https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen yleistymisen esteet

Mitkä ovat sähköautojen yleistymisen suurimmat esteet?

  • Lyhyt toimintasäde sähköllä

    Ääniä: 207 46,5%
  • Riittämättömät latausmahdollisuudet

    Ääniä: 169 38,0%
  • Kallis hankintahinta

    Ääniä: 317 71,2%
  • Pitkä latausaika

    Ääniä: 93 20,9%
  • Pieni vetopaino

    Ääniä: 33 7,4%
  • Nelivedon puuttuminen

    Ääniä: 22 4,9%
  • Huonot talviominaisuudet (lämmitys, vetopito jne.)

    Ääniä: 20 4,5%
  • Jokin muu (perustelut tekstissä)

    Ääniä: 19 4,3%
  • Tarpeisiin soveltuvan korimallin puuttuminen

    Ääniä: 74 16,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    445
Mulla on kerran jumittanut, eli eParkingissa en saanut appin kautta latausta lopetettua. Onneksi lopetus onnistui auton lataus-menun kautta.
 
^^ Juurikin tuota ajattelin. Joskin aika pieni todennäköisyys moiseen Suomessa on. YouTuben Sentry-videoissa tuo tuntuu olevan isossa maailmassa kohtuu yleinen tapa purkaa pahaa oloa.
Ja hidaslataukseen auto saatetaan jättää myös yöksi, toisin kuin tankille.
 
Dinoautoa ei tankatakaan niin, että pistettäisiin letkua autoon ja käveltäisiin 15-30min ajaksi muualle. Ilkivallalla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että käytäisiin ilkeyksissään nyppimässä lataajilta johdot irti autoista tai vähintäänkin katkomassa latauksia heti kun silmä välttää.

Tekeekö joku oikeasti näin?

Tässä taas kuluttajariitalautakunnan näkemys tähän latauksen hinnoittelu ongelmaan!


"Tämäkin kanta kertoo siitä, että sähköautojen lataamiseen liittyvä liiketoiminta etsii vielä muotojaan ja toimintamallejaan. Nykytilanne on monilta osin sekava."
 
Ei siellä laturin päässä mitään ole, jos kaapeli jää kiinni niin apuja siihen tarttee.

On siellä yleensä joku mekaaninen vapautusvipu, mutta vaatii vähän purkamista, jota en ensi hätään suosittele ja varsinkin kun on tolpassa virrat päällä.

Näissä on yleensä pari neuvoa ja tämä käy hyvin yleistymisen esteistä, koska näitä neuvoja ei oikeastaan pitäisi olla. Ensinnäkin kaapeli pitää olla irti autosta ennenkuin nykii kaapelia irti laturista. Jos laturi jumittaa, kaapelin voi kytkeä autoon takaisin ja sitten yrittää käynnistää latausta uudelleen (sovellus tai tägi). Jos lataus lähtee käyntiin, pysäyttää latauksen samalla metodilla (tägi/app). Sitten johto irti autosta ja sen jälkeen kaapeli irti laturista. Jos vieläkin jumittaa, soitto aspaan, jonka numero on laturin kyljessä. Hätäseis-nappi ei yleensä auta. Ongelma vanhoissa Type 2-latureissa on, että latauksen pysäyttäminen eri tavalla (autosta tai auton appilla) sekoittaa pömpeliä.

Valitettavasti näitä sekoilua tulee, kun vanhempaa infraa on vielä käytössä. Ehkä nuo nyt poistuu ajan myötä, kun se näyttökin hintoineen (korttilukija pinkoodeineen) pitää saada pömpeliin. Näitä sekoiluja on Liinpään toimesta paljon Youtubessa:

 
On siellä yleensä joku mekaaninen vapautusvipu, mutta vaatii vähän purkamista, jota en ensi hätään suosittele ja varsinkin kun on tolpassa virrat päällä.

