https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköavusteiset polkupyörät

Isälle saapui Pathlite:ONin karvalakkimalli vapuksi. Ajoasento varsin pysty ja mukava. Vähän raskaanoloinen, mutta niin ne taitaa luomulla ajamaan tottuneen mielestä kaikki olla. No pääasia, että käyttäjä on tyytyväinen. Ihan tuollaisella voisi kyllä itsekin työmatkat taittaa. Minkäänlaista näyttö noissa ei ole vakiona vaan oletus on, että kännykkää käytetään näyttönä. Päädyttiin kuitenkin lisäämään jälkikäteen tuohon näyttö ja se tuo noin satkun lisäkustannuksen.
Minkä näytön lisäsitte?
 
meille hankittiin cyclistä trek verve3+ pyörät molemmille, vaimo sai työsuhdepyörän.
kahdeksan kilometrin työmatka tarkoitus poutasäällä ajella.
taloyhtiöön hankittiin finturelta telineitä, johon saa pyörän rungosta kiinni.
näitä laitettiin pyörävarastoon ja parkkihalliin, tämä toivottavasti estää pitkäkyntisiä.
 
Joo näin se varmaan on, oma käyttö tulisi todennäköisesti olemaan yli 90% tota työmatka höyläämistä pyöräteitä pitkin. Siihen tuo varmaan olisi ihan ok peli, hintaluokka huomioiden? Saman pyörän 9.0 versio olis sit sen muutaman satasen kalliimpi, onkohan tossa hinnalle vastinetta?


Täysjoustoista katselin, että Canyon Neuron:ON6 olis nyt 3289€ hinnalla, tuo ilmeisesti myös ihan asiallinen peli?


Runkokokoa vähän arvon, oon aika persjalkanen, 183cm pitkä ja jalan sisämitta n. 82cm. Tällä hetkellä ajossa Feltin 27,5 renkailla oleva pyörä M koon rungolla, ja jotenkin toi on tuntunut itelle passelilta.
Vastailenpa tämän oman pohdiskelun tänne ehkä paremmin sopivan otsikon alle.

Kävin paikallisilla muutamaa pyörää katsomassa ja kokeilemassa, Specialized Turbo Tero 3.0, Tunturi e290 ja Orbea Urrun 30.

Tunturista ei ollut enää sopivaa kokoa jäljellä, lisää oli joskus tulossa. Specialized tuntui ihan ok, jotenkin virrattomana/avustus pois päältä tuntui yllättävän tahmealta.

Orbeasta oli myös tilanne, että sopiva koko löytyi vaan kalliimmasta 10 mallista, jota pääsi sitten testaamaan. Virhe, homma lähti siinä kohti melkein jo laukalle. Sinällään myyjä teki kyllä hyvän tarjouksen tuosta, mutta tuon meidän edun 4000€ maksimihinnan päälle olisi saanut laittaa kättä vielä taskuun. Mietin asiaa yön yli, ja löysin Espanjasta Ibkbikelta tuon edullisemman Urrun 30 pyörän L koossa hyvään hintaan, oli tasan tuo 1 kpl jäljellä. Hintaeroa Gobybiken käsittelykulujen yms jälkeen jäi n. 1300e ja lopullisessa hinnassakin erotusta jää vielä melkoisesti.

Vertailin noiden speksejä, ja oikeastaan ainoa mitä jään kaipaamaan on tuon kalliimman fiksumpi näyttö ja bt-yhdistettävyys Shimanon appiin. Orbean manuaalin mukaan tuo on kyllä kohtuudella päivitettävissä, eli sen verran luultavasti tulee jälkivarusteltua tätä.

Tilaukseen lähti siis Orbea Urrun 30:
1684349402010.png

Myyjältä saadun tiedon mukaan olisi tänään ollut työn alla, ja huomenna tai perjantaina lähtee matkaan. Katsotaan koska tuon saa ajoon.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai
Tällainen perusfillari tuli maaliskuussa tilattua tarjouksesta koossa M (itse olen 180/noin 90) ja vajaan viikon päivät ollut ajossa. On se vaan mukava peli. Pientä hienosäätöä ehkä risertangon muodossa joutunee tekemään, mutta yllättävän sopiva ajoasento on. Shimanon EP8 kone ja 630Wh akku. Ajelin ekan parinkympin lenkin täysin ilman avustuksia, sen jälkeen ecolla, joka sekin avustaa paljon ja saa polullakin vauhtia aikaan. Tasaisia siirtymiä varsinkin virkeänä ajelee ihan hyvin ilman moottoria.

