P
pantero
Vieras
Sähköautojen ryhmään kuulunevat myös sellaiset sähkömoottor(e)illa liikkuvat autot, jotka on varustettu pienellä polttomoottorigeneraattorilla (range extender) akuston lataamiseksi silloin, kun verkkovirtaa ei ole käytössä.
Mazda on julkistanut tähän ryhmään kuuluvan konseptiautonsa, joka on rakennettu Mazda 2:n pohjalle. Erikoista tässä konseptissa on se, että siinä polttomoottorina on pieni Wankel-kiertomäntämoottori.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mazdalta-pistokehybridi-wankelmoottorilla
Konsepti on hyvin läheistä sukua viime vuonna Valmet Automotiven esittelemälle Eva II konseptille, jossa on myös pieni Wankel-moottori. Valmetin Wankel voi käyttää polttoaineena joko dieseliä tai bensaa.
http://www.valmet-automotive.com/automotive/bulletin.nsf/PFBD/601BB951E65B30D2C2257B21003364EA?opendocument
Kuvia:
http://www.valmet-automotive.com/automotive/cms.nsf/pages/16D614E9A163559DC2257BE100507B20?opendocument
Ihmetyttää hiukan, mitä tämmöisellä konseptilla haetaan. Auton pääsähkömoottorihan on luokkaa 75 kW ja Wankelgeneraattori vain 18 kW. Kun auton akut on ajettu tyhjäksi (90 – 200 km jälkeen), on pysähdyttävä kuitenkin latauksen ajaksi.
Tuo 18 kW generaattoriteho, jos se siirretään akkujen läpi ajosähkömoottorille, putoaa jonnekin 12kW (?) tuntumaan; sillä teholla 1200 kg painoinen auto ei kovin nopeasti pysty liikkumaan. Vaikka tuo 18 kW teho siirrettäisiin akut ohittaen suoraan päämoottorille, ei sekään häviöiden ja sähkömoottorin hyötysuhdepudotuksen jälkeen (15 kW?) paljoa auttaisi.
Kyllä tämän hetken akkuteknologiatasolla kaikkein järkevimmältä konseptilta vaikuttaa nykyinen PHEV hybridi. Käytettäköön siinä sitten bensiini- tai dieselmoottoria, niin polttomoottorin teho on kuitenkin kaikissa tapauksissa riittävä liikuttamaan autoa ja samanaikaisesti lataamaan akkua.
Mazda on julkistanut tähän ryhmään kuuluvan konseptiautonsa, joka on rakennettu Mazda 2:n pohjalle. Erikoista tässä konseptissa on se, että siinä polttomoottorina on pieni Wankel-kiertomäntämoottori.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mazdalta-pistokehybridi-wankelmoottorilla
Konsepti on hyvin läheistä sukua viime vuonna Valmet Automotiven esittelemälle Eva II konseptille, jossa on myös pieni Wankel-moottori. Valmetin Wankel voi käyttää polttoaineena joko dieseliä tai bensaa.
http://www.valmet-automotive.com/automotive/bulletin.nsf/PFBD/601BB951E65B30D2C2257B21003364EA?opendocument
Kuvia:
http://www.valmet-automotive.com/automotive/cms.nsf/pages/16D614E9A163559DC2257BE100507B20?opendocument
Ihmetyttää hiukan, mitä tämmöisellä konseptilla haetaan. Auton pääsähkömoottorihan on luokkaa 75 kW ja Wankelgeneraattori vain 18 kW. Kun auton akut on ajettu tyhjäksi (90 – 200 km jälkeen), on pysähdyttävä kuitenkin latauksen ajaksi.
Tuo 18 kW generaattoriteho, jos se siirretään akkujen läpi ajosähkömoottorille, putoaa jonnekin 12kW (?) tuntumaan; sillä teholla 1200 kg painoinen auto ei kovin nopeasti pysty liikkumaan. Vaikka tuo 18 kW teho siirrettäisiin akut ohittaen suoraan päämoottorille, ei sekään häviöiden ja sähkömoottorin hyötysuhdepudotuksen jälkeen (15 kW?) paljoa auttaisi.
Kyllä tämän hetken akkuteknologiatasolla kaikkein järkevimmältä konseptilta vaikuttaa nykyinen PHEV hybridi. Käytettäköön siinä sitten bensiini- tai dieselmoottoria, niin polttomoottorin teho on kuitenkin kaikissa tapauksissa riittävä liikuttamaan autoa ja samanaikaisesti lataamaan akkua.