https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Sähköavusteiset polkupyörät

Avokki meinaa nyt tarttua työsuhdefillarin hankintaan.
Specialized Turbo Vado 4.0 Step-Trough on yksi vahva ehdokas ja kävi todella lyhyellä koeajolla.
Trekilläkin Allant +6 oli malli myös lyhyessä koeajossa myymiön pihassa mutta mielestäni se ei ainakaan päällepäin näyttänyt niin fiksulta tai kivalta.
Saas nähdä. Spessussa olis sama laturi kuin omassa Levossa joten sekin plussaa.
 
Avokki meinaa nyt tarttua työsuhdefillarin hankintaan.
Specialized Turbo Vado 4.0 Step-Trough on yksi vahva ehdokas ja kävi todella lyhyellä koeajolla.
Trekilläkin Allant +6 oli malli myös lyhyessä koeajossa myymiön pihassa mutta mielestäni se ei ainakaan päällepäin näyttänyt niin fiksulta tai kivalta.
Saas nähdä. Spessussa olis sama laturi kuin omassa Levossa joten sekin plussaa.
Vaimolla on tuo Trek ja 700 km:n jälkeen ei mitään pahaa sanottaavaa siitä. Ainakin Boschin voimansiirto tuntuu toimivan mainiosti ja pyörän oma navi Kioxin näytön kanssa toimii aika hyvin jos kohteelle vaan löytyy jokin osoite. Mutta siromman näköinen toki tuollainen missä integroitu on. Boschia tuntuu huoltavan jokseenkin kaikki pyörähuollot ja sen näen positiivisena asiana.
 
Avokki meinaa nyt tarttua työsuhdefillarin hankintaan.
Specialized Turbo Vado 4.0 Step-Trough on yksi vahva ehdokas ja kävi todella lyhyellä koeajolla.
No tässä kävi nyt niin että lähes yllä mainittu fillarimalli meni tänään tilaukseen sille erolla että tähän mallinimeen lisättiin IGH eli päätyikin hihnavetoiseen versioon joka oli huomattavasti kalliimpi mutta huoltovapaus ajoi kuulemma tähän valintaan.

Käytiin katsomassa myös Orbean Kemen MID 30 joka oli kyllä TODELLA hieno rungoltaan ja motin integroinnin osalta ja se näytti ihan hiilarirunkoiselta kun ns perinteisiä hitsausliitoksia ei ollut juuri ollenkaan. Se olisi siis ollut vahva vaihtoehto mutta ajotilojen säädettävyys ja sen ohjaus oli vähän huonomman oloinen kuin Spessussa???
 
Piti tilaaman fillariin toinen akku, Boschin PowerMore. Löysinkin sellaisen siedettävään hintaan saksanmaalta. Mutta annas olla. Kun sain tuotteen ja muutaman muunkin ostoskoriin ja täytin nimi- ja osoitetiedot, ilmoitti verkkokauppa, että ei tällaisia akkuja toimitella Suomeen. Plääh.
Arvatenkin taustalla on jokin turvallisuusbyrokratia, etteivät akut poksahtele kuljetuksen aikana tai vaikkapa jossakin Prisman automaatissa. Harmittaa silti, kun tuommoinen akku maksaa Suomesta hommattuna yli satasen enemmän, eikä tuote siinä sen paremmaksi muutu.
Canyonilla sama juttu; vaikka lähettävät sähköpyörän akkuineen Suomeen, pelkkää akkua ei tänne pysty tilaamaan. Ehkä 'akkukelpoinen rahti' olisi liian hintava tai työläs järjestää.

Antaa tuon nyt olla, pitää pohtia asiaa uudemman kerran keväällä.
Kävin tuollaisen lisäakun hakemassa. Vähän yllättäen sen kanssa tuli heti ongelmaa, pyörän näytölle ilmestyi Faral error -viesti numerosarjoineen. Tuosta ääliö säikähti ja netistä lisätietoa hakemaan. Selvisikin nopeasti, että kyse oli softasta: pyörän ohjaimen, vakioakun ja uuden lisäakun softaversiot eivät olleet yhteensopivia. Pienen jumpan jälkeen käyttöliittymässä näkyvät nyt molemmat akut ja virheviestit poistuivat. Jännästi sähköisen jäljellä olevan ajomatkan ennuste pieneni täyden akun lisäämisen myötä, mutta tuon kuulemma pitäisi asettua, kun kertaalleen ajaa molemmat yhdessä tyhjäksi.
Hiukan yllättäen nyt uutena ostettu akku oli tehty viime vuoden tammikuussa, eli 13 kk sitten. Toivottavasti pitkä hyllyaika ei ole vaikuttanut akun ominaisuuksiin.