Näissä on yleensä pari neuvoa ja tämä käy hyvin yleistymisen esteistä, koska näitä neuvoja ei oikeastaan pitäisi olla. Ensinnäkin kaapeli pitää olla irti autosta ennenkuin nykii kaapelia irti laturista. Jos laturi jumittaa, kaapelin voi kytkeä autoon takaisin ja sitten yrittää käynnistää latausta uudelleen (sovellus tai tägi). Jos lataus lähtee käyntiin, pysäyttää latauksen samalla metodilla (tägi/app). Sitten johto irti autosta ja sen jälkeen kaapeli irti laturista. Jos vieläkin jumittaa, soitto aspaan, jonka numero on laturin kyljessä. Hätäseis-nappi ei yleensä auta. Ongelma vanhoissa Type 2-latureissa on, että latauksen pysäyttäminen eri tavalla (autosta tai auton appilla) sekoittaa pömpeliä.

Valitettavasti näitä sekoilua tulee, kun vanhempaa infraa on vielä käytössä.
Kyllä näitä kaikkia metodeja yritin käyttää, en nyt ensimmäistä kertaa ole lataamassa autoa. Appi (myBWM)oli sen verran juustossa ettei siellä ollut kuin hyrrä pyörimässä eli yhteys asemaan oli sen kaapelin kytkemisen ja aktivoinnin jälkeen ilmeisesti poikki.

Pömpelissä näyttäisi olevan avaimella (sähkökaapin kolmioavain?) oleva peltinen luukku, Olisiko sen takana hätäkatkaisin?

Minusta tuossa on anteeksiantamatonta:
1. latauslaitetta ei ole korjattu kuukauden aikana
2. latauslaitteen omistaja / haltija ei tarjoa asiakaspalvelua silloin kun itse latauslaite on käytössä
 
2. latauslaitteen omistaja / haltija ei tarjoa asiakaspalvelua silloin kun itse latauslaite on käytössä
Mainitsit, että Fortumin aspa ei ollut auki. Vaan eihän Fortum sitä pömpeliä omista, vaan oletettavasti Recharge. Heidän nettisivujensa mukaan aspa on auki 24/7.

 
Mainitsit, että Fortumin aspa ei ollut auki. Vaan eihän Fortum sitä pömpeliä omista, vaan oletettavasti Recharge. Heidän nettisivujensa mukaan aspa on auki 24/7.
Niin, mulla on 2 appia puhelimessa: Fortum Carge & Drive ja MyBMW. Olen siis molempien asiakas, en Rechargen. Kokeilin molempien asiakaspalveluiden kautta. Fortum ilmoittaa iloisesti että olemme vetämässä lonkkaa ja MyBMW kääntyi lopulta ilmeisesti sitten ReChargen aspaan jossa on englanninkielinen palvelu klo 17 vai 18 jälkeen. Ne ei se itselle ole ongelma vaan se että se kaapeli on kiinni siinä pömpelissä eikä siitä saa virtaa ja matkaa pitäisi jatkaa. Kaapelia en kuitenkaan halua jättää pömpeliin kiinni.

Se että latausinfran markkinoijat eivät osaa brändäystä (vaan on harhaanjohtavaa markkinoida latauspisteitä eri nimillä ja sovelluksilla) vielä on jossain määrin ymmärrettävää kyvyttömyyttä selkeyttää asioita mutta etteivät osaa / halua korjata noita laitteita on anteeksiantamatonta. Mitenköhän suhtautuisivat siihen että on pakko jatkaa matkaa ja piuha jää pömpeliin kiinni ja lähetän heille siitä laskun?
 
Katsoin tuon Liinpään videon ja olen täysin samaa mieltä. Pelleillyä on tuollaiset rimpulat asemat ja sovellukset jotka eivät toimi luotettavasti.
 
Mitenköhän suhtautuisivat siihen että on pakko jatkaa matkaa ja piuha jää pömpeliin kiinni ja lähetän heille siitä laskun?

