https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen lataus

Ihan kelvollisesti otti virtaa äsken Ullan Pakarin kempparistakin. Alla 150km ajoa. -3 näyttäis olevan ulkona.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221120-165230_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221120-165230_Samsung Internet.jpg
    34 KB · Katsottu: 159
skuuppia sanoi:
Hyvä juttu tämä on, jos hinta on vain sentin halvempi kuin ABC-lataus (taksit eivät vaivaudu) ja kertyneillä rahoilla Lidl hoitaa asiakaspalvelun ja huollon asiallisesti - sekä laajentaa verkkoa reippaasti.
Tässä taisi käydä näin. Toki ABC:llä hinnat vaihtelevat toimipaikoittain, mutta alimmat kai ovat AC 20snt ja DC 25snt. Lidlissä AC 19snt ja DC 24snt.
 
Eilen testasin kylmän akun ja kylmän kelin latausta, kun akku oli melko tyhjä, 5 prossaa. Ajelin 10 kilsaa Keimolan Porti laturille, auto jo hätäätyneenä kyseli, että navigoidaanko laturille kun aamulla autoa "käynnistelin". Naviin Keimola, ja lähti kai lämmittää akkua.
-4 pakkasta, en tiedä paljonko ehti lämmittää, mutta Parhaimmillaan otti yli 150 kWh. 8 minutin lataus tuotti noin 16 kWh akkuun.

Kulutus tuolla ajolla laturille oli vaivaiset 39,4 kWh. Okei kylmä, auto kaikki grillit päälle ja akun lämmitys(kai) 4,7kWh meni apin mukaan tohon 12 kilsan ajoon sähköä.
Tänään lämpimästä työpaikan tallista pakkasta saman verran, niin 16.6kWh. 20 kilsan matka.
Lyhyillä matkoilla keskimääräinen kulutus kyl nousee, mut se on suhteellista.

Range on vieläkin täydellä akulla lähempänä 500 kuin 400 km näillä keleillä, ja lumisilla teillä, noh ei en ää iltapäivällä kauhean lumisilla.
 
LIDL latausta löytämään....



Löydät kaikki latauspisteemme helpoiten Lidl Plus -sovelluksesta tai alla olevasta myymälähausta.

Tavoitteemme on, että vuoden 2024 loppuun mennessä kaikkien omien kiinteistöjemme yhteydestä löytyy sähköauton latauspiste.
Kasvatamme latausverkostoamme, jotta voit ladata sähköautosi helposti ostosreissun yhteydessä.



https://www.lidl.fi/sahkoauto
 
Bongasin FB:n puolelta että ABC:llä on nyt ensimmäinen 400/800V kenttä testissä Pyhtäällä. Jos on yksin lataamassa niin 800V:llä irtoaisi 300kW.
 
onko ABC latureita luvassa 4-tielle Jyväskylä-Oulu välille lisää?
Viitasaari jo on toki, mutta Äänekoski, Pyhäsalmi, Pulkkila täydentäisi tuota väliä aika hyvin.
 
Kaapo sanoi:
onko ABC latureita luvassa 4-tielle Jyväskylä-Oulu välille lisää?
Viitasaari jo on toki, mutta Äänekoski, Pyhäsalmi, Pulkkila täydentäisi tuota väliä aika hyvin.
Pulkkilaan on ainakin lupailtu:https://www.sttinfo.fi/tiedote/osuuskauppa-arinan-abc-latausverkosto-laajenee-vuoden-2022-aikana-uusia-asemia-17-kappaletta-eri-puolille-pohjois-suomea?publisherId=68574190&releaseId=69938280

Rohkenen veikata että noihin muihinkin on tulossa melko pian.
 
Olen etsinyt laskuria mikä kertosi kuinka kauan akkua pitää ladata ja mikä olisi edullisin aika pörssisähköllä, jos tiedetään jäljellä olevan varauksen määrä [%], akun kapasiteetti [kWh] ja latausteho [kW].
Onko kellään tiedossa?

Minä en ole löytänyt, joten värkkäsin itse www-sivun (php-scripti), mikä laskee ajan ja kertoo pörssisähköllä halvimman ajankohdan. Tuo on tarkoitettu lähinnä kotilatauksen laskemiseksi.
Tekemäni sivu löytyy osoitteesta https://ile.oy.cx/latausaika.php
(Voi sisältää virheitä.)
 
^^^^ Asiallinen värkkäys, peukkua tälle.
Safarilla (Safari 16.1/Mac OS Monterey) jää nuo input laatikot vähän pieneksi, eikä niihin mahdu kuin yksi numero kerrallaan. Ottaa kuitenkin tiedot vastaan ihan oikein.
 