Nyt sitten vain ajoa.
 
Bosch Gen4 sähköavusteinen sähköpyörä kyseessä (Cube Kathmandu SLX750) ja sen sähköavustuksen 25 km/h rajasta tulee ihmettelyä. Tuon kanssa on alkanut huomaamaan aiempaa selvemmin, kun sähköavustus tippuu pois päältä nopeusrajan ylittyessä. Ja muutoinkin olen ihmetellyt kuinka polkeminen muuttuu selvästi raskaammaksi, kun avustus tippuu pois ja tuon syynä vaikuttaisi olevan moottorin sähköinen vastus (mikä ei voi pitää paikkaansa).

Tähän poljennan lisävastukseen kun löytyy useita syitä ihan luonnostaankin. Yli 25 km/h nopeuden ylläpitoon tarvitaan enemmän poljinvoimaa, kun sähköavustus lakkaa ja sen jälkeen kaikki voima pitää tulla omista lihaksista nopuden ylläpitoon.
Samoin sähköavustuksella tulee helposti ajettua hiukan liian pienillä rattailla (=suurilla vaihteilla), kun se on helppoa sähköavustuksen takia ja alle 25 km/h nopeuksilla tästä ei ole avustuksen takia haittaa, mutta sen jälkeen taas onkin 🙃

Googlasin tätä aihetta verkosta ja löysin alkuun nämä kaksi keskustelua aiheesta:
https://www.galaxus.at/en/page/no-your-e-bike-isnt-slowing-you-down-even-if-it-feels-that-way-32950
https://www.emtbforums.com/threads/bosch-gen-4-resistance.16757/

Sitten tutkin oman pyöräni ohjekirjaa ja satuin huomaamaan, että pyörän nopeusmittaukseen käytetty magneetti oli muuttanut paikkaa vähitellen, niin ettei se enää ollut nopeusanturin kohdalla.
Tästä ensimmäinen kuva, missä vasemmalla magneetin sijainti liian kaukana anturista (ja oikealla kuva mihin merkitsin punaisella viivalla paikan mihin tuon magneetin siirsin):

SpeedSensor_magnet_adjustment.jpg

Ohjekirjassa oli kerrottu anturista ja sen kohdistuksesta näin:

SpeedSensor_magnet_location.jpg

Tuollaisella nopeuden mittauksella voisi näet olla jotain tekoa viestin alkuun kertomani lisävastuksen esiintymisessä, kun pyörän 25 km/h nopeusraja ylittyy.
Bosch:in Gen 4 moottoria (BDU450 CX) ohjataan tuon nopeuskynnyksen ohittamisessa siten, että sen pitäisi tapahtua melko huomaamattomasti siinä 25...26 km/h nopeudessa, mutta olen myt huomannut että sähköpyörässä on nykyään aiempaa selvempi tunne siitä, että pyörä ikään kuin vastustaa ajamista (=tulee raskaammaksi polkea) kun tuo nopeusraja ylittyy. Onko tällaisen esiintymisestä muilla samanlaisia havaintoja?

Tähän liittyen huomasin, että pyörän tehonäyttö kertoo alamäessäkin esim. 30 km/h nopeudessa käyttävänsä avustuksella ajettaessa jopa 200...250 W tehoa, samalla kun kandenssi on 75..85 välissä eli pyörän polkeminen on nopeaa (=en siis aja liian suurella vaihteella) ja sähköavustuksen tulisi olla kytkettynä kokonaan pois. Tähän liittyen huomasin vielä, että Kiox tehonäytössä näkyy avustuksen ollessa OFF-tilassakin suuria teholukemia ja sähkömoottori on ikään kuin kytkettynä vaikka sen pitäisi olla OFF-tilassa ja moottorin tulisi olla kytkettynä irti pyörän voimansiirrosta. Tästä vielä kuva ajosta, jossa vasemmassa kuvassa en polje pyörää ja oikeassa poljen sitä OFF-tilassa. Onko tämä käytös normaalia sähköavusteisissa polkupyörissä?