Minulle kävi näin alkuaikoina Porvoossa Virran laturilla. Siis johto jäi kiinni enkä asiakaspalvelun ohjeillakaan saanut sitä Enston vanhasta laturista irti - en tosin tajunnut yrittää uudelleen latausta eikä aspakaan tätä ehdottanut. Aspa selitti kovasti, että vastuu on Porvoon Energian, joka omistaa laturin. Tilanne oli siis hähmäinen eikä aspakaan ehdottanut soittoa Porvoon Energialle, koska tuskinpa sieltäkään asiakaspalvelua tai huoltoa olisi löytynyt viikonloppuun.

No ajattelin sitten, että kerrankos sitä reklamoidaan, vakuutusyhtiöt on olemassa, ilmoitin asiakaspalvelulle jättäväni johdon siihen siististi kiinni laturiin ja lähteväni etsimään jotain muuta latausta. Huolto kuulemma toimittaisi sen joskus. Tietysti sain sitten soittoa seuraavana päivänä kaverilta, että hän oli näpsäkästi käyttänyt johtoani latauksessa, latauksen jälkeen johto lähti irti ja voisi nyt palauttaa sen. Kävin hakemassa johdon, kysyin tarvitseeko muuta palkkiota kuin johtopalvelun ja kiitin toimituksesta. Oli kuulemma ihmetellyt, kun näissä ei yleensä johtoa ole kiinteänä ja soitti aspaan selvittääkseni numeroni. Enston laturi oli ikivanha ja varmaan näiden ongelmien takia firma luopui koko bisneksestä.
 
Pitääkö johtoon kiinnittää matkalaukkutagi jossa oma nimi ja puh nro niin löytäjä voi palauttaa :unsure:
 

”Terveisiä kaikille, jotka ovat kovasti yrittäneet viime vuosina hypettää, että sähköautojen hinnat romahtavat vuosina 2023–25: ei ole eikä tule. Ehkä vuosina 2027–28 hintapariteettia polttomoottoriauton kanssa voisi muodostua.”

Leijuminen ei koskaan kannata. Moni asia ei ole mennyt jiiriin päästötavoitteisiin pääsyn suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän paljon se sähköautomyynti onkin kyykännyt. Luottamuksen puuttuminen näkyy.

Aika turha on ajella suuria hankintatukia. Ihmettelen suuresti jos tämän kansan varat riittävät siihen seuraavan neljän vuoden aikana. Joku uusi liikenteen vero voisi tietysti rahoittaa näitä tukia. Riippuu myös mitä PS tekee hallitusvastuunsa kanssa.
 
Niin, mulla on 2 appia puhelimessa: Fortum Carge & Drive ja MyBMW. Olen siis molempien asiakas, en Rechargen. Kokeilin molempien asiakaspalveluiden kautta. Fortum ilmoittaa iloisesti että olemme vetämässä lonkkaa ja MyBMW kääntyi lopulta ilmeisesti sitten ReChargen aspaan jossa on englanninkielinen palvelu klo 17 vai 18 jälkeen. Ne ei se itselle ole ongelma vaan se että se kaapeli on kiinni siinä pömpelissä eikä siitä saa virtaa ja matkaa pitäisi jatkaa. Kaapelia en kuitenkaan halua jättää pömpeliin kiinni.

Se että latausinfran markkinoijat eivät osaa brändäystä (vaan on harhaanjohtavaa markkinoida latauspisteitä eri nimillä ja sovelluksilla) vielä on jossain määrin ymmärrettävää kyvyttömyyttä selkeyttää asioita mutta etteivät osaa / halua korjata noita laitteita on anteeksiantamatonta. Mitenköhän suhtautuisivat siihen että on pakko jatkaa matkaa ja piuha jää pömpeliin kiinni ja lähetän heille siitä laskun?
Espoon Iso-omenassa oli yhteen asiointi laturiin jätetty johto, jättänyttä ei näkynyt missään. Samalla latausyritys kerralla ei Bemariin saanut virtaan kolmesta eri Virran latausasemasta. Tämä neljäs, missä oli johto jumittunut antoi kyllä iloisesti sähköä mutta en kehdannut siihen jättää, plugari kulkee kivasti bensallakin. Olisi kyllä useasti ollut hermot riekaleina sähköauton kanssa ilman kotilatausta näillä kilsoilla. Sen verran usein pugisia asemia tullut vastaan. Toinen ongelma sitten väärin pysäköidyt autot latausasemille. Kolme ylintä estettä pitävät edelleen pintansa, ehkä kotilatauksen saaminen tämän vuoden puolella kaataisi yhden kolmesta.
 

”Terveisiä kaikille, jotka ovat kovasti yrittäneet viime vuosina hypettää, että sähköautojen hinnat romahtavat vuosina 2023–25: ei ole eikä tule. Ehkä vuosina 2027–28 hintapariteettia polttomoottoriauton kanssa voisi muodostua.”

Leijuminen ei koskaan kannata. Moni asia ei ole mennyt jiiriin päästötavoitteisiin pääsyn suhteen.
Autotuojat ja -teollisuus Ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion nykyään melkein jokaviikkoinen tukien kerjäys tällä kertaa Kauppalehdessä. Joo, en epäile sitä etteikö tilausmäärät ole nykyisessä taloustilanteessa laskussa, vaikka tuo Kallion pulju ei edusta esimerkiki Teslaa, jolla on kohtalaisen merkittävä osa Suomenkin sähköautomarkkinoista. Yleistyminen tapahtuu markkinoiden mukaan ja joskus siinä voi olla laskua. Tero Kallio ei ole huolissaan autoilun sähköistymisestä vaan jäsenyritystensä liiketoiminnasta. Jos tällä hetkellä jää sähkikset tilaamatta, ei välttämättä tilalle tilata polttistakaan. Ja pahin tilanne Kallion kannalta on tietenkin, jos ne vähät markkinat luisuvat muille kuin hänen edustamilleen yrityksille.
 

”Terveisiä kaikille, jotka ovat kovasti yrittäneet viime vuosina hypettää, että sähköautojen hinnat romahtavat vuosina 2023–25: ei ole eikä tule. Ehkä vuosina 2027–28 hintapariteettia polttomoottoriauton kanssa voisi muodostua.”

Leijuminen ei koskaan kannata. Moni asia ei ole mennyt jiiriin päästötavoitteisiin pääsyn suhteen.
Päästötavoitteet karkaavat, lukee otsikossa. Suomen henkilöautoliikenteen määrä ja päästöt ovat niin vähäiset, ettei siitä suurta karkaamista edes pääse syntymään. Vuonna 2007 henkilöautoliikenteemme CO2-päästöt olivat enimmillään noin 6,9 Mt ja 2021 noin 5,0 Mt...
 

”Terveisiä kaikille, jotka ovat kovasti yrittäneet viime vuosina hypettää, että sähköautojen hinnat romahtavat vuosina 2023–25: ei ole eikä tule. Ehkä vuosina 2027–28 hintapariteettia polttomoottoriauton kanssa voisi muodostua.”

Leijuminen ei koskaan kannata. Moni asia ei ole mennyt jiiriin päästötavoitteisiin pääsyn suhteen.

Kallio kertoo oman puljunsa ongelmista. Kun Tesla ei kuulu puljuun ja muut häviävät tilauskantaansa nyt Teslalle, kokonaisnumeroa ei ole ja oman liiton numero menee alaspäin. Vaikea näyttää hyvää tilauskehitystä, jos olemassaolevasta jonosta putoaa tilaajia Teslalle ja perinneostajat muuten odottavat hinnanlaskuja.

Erityistä sähköautojen kysyntäongelmaa tuskin on. Täällähän oli jo viittaus tähän Nettiauton (jossa siis Teslat mukana) liiketoimintapäällikön lausuntoon:

"– Kyse on enemmän tarjonnan heilahtelusta kuin kysynnän. Sähköautojen kysyntä kasvaa ja niitä menee tasaisesti, ihmisillä on vääriä käsityksiä, Kalalahti sanoo."

Model Y:n mediaanimyyntiaika on 8 päivää ja Model 3:lla 20 päivää. Mersun C-sarjan diesel 31 päivää, vaikka tässä varmasti hintavaihtelua löytyy.

 
Kallio kertoo oman puljunsa ongelmista. Kun Tesla ei kuulu puljuun ja muut häviävät tilauskantaansa nyt Teslalle, kokonaisnumeroa ei ole ja oman liiton numero menee alaspäin. Vaikea näyttää hyvää tilauskehitystä, jos olemassaolevasta jonosta putoaa tilaajia Teslalle ja perinneostajat muuten odottavat hinnanlaskuja.

Erityistä sähköautojen kysyntäongelmaa tuskin on. Täällähän oli jo viittaus tähän Nettiauton (jossa siis Teslat mukana) liiketoimintapäällikön lausuntoon:

"– Kyse on enemmän tarjonnan heilahtelusta kuin kysynnän. Sähköautojen kysyntä kasvaa ja niitä menee tasaisesti, ihmisillä on vääriä käsityksiä, Kalalahti sanoo."

Model Y:n mediaanimyyntiaika on 8 päivää ja Model 3:lla 20 päivää. Mersun C-sarjan diesel 31 päivää, vaikka tässä varmasti hintavaihtelua löytyy.

Akkuautojen kysyntä kyntää Kiinassakin:

Kohta alkaa teslan lapun alennusmyynnit :)
 
Akkuautojen kysyntä kyntää Kiinassakin:

Kohta alkaa teslan lapun alennusmyynnit :)

Tämä olikin mielenkiintoista luettavaa, kun Kiinassa yritetään hillitä akkumateriaalien hintasyöksyä. Oikeasti mentiin lattian läpi jo perjantaina. Tämä tietää hyvää sähköautojen katteille ja kilpailulle. Osa valmistajista, varsinkin Kiinassa, toki tippuu kyydistä pois, kun eivät pysty hallitsemaan tilannetta. Tuotanto on vain kasvanut nopeammin kuin kokonaiskysyntä nyt tukiaisten vähentyessä.

Teslan osake on ollut hyvässä nosteessa perjantaina, kun näitä lukuja Kiinasta ja Euroopasta on tullut ulos. Tanskassa Teslaa myytiin alkuvuonna enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä, kvartaali oli 5 kertaa suurempi kuin yksikään kvartaali viime vuonna. Mutta olen samaa mieltä, kunhan 1Q-hurmos on ohi ja kilpailijat saavat vähän kerättyä kamojaan, alennusmyynti lapulle on hetkellisesti ja siksi varmaan yritän myydä tänään pottia pois.

1680504922532.png
 
Tämä olikin mielenkiintoista luettavaa, kun Kiinassa yritetään hillitä akkumateriaalien hintasyöksyä. Oikeasti mentiin lattian läpi jo perjantaina. Tämä tietää hyvää sähköautojen katteille ja kilpailulle. Osa valmistajista, varsinkin Kiinassa, toki tippuu kyydistä pois, kun eivät pysty hallitsemaan tilannetta. Tuotanto on vain kasvanut nopeammin kuin kokonaiskysyntä nyt tukiaisten vähentyessä.

Teslan osake on ollut hyvässä nosteessa perjantaina, kun näitä lukuja Kiinasta ja Euroopasta on tullut ulos. Tanskassa Teslaa myytiin alkuvuonna enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä, kvartaali oli 5 kertaa suurempi kuin yksikään kvartaali viime vuonna. Mutta olen samaa mieltä, kunhan 1Q-hurmos on ohi ja kilpailijat saavat vähän kerättyä kamojaan, alennusmyynti lapulle on hetkellisesti ja siksi varmaan yritän myydä tänään pottia pois.

katso liitettä 94200
Ei siis ole härkämäinen merkki akkuautoille. Kaikkea muuta.