30.11. alkaen latausta ei voi maksaa tekstiviestillä Rechargen latausasemilla

Lähes 10 vuotta sitten aloitimme pikalatausten tarjoamisen verkostossamme ja silloin tekstiviesti oli ainoa maksutapa drop-in kertalatauksille.

Sen jälkeen sekä tarpeet että ratkaisut ovat kehittyneet ja nykyisin Rechargen-latureilla voit valita useiden eri maksuratkaisujen välillä, mukaan lukien drop-in korttimaksut digitaalisen rajapinnan kautta.



https://rechargeinfra.com/fi/30-11-alkaen-latausta-ei-voi-maksaa-tekstiviestilla-rechargen-latausasemilla/
 
Taky sanoi:
Nyt tulee EU:lta rajuja vaatimuksia – Sähköautoilijan arki voi mullistua jo ensi vuonna

Uusilla ja eräillä jo käytössä olevillakin teho- ja suurteholatauspisteillä pitää jatkossa voida maksaa lataukset myös pankki- ja lähimaksutoiminnoilla tai QR-koodeilla digitaalisten sovellusten lisäksi.



https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-tulee-eulta-rajuja-vaatimuksia-sahkoautoilijan-arki-voi-mullistua-jo-ensi-vuonna/189f8f68-c613-47ed-b36e-246b4fdee24f

QR-koodeilla, ojasta allikkoon 🤦
 
Aika suuri ero pohjolaan tehdyn sähköauton ja ei niin talvisiin olosuhteisiin tehdyn välillä… Polestar vs. Skoda.
 

Liitteet

  • 67E32576-DA04-4F20-9329-BA03A2874D83.jpeg
    67E32576-DA04-4F20-9329-BA03A2874D83.jpeg
    88,8 KB · Katsottu: 103
  • 24210467-5B7D-47BE-8C66-E72F9C270F8A.jpeg
    24210467-5B7D-47BE-8C66-E72F9C270F8A.jpeg
    25 KB · Katsottu: 98
  • DB3EDF40-E6D9-46BB-A09D-3E33DE5ACCF0.jpeg
    DB3EDF40-E6D9-46BB-A09D-3E33DE5ACCF0.jpeg
    30,5 KB · Katsottu: 106
Kyllä Skodallakin hyviä lataustehoja saa myös talvella, ainakin 77kWh akkuisilla. Oma ennätys on muistaakseni 132kW viime talvelta. Tärkeää on aloittaa lataus mielellään niin alhaisella akkutasolla kuin mahdollista, muutoin jää parhaimmat tehot saavuttamatta koko latauksen ajalla.

Esilämmityksen mahdollistava softa on tulossa, mutta mitään tarkkaa tietoa aikataulusta ei ole  :(
 
toukopouko sanoi:
Esilämmityksen mahdollistava softa on tulossa, mutta mitään tarkkaa tietoa aikataulusta ei ole  :(
Alkuun olin aika vakuuttunut että näillä ajeltaisiin vain yksi talvi ilman esilämmitystä, mutta enää en yllättyisi vaikka lämmitystä ei saataisi koskaan.

Jos palataan tähän aiheen ytimeen niin ABC oli pistänyt ammattiautoilijoille (=takseille) latauskiellon Itiksssä klo 10-21. Pidän hieman yllättävänä vetona, vaikka onkin ymmärrettävää että latausta halutaan tarjota ensisijaisesti ostoksia tekeville asiakkaille.
 
Tipi sanoi:
Jos palataan tähän aiheen ytimeen niin ABC oli pistänyt ammattiautoilijoille (=takseille) latauskiellon Itiksssä klo 10-21. Pidän hieman yllättävänä vetona, vaikka onkin ymmärrettävää että latausta halutaan tarjota ensisijaisesti ostoksia tekeville asiakkaille.

En ole yhtään yllättynyt, siellähän on taksifirmojen nahkatakkimiehet ollut ohjastamassa omiaan latureille ja muut asiakkaat on jääneet ilman latausta. Ollut siis aivan organisoitua toimintaa.
 
Samalla tavallahan esim. juhlapesun sopimusta ei saa taksille ostaa suoraan vaan siihen on oma sopimus jossa on tarkkaan rajattu pesumäärä, luonnollisesti.

Eikös noille takseillekin voisi jonkun järjestelyn keksiä, on sekin nyt ihan helvetin naurettavaa että kilpailutuksissa vaaditaan maksimit sähkötakseja ja sitten niitä ei saa ladata missään.
 
3ske sanoi:
.

Eikös noille takseillekin voisi jonkun järjestelyn keksiä, on sekin nyt ihan helvetin naurettavaa että kilpailutuksissa vaaditaan maksimit sähkötakseja ja sitten niitä ei saa ladata missään.

Kai ne voivat tolpille latausasemat asentaa ihan omin päin?