OFF-power_Bosch.jpg

En nyt oikein tiedä, on tässä sähköpyörässä jotain teknistä ongelmaa vai toimiiko se normaalisti kuten sen pitääkin? Tuolla nopeusmittaukseen käytetyn magneetin siirtymällä väärään paikkaan voisi olla jotain tekoa näiden oireiden kanssa, mutta kommentoikaa vapaasti mistä tässä asiassa voisi olla nyt kyse?
 
Ei tolla magneetin siirtymisellä ainakaan voi olla mitään tekemistä ton kanssa. Anturi mittaa vain kierroksia, eli joka kierroksella saa signaalin/sykäyksen ( tai ei). Jos toi ei toimi kunnolla, luulisi nopeusnäytön näyttävän mitä sattuu ja muutenkin pyörän avustuksen toimiva myös miten sattuu..

Tuntuu olevan kaikilla uusilla sähköpyöräilijöillä sama kysymys, että pyörä jotenkin vastustaisi 25km/h ylityksen jälkeen jotenkin mystisesti.
Toki moottori aina vähän lisää vastusta, mutta tollaisen 25kg pyörän ajaminen ilman avustusta 26km/h on vain raskasta. Kokeilkaapa ajaa joku lenkki kokonaan moottori pois päältä, niin raskasta on.
 
Bosch Gen4 sähköavusteinen sähköpyörä kyseessä (Cube Kathmandu SLX750) ja sen sähköavustuksen 25 km/h rajasta tulee ihmettelyä. Tuon kanssa on alkanut huomaamaan aiempaa selvemmin, kun sähköavustus tippuu pois päältä nopeusrajan ylittyessä. Ja muutoinkin olen ihmetellyt kuinka polkeminen muuttuu selvästi raskaammaksi, kun avustus tippuu pois ja tuon syynä vaikuttaisi olevan moottorin sähköinen vastus (mikä ei voi pitää paikkaansa).

Tähän poljennan lisävastukseen kun löytyy useita syitä ihan luonnostaankin. Yli 25 km/h nopeuden ylläpitoon tarvitaan enemmän poljinvoimaa, kun sähköavustus lakkaa ja sen jälkeen kaikki voima pitää tulla omista lihaksista nopuden ylläpitoon.
Samoin sähköavustuksella tulee helposti ajettua hiukan liian pienillä rattailla (=suurilla vaihteilla), kun se on helppoa sähköavustuksen takia ja alle 25 km/h nopeuksilla tästä ei ole avustuksen takia haittaa, mutta sen jälkeen taas onkin 🙃

Googlasin tätä aihetta verkosta ja löysin alkuun nämä kaksi keskustelua aiheesta:
https://www.galaxus.at/en/page/no-your-e-bike-isnt-slowing-you-down-even-if-it-feels-that-way-32950
https://www.emtbforums.com/threads/bosch-gen-4-resistance.16757/

Sitten tutkin oman pyöräni ohjekirjaa ja satuin huomaamaan, että pyörän nopeusmittaukseen käytetty magneetti oli muuttanut paikkaa vähitellen, niin ettei se enää ollut nopeusanturin kohdalla.
Tästä ensimmäinen kuva, missä vasemmalla magneetin sijainti liian kaukana anturista (ja oikealla kuva mihin merkitsin punaisella viivalla paikan mihin tuon magneetin siirsin):

katso liitettä 121954

Ohjekirjassa oli kerrottu anturista ja sen kohdistuksesta näin:

katso liitettä 121955

Tuollaisella nopeuden mittauksella voisi näet olla jotain tekoa viestin alkuun kertomani lisävastuksen esiintymisessä, kun pyörän 25 km/h nopeusraja ylittyy.
Bosch:in Gen 4 moottoria (BDU450 CX) ohjataan tuon nopeuskynnyksen ohittamisessa siten, että sen pitäisi tapahtua melko huomaamattomasti siinä 25...26 km/h nopeudessa, mutta olen myt huomannut että sähköpyörässä on nykyään aiempaa selvempi tunne siitä, että pyörä ikään kuin vastustaa ajamista (=tulee raskaammaksi polkea) kun tuo nopeusraja ylittyy. Onko tällaisen esiintymisestä muilla samanlaisia havaintoja?

