https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköinen huoltokirja vs. takuu

monster

Klassikkoainesta
Liittynyt
20.3.2014
Aikamoinen kusetus maahantuojilta väistellä takuu asioita sähköiseen huoltokirjaan vedoten. Miten tähän saakka sama asia onkin ollut ok paperisella huoltokirjalla? Taustalla tietysti pyrkimys saada merkkiliikkeille monopoli huoltoihin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2014081518576346_au.shtml

Otsikon kirjoitusvirhe korjattu. - Quality -
 
Sähköinen huoltokirja on tehtaiden vastaisku huoltojen vapautumiseen.

Mielenkiintoista nähdä, miten sellaisten autojen huollot dokumentoidaan myöhemmin kun iän myötä siirtyvät pois merkkiliikkeiden huolloista. Tähän asti merkkikorjaamot ovat olleet yleensä nihkeitä kertomaan huoltotietoja niitä kyseleville. Toki sähköisen huoltokirjan tiedot saa tulostettua ja varmaankin huollosta saa kuitinkin entiseen malliin, mutta noinkohan sellaiset A4-niput säilyvät sen 18 vuotta keskimääräiseen paalausikään auton hanskalokerossa?

Toyotan keino huoltoasiakkaiden sitomiseen merkkihuoltoon on paljon tehokkaampi eli hybrideille tarjotaan 8 vuoden tai 350 takuuta hybridijärjestelmälle. Järjestelmä on periaatteessa huoltovapaa, mutta takuu edellyttää määräaikaista "tarkastusta" merkkiliikkeessä eli suomeksi sanottuna määräaikaishuoltoa. Ja leima lyödään perinteiseen paperivihkoon.
 
Tuo on hyvin monitahoinen asia. Alalla on kansainvälisesti todella suuri ongelma, että jopa merkkiliikkeet tekevät takuukorjauksiakin halvoilla tarvikeosilla. Tehtaan kustantamat alkuperäisosat käytetään johonkin muuhun autoon tai myydään muualle ja takuukorjaus tehdään mahdollisesti huonommilla osilla. Samaa huijausta harrastetaan vakuutusyhtiöiden maksamissa kolarikorjauksissa ja erityisesti silloin kun vakuutuksen erikoisehtona on korjaaminen alkuperäisosilla ja se käy myös korvauspäätöksestä ilmi korjaamolle. Saman linjan mukaisesti myös perushuolloissa pyritään maksimoimaan voittoja, eikä työtä tehdä huolto-ohjelmien mukaisesti. Tästähän on todisteita mm. erilaisten korjaamovertailujen yhteydessä nähty. Myös käytettävä nesteet ja osat saatetaan vaihtaa edullisempiin ja heikompitasoisiin, vaikka se edullisuus ei mitenkään näy loppuasiakkaalta perittävässä hinnassa.

Itse olen yhden merkkiliikkeen huollon narauttanut siitä, että tehtaan maksamassa takuukorjauksessa autoon oli laitettu tarvikeosia. Sama merkkiliike myös korjasi autoa vakuutusyhtiön laskuun tarvikeosilla, vaikka korvauspäätöksessä erikseen vaadittiin alkuperäisosien käyttöä. Tuosta takuukorjausasiasta en tiedä miten se lopulta päätyi, muuta kuin että osat vaihdettiin alkuperäisosiin, vakuutusyhtiön tapauksesta tiedän, että se päätyi oikeuteen asti, joskin päättyi sopimukseen ilman oikeuden tuomiota. Siinä korjaamopäällikkö lopulta myönsi, että heillä on ylhäältä annetut ohjeet, käyttää tietyn tarvikevaraosaketjun osia aina, jopa silloin kun asiakas erityisesti vaatii alkuperäisosien käyttöä. Kyseistä merkkiliikettä ja sen huoltoa ei enää ole.

