https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen yleistymisen esteet

Mitkä ovat sähköautojen yleistymisen suurimmat esteet?

  • Lyhyt toimintasäde sähköllä

    Ääniä: 206 46,7%
  • Riittämättömät latausmahdollisuudet

    Ääniä: 168 38,1%
  • Kallis hankintahinta

    Ääniä: 315 71,4%
  • Pitkä latausaika

    Ääniä: 91 20,6%
  • Pieni vetopaino

    Ääniä: 33 7,5%
  • Nelivedon puuttuminen

    Ääniä: 22 5,0%
  • Huonot talviominaisuudet (lämmitys, vetopito jne.)

    Ääniä: 20 4,5%
  • Jokin muu (perustelut tekstissä)

    Ääniä: 18 4,1%
  • Tarpeisiin soveltuvan korimallin puuttuminen

    Ääniä: 74 16,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    441
Kyllä maksajalle voi ilmoittaa, että täytyy ladata reissulla ja tehdä mutka, jos on vaatinut sähköautoakin. Kuulostaa, että yrittäjä tekee asiasta tarpeettoman vaikeaa, jos yöksi ei saa autoa piuhan päähän. Hohhoijaa vaan sinnepäin ja kannattaa vaihtaa hommia, autoa tai isäntää, jos ei mene yksinkertaiset neuvot perille. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Tällä hetkellä tulossa on kilpailutuksiin vähäpäästöiset vaatimukset ja sitä kautta varmaan asia kokemusten myötä ehkä liberalisoituu pitkillä siivuilla.
Yrittäjällä on toki piuha, aurinkopaneelit sun muut kera tallien, mutta pörssisähkö on tällä hetkellä välillä sen verta kallista, että hintatietoisella ei ole varaa pitää piuhassa.

Ja minä olen harrastelija joka ajelee tuolle yrittäjälle. Mutta on kohtuutonta sekä yrittäjälle että harrastelijalle viedä autoa satunnaisiksi öiksi jonnekin.
Mutta aika näyttää. Ja rakettitiede. Tämä ketju on sähköautojen yleistymisen esteille ja näitä täällä ihmetellään ja ehkä jopa raivaillaan. Mutta on tässä vielä kovia pakkasia tulossa ;)

Minä en tule vaihtamaan hommia jos en lotossa voita kun harrastus on kivaa, varsinkin tuollaisen EQS:n kera. Toki muutkin käyvät ja harrasteesta saa vielä enemmän irti tällä hetkellä perinteisen tiiseelin kera näillä selkosilla. Mutta nyt mennään tuolla.
 
Jos sähkölasku on yli 400€/kk, niin valtio tukee ylimenevältä osalta eli kyllä auton lataaminenkin voi mennä valtion piikkiin.
 
Ai vaatia Kelalta lisää rahaa koska pitää ladata? Onnea vaan matkaan.
Niinpä. Ei mene tällä hetkellä läpi. En ainakaan usko.
Mutta eihän sitä tiedä. Pitää ehkä kokeilla kun lähitienoilla saattaa tulla parinkin pitkän kyydin tiimoilta tuohon mahdollisuus.
Pitää ottaa asia puheeksi isännän kanssa. Asiakkaat kun ovat sen verta tuttuja, että moiseen suunnitteluun saattaa olla mahdollisuus. Jonkunhan tätä on alettava raivaamaan jos ja kun vähäpäästöisiä autoja vaaditaan yrittäjiltä. Ensimmäisenä on vain vähän hankala olla.
 
Niinpä. Ei mene tällä hetkellä läpi. En ainakaan usko.
Mutta eihän sitä tiedä. Pitää ehkä kokeilla kun lähitienoilla saattaa tulla parinkin pitkän kyydin tiimoilta tuohon mahdollisuus.
Pitää ottaa asia puheeksi isännän kanssa. Asiakkaat kun ovat sen verta tuttuja, että moiseen suunnitteluun saattaa olla mahdollisuus. Jonkunhan tätä on alettava raivaamaan jos ja kun vähäpäästöisiä autoja vaaditaan yrittäjiltä. Ensimmäisenä on vain vähän hankala olla.

Tämä on iltapäivälehtiin ammusvarastoa, jos Kela torppaa lataustauon tai -mutkan kustannukset - oli sitten torppaus sopimuksessa, kilpailutuksessa tai käytännöissä näin. Nykyilmapiirissä ei vain voi olla niin, että julkinen toimija kieltäisi sähköautoihin liittyvät kustannukset tai työajat. Olen itse tehnyt muutaman sata matkalaskua valtiolle eikä talousjohtajalta yleensä järkeä ole puuttunut.

