https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköinen ohjaus

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
En oikein parempaakaan aluetta ja aiempaa otsikkoa aiheesta haulla löytänyt joten here goes:

https://www.is.fi/autot/art-2000009209429.html

Uutisen mukaan Toyotaan tulee kokonaan sähköinen ohjaus ilman mekaanista yhteyttä etupyöriin. Mitäs mieltä Stadiumilaiset lienevät asiasta.

Varmaan sinänsä toimiva ratkaisu, mutta miten Fail-Safe lienee toteutettu? RAV4:n automaattipitkien oikkuilujen jälkeen toimintavarmuus Suomen oloissa itseäni arveluttaa. On kyllä mielenkiintoinen uudistus kokeiltavaksi

 
En lämpene idealle. Ensinnäkin, KUN tuolta systeemistä, tai pahimmillaan voiman/virranlähteestä jotain kosahtaa, niin miten varmistetaan ohjauttavuus vähintään pysähdyksiin saakka? Ja mitkä ovat tuollaisen systeemin korjauskustannukset?

Toisena, epäilisin että aika mielenkiintoinen ajettava, kun ohjauspyörä kääntyy noin pirun vähän. Vaikka jutussa sanottiin, että "ohjaus vaikutti luontevalta, ja ero perinteiseen ei ohjaimen takana ollut tuntuman tai tarvittavan voiman suhteen suuri" niin rohkenen epäillä ohjaustuntumaa keinotekoiseksi nykyisiin sähkötehostimiin verrattuna, vanhemmista sähköhydraulisista nyt puhumattakaan.
 
Eikös lentokoneissa ole ollut fly-by-wire jo jonkun aikaa ja siellä luulis fail-safe tason olevan kohdillaan, joten todennäköisesti autot ovat helpompia toteuttaa.
 
ePa sanoi:
Eikös lentokoneissa ole ollut fly-by-wire jo jonkun aikaa ja siellä luulis fail-safe tason olevan kohdillaan, joten todennäköisesti autot ovat helpompia toteuttaa.
Juu, tulikohan 60- vai 70-luvulla jo FBW-systeemit koneisiin. Esim Hornetissa kuski antaa ohjaimilla vaan pyynnöt tietokoneelle mitä tehdä…

Samahan se on autoissakin jo tovin ollut esim kaasun osalta. Vuosituhannen vaihteessa katosi noin pyöreästi vaijerit. Jarruissakin täysi mekaaninen yhteys on olemassa ”paperilla”, kun pumppu sitä jarruvoimaa oikeasti syöttää nestepiiriin.

Nyt sitten se ohjaus… johan tehostukset on jo tovin ottaneet vaan komennot kuskilta ja tarvittaessa pyöritelleet renkaita itsekin. Ei se mekaanisuua tuossa enää ole kuin kuskin korvien väleistä kiinni tarpeen osalta.
 
Vihdoinkin! :)

Eiköhän tuo jo tiivistä melo hyvä meikäläisen mielipiteen tästä. Ja noiden sähköjen suhteen, niin systeemillä on ihan omat sähkönsä juuri siksi jos auton sähköjärjestelmä vikaantuu, akku tyhjenee tms. niin silti ei ohjausta menetetä. Täysin sähköisenä tuo mahdollistaa niin paljon kaikenlaista uutta ettei mitään rajaa - eikä nyt puhuta pelkästään auton mekaanisesta suunnittelusta :cool:
 
Kävin koeajamassa mm. Mazda 6 vm. 2017 ja ohjaus tuntui aivan pilipalilta ton sähkösyyden takia. Kyseessä siis sähkötehostus, joka yleinen nykyään. Mutta kun vertaa ton nykysen Hondan tai mitsun ohjauskeen niin sellanen tietty tuntuma ja herkkyys puuttuu. Mitä se sitten on jos tuo menee kokonaan sähköiseksi. Saas nähdä. Kaikkeen tottuu kyllä. Niinhän sitä jotkut sanoi aikoinaan, että tehostettu ohjaus ylipäätään on kuraa :unsure:
 
Juu, tulikohan 60- vai 70-luvulla jo FBW-systeemit koneisiin. Esim Hornetissa kuski antaa ohjaimilla vaan pyynnöt tietokoneelle mitä tehdä…
Nykyaikaiset hävittäjät eivät ole myöskään aerodynaamisesti stabiileja olleet enää pitkään aikaan = eivät leijaile itsekseen vaan putoavat about kuin kivi jos tulee totaalinen black-out. Eli jo ihan vaakalennossakin se on se tietokone kun pitää tuon koneen ilmassa ja tosiaan lentäjä ilmaisee sille vain ne omat toiveensa mitä haluaisi seuraavaksi tapahtuvan.
 
^Niinhän ne sanoo, että "silitysrautakin lentää kunhan vaan voima riittää". Modernit hävittäjät alkavat olla tuollaisia lentäviä silitysrautoja.
 
Olikos Mirage 2000 ensimäinen hävittäjä mikä oli niin epästabiili ettei yksikään pilotti olisi sitä pitänyt ilmassa ilman tietokonetta. Tällaista ainakn muistelen. Epästabiili kone on nopeampi reagoimaan.

Laivatkaan ei ole olleet pitkään aikaan mekaanisesti ohjattuja, eikä oikein mikään. Asiat voi kyllä mennä mönkäänkin. Mersullahan oli S-sarjaan saatavilla täysin sähköiset jarrut. Ne vaihdettiin kaikessa hiljaisuudessa perinteisiin kun tehdas ei niitä saanutkaan toimimana kunnolla.
 
Olikos Mirage 2000 ensimäinen hävittäjä mikä oli niin epästabiili ettei yksikään pilotti olisi sitä pitänyt ilmassa ilman tietokonetta. Tällaista ainakn muistelen. Epästabiili kone on nopeampi reagoimaan.
Koitappas tehdä tuo Cobra manööveri jollain wanhemmalla, stabiililla koneella 😏

Su-27_Cobra_2b.png
 
Steer by wire. Omat fiilikset on, että kun tällaiseen tottuu, niin varmasti kaupunkiajossa vaikeaa palata takaisin perinteiseen.
 
Aika hankalan näköistä on Tesla kuskien videoilla ollut noiden kanssa liikenneympyröissä...
Saako pitkällä matkalla ajoasentoa/otetta vaihdeltua riittävästi ja asentoon missä ei tule vanhalla paikat kipeäksi?