https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautot

Oletko täyssähkö-, ladattavan hybridi- tai itselataavan auton kannattaja?

  • Minulla on täyssähköauto

    Ääniä: 339 49,4%
  • Minulla on ladattava hybridiauto

    Ääniä: 115 16,8%
  • Minulla on itselataava auto

    Ääniä: 35 5,1%
  • Aion lähiaikoina hankkia täyssähköauton

    Ääniä: 76 11,1%
  • Aion lähiaikoina hankkia ladattavan hybridiauton

    Ääniä: 10 1,5%
  • Aion lähiaikoina hankkia itselataavan auton

    Ääniä: 3 0,4%
  • Harkitsen täyssähköauton hankintaa

    Ääniä: 95 13,8%
  • Harkitsen ladattavan hybridiauton hankintaa

    Ääniä: 41 6,0%
  • Harkitsen itselataavan auton hankintaa

    Ääniä: 11 1,6%
  • En aio hankkia täyssähköautoa

    Ääniä: 46 6,7%
  • En aio hankkia ladattavaa hybridiautoa

    Ääniä: 35 5,1%
  • En aio hankkia itselataavaa autoa

    Ääniä: 36 5,2%
  • Harkitsen vaihtamista takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 1 0,1%
  • Aion vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 0 0,0%
  • Olen vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 6 0,9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    686
On Suomen autoverotus menossa melko uskomattomaksi. Pienituloisia kyykytetään lisää ja massimiehille jaetaan kovat tuet autoverottomien autojen ostamiseen :)

Maailma on todellakin muuttunut :cool:
 
Ois kyllä turhinta verovarojen käyttöä laittaa nyt muutaman tonnin tuki sähköautoihin, kun niiden hinnat tippuu kuulemma muutenkin monta tonnia vuosittain seuraavien vuosien aikana. Ihan niin kiire meillä ei ole mihinkään. Mutta rahat meillä on loppu joka suunnalla yhteiskunnassa, joten mitään ns lisätuhlailua ei nyt tarvita.
 
Ois kyllä turhinta verovarojen käyttöä laittaa nyt muutaman tonnin tuki sähköautoihin, kun niiden hinnat tippuu kuulemma muutenkin monta tonnia vuosittain seuraavien vuosien aikana.

Ja kun tässä on vuosia jo kerrottu miten halpaa sähköautolla ajaminen on. Miten se on paljon halvempaa kuin polttiksella ajaminen, vaikka hankintahinta on korkeampi.

Jos kerran näin on, niin miksi tällaisen kokonaiskuluiltaan halvemman auton hankintaan pitäisi vielä antaa viisi tonnia ylimääräistä tukea? Ja samalla vielä sitten laittaa kaikille yksityisautoilijoille 50 euron vuotuinen lisämaksu.
 
Jos kerran näin on, niin miksi tällaisen kokonaiskuluiltaan halvemman auton hankintaan pitäisi vielä antaa viisi tonnia ylimääräistä tukea?
Koska mitä halvemmalla jotain saa, sitä enemmän niitä myydään.

Laitetaan nyt sen verran jäitä hattuun, että ymmärretään minkä tahon esittämä tuo ehdotus oli. Ja huomioidaan tietysti myös se, että kyseessä on vain epätoivoinen ehdotus, ei mikään päätös. Totta kai autoala haluaa niin paljon hankintatukia kuin mahdollista, samantekevää vaikka autolla ajaminen olisi ilmaista. Mitä halvemmalla autoja voi ostaa sitä enemmän niitä myydään ja voitaisiin ehkä teoriassa pelastaa jokunen muuten tuhoon tuomittu automyyjän työpaikka.
 
Mitä jos pistetään rahaa vähän romutustukeen eikä siihen, että saadaan lisää peltilehmiä liikenteeseen.
  • Lisätään ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröitäviin henkilö- ja pakettiautoihin 5000 €:n romutuspantti
    • pantin saa takaisin, kun sitten kun romuttaa auton
    • takaisinmaksu ei ole sidottu toisen auton hankintaan
  • Aiemmin rekisteröidyille pantittomille henkilö- ja pakettiautoille maksetaan 2000 €:n romutuspalkkio, kun seuraavat ehdot täyttyvät:
    • auto on romutettaessa yksityishenkilön omistuksessa,
    • auto on romutettaessa liikennekäytöstä,
    • autoa romutettaessa hyväksytty katsastus on voimassa
    • autosta on verot maksettu tai maksamattomat verot vähennetään romutuspalkkiosta
    • kun romuttajan nimiin (omistaja tai haltija, jos omistaja on rahoitusyhriö) rekisteröidään yhden kuukauden sisällä romutuksesta henkilö- tai pakettiauto
      • joka on uusi tai
      • vähintään 5 vuotta nuorinta romutettua autoa nuorempi ja
      • joka rekisteröidään ensimmäistä kertaa liikenteeseen Suomessa ja
      • jonka CO2-päästöt eivät ylitä romutettujen autojen vähäpäästöisimmän auton päästöjä
    • enintään viidestä (5) autosta kalenterivuoden aikana ja liitettynä enintään yhteen ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröitävään autoon
Näillä teeseillä autot kiertoon, tonnipommit paaliin ja autokantaa merkittävästi uudemmaksi ja vähemmän saastuttavaksi. Budjetista pitäisi varata jokunen kymppimijoonainen tonnipommien siivoamiseen pois katukuvasta per vuosi, mutta ilmastonmuutoksen torjunta ei tule ilmaiseksi.
 