Jos tässä on oikeasti este, se poistuu nopeasti pienen julkisen keskustelun kautta.
 
^ Nuo Kelan korvaukset on kilpailutettu aika jäätävän tiukasti eikä siellä ole tuollaista momenttia. Pidemmillä matkoilla olettaisin että lataustauot saa naamioitua koska kyyditettävänkin on mukava pitää taukoa.

Kelan jousto on myös hiukan heikompi kuin ratakiskon kuun rahasta puhutaan.
 
^ Yleensä bisneksessä kannattaa olla rehti ja reilu, myös valtion ja Kelan suuntaan. Mitään ei kannata piilottaa tai naamioida vaan lyödä faktat selkeästi pöytään, että "halvempaa" vaihtoehtoa reissun tekemiselle ei ollut ja lataus oli matkan/kelin vuoksi välttämätön. Jos Kela sitten kaivaa sopimuksesta nippeliä eikä jousta, ylempää johtajaa vaan puhelimeen ja keskustelemaan, mistä tässä vähäpäästöisyydessä on kysymys ja millä energialla auto olisi reissun sitten tehnyt.
 
^nuo tilitykset taitaa mennä sähköisesti API:n kautta ja siinä lomakkeella ei ole tuota "reiluus" - kohtaa. Johtajaakaan ei puhelimeen kyllä löydy ei sen puoleen.

Mutta ehkä seuraavalla kierroksella näitä asioita otetaan enemmn huomioon.
 
Tämä on iltapäivälehtiin ammusvarastoa, jos Kela torppaa lataustauon tai -mutkan kustannukset - oli sitten torppaus sopimuksessa, kilpailutuksessa tai käytännöissä näin. Nykyilmapiirissä ei vain voi olla niin, että julkinen toimija kieltäisi sähköautoihin liittyvät kustannukset tai työajat. Olen itse tehnyt muutaman sata matkalaskua valtiolle eikä talousjohtajalta yleensä järkeä ole puuttunut.

Jos tässä on oikeasti este, se poistuu nopeasti pienen julkisen keskustelun kautta.
Lisäksi tuossa on se, että suuri asiakkaiden enemmistö pitäisi saada asian puolelle.

Tällä hetkellä täällä latvavesillä osa asiakkaista torjuu sähköautomahdollisuutta, koskapa sillä voi kuulemma jäädän tien päälle sähkön loppuessa.
No, sitä ei vielä ole käynyt. Mutta jos ekat asiakkaat ovat jollakin mielenlaadulla varustettuja ja joutuvat todistamaan lataustaukoa, on sähköautojen esiinmarssi taas torpattu kansojen syvissä riveissä joksikin aikaa.
 
^ Yleensä bisneksessä kannattaa olla rehti ja reilu, myös valtion ja Kelan suuntaan. Mitään ei kannata piilottaa tai naamioida vaan lyödä faktat selkeästi pöytään, että "halvempaa" vaihtoehtoa reissun tekemiselle ei ollut ja lataus oli matkan/kelin vuoksi välttämätön. Jos Kela sitten kaivaa sopimuksesta nippeliä eikä jousta, ylempää johtajaa vaan puhelimeen ja keskustelemaan, mistä tässä vähäpäästöisyydessä on kysymys ja millä energialla auto olisi reissun sitten tehnyt.
Niin, no dieseleitä on loput ja ne menee mennen tullen ja palatessa nämä matkat.
Omalla tiisseli meni tänään tuo eilen parjattu reissu jopa niin, että tehtiin yli 50km harhamutka ja yli 500km ajelun jälkeen, josta vajaa 100km oli tehty alkuviikosta, oli rangea jäljellä lähes sama. Eikä tarvinnut rullailla tai säästellä...
 
  • Tykkää
Reaktiot: mol
Lisäksi tuossa on se, että suuri asiakkaiden enemmistö pitäisi saada asian puolelle.

Tällä hetkellä täällä latvavesillä osa asiakkaista torjuu sähköautomahdollisuutta, koskapa sillä voi kuulemma jäädän tien päälle sähkön loppuessa.
No, sitä ei vielä ole käynyt. Mutta jos ekat asiakkaat ovat jollakin mielenlaadulla varustettuja ja joutuvat todistamaan lataustaukoa, on sähköautojen esiinmarssi taas torpattu kansojen syvissä riveissä joksikin aikaa.
Sille sadantonnin vuosikilsalle tulee sähköllä säästöä about kymppitonni euroissa. Eiköhän yrittäjä maksa takaisin kuittia vastaan asiakkaalle tarjotun kahvin ja pullan lataustauon aikana ihan mielellään. Asiakkaallekin jää hyvä mieli: ”olipa kyllä kerta kaikkiaan mukava taksikuski. Pysähdyttiin kesken matkan huoltoasemalle ja kuski vielä tarjosi kahvin ja nisun. Tätä taksia kyllä käytän ensi kerrallakin.”