Tähän liittyen huomasin, että pyörän tehonäyttö kertoo alamäessäkin esim. 30 km/h nopeudessa käyttävänsä avustuksella ajettaessa jopa 200...250 W tehoa, samalla kun kandenssi on 75..85 välissä eli pyörän polkeminen on nopeaa (=en siis aja liian suurella vaihteella) ja sähköavustuksen tulisi olla kytkettynä kokonaan pois. Tähän liittyen huomasin vielä, että Kiox tehonäytössä näkyy avustuksen ollessa OFF-tilassakin suuria teholukemia ja sähkömoottori on ikään kuin kytkettynä vaikka sen pitäisi olla OFF-tilassa ja moottorin tulisi olla kytkettynä irti pyörän voimansiirrosta. Tästä vielä kuva ajosta, jossa vasemmassa kuvassa en polje pyörää ja oikeassa poljen sitä OFF-tilassa. Onko tämä käytös normaalia sähköavusteisissa polkupyörissä?

katso liitettä 121956

En nyt oikein tiedä, on tässä sähköpyörässä jotain teknistä ongelmaa vai toimiiko se normaalisti kuten sen pitääkin? Tuolla nopeusmittaukseen käytetyn magneetin siirtymällä väärään paikkaan voisi olla jotain tekoa näiden oireiden kanssa, mutta kommentoikaa vapaasti mistä tässä asiassa voisi olla nyt kyse?
Cube Cathmandu on painoltaan 28kg, eli polkupyöräksi jäätävä tankkeri. Ja ilmeisesti et aja alimmalla avustustasolla? Väitän, että tuosta se tulee, kun voimakkaan koneavustuksen päättyessä se suuri massa jää itsesi liikutettavaksi. Toki moottorikin vastustaa 'luomuna" polkiessa ei-sähköpyörää enemmän mutta syyllinen on kuitenkin se massa.

Ja, markkinointimateriaalin sanaan "huomaamattomasti" kannattaa suhtautua varauksella. Omassa vanhassa Boschissa (Active Line Plus) raja on todellakin pehmeä mutta silti avustuksen päättyessä kulku muuttuu tahmeaksi. Koska paino. Toisin on kaverin Specializedissä, siinä moottorin avustus päättyy todella terävästi.

Testaa (loivassa) alamäessä. Siinä et huomaa eroa samalla tavalla.
 
Shimanon ep8(01) moottorissa myös menee tahmeaksi 25 jälkeen. Siinä vauhdissa ilmanvastus on jo niin kova, että vaatii kyllä voimaa lähteä kiihdyttämään lisää jos avustuksella menty rajalle asti. Kyllä sen rajan tuntee oli pyörä mikä tahansa.
 
Cube Cathmandu on painoltaan 28kg, eli polkupyöräksi jäätävä tankkeri. Ja ilmeisesti et aja alimmalla avustustasolla? Väitän, että tuosta se tulee, kun voimakkaan koneavustuksen päättyessä se suuri massa jää itsesi liikutettavaksi. Toki moottorikin vastustaa 'luomuna" polkiessa ei-sähköpyörää enemmän mutta syyllinen on kuitenkin se massa.

Ja, markkinointimateriaalin sanaan "huomaamattomasti" kannattaa suhtautua varauksella. Omassa vanhassa Boschissa (Active Line Plus) raja on todellakin pehmeä mutta silti avustuksen päättyessä kulku muuttuu tahmeaksi. Koska paino. Toisin on kaverin Specializedissä, siinä moottorin avustus päättyy todella terävästi.

Testaa (loivassa) alamäessä. Siinä et huomaa eroa samalla tavalla.
Toisekseen monissa sähköpuörissä on raskaskulkuisemmat renkaat kuin luomuissa ja lyhyemmät kammet. Tämä yhdessä saa aikaan tuntumaan että joku jarruttaa tehostuksen luputtua.
 
Ei mikään iso pyörä pystyllä ajoasennolla ja leveillä renkailla mene kevyesti 25 kilsan tuntivauhdin jälkeen. Maantiepyörä/graveli akustisena kulkee noin 180 watin poljinteholla sitä 25-30:n vauhtia. Sieltä isosta sähkäristä kun häviää 250 wattia kertalaakista niin onhan se raskas. Omaan Spessun Levooni toivoisin polkuajoon sen reilun 30:n Jenkkien nopeusrajan.
 
Muistan nuo jossakin mitattukin ja johtopäätös oli että moottorin aiheuttama vastus on niin olematon että sitä ei käytännössä huomaa. Polkemisen raskauden tunne tulee siis muista tekijöistä
 
Toisekseen monissa sähköpuörissä on raskaskulkuisemmat renkaat kuin luomuissa ja lyhyemmät kammet. Tämä yhdessä saa aikaan tuntumaan että joku jarruttaa tehostuksen luputtua.
Jep. Mun "maastopyörä" -sähkäri on vain klv-ajossa ja kesärenkaina on Schwalben Marathon Almotionit. Alamäkeen ne rullaa ihan kivasti, ajoasento huomioiden. Mutta heti kun alkaa tulla nousukulmaa, meno muuttuu tahmeammaksi.

Ja onhan tommonen +25kg pyörä tosi raskaan oloinen kevyeen maantiepyörään verrattuna. Kaikenlainen herkkyys puuttuu täydellisesti. Oma sähkäri on 95% talviajossa nastarenkain. Siinä ajossa massasta ei ole haittaa. Mutta en voisi kuvitellakaan, että kesällä lähtisin tuolla pitkälle (+100km) maantielenkille vapaaehtoisesti. Sitä varten on maantiepyörä.
 
Niin vielä, Timpe voisi tsekata mahtuisko alle leveämmät ja rullaavammat renkaat. Isommilla renkailla avustusrajaa saa ylemmäksi ja rullaavammilla renkailla vierintävastusta pois.
 
Kyllä Bosch cx vastustaa selkeästi siinä 26kmh ylityksessä. Jos jaksaa vähän tuon yli, niin se helpottaa. Alamäessä sen huomaa parhaiten. Ensin ei tapahdu mitään, mutta 28kmh jälkeen ikäänkuin vapautuu ja pääsee jopa neljääkymppiä.
 
Ja tuo nopeus jossa Bocsh CX lakkaa jeesaamasta vaihtelee hieman eri avustustasolla. eMTB on itsellä käytössä miltei aina, kun se toimii loogisesti ja apua tulee aina sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. Noh on mulla pyörässä Vollspeedikin jolla avustuksen saa pysymään päällä vaikka 45kmh asti. Melko harvoin sitä tulee enää kytkettyä päälle, joskus asfaltilla kun ajaa jotain siirtymää maastopoluille. Maastossa lastua en laita päälle koskaan kun keulii tai sutii koko ajan. Sitä saisi kyllä säädeltyä, mutta en ole jaksanut alkaa väsäämään.
 
Toisekseen monissa sähköpuörissä on raskaskulkuisemmat renkaat kuin luomuissa ja lyhyemmät kammet.

Kiitos kaikille tähän keskusteluun osallistuneille, sillä tämä auttoi minua ymmärtämään mistä tässä "ongelmassa" on ollut kyse.
Tutkin nyt oman pyöräni rengastuksia niiden vierintävastuksen suhteen ja kas kummaa, tuolta se syyllinen taisi löytyä. Kesärenkaat ovat pyörän mukana tulleet Schwalbe Marathon E Plus renkaat, joiden painotus suunnittelussa on selvästikin ollut pistosuojauksen puolella (nämä ovat vertailulistalla huonommassa päässä). Ks. https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews?orderby=rr60
Sama huomio koskee myös nyt pyörässä olevia Schwalbe Marathon Winter Plus talvirenkaita, mistä löytyi nopealla hakemisella mm. tämä huomio vierintävastuksesta (https://www.reddit.com/r/bikecommut...be_marathon_winter_plus_slow_me_down_so_much/).
Noh, nyt kun tuon tietää, niin tuohon "ongelmaan" osaa suhtautua paremmin.

Ja tuo nopeus jossa Bocsh CX lakkaa jeesaamasta vaihtelee hieman eri avustustasolla. eMTB on itsellä käytössä miltei aina, kun se toimii loogisesti ja apua tulee aina sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän.

Tämän olen itsekin huomannut, sillä olen ajanut työmatkojani lähinnä Eco avustuksella (nyt 1503 km) ja edellisen talven olen kulkenut Tour+ tasolla (nyt 1152 km). Ilmeisesti avustustason ollessa suurempi, saadaan aikaan myös suurempi vaihtelu pyörän kulkuun avustuksen alkaessa hiipumaan siellä 25 kmh kynnyksellä. Tuolloin törmätään helpommin tuohon avustusrajaan ja se tuntuu ajossa suoranaisena tahmeutena. Tätä asiaa pitää siis tutkia lisää eli miettiä missä tilanteessa tulee tuo hidastus pahiten esille.