Edit, pahoittelen kun dork disc on vielä paikoillaan, kuva ekalta lenkiltä ja en vielä tiennyt, joutuuko palauttamaan vai ei. Se lähtee kohta mäkeen..
 

Liitteet

  • IMG20230525180011.jpg
    IMG20230525180011.jpg
    265,6 KB · Katsottu: 148
^Etuakselin kiinnitysvivun vai mikä lieneekään niin alaspäin sojottava asento vähän osuu silmiin. Fiksumpi asento lienee ylöspäin tai putken suuntaisesti? Pyörä itsessään hieno.
 
No joo, tarkastipa katselit kuvaa, käännän heti🙂 Olen pitänyt yleensä ylöspäin tai taaksepäin, jolloin ei ainakaan tarttuva oksa löysytä, mutta se oli pikalinkkuaikaa se. Tässä toki läpiakselit.
 
Ajelin ekan parinkympin lenkin täysin ilman avustuksia, sen jälkeen ecolla, joka sekin avustaa paljon ja saa polullakin vauhtia aikaan.
Kannattaa ladata e-tube puhelimeen ja laittaa myös moottorin avustukset mieleiseksi. Itse olen miedontanut niitä aika paljon. Firmiksen päivityksessä BT:n yli pitää olla tarkkana, ettei pyörästä tule luomu. Jos päivitys katkeaa kesken, yleensä Shimano,ei osaa jatkaa, vaan pyörä menee vikatilaan tai ei käynnisty lainkaan.
 
Joo, toki etubea kokeilinkin jo, säätää en vielä ehtinyt. Hyvä tietää tuo päivityshomma, kaikki näytti olleen ajan tasalla kun sovelluksesta katselin.
 
Joo, toki etubea kokeilinkin jo, säätää en vielä ehtinyt. Hyvä tietää tuo päivityshomma, kaikki näytti olleen ajan tasalla kun sovelluksesta katselin.
Ja jos ei takuuasiat pelota, niin STUnlocker -appissa on vielä paremmat säätömahdollisuudet (ja maksullisella versiolla saa pyörän US-Modeen ja sitten avustaa 32 km/h asti). Itse olen laittanut kaikki neljä taludessa ollutta pyörää heti uutena tolla US-modeen.
 
Focus Jam2 6.9 Nine lähti kiertoon ja seuraava alkaa olemaan speksattuna…

Tilaukseen lähtee kotimaisen tukemiseksi Pole Voima ID Race Pack, johon haetaan 4130:sta keulaksi tuplakruunuinen MRP Bartlett ja iskariksi taakse EXT E-Storia. Eiköhän siinä ole pitopyörää hetkeksi…

Ensin mietin S-Works Turbo Levoa, mutta nyt tuntuu, että Pole onkin se, jolla poletaan jatkossa…
 
Ja jos ei takuuasiat pelota, niin STUnlocker -appissa on vielä paremmat säätömahdollisuudet (ja maksullisella versiolla saa pyörän US-Modeen ja sitten avustaa 32 km/h asti). Itse olen laittanut kaikki neljä taludessa ollutta pyörää heti uutena tolla US-modeen.
Äppi on ollut jo muutaman kuukauden mut en vielä lähde muuttamaan US. Parisen kymppiä taisi maksaa lisenssi sovellukseen.
 
Mulla oli edellisessä sähkärissä USA-asetukset, mutta nykyiseen en enää jaksanut laittaa. En jaksa välppäillä sen firmispäivityksen kanssa, eikä mulla taidot riitä metsässä yli 25 km/h nopeuksiin. Jos maantiellä haluaa kovempaa, koitan laittaa reittä peliin.
 