Muoks, jos asiakas on tulossa dialyysihoidosta niin sitä nisua voi ehkä harkita kuitenkin vielä kahdesti…
 
Keskiviikkoyöllä tuli kotiuduttua Kia EV:llä ja taksimies valitteli, että auto on kesällä mukava, mutta talvella kulutus nousee niin paljon, että ei saa koko vuoroa menemään ilman välilatausta. Ja hänen ajonsa ovat tässä pääkaupunkiseudulla.
 
Sille sadantonnin vuosikilsalle tulee sähköllä säästöä about kymppitonni euroissa.
Eipä näillä nykyhinnoilla ja kulutuksella tule juuri säästöä. 30kWh/100km kulutuksella ja 30c/kWh hinnalla ilman lataushäviöitä kulut on jo lähellä dieseleitä. Ja kun nyt näyttää menevän enemmänkin.
 
Eipä näillä nykyhinnoilla ja kulutuksella tule juuri säästöä. 30kWh/100km kulutuksella ja 30c/kWh hinnalla ilman lataushäviöitä kulut on jo lähellä dieseleitä. Ja kun nyt näyttää menevän enemmänkin.

Siis onko kuvio nyt niin, että ennen pihavarastointia auto käydään lataamassa jollain suurteholaturilla ja sitten tuodaan yöksi jäähtymään pihalle? Jos näin on, pieni kustannus olisi isännälle laittaa energiamittarilla latausasema, jota voi etänä säädelläkin. Senhän voi sitten irrottaa muualle myöhemmin, jos tilanteet muuttuu - arvonlasku on mitätön. Akussa pysyy lämmöt hyvin, kun auto on heti piuhassa suurteholatauksen jälkeen, viimeiset tarvittavat prosentit ladataan (kalliilla?) pörssisähköllä ja auto/akku lämmitetään ennen lähtöä. Näin ei pitäisi mitään 30kWh/100km kulutuksia nähdä.
 
Siis onko kuvio nyt niin, että ennen pihavarastointia auto käydään lataamassa jollain suurteholaturilla ja sitten tuodaan yöksi jäähtymään pihalle? Jos näin on, pieni kustannus olisi isännälle laittaa energiamittarilla latausasema, jota voi etänä säädelläkin. Senhän voi sitten irrottaa muualle myöhemmin, jos tilanteet muuttuu - arvonlasku on mitätön. Akussa pysyy lämmöt hyvin, kun auto on heti piuhassa suurteholatauksen jälkeen, viimeiset tarvittavat prosentit ladataan (kalliilla?) pörssisähköllä ja auto/akku lämmitetään ennen lähtöä. Näin ei pitäisi mitään 30kWh/100km kulutuksia nähdä.

Kuinkahan moni taksari täällä pk-seudulla pääsee nauttimaan sellaisesta juhlallisuudesta kuin sähköauton lataus oman talon pihassa? Varmaan muutama promille, sen verran kovat elinkustannukset pk-seudulla on suhteessa keskivertoiseen taksiyrittäjän palkkaan. Väitän lonkalta, että pk-seudulla toimivista, perinteisen "lähitaksin" yrittäjistä vähintään 95% asuu AsOy asumismuodossa ja noista ehkä prosentilla on sähköauton latausmahdollisuus siellä AsOy:ssä. Päälle vielä "renkinä" ajelevat, jotka säilyttävät taksiautoa yön yli kotonaan. Rengin palkoilla ei paljoa ostella edes asuntoa (pk-seudulta) ellei ole perintöä tai todella saitaa elämäntapaa pohjilla.
 
