Bosch Gen4 sähköavusteinen sähköpyörä kyseessä (Cube Kathmandu SLX750) ja sen sähköavustuksen 25 km/h rajasta tulee ihmettelyä. Tuon kanssa on alkanut huomaamaan aiempaa selvemmin, kun sähköavustus tippuu pois päältä nopeusrajan ylittyessä. Ja muutoinkin olen ihmetellyt kuinka polkeminen muuttuu selvästi raskaammaksi, kun avustus tippuu pois ja tuon syynä vaikuttaisi olevan moottorin sähköinen vastus (mikä ei voi pitää paikkaansa).
Tähän poljennan lisävastukseen kun löytyy useita syitä ihan luonnostaankin. Yli 25 km/h nopeuden ylläpitoon tarvitaan enemmän poljinvoimaa, kun sähköavustus lakkaa ja sen jälkeen kaikki voima pitää tulla omista lihaksista nopuden ylläpitoon.
Samoin sähköavustuksella tulee helposti ajettua hiukan liian pienillä rattailla (=suurilla vaihteilla), kun se on helppoa sähköavustuksen takia ja alle 25 km/h nopeuksilla tästä ei ole avustuksen takia haittaa, mutta sen jälkeen taas onkin
Googlasin tätä aihetta verkosta ja löysin alkuun nämä kaksi keskustelua aiheesta:
https://www.galaxus.at/en/page/no-your-e-bike-isnt-slowing-you-down-even-if-it-feels-that-way-32950
https://www.emtbforums.com/threads/bosch-gen-4-resistance.16757/
Sitten tutkin oman pyöräni ohjekirjaa ja satuin huomaamaan, että pyörän nopeusmittaukseen käytetty magneetti oli muuttanut paikkaa vähitellen, niin ettei se enää ollut nopeusanturin kohdalla.
Tästä ensimmäinen kuva, missä vasemmalla magneetin sijainti liian kaukana anturista (ja oikealla kuva mihin merkitsin punaisella viivalla paikan mihin tuon magneetin siirsin):
katso liitettä 121954
Ohjekirjassa oli kerrottu anturista ja sen kohdistuksesta näin:
katso liitettä 121955
Tuollaisella nopeuden mittauksella voisi näet olla jotain tekoa viestin alkuun kertomani lisävastuksen esiintymisessä, kun pyörän 25 km/h nopeusraja ylittyy.
Bosch:in Gen 4 moottoria (BDU450 CX) ohjataan tuon nopeuskynnyksen ohittamisessa siten, että sen pitäisi tapahtua melko
huomaamattomasti siinä 25...26 km/h nopeudessa, mutta olen myt huomannut että sähköpyörässä on nykyään aiempaa selvempi tunne siitä, että pyörä ikään kuin vastustaa ajamista (=tulee raskaammaksi polkea) kun tuo nopeusraja ylittyy. Onko tällaisen esiintymisestä muilla samanlaisia havaintoja?
Tähän liittyen huomasin, että pyörän tehonäyttö kertoo alamäessäkin esim. 30 km/h nopeudessa käyttävänsä avustuksella ajettaessa jopa 200...250 W tehoa, samalla kun kandenssi on 75..85 välissä eli pyörän polkeminen on nopeaa (=en siis aja liian suurella vaihteella) ja sähköavustuksen tulisi olla kytkettynä kokonaan pois. Tähän liittyen huomasin vielä, että Kiox tehonäytössä näkyy avustuksen ollessa OFF-tilassakin suuria teholukemia ja sähkömoottori on ikään kuin kytkettynä vaikka sen pitäisi olla OFF-tilassa ja moottorin tulisi olla kytkettynä irti pyörän voimansiirrosta. Tästä vielä kuva ajosta, jossa vasemmassa kuvassa en polje pyörää ja oikeassa poljen sitä OFF-tilassa. Onko tämä käytös normaalia sähköavusteisissa polkupyörissä?
katso liitettä 121956
En nyt oikein tiedä, on tässä sähköpyörässä jotain teknistä ongelmaa vai toimiiko se normaalisti kuten sen pitääkin? Tuolla nopeusmittaukseen käytetyn magneetin siirtymällä väärään paikkaan voisi olla jotain tekoa näiden oireiden kanssa, mutta kommentoikaa vapaasti mistä tässä asiassa voisi olla nyt kyse?