https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Sähköautot

Oletko täyssähkö-, ladattavan hybridi- tai itselataavan auton kannattaja?

  • Minulla on täyssähköauto

    Ääniä: 490 59,3%
  • Minulla on ladattava hybridiauto

    Ääniä: 102 12,3%
  • Minulla on itselataava auto

    Ääniä: 46 5,6%
  • Aion lähiaikoina hankkia täyssähköauton

    Ääniä: 81 9,8%
  • Aion lähiaikoina hankkia ladattavan hybridiauton

    Ääniä: 11 1,3%
  • Aion lähiaikoina hankkia itselataavan auton

    Ääniä: 2 0,2%
  • Harkitsen täyssähköauton hankintaa

    Ääniä: 96 11,6%
  • Harkitsen ladattavan hybridiauton hankintaa

    Ääniä: 34 4,1%
  • Harkitsen itselataavan auton hankintaa

    Ääniä: 12 1,5%
  • En aio hankkia täyssähköautoa

    Ääniä: 43 5,2%
  • En aio hankkia ladattavaa hybridiautoa

    Ääniä: 45 5,4%
  • En aio hankkia itselataavaa autoa

    Ääniä: 38 4,6%
  • Harkitsen vaihtamista takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 5 0,6%
  • Aion vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 3 0,4%
  • Olen vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 14 1,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    826
Onko VAG:lla jo diesel-gaten jatko-osa nostamassa päätään, battery-gate :unsure:

Itselle tuli tämä katseluvirtaan kanssa.

USA:ssa on takaisinkutsut, Euroopassa ei (tietenkään) ole. USA:ssa kuluttajansuoja on vahvempi. Mitä tälle voi täällä Euroopassa auton omistaja tehdä jos takaisinkutsuja ei tule?

Jos nuo ennen loppuvuotta 2024 valmistetut moduulit voivat hajota satunnaisesti, niin sehän tarkoittaisi että korjatakseen ongelman pitäisi koko akku (tai ainakin kaikki moduulit) vaihtaa?

Vai odottaako täällä tehdas että korjataan moduuli kerrallaan takuun ajan, ja sen jälkeen auton omistaja on omillaan hajoavien moduulien kanssa?
 
Vai odottaako täällä tehdas että korjataan moduuli kerrallaan takuun ajan, ja sen jälkeen auton omistaja on omillaan hajoavien moduulien kanssa?
Tällä tavoinhan oli ilmeisesti tehty Kia EV6:seen (se on myös Jessen videoilla). Autoon oli vaihdettu ennen Kokkolaan menoa jo pari vai oliko kolmekin kennoa ja nyt kun takuu ohi niin auto meni Kokkolaan.
 
Parin vuoden takaa artikkeli moduulien vaihtokustannuksista ID.4:een. Olisiko hinta kovin muuttunut tuosta ajankohdasta?

Merkkikorjaamohinta, tuskin ainakaan paljon on halventunut.

Kokkolahan laittaa näihin samankuluneisuusasteen käytettyjä kennoja, voisin kuvitella ettei hinta merkkikorjaamoa tasoa ole siellä, tietoa ei kyllä minulla ole tarkemmin. Minusta suurin ongelma ei ole yksittäinen korjaus, vaan se että korjauksen voi joutua toistamaan useaan kertaan, jolloin alkaa jo kirpaisemaan. Kokkolan videoillakin usein näkyy, että akustossa on jo osa kennoista vaihdettu aiemmin (en kohdista tätä nimenomaan ID.4ään vaan yleensä). Edit. Niinkuin tuossa videossakin äijää jurppi kenno/moduli kerrallaan korjaus.
 
Parin vuoden takaa artikkeli moduulien vaihtokustannuksista ID.4:een. Olisiko hinta kovin muuttunut tuosta ajankohdasta?

Tuo tietenkin takuuhuollon ja uusien osien listahinta, mutta kun näitä uutisia on ollut vaikka Mersujen tai Jaguarien akkujen korjauskustannuksista, aika kohtuullisen oloinen. Tietenkin jos noita paljon joutuu tekemään, menee jo aika ikäväksi, mutta tässä nyt ollaan lähinnä yhteen youtube-videoon pohjaavien spekulaatioiden varassa. EIpä nuo tuttavapiirin ID.4:t ainakaan jatkuvasti ole pajalla tai ainakaan eivät omistajat moisesta kehtaa kertoa.
 
Nanokeraaminen pinnoite saatu päälle, kynnykset ym. kalvoitettu
🙂
, MGS5
Pinnoitettu.jpg
 
Pääsee näemmä pk-seudulla ihan kotiovelta kokeilemaan sähkistä. On se helpoksi tehty.
Koeajon pituus on 30 min/varaus. Koeajo kotiin on varattavissa 3.-16.11. välisenä aikana Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla


Joutuu taas ittelleen perustelemaan miksi ei kiinalaista. Olisi 5k€ halvempi, maavarakin rapiat 17cm. Onneksi joutuis hakemaan etelästä ja ei saa koukkua (sitä en kyllä tilaukseeni ees laittanut).
 
