https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Sähköautojen lataus

Itse ainakin voin hyvin maksaa tienvarsilatausta enemmän hotellilatauksesta, jos sillä saa yön aikana akun täyteen, auton voi myös jättää yöksi, se on hotellin yhteydessä ja satun tarvitsemaan täyttä akkua seuraavalle päivälle. En nyt mitään älyttömiä tietenkään, mutta en nyt ihan muutaman euron takia tekisi matkasta yhtään hankalampaa. Mukavuussyistä sen hotellihuoneenkin olen todennäköisesti ottanut ja maksanut.
näinpä, mutta kun useimmiten sitä varmuutta vapaasta latauspaikasta hotellilla ei ole ellei nyt klo 14 saavu paikalle.
 
Itse ainakin voin hyvin maksaa tienvarsilatausta enemmän hotellilatauksesta, jos sillä saa yön aikana akun täyteen, auton voi myös jättää yöksi, se on hotellin yhteydessä ja satun tarvitsemaan täyttä akkua seuraavalle päivälle.

Juurikin näin. Eniten on valmis maksamaan niissä hotelleissa joissa sen latauksenkin voi varata etukäteen. Se on sitä palvelua! Eihän huoneenkaan suhteen vai luoteta siihen että ehkä siellä on vapaata, ehkä ei.
 
Ollaan kiinalaisista mitä mieltä tahansa, mutta jotain siellä kyllä kehitetään ja jotain osataan tehdä oikein.

BYD Tang L EV:ssä olevia LFP Blade akkuja ladattiin eilen BYDin omalla laturilla 1000V jännitteellä 1000A virralla eli 1MW teholla. Tämä on siis 100kWh akkuun 10C.

Siinä jää vienerinleikkeet syömättä kun +400 km on ladattu alta 5 min.
 
Paljonkohan tuollainen lataus syö akkua? Satunnaiskäytössä menee mut jos ei ole muuta vaihtoehtoja tai ajaa paljon.
Ei taida olla vielä pariin vuoteen konkreettinen ongelma meillä? Tehokkaimmat laturit Suomenmaassa tällä hetkellä taitavat olla 800V 500A eli max 400kW. Autoja jotka tuon pystyvät hyödyntäään on tällä hetkellä... enpä osaa sanoa.
 
Tukeeko Google Maps tai Waze ollenkaan latauspaikkojen näyttämistä kun en itse saa niitä näkyviin, niissä voi laittaa kuitenkin jopa pistokkeen asetukset?

Itselläni näkyy kännykän Google Mapsissa lähellä oikeaa yläkulmaa painike "Latausasemat", josta täppäämällä tulee heti listaus lähimmistä asemista reaaliaikaisine tilatietoineen. Autossa kun on myös Google Maps navina, niin sehän toki sitten jo ehdottelee asemat matkan varrelta, jos ei lataus perille asti riitä.

En sitten tiedä, tuleeko tuo painike ruudulle vasta, kun on Googlen käyttiksen omaava auto yhdistetty omaan Google-tiliin, ehkäpä. Muuta lisäkivaa ainakin tulee.
 
Ei taida olla vielä pariin vuoteen konkreettinen ongelma meillä? Tehokkaimmat laturit Suomenmaassa tällä hetkellä taitavat olla 800V 500A eli max 400kW. Autoja jotka tuon pystyvät hyödyntäään on tällä hetkellä... enpä osaa sanoa.
Ei ole, mutta lataustehon vaikutus akun kulumiseen on yleisesti ottaen kiinnostava asia. Kaikki jo tietävät, että pikalataus on akulle haitallisempaa kuin hidaslataus, mutta kuinka paljon haitