevaisuuteen katsotaan niin FCEV-laitteissa on sähköauton lisäksi polttokennotekniikkaa ja sen energiasäilöä, mikä on osin akusta pois. Polttomoottori-vetyautoissa tai kaasu"hybrideissä" tullaan jossain määrin kahdentamaan moottorin ja polttoaineen ohjausta ja siirtoelektroniikkaa sekä polttoaineen säiliötä. Eli tavallaan sähköautosta ei paljoa auto yksinkertaistu tekniikkansa puolesta - tai ainakin minulla on hankala nähdä mikä se yksinkertaisempi yhtälö olisi polkuautoa lukuunottamatta. :p

Eli vaikka sähköautot massoilla onkin tuoretta ajatusta, on tekniikka jo jossain määrin koeteltua - vaan lastentauteja on silti olemassa. Siltikin sanon, että verrattuna hybridiratkaisuihin on ne sitten ladattavia tai ei, niin sähköauto on voimansiirtonsa osalta ihailtavan yksinkertaista, eikä siellä tule perinteisiä ongelmia öljynkulutuksesta, nokkien ruostumisesta, pakokaasupäästöistä, sytytystulpista, jakohihnoista yms. Paljon parjatut Teslatkin tuntuu kestävän kilometrejä tuon voimalinjan osalta varsin mainiosti, siinä missä ne yhteiset/perinteiset auton komponentit katsastuksessa sitten tulevat vastaan kun ajatellaan "ei tää huoltoa tarvi". Omassa käytössä ja monella muullakin toki on se tilanne, että ei sähkö silti autuaaksi tee. Se vaatii jossain määrin vielä uhrauksia joko lompakossa tai pään sisällä. Tämän takia minullakin säilynee jatkossa tuo patarautainen dieseli jossain muodossa mukana. Mutta sähkö arkiajossa... (y)

Minun ajatus on kuitenkin tässä vuosien mittaankehittynyt siihen, että sähköauto itseasiassa ON aika simppeli voimansiirtotekniikkansa vuoksi ja se on kehityksenä tässä oikeen hyvä asia. Tämä on minun mielestä siis positiivinen asia ns. vaihtoehtoihin nähden!
 
Ei kai Bemarinkaan moottori niin huono ole että muutamassa päivässä ruostuu.
 
Niin, että voisi näkyä useampia "ruosteisia" moottoreita jos jengi kurkistelisi ölpäntäyttöaukkoihin.
Nyt tästä bemarista on tehty se ainoa mahdollinen, vaikka yllä on PSA-konsernin sukua oleva moottori Opel-merkkisessä autossa.
Ooppelin pellin alla oleva PSA sukuinen moottori on aika paljon sukua Bemarin moottoreille.
 
Enpä ole niin seurannut Bemarin ja Minin bensamoottoreiden sukupolvien vaihdoksia, että voisin väittää vastaan.
 
Vannoutuneena diesel-uskovaisena yksi positiivinen puoli sähköautoissa on se, että helteellä ei tarvi pitää moottoria käynnissä jos on tarve pitää auto vilpoisena useampi tunti. Samoin eilen räntäsateessa pidin kabiinia lämpimänä vajaa kolme tuntia kyytiä odotellessa. Nyt oli ja on edelleen pakko istua autossa tuijottamassa välityspäätettä kun jatkohälyttimet eivät toimi.
 
Omilla ajoilla ja kalustolla jo toisena vuonna kymppi plussalla bensa/sähkö.


1686070248667.png


 
Huomenna testaan taas, mitä positiivista sähköautoilusta löytyy, kun Kainuuseen e-Niron nokka suuntaa. En edes lähde täydellä akulla, kun ei ole siihen tarvetta. Latausta löytyy matkalla ja reilu 500km:ä ei ole tarvetta ajaa ilman pysähdystä.
 
Nyt kun ollut mukavan lämmintä, niin kaupunkipyörityksessä kulutus on ollut 12-13kWh/100km. Normaali ajomoodilla atk lupaa 511km:ä rangea ja sportilla 501km. Meni yli 500km:n maantie siirtymät yhdellä latauksella. Latatuksen keskiteho oli n.60kW.
 
näillä keleillä tuo etäjäähdytys sähköautolla on kyllä yliveto ominaisuus.
nopeasti jäähtyy auto
 
Ettei tarvii +50l / +100€, jestas on dieseli hinnoissa - hyvin on muutamassa vuodessa unohtunut.
 
Ettei tarvii +50l / +100€, jestas on dieseli hinnoissa - hyvin on muutamassa vuodessa unohtunut.
Ai muutaman vuoden unohtaminen vaatii :) Just vaimon kanssa juttelin että kuinka kauan menee siihen ettei tule vaistomaisesti katsottu bensan hintaan pylonista ohi ajaessa. Neljännesvuosisata tullut niin jo tehtyä, niin on syvällä lihasmuistissa.

Toki jos saisivat viimein latauksen hintoja pyloneihin näkyviin, niin sittenhän tuo taito ei mene hukkaan.
 
Mukavahan noita bensanhintoja on katsella ja pitää sitä edelleen ruohonleikkuriin ja lumilinkoon ostaa 98E:tä ympäri vuoden.
 
Se mitä minulla menee ruohonleikkuriin, lumilinkoon tai moottorisahaan, niin voin ostaa sen vaikka suoraan marketista valmiissa pönikässä.