Olin poistanut tuon eMTB asetuksen näkyvistä Kioxin listalta, joten lisäsin sen nyt takaisin neljän suosikin joukkoon helposti vaihdettavaksi avustustasoksi. Mutta onhan se oikeastaan selvä, että avustuksen ja avustamattoman ajon rajatilalla syntyy paljon uudelle käyttäjälle uusia "outoja ongelmia", joista tulee epäilys että pyörässä on nyt jotain vikaa, kun se toimii tällä tavoin. Saamani vastaukset lukemalla saatan nyt todeta ettei pyörässä ole kumminkaan mitään anturi-vikaa tjsp. aiheuttamassa tuollaista rajatilan ajon tahmeutta, vaan kaikki tuo on muista em. syistä johtuvaa.

Kyllä Bosch cx vastustaa selkeästi siinä 26kmh ylityksessä. Jos jaksaa vähän tuon yli, niin se helpottaa. Alamäessä sen huomaa parhaiten. Ensin ei tapahdu mitään, mutta 28kmh jälkeen ikäänkuin vapautuu ja pääsee jopa neljääkymppiä.

Tämän olen itsekin huomannut oman sähköpyöräni käytössä, mutta tämä kynnys on nyt saattanut tulla aiempaa selvemmaksi myös noiden ajotilojen kustomoinnin takia. Palauttelin sinne tekemäni asetusmuutokset takaisin oletusasetuksiinsa, niin avustuksen tulisi toimia kuten sen on suunniteltu toimivankin.
 
Tekeekö tällaisella uudella keulalla mitään verrattuna rockshoxin 35 silveriin? Onko toi pelkkä Grip millainen, auttamatta kehno? Tulisi sähköpyörään. Foxin keulat on mulle tuntemattomia, omatoiminen huolto onnistunee samoin kuin rokkariin? Mitä rokkarin keulaa tämä vastaisi?
1000013101.jpg
 
Paljon parempi tuo on kun Silver. Foxin 36 Grip-vaimentimella on parempi kun Rokkarin Yari. Pärjää polkuajossa minusta jopa Lyrik Selectille ihan hyvin.
 
Ok kiitos jäsen @Vastarakki.

Nyt on 130mm keula ja toi on 160mm. Mulla nyt kuitenkin alkuperäiseen verrattuna +20-30mm risertanko, joten laittamalla tuon keulan keulakulma hiukan loivenee mut jos laitan alkuperäisen tangon takaisin eli -20-30mm niin lopputulos vastaa melkein alkuperäistä? Vai löytyykö jotain merkittäviä haittapuolia? Keula ei kauheasti saisi nykyisestä keventyä ja vaihtamalla takaisin orig. tangon voisi pysyä samoissa?
 
Haarukan pidentäminen muuttaa koko pyörän geometriaa. Keulakulma loivenee, satulakulma loivenee, reach lyhenee, stack kasvaa ja keskiö nousee. Mutuna pyörästä tulisi korkeamman ja kiikkerämmän tuntuinen. Lyhyempi, vähemmän tilaa pyörän päällä. Alamäkeen tuollainen muutos saattaisi olla summana jopa positiivisen puolella, mutta vastaavasti hallittavuus nousuissa voi kärsiä.
 
Laskin, että käytännössä varsinainen joustomatka pidentyisi 21mm kun sag otetaan huomioon. Noinkohan nuo muiden mittojen muuttuminen olisi niin radikaalia, ehkä kokeilun arvoinen kuitenkin. No, täytyy miettiä. Sopivia vähän käytettyjä keuloja 140mm on tosi vähän tai ne myydään saman tien. Esim. Marzocchi Z1 ja Z2.
 
Elä laita noin pitkää. Menee ajettavuus ihan keturalleen. Yleensä +10 mm kestää laittaa, 170-millisessä endurokeulassa voi sitten hullutella vaikka 20 milliä pidemmällä.

Foxin 34 ei paljoa maksa uutenakaan ja pärjää kyllä Kolmevitoselle kaikilla mittareilla. Keula saa olla kevyt mutta jäykkä. Ei siis alle 34 millin liukuputkia.
 
Shimano EP8 (DUEP800) jenkkimoodiin? Firmis on 4.2.0 ja onko niin, että on pakko laittaa vanhempi firmis saadakseen päivitettyä tuon jenkkimoodin? Itselleni näyttäytyy googletettuna aika sekavalta tietoviidakolta, useampi sovellus tehty siihen ja erilaisia vastauksia liittyen tuohon päivittämiseen aiempaan firmikseen. Jos jollain tietoa Lahden seudulla, joka tekisi näitä jenkkimoodeja niin voi laittaa YV.
 

https://pin.virtasenkauppa.fi/t/t?a=1637080522&as=1920463831&t=2&tk=1