Itse olen vastaavien asioiden kanssa tekemisissä aivan toisella alalla valmistajan puolella ja hyvin ymmärrän, että petolliset huoltoliikkeet voivat olla maahantuojille ja tehtaille voi olla todella suuri ongelma. Laskutetaan tekemättömiä takuukorjauksia, käytetään heikkolaatuisia ja erityisesti edullisia tarvikeosia, oiotaan huolto-ohjelmissa ja mitä ikinä keksitään oman kannattavuuden maksimoimiseksi. Valmistajat joutuvat jatkuvasti kehittelemään parempia tapoja näiden estämiseksi ja autoalalla on tultu siihen, että jokainen huolto-ohjelman kohta ja käytetty varaosa pitää saada kirjatuksi keskitettyyn järjestelmään. Järjestelmän avulla myös tiedetään onko liike voinut jotain osaa käyttää eli onko sillä sitä. Ainakin osalla merkeistä ei varaosia saa vanhempaankaan autoon marmorilta ilman, että järjestelmään kirjataan mihin autoon kyseiset osat menevät. Toisaalta tämä on myös asiakkaan etu, esimerkiksi varaosatakuuasioissa.

Itselläni ei ole ollut mitään vaikeutta saada yhdenkään auton huoltohistoriaa merkkihuollosta sitä pyytäessäni. Ainakin Peugeot, Citroën, Skoda, VW, Seat, Renault, Volvo, BMW, Land Rover, Jaguar ja Toyota merkkihuolloista on saanut kattavat tiedot pyytämällä, eikä ole tarvinnut olla edes auton omistaja tai haltija. Kaikilla näillä ei tosin ollut näkyvyyttä muiden huoltojen tekemiin huoltoihin ja osassa tapauksista pyyntö on välitetty edelleen maahantuojalle, joka on toimittanut tiedot postitse tai sähköpostitse. Jonkun auton osalta on löytynyt vain tiedot takuuhuolloista. En sitä sano, etteikö kiemurtelijoita riittäisi noissakin, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole ongelmaa ollut.
 
Penguin sanoi:
Tuo on hyvin monitahoinen asia. Alalla on kansainvälisesti todella suuri ongelma, että jopa merkkiliikkeet tekevät takuukorjauksiakin halvoilla tarvikeosilla. Tehtaan kustantamat alkuperäisosat käytetään johonkin muuhun autoon tai myydään muualle ja takuukorjaus tehdään mahdollisesti huonommilla osilla. Samaa huijausta harrastetaan vakuutusyhtiöiden maksamissa kolarikorjauksissa ja erityisesti silloin kun vakuutuksen erikoisehtona on korjaaminen alkuperäisosilla ja se käy myös korvauspäätöksestä ilmi korjaamolle. Saman linjan mukaisesti myös perushuolloissa pyritään maksimoimaan voittoja, eikä työtä tehdä huolto-ohjelmien mukaisesti. Tästähän on todisteita mm. erilaisten korjaamovertailujen yhteydessä nähty. Myös käytettävä nesteet ja osat saatetaan vaihtaa edullisempiin ja heikompitasoisiin, vaikka se edullisuus ei mitenkään näy loppuasiakkaalta perittävässä hinnassa.

Kylläkyllä, mutta mites sähköinen huoltikirja tuohon liittyy?

Sähköisen huoltokirjan väitetään myös estävän kilometrihuijaukset. Jättivät vain kertomatta, että miten se ne kokonaan estäisi. Tietysti jos sähkökirjassa on viimeinen tieto 300 tkm huollosta ja mittarissa on 140 tkm, niin onhan se hieman ristiriitaista. Tosielämässä kuitenkin monet 300 tkm ajetut autot eivät olee pitkään aikaan käyneet merkkikorjaamolla ja toiseksi tähänkin asti fiksut ruuvaavat mittaria jokaisen huollon välissä, jolloin merkkihuollon huoltokirja on täydellinen, vaikka puolet kilometreistä uupuisikin.
 