Kuinkahan moni taksari täällä pk-seudulla pääsee nauttimaan sellaisesta juhlallisuudesta kuin sähköauton lataus oman talon pihassa? Varmaan muutama promille, sen verran kovat elinkustannukset pk-seudulla on suhteessa keskivertoiseen taksiyrittäjän palkkaan. Väitän lonkalta, että pk-seudulla toimivista, perinteisen "lähitaksin" yrittäjistä vähintään 95% asuu AsOy asumismuodossa ja noista ehkä prosentilla on sähköauton latausmahdollisuus siellä AsOy:ssä. Päälle vielä "renkinä" ajelevat, jotka säilyttävät taksiautoa yön yli kotonaan. Rengin palkoilla ei paljoa ostella edes asuntoa (pk-seudulta) ellei ole perintöä tai todella saitaa elämäntapaa pohjilla.
Ei tuo latausmahdollisuus onneksi ihan niin harvinainen ole...rivareissa puhutaan varmasti heittämällä kaksinumeroisista lukemista ja kerrostaloissakin enemmästä kuin yhdestä prosentista. Toki joku 8A suko on taksikäyttöön ihan onneton eli vasta 1x16A alkaisi olemaan jossain määrin hyödyllinen.
 
^^ Taksiliitto tätä on selvittänyt.


Latausmahdollisuuden merkitys näkyy myös jo sähkötaksin omistavien vastauksissa: heistä 54,7 prosenttia lataa ajoneuvoa pääosin omalla latauspisteellä. Julkisella latauspisteellä lataa pääosin 33,3 prosenttia ja taksiyrityksen kiinteässä toimipaikassa 9,3 prosenttia. Oman latauspisteen tärkeys korostuu erityisesti pienillä paikkakunnilla. Alle 10 000 asukkaan kunnissa toimivista yrittäjistä vain 11,1 prosenttia lataa pääsääntöisesti julkisella latauspisteellä, kun taas omalla latauspisteellä lataa peräti 77,8 prosenttia.
 
Siis onko kuvio nyt niin, että ennen pihavarastointia auto käydään lataamassa jollain suurteholaturilla ja sitten tuodaan yöksi jäähtymään pihalle? Jos näin on, pieni kustannus olisi isännälle laittaa energiamittarilla latausasema, jota voi etänä säädelläkin. Senhän voi sitten irrottaa muualle myöhemmin, jos tilanteet muuttuu - arvonlasku on mitätön. Akussa pysyy lämmöt hyvin, kun auto on heti piuhassa suurteholatauksen jälkeen, viimeiset tarvittavat prosentit ladataan (kalliilla?) pörssisähköllä ja auto/akku lämmitetään ennen lähtöä. Näin ei pitäisi mitään 30kWh/100km kulutuksia nähdä.
Silloin kun auto on minulle niin yleensä noin. Eli kylmänä yön jälkeen liikenteeseen.
Tänään aamusella hain auton viikonlopun jälkeen isännän pihasta. Oli 11kw:n piuha autossa kiinni. N. 60km ajon jälkeen tilanne oli kuvan mukainen, vaikka köröteltiin hiljalleen ja säästäen. Toki siinä auto seisoi puolisen tuntia ensimmäisten kilometrien jälkeen kyytiä odotellessa. Illan loppusaldo oli päälle 32 Kwh:n/100km
 

Liitteet

  • IMG_20221128_092758[1].jpg
    IMG_20221128_092758[1].jpg
    142,4 KB · Katsottu: 111
Silloin kun auto on minulle niin yleensä noin. Eli kylmänä yön jälkeen liikenteeseen.
Tänään aamusella hain auton viikonlopun jälkeen isännän pihasta. Oli 11kw:n piuha autossa kiinni. N. 60km ajon jälkeen tilanne oli kuvan mukainen, vaikka köröteltiin hiljalleen ja säästäen. Toki siinä auto seisoi puolisen tuntia ensimmäisten kilometrien jälkeen kyytiä odotellessa. Illan loppusaldo oli päälle 32 Kwh:n/100km

Oliko muuten niin, että EQS:ssä ei ole lämmittävää ilmalämpöpumppua kun sellaisen meteli muka pilaa laatuvaikutelman? Selittää kovan kulutuksen pikkupakkasilla, varsinkin jos vielä seisottaa sitä lämmitys päällä. Huono tietenkin taksikäytössä, monessa muussa käytössä voi tuhlata huoletta kun akku on kuitenkin aika iso.
 
Ei ole ilppiä jos oikein olen käsittänyt. Kulutus näyttää olevan sen mukaista. Mutta se on kyllä totta, että sulatusvaiheessa ilppi on aika äänekäs (autokohtaisia eroja).
 
Tänään Volkkarin karvalakki ID.3 on liikkunut noin 350 km. Aamusta lähtö kylmähköllä akulla, Gridio oli lopettanut lataukset klo 6 kohdilla. Alkuunsa kulutus huiteli 24 - 25 kohdilla. Päivän aikana otettu DC lataus lämmitti akun joka tiputti koko päivän kulutuksen 20,7kWh/100km kohtaan.