Viimeksi muokattu:
Sama palvelu on myös Lexuksella eri toimipisteissä. Taitaa olla pysyvä palvelu.
Ymmärtääkseni koskee koko mallistoa
 
Joutuu taas ittelleen perustelemaan miksi ei kiinalaista. Olisi 5k€ halvempi, maavarakin rapiat 17cm. Onneksi joutuis hakemaan etelästä ja ei saa koukkua (sitä en kyllä tilaukseeni ees laittanut).
Ei kai sitä tarvitse perustella kuin Suomen turvallisuudella ja autoritaarisen maailman katsomuksen vastustamisella.
Niin kauan kin kiinalaisia autoja ei Suomessa juuri ole, niin niiden arvon alenema on hurjaa. Tuon 5ke voi menettää helposti seuraavassa vaihdossa tuplana.
 
Ei kai sitä tarvitse perustella kuin Suomen turvallisuudella ja autoritaarisen maailman katsomuksen vastustamisella.
Niin kauan kin kiinalaisia autoja ei Suomessa juuri ole, niin niiden arvon alenema on hurjaa. Tuon 5ke voi menettää helposti seuraavassa vaihdossa tuplana.
Tässä jokunen kuukausi sitten napattu nettiautosta:
Hyundai Ioniq 6 AWD Premi. 77/325hv-23: ajettu 26tkm, 40 800€. Ovh 62 990€, n.-22 000€
Tesla Model 3 Performance -23: ajettu 34tkm, 33 890€. Ovh 55 990€, n.-22 000€
bZ4X Premium AWD -23: ajettu 11tkm, 38 790€, Ovh 64 860€, n.-26 000€
MB EQE 500 4MATIC 90kWh -23: ajettu 23tkm, 63 890€. Ovh 91 400€, n.-27 000€
MG4 Lux -23: ajettu 35tkm, 23 690€, Ovh 33 500€, n.-10 000€
Hypridi
VW Tiguan eHybrid 180kW GSG 2023: ajettu 39tkm, 33 200€. Ovh 43 420€, n.-10 000€
ja mitä halvempi hankintahinta, niin pudotus euroissa myös pienempi.
 
Tässä jokunen kuukausi sitten napattu nettiautosta:
Hyundai Ioniq 6 AWD Premi. 77/325hv-23: ajettu 26tkm, 40 800€. Ovh 62 990€, n.-22 000€
Tesla Model 3 Performance -23: ajettu 34tkm, 33 890€. Ovh 55 990€, n.-22 000€
bZ4X Premium AWD -23: ajettu 11tkm, 38 790€, Ovh 64 860€, n.-26 000€
MB EQE 500 4MATIC 90kWh -23: ajettu 23tkm, 63 890€. Ovh 91 400€, n.-27 000€
MG4 Lux -23: ajettu 35tkm, 23 690€, Ovh 33 500€, n.-10 000€
Hypridi
VW Tiguan eHybrid 180kW GSG 2023: ajettu 39tkm, 33 200€. Ovh 43 420€, n.-10 000€
ja mitä halvempi hankintahinta, niin pudotus euroissa myös pienempi.
Noista myyntihinnoista voi vielä vähentää autoliikkeen katteen, hyvityshinta on yleensä 5-15k€ alle myyntihinnan, riippuen vaihdokin kysynnästä ja remppariskistä.
 
Noista myyntihinnoista voi vielä vähentää autoliikkeen katteen, hyvityshinta on yleensä 5-15k€ alle myyntihinnan, riippuen vaihdokin kysynnästä ja remppariskistä.
Vaihdoin plugarin täyssähköön jonkin aikaa sitten niin hyvityshinta oli vain 850e alle liikkeen uuden myyntihinnan. Vanha plugarini oli sitten myynnissä n. 3 viikkoa.
Myyjän kanssa juteltiin kauppojen yhteydessä ja hän sanoi, että joskus tehdään kauppaa pienemmällä katteella ja pitää olla vähän pelisilmää hinnoittelussa.
Ehkä tuo riippuu myös minkälaista myyntivarastoa liikkeellä on ja varmasti myös monesta muusta asiasta.
Sain toki neuvoteltua hyvityshintaa jonkin verran ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin plugarin täyssähköön jonkin aikaa sitten niin hyvityshinta oli vain 850e alle liikkeen uuden myyntihinnan. Vanha plugarini oli sitten myynnissä n. 3 viikkoa.
Myyjän kanssa juteltiin kauppojen yhteydessä ja hän sanoi, että joskus tehdään kauppaa pienemmällä katteella ja pitää olla vähän pelisilmää hinnoittelussa.
Ehkä tuo riippuu myös minkälaista myyntivarastoa liikkeellä on ja varmasti myös monesta muusta asiasta.
Sain toki neuvoteltua hyvityshintaa jonkin verran ylöspäin.
Näinhän se on, vaihdokin haluttavuus ja yleinen markkinatilanne vaikuttaa paljon.
 