Kun kaikki osat, huoltotoimenpiteet, päivämäärät ja kilometrimäärät ovat siellä sähköisessä huoltokirjassa keskitetysti, niin huijaaminen vaikeutuu. Toki se edelleen on mahdollista, mutta omassa työssäni näen, että huijaritkin pyrkivät löytämään sen yksinkertaisen tavan huijata. Toki osat voi edelleen pyydä muualle ja pistää tarvike osaa tilalle, mutta näillä keskitetyillä systeemeillä siitä voi jäädä kiinni herkemmin. Toki jos autoa huolletaan aina samassa vilppikorjaamossa, niin sittenhän huijausta voi jatkaa loputtomiin.

En usko, että merkkiorganisaatiota edes hirveästi kiinnostaa se yli 300 tkm ajettu yksilö, muuten kuin että miten sen saisi pois liikenteestä. Mittarin ruuvaajien iloksi osassa autoista se sähköinen huoltokirja on jo autossakin ja jokaisella käynnistyksellä siihen tallentuu aika ja kilometrimäärä talteen, samoin jokaisen väliaikaisenkin vikakoodin aika, olosuhteet, moottorin tila, kilometrimäärä, nopeus, jopa auton sijainti tallentuvat pysyvästi talteen. Mittarin ruuvauksella on ainakin osassa uudehkoista autoista erittäin vaikeaa saada aikaisesti aukotonta huijausta. Suurin osa mittarin "ruuvauksista" on triviaalin helppoja todeta huollon testerillä. Toki auton ostajan ja Tullin erehdyttäminen onnistuu edelleen helposti mittaria ruuvaamalla.

Aukottomia näistä sähköisistäkään kirjausjärjestelmistä ei kuitenkaan saada koskaan. Niitä on aina mahdollista huijata ja jossain tulee vastaan raja jolloin ne alkavat kahlitsemaan liikaa ja asiakas äänestää lompakollaan.
 
Urlaub sanoi:
toiseksi tähänkin asti fiksut ruuvaavat mittaria jokaisen huollon välissä, jolloin merkkihuollon huoltokirja on täydellinen, vaikka puolet kilometreistä uupuisikin.

Juuri näin. Siihen aikaan kun oli vielä mittarinvaijeri, niin kaverit pitivät puolet ajasta vaijeria irti, niin auto oli 50% vähemmän ajettu kuin todellisuudessa ja merkkiliikkeen leimat huoltokirjassa todistivat kilometrien oikeellisuuden.
 
^Minkä kilometrien mukaan auto sitten huollettiin? Niidenkö jotka oli mittarissa vai todellisten ajettujen kilometrien mukaan?
 
Mittarissa olevien tietty. Voihan sitä jossain muualla teettää sen välistä jääneen öljynvaihdon jos kokee tarpeelliseksi, mutta mittarin ruuvaaja harvemmin taitaa kokea. "Nykyajan mittarinruuvaaja" on autotehdas, joka venyttää huoltovälit ylipitkiksi ja valehtelee ettei laatikkoon ja periin tarvitse vaihtaa öljyjä koskaan.
 
Skriko1 sanoi:
Juuri näin. Siihen aikaan kun oli vielä mittarinvaijeri, niin kaverit pitivät puolet ajasta vaijeria irti, niin auto oli 50% vähemmän ajettu kuin todellisuudessa ja merkkiliikkeen leimat huoltokirjassa todistivat kilometrien oikeellisuuden.

Tätä tehdään keskieuroopassa nykyään. Meillä ollut töissä jamppoja Itävallasta ja Saksasta. Ei ollut vierasta tämä toiminta kavereille. Alta viidenkympin saa valtamerkkeihin uudet lukemat mittariin. Liittyy jotenkin työsuhdeautoiluun ja sallittuihin kilometrimääriin tjms. Huoltokuitit, huoltokirjat yms kaikki täsmää. Paitsi todelliset kilometrit.
 