Este kyllä tämänhetkinenkin tilanne, auto on hotellilla Rechargen AC:ssä; 0,40€/kWh + 0,30€/krt. Sikamaisen kallis AC lataus.
 
Este kyllä tämänhetkinenkin tilanne, auto on hotellilla Rechargen AC:ssä; 0,40€/kWh + 0,30€/krt. Sikamaisen kallis AC lataus.
Hotellilla lataaminen on kuitenkin sitä mukavinta lataamista niin sikäli pieni preemio jopa HPC:hen verrattuna on perusteltu. Tämä vielä korostuu, jos latauskäyrä on loppupäästä huono, mutta ei toki koska sinun ID:tä.
 
Hotellilla lataaminen on kuitenkin sitä mukavinta lataamista niin sikäli pieni preemio jopa HPC:hen verrattuna on perusteltu.
Tämä on erityisen totta jos sen latausruudun voi osassa hotelleista vielä varatakin etukäteen.

Varma lataus + varma ruutu + akku täynnä aamulla = perustelu kunnon hintalapulle. Moni hotelli myy tuollaisen palvelun 10-15€ kertahintaan, oikeastaan 20-30 euroakin olisi täysin perusteltua varsinkin hallipaikasta.
 
Silloin kun auto on minulle niin yleensä noin. Eli kylmänä yön jälkeen liikenteeseen.
Tänään aamusella hain auton viikonlopun jälkeen isännän pihasta. Oli 11kw:n piuha autossa kiinni. N. 60km ajon jälkeen tilanne oli kuvan mukainen, vaikka köröteltiin hiljalleen ja säästäen. Toki siinä auto seisoi puolisen tuntia ensimmäisten kilometrien jälkeen kyytiä odotellessa. Illan loppusaldo oli päälle 32 Kwh:n/100km

Taukolämmitys vetää PTC:llä reippaasti kulutusta ylös - tämän olen itsekin huomannut. Mersun 7kW lämmittimellä menee 3,5kWh pelkkään lämpöön puolessa tunnissa ja siihen jos laittaa 60km päälle kulutuksella 25kWh/100km, niin lopputulos on 25kWh*0,6+3,5kWh=18,5kWh 60km kohti, mikä vastaa 31kWh/100km kulutusta.

Taukolämpöön voisi nuo eristävämmät lasit auttaa ja mahdollisesti löytyy jotain säätöjä (säästävämpi Camp-moodi tms.). Auto lämpenee niin nopeasti, että ylläpito kuluttaa liikaa puhaltaessaan lämpimän ilman ulos.
 
Taukolämmitys vetää PTC:llä reippaasti kulutusta ylös - tämän olen itsekin huomannut. Mersun 7kW lämmittimellä menee 3,5kWh pelkkään lämpöön puolessa tunnissa ja siihen jos laittaa 60km päälle kulutuksella 25kWh/100km, niin lopputulos on 25kWh*0,6+3,5kWh=18,5kWh 60km kohti, mikä vastaa 31kWh/100km kulutusta.

Taukolämpöön voisi nuo eristävämmät lasit auttaa ja mahdollisesti löytyy jotain säätöjä (säästävämpi Camp-moodi tms.). Auto lämpenee niin nopeasti, että ylläpito kuluttaa liikaa puhaltaessaan lämpimän ilman ulos.
Ei pikkupakkasilla tarvita kovin kauaa täyttä 7kW:n tehoa. Ajon aikana ehkä 3-4kW lämmön ylläpitoon ja seisoessa hieman vähemmän kun ei ole ajoviimaa.
 
Ei pikkupakkasilla tarvita kovin kauaa täyttä 7kW:n tehoa. Ajon aikana ehkä 3-4kW lämmön ylläpitoon ja seisoessa hieman vähemmän kun ei ole ajoviimaa.

Jotain kummallista tuossa Mersussa (tauko)lämmityksissä on, kun norjalaiset saivat talvitestissään EQS:n kulkemaan 513km, joka vastaisi kulutukselta 20,7kWh/100km. Lämpötila ulkona oli 0C ja -10C välillä. Oma veikkaukseni on, että Mersun lämppäri hukkaa lämpöä tehokkaasti ja käy merkittävästi kovemmalla, kun asteita säätää isommalle. Tai sitten renkaat on tyhjänä lähes kolmen tonnin autossa...

EQS_kulutus_norja.png