Tollasseen disun kun autotallissa pistää tulille, niin löyhkä on mieltä ylentävä.
Aikoinaan vuosia sitten kun toinen auto oli bensis, sai hetken tuuletella pakokaasuja pois takkista.
Mut hajuttomuus tallissa on komiaa, jos siellä tekee jotain ns. puhdetöitä tms.

Pahin diisseli oli tosin intissä Tuima-luokan ohjusveneet. Pakkasella tyynessä satamassa melko kova pakokaasun haju.
 
Sen sen aikaista polttista ei sanut tallista ulos kuin moottorin voimalla. Siis oli pakko käyttää, jos haluaa auton pois tallista, tai sitten työntää.
Mut nykyään ei enää ongelma tuo pakokaasu, kun suurin osa hybrideitä, tai sähkiksiä.
Joten sähköllä mennään.
 
Itse ajelin toissa viikonloppuna 2200 km bensalla. Tankkaukset olivat yhtä luukunottamatta helppoja -- sillä yhdellä tankkausasema ei millään meinannut hyväksyä mitään maksukorttia, piti yrittää useita kertoja ja henkilökuntakin tuli ihmettelemään. Lopulta hyväksyi yhden korteista ja matka pääsi jatkumaan.

Pitkät tankkausvälit olivat ehdoton plussa ja se ettei tankkaus vienut pitkää aikaa. Mutta itse ajaminen oli epämiellyttävää, koska sekä moottorissa että voimansiirrossa oli paljon viiveitä ja epätasaisuutta, tuohon joutui tavallaan opettelemaan uudelleen -- ei voinut olettaa että auto reagoi heti tai edes kovin ennakoitavasti, vaan kaikessa oli viivettä ja riippuen minkä välityksen auto sattui valitsemaan voima vetävillä pyörillä oli kovin epäkonsistenttia, minkä huomasi selvästi erityisesti lumella ja pehmeällä soralla.
Hyvin olet urautunut 😁 minä ajan viikoittain kaikilla voimalinjoilla (no diesel hävitettiin pari viikkoa sitten) enkä minä nyt huomaa mitenkään sellaisia eroja jotka vaikuttaisivat ajamiseeni millään tavalla.
Hyvin pääsee kaikilla. Ainoa ero, että toisilla ei tartte katsella rangea vaan voi painaa menemään niin kauan kunnes valo syttyy palamaan , ja sittenkin vielä vajaat sata kilsaa.
 
Hyvin olet urautunut 😁 minä ajan viikoittain kaikilla voimalinjoilla (no diesel hävitettiin pari viikkoa sitten) enkä minä nyt huomaa mitenkään sellaisia eroja jotka vaikuttaisivat ajamiseeni millään tavalla.
Hyvin pääsee kaikilla.

En minäkään tasaisella nopeudella cruise päällä huomaa eri käyttövoimien etenemisessä ajamiseen vaikuttavaa eroa.

Mutta oma reissu oli enimmäkseen pienemmillä teillä ja vaihtelevammilla nopeuksilla. Ja mitä aktiivisemmin autoa vei, sitä selvemmin polttiksen viiveet ja epäkonsistentin käytöksen huomasi.

En tiedä millaiseen ajoon sinä vertaat, mutta oletan että et vastaavaan. Ja kaipa joku voi todella erot olla havaitsemattakin. Miten passiivista ajo silloin olisi, vaikea sanoa,

Ja hyvinhän polttiksella itsekin pääsin, en tainnut muuta väittääkään, mutta koin silti voimalinjan epämiellyttävänä.

Sähköllä en kyseistä reittiä olisi yrittänyt. Erämaassa ei latureita näkyvyt, bensaakin otin suosiolla etuajassa kun sitä vain oli tarjolla.
 
Pahin diisseli oli tosin intissä Tuima-luokan ohjusveneet. Pakkasella tyynessä satamassa melko kova pakokaasun haju.
HAH Joo, Tuska ja Mosse... Ai että, 5000hv per kappale, tähtimoottori ja diesel. Neukkujen parasta teknologiaa. Onneksi ei tarvinu ite seilata niillä ja tiputella miinoja, vaan pääsi totaalisen uudelle Raumalle tykkimieheks :D vaan ei sekään sähköauto ollut... ;)
 
  • Tykkää
Reaktiot: Alf

https://pin.virtasenkauppa.fi/t/t?a=1637080522&as=1920463831&t=2&tk=1