Oli valitettavan yleistä aikoinaan bemarilla ajelevien reppureiden keskuudessa. Oli tehty liian helpoksi, kun riitti sulakeen pois ottaminen. Öljyt moni tosin vaihtoi huoltojen välissä.
 
Aivan näin tuo toimii vielä tänäänkin. Joka toinen huolto "nyrkkipajalla" ja sisältää pelkän öljyn & suodattimen.

Edit: en siis tarkoita BMW:ä ja sulakkeen poistoa, vaan hommaa itsessään. Eli viilataa lukemaa usein ja vähän.
 
Kun katsoo huolto-ohjelmia, niin aivan tarpeettomia ne muut silmämääräiset laskutusrivin täyttämiset ovatkin enintään muutaman vuoden ikäisille autoille. Rikkinäiset polttimot vaihdetaan kun on tarve, siihen en ainakaan minä tarvitse huollon apua, toisaalta kohta kaikki on LEDejä, joita se merkkihuoltokaan ei pysty vaihtamaan muuten kuin koko valaisimen. Nestepintoja joutuu sen ylipitkän huoltovälin aikana tarkkailemaan muutenkin ja pesurin säiliön täyttämään aika monta kertaa huoltojen välissäkin. Ovien ja luukkujen saranoiden rasvaaminen tuntuu jokaisessa huollossa olevan nykyisin vain wurthin paskalla sotkemista, jonka jälkeen koko oven tai luukun väli on tahmea ja siihen tartuu kaikki pöly ja lika. Se hiekkainen pöly on varmaan sitten hyvää voiteluainetta siellä saranoissa. Nivelet, puslat ja pallot alustassa katsoo katsastusinssi säännöllisesti ja tekee sen paljon edullisemmin kuin merkkiliikkeen asentaja. Sieltä saa raportin, jos jotain pitää vaihtaa. Kun vähän on tinkinyt pois noita turhia tarkistuksia siitä huolto-ohjelmasta, niin takuu pysyy silti voimassa ja kustannukset huoltojen osalta kurissa. Toisaalta olen merkkihuollon näkökulmasta katsottuna huono poka, kun en tuo taloon rahaa tonneja vuodessa, vaikka useampaa autoa huollatan.
 
tuRboman sanoi:
Tätä tehdään keskieuroopassa nykyään. Meillä ollut töissä jamppoja Itävallasta ja Saksasta. Ei ollut vierasta tämä toiminta kavereille. Alta viidenkympin saa valtamerkkeihin uudet lukemat mittariin. Liittyy jotenkin työsuhdeautoiluun ja sallittuihin kilometrimääriin tjms. Huoltokuitit, huoltokirjat yms kaikki täsmää. Paitsi todelliset kilometrit.

Vaiko Keski-Euroopassa?

Höpöhöpö, kyllä sitä harrastetaan Suomessakin. Leasingautojen hinnoittelu on tiukastai ajomatkaan sidottua.
 
Duunikaverin edellisessä Skoda Superbissa tuli kolmen vuoden liisarisopimuksen kilometrit täyteen reilun 2 vuoden kohdalla. Hän ei halunnut maksaa enempää lisäkilometreistä, kun olisivat menneet kaikki omaan piikkiin, joten hän jätti auton seisomaan yli puoleksi vuodeksi ja kulki suurimmaksi osaksi töissä julkisella ja joskus harvoin jollain vanhalla repaleisella Astralla. Hirveä mekkala oli alkanut auton palauksen yhteydessä, kun auton mittarissa oleva kilometrimäärä oli melkein sama, kuin viimeisessä huollossa. Taisi olla myös ainoa huolto. Olivat alkaneet syyttää, että on ruuvailtu mittaria ja että auton kilometrimäärä ei voi pitää paikkaansa. Sanoin kaverille, kun hän uuden Ocun otti tilalle, että muista nyt tästä sitten ruuvata mittaria kerran kuussa, niin kilometrit riittää sopparissa, eikä tule syyttä huutoa siitä että on mittaria ruuvattu.
 
Penguin sanoi:
Duunikaverin edellisessä Skoda Superbissa tuli kolmen vuoden liisarisopimuksen kilometrit täyteen reilun 2 vuoden kohdalla. Hän ei halunnut maksaa enempää lisäkilometreistä, kun olisivat menneet kaikki omaan piikkiin, joten hän jätti auton seisomaan yli puoleksi vuodeksi ja kulki suurimmaksi osaksi töissä julkisella ja joskus harvoin jollain vanhalla repaleisella Astralla. Hirveä mekkala oli alkanut auton palauksen yhteydessä, kun auton mittarissa oleva kilometrimäärä oli melkein sama, kuin viimeisessä huollossa. Taisi olla myös ainoa huolto. Olivat alkaneet syyttää, että on ruuvailtu mittaria ja että auton kilometrimäärä ei voi pitää paikkaansa. Sanoin kaverille, kun hän uuden Ocun otti tilalle, että muista nyt tästä sitten ruuvata mittaria kerran kuussa, niin kilometrit riittää sopparissa, eikä tule syyttä huutoa siitä että on mittaria ruuvattu.
Vastaavan tempun teki ex-duunissa yksi hieman pihimpi liisarilla ajanut heppu. 2v jälkeen oli kilsat liki täynnä, niin alettiin käyttämään julkisia ja fillaria...
Homma tosi päättyi sen vuoden säästelyn jälkeen siihen että osti tuon 3v vanhan liisarin itselleen "halvalla". No... Jokainen tavallaan.

Itse en kyllä automaattisesti ole sähköistä huoltokirjaa vastaan. Siinä on puolensa niin hyvässä kuin pahassa. Itse kun vie osat, niin yleensä saa ne merkkiosat sinne. Tuon vuoksi sitä ei tarvitsisi, mutta onhan se kätevä jos ei paperinidettä tarvisi kanniskella ja täytättää.
 
EU:n ryhmäpoikkeusasetus joka takaa mm. sen että autoa voi huollattaa muualla kuin merkkiliikkeessä heti uutena niin että autosta ei menetä takuuta pyrkii takaamaan kilpailun autojen huoltoihin. On hiton huono selitys vaatia nyt ~10 vuoden ryhmäpoikkeusasetuksen soveltamisen jälkeen käyttämään vain sähköistä huoltokirjaa taatakseen takuun kun tähän saakka valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen on riittänyt. Miksi yhtäkkiä vaaditaan valmistajan sähköinen huoltokirja joka vaatii softat pikkupajoille jotka pitää ostaa kalliilla autovalmistajilta. Kyllä tässä on ihan vaan monopolin turvaamisesta hyvin läpinäkyvällä tavalla kyse. EU:n kilpailuviranomaisille luulisi olevan helppo case ampua sähköisen huoltokirjan lisäkustannus autoilijalle ja huoltokorjaamoille alas.
 
Toki omaa asemaa pyritään turvaamaan, mutta ei sekään toimi että auto huolletaan miten sattuu, missä sattuu ja osina käytetään jotain halpisosia, mutta tehdas maksaa takuukorjausten kustannukset.  Onhan niitä täydellisiä huoltokirjoja autoissa, joita ei koskaan ole huollettu tehtaan huolto-ohjelman mukaan.
 
Miten varmistetaan että sähköisen huoltokirjaan merkityt huollot ja varaosat on todella tehty? Sähköiseen huoltokirjaan tehdään merkinnät ihan samalla tavalla manuaalisesti kuin paperiseen. Ainoastaan tallennustapa eroaa. paperi vs. sähköinen. Tämä ei takaa yhtään mitään. Tällä hetkelläkin merkkihuoltojen ulkopuoliset huollot saavat tiedon autovalmistajan vaatimista huolto-ohjelmista autovalmistajalta. Tässä yritetään nyt autovalmistajan toimesta tehdä vaikeaksi huoltokirja osuus kilpailevalle huolto-organisaatiolle.
 
monster sanoi:
Miten varmistetaan että sähköisen huoltokirjaan merkityt huollot ja varaosat on todella tehty? Sähköiseen huoltokirjaan tehdään merkinnät ihan samalla tavalla manuaalisesti kuin paperiseen. Ainoastaan tallennustapa eroaa. paperi vs. sähköinen. Tämä ei takaa yhtään mitään.

Noinhan se on. En millään usko, että seuraavassa TM:n huoltotestissä nämä sähköisen huoltokirjan merkit saisivat 10/10 pistettä jokaisesta huoltopisteesteestään. Ei, kyllä siellä sama asentaja jättää kylmästi osan töistä tekemättä, mutta laskuun ja sinne huoltokirjaan ne kyllä muistetaan merkitä.
 
monster sanoi:
Miten varmistetaan että sähköisen huoltokirjaan merkityt huollot ja varaosat on todella tehty? Sähköiseen huoltokirjaan tehdään merkinnät ihan samalla tavalla manuaalisesti kuin paperiseen. Ainoastaan tallennustapa eroaa.

Ei mitenkään. Osien osalta sitä kuitenkin varmistetaan siten, että osat on tilattava tietylle autolle ja vain siten ne voi merkitä sähköiseen huoltokirjaan. Sitähän ei voi varmistaa mitenkään, onko ne myös siihen autoon asennettu. Ratkaisut kuitenkin kehittyvät ja jonain päivänä tuokin ongelma ratkaistaan.
 
Urlaub sanoi:
Sähköinen huoltokirja on tehtaiden vastaisku huoltojen vapautumiseen.
...
Tai vastaisku huoltokirjojen väärentämiseen? Ainakin mersun sähköistä huoltokirjaa täyttää muutkin huoltopaikat kuin valtuutettu merkkihuolto. Ko. huollossa pitää vain olla käytössä mersun DSB järjestelmä (digitaalinen huoltokirja).. asia kannattaa tietysti tarkastaa, ennekuin vie huoltoon.
 
Äkkiseltään saattaisi ainakin auttaa tuontiautojen oikeita kilometrejä ihmetellessä?
Essonbaarinpojat sanoo että kaikista Mersuista ja Bemuista on saksanmaalla ennen myyntiä otettu satku pois...
 
Himmeli sanoi:
Äkkiseltään saattaisi ainakin auttaa tuontiautojen oikeita kilometrejä ihmetellessä?
Essonbaarinpojat sanoo että kaikista Mersuista ja Bemuista on saksanmaalla ennen myyntiä otettu satku pois...

Saksassa sentää kilometrien ruuvaus on sanktioitu. Suomessa "ei mitään rangaistusta". Virossa auton historian (vakuutushistoria, kilometrit, jnejne) voi tsekata ilmaiseksi paikallisen "Trafin" nettipalvelusta. Suomessa ostat liikkeestä käytetyn auton luottaen sokeasti myyjän sanaan että kyseinen auto on ok. M.O.T.
 
Himmeli sanoi:
Äkkiseltään saattaisi ainakin auttaa tuontiautojen oikeita kilometrejä ihmetellessä?
Essonbaarinpojat sanoo että kaikista Mersuista ja Bemuista on saksanmaalla ennen myyntiä otettu satku pois...

Saksan -hankinnoissa käytetyistä autoista kannattaa kaupat tehdä merkkiliikkeen kanssa. Ovat saamieni tietojen mukaan todella tarkkoja siitä että oman merkin käytettyjä vaihdokkeja ei ole ruuvattu. Imagotappiot merkkiliikkeelle olisivat liian suuret. Tämä tieto on saatu sellaiselta kaverilta, joka hankkii työkseen käytettyjä autoja Saksasta Suomeen tuotaviksi.
 
monster sanoi:
Saksassa sentää kilometrien ruuvaus on sanktioitu. Suomessa "ei mitään rangaistusta".

Suomessa oman auton kilometrien muutos pienemmäksi on täysin sallittua. Se ei ole rikos.