On Suomen autoverotus menossa melko uskomattomaksi. Pienituloisia kyykytetään lisää ja massimiehille jaetaan kovat tuet autoverottomien autojen ostamiseen :)

Maailma on todellakin muuttunut :cool:
Ihan noin vakavasti ei kannata Autoalan keskuliiton vaikuttamistyötä ottaa.

Kyse on etujärjestöstä ja sen propagandasta.

Siitä on kohtuullisen pitkä matka vaatimusten toteutumiseen.
 
On Suomen autoverotus menossa melko uskomattomaksi. Pienituloisia kyykytetään lisää ja massimiehille jaetaan kovat tuet autoverottomien autojen ostamiseen :)

Maailma on todellakin muuttunut :cool:

Miten tavallisesta autokaupasta saadaan koko ajan sosiaalipolitiikkaa tällä foorumulla? Tuskin Tero Kallio tai muutkaan autoilun etujärjestöjen edustajat ovat erityisesti pieni- tai suurituloisten puolella - tai edes sähköautojen tai ympäristön puolella tässä hankintatuessa vaan haluavat vain myydä lisää autoja, jotta autoliikkeillä ja siellä työskentelevillä riittää voita leivän päälle. Siis myydä mitä tahansa uusia autoja.

Sähköautojen hankintatuen takana on kaksi ideaa. Ensimmäinen idea on se, että uusi kysyntä ja tuotanto kohdistuu ympäristöystävällisiin sähköautoihin, jolloin on poliittisesti sopivaa esittää hankintatukea, joka on muuallakin hyväksytty.

Toinen idea on myös polttomoottoriautojen myynnin tukeminen samalla. Tero Kallion järjestö on huolissaan, että liikenteen päästöt eivät alene riittävän nopeasti sähköautojen (ennusteet laahaa) kautta, jolloin paine siirtyy jakeluvelvoitteeseen, jakeluvelvoitetta nostetaan hurjasti ja polttoaine muuttuu mahdottoman kalliiksi. Näin polttomoottoriautojen kauppa hyytyisi entisestään ja verotuottojen laskemisen kautta vähenevään autoiluun kohdistettaisiin lisää maksuja sekä veroja. Negatiivinen kierre olisi valmis. Oikeasti on siis polttisautoilijan etu, että mahdollisimman moni uuden auton ostaja ostaa sähköauton.

En itse usko, että 5000€ hankintatuella saadaan mitään kaupan piristymistä aikaan - summa on liian pieni ja menee hukkaan. Sen sijaan jos kaupungit saadaan täyteen hidastakin latausinfraa erityisillä tukitoimilla, tällä voi olla positiivinen vaikutus kauppaan. Lisäksi jos autonvalmistajat saavat tosiaan halpamalleja markkinaan, kyllä ne kaupaksi käyvät, kunhan yölataus kodin lähettyvillä onnistuu.
 
Nykyisellä bensiinin ja dieselin myyntimäärien suhteella jakeluvelvoitteen katto tulee vastaan 69 %:n kohdalla ja silloin kaiken myytävän dieselin on oltava 100 % biopohjaista. Jos siitä halutaan ylöspäin, niin täytyy alkaa rajoittamaan bensiinin myyntiä tai korvata se synteettisellä nollapäästöisellä bensiinillä.
 
Aivan suora OT, mutta onpa erittäin säälittävän näköinen kapistus imho. Keula kuin Skodasta ja peräpäässä suunnittelijoita ei enää kiinnostanut ollenkaan. Ei ole tämänkään merkin design kehittynyt enää parempaan suuntaan viime vuosina - ikävä suuntaus kautta alan.
 
Aivan suora OT, mutta onpa erittäin säälittävän näköinen kapistus imho. Keula kuin Skodasta ja peräpäässä suunnittelijoita ei enää kiinnostanut ollenkaan. Ei ole tämänkään merkin design kehittynyt enää parempaan suuntaan viime vuosina - ikävä suuntaus kautta alan.
Onko mikään ihme, aika harvassa on oikeat luxus-valmistajat. Brändit on vaan kierrätetty perus bemarin tai volkkarin keulalle.
 
Aivan suora OT, mutta onpa erittäin säälittävän näköinen kapistus imho. Keula kuin Skodasta ja peräpäässä suunnittelijoita ei enää kiinnostanut ollenkaan. Ei ole tämänkään merkin design kehittynyt enää parempaan suuntaan viime vuosina - ikävä suuntaus kautta alan.
Kyllä minä tuollakin saattaisin taksia ajella. Ei muodot häiritsisi.
 

”Ajoakun osuus voi olla jopa 50 prosenttia sähköauton hinnasta, mikä tekee akun vaihdon hyvin epätaloudelliseksi.”

”Teslan rakenteellinen akkupaketti menee suoraan puristimeen, Munro sanoi.”

Tesla on suunniteltu tehokkaaksi tehdä ja tuottaa hilloa Elonille, mutta kolhiutuessaan joutaa paaliin vaan.
 

”Ajoakun osuus voi olla jopa 50 prosenttia sähköauton hinnasta, mikä tekee akun vaihdon hyvin epätaloudelliseksi.”

”Teslan rakenteellinen akkupaketti menee suoraan puristimeen, Munro sanoi.”

Tesla on suunniteltu tehokkaaksi tehdä ja tuottaa hilloa Elonille, mutta kolhiutuessaan joutaa paaliin vaan.
Nimenomaan - EU alueella vaan myyntikielto sähköautoille joiden rakenne sellainen ettei voi kierrättää... Kertakäyttökamaa (n)