Mulla oli edellisessä sähkärissä USA-asetukset, mutta nykyiseen en enää jaksanut laittaa. En jaksa välppäillä sen firmispäivityksen kanssa, eikä mulla taidot riitä metsässä yli 25 km/h nopeuksiin. Jos maantiellä haluaa kovempaa, koitan laittaa reittä peliin.
No just pari viikkoa siten tein ton firmiskikkailun vaimon pyörään ja se meni vajaassa tunnissa koko homma (alkaen lisenssin ostosta ja ohjeiden luvusta). On tolla mun mielestä kivempi tuolla latupohjillakin ajella, kun ei nopeus hyydy tohon 25 km/h. Kyllä helpoilla poluillakin toi 25 km/h rajoittaa aikalailla. Olen ollut porukkalenkeillä, joissa EU sähkärit jää ihan vain sen takia, että ei avusta enää.
 
Joo, no mä en ole nähnyt tarvetta. Ajetaan eri porukkalenkeillä varmaan, kun noilla MTBCF:n lenkeillä, missä olen ollut mukana, on keskarit 15 km/h luokkaa. Ja sitten toinen on, ettei viitsi takuun kanssa vääntää, jos tulee tarvetta. Zonen vaihdosta jää jälki. Ja vaikkei jäisikään, niin jos se moottori porsii, ei sitä enää pääse vaihtamaan takaisin.
 
Ja jos porukkalenkillä jää sen takia ettei se avusta niin eikö se vain tarkoita, että ei jaksa polkea riittävän kovaa. Kai ne keulassakin menevät polkee?
 
Ja jos porukkalenkillä jää sen takia ettei se avusta niin eikö se vain tarkoita, että ei jaksa polkea riittävän kovaa. Kai ne keulassakin menevät polkee?
porukkalenkillä tarkoitan kaveriporukan 4-5 hengen porukkaa. On siinä iso ero avustajaako pyörä yli 25 vauhdissa vai ei. Ei tätä tietenkään tapahdu kuin hetkittäin, mutta kyllä jollain nopeilla pätkillä ”perä jää” ihan vain ton avustuksen puutteen takia. Ei meidänkään keskarit mitään korkeita ole. Ja ei kukaan aja maastossa EU -täpärillä US vauhteja. Siis edes helpolla pätkillä.
 
Eli laitonta hommaa.
Niin?

Turha näistä on jeesustella. Todella pieni paha on nostaa avustuksen ylärajaa 25 - 32. Pyörä ei kiihdy yhtään sen kovempaa, vain joissain tapauksissa nopeus on sen max. 7 km/h korkeampi. Useamman sähkärin kokemuksella se nopeuden sweet spot sattuu jonnekin 26-28 km/h, ainakin maastureilla. Eli jos rajoitus on 25 km/h avustus pätkii vähän väliä. US pyörällä ei taas useinkaan helposti pääse 32 km/h, vaan nopeus varsinkin tasamaalla asettuu tonne 26-28 väliin eikä avustus pätki.

Ei tämä ole mitään varsinaista virittämistä, kuten vaikka autojen ohjelmointi tjms. Tehoihin ei puututa, vain nostetaan avustuksen ylärajaa. Mulle kysymyksessä on ihan mukavuustekijä. Samoja pyöriä myydään siis Jenkeissä näillä US -asetuksilla, eli tekniikka on tehty näille nopeuksille.
 
Eli laitonta hommaa.
Ei pitäis näihin lähtee mukaan, mutta upeaa kansalaisaktivismia siitä huolimatta!


Tästä päästäänkin aasinsiltana varsinaiseen kysymykseen, onko kukaan löytänyt shimanolle rajoittimen poistajaa, missä nopeusnäyttö jäisi toimimaan oikein? Jokerikysymys: jos tällaista ei ole, niin toimiiko matkamittari kuitenkin oikein?

Kysyn meksikolaisen mummoni puolesta, joka pyöräilee pääsääntöisesti suljetulla alueella.
 
Niin, onhan autoillakin nopeusrajoitukset ja kukaan ikinä ei noita ylitä, laissa kuitenkin tuo kielletään.

Juuri tuo avustuksen pätkiminen 25 km/h ympärillä sai omankin mummoni kuulemani mukaan päivittämään tämän, juuri tuo alue 25 ja vähän siitä yli on tosi ratkaiseva maastossa ja ero ajamisessa on todella iso, kun tuossa kohdin avustus ei mene päälle/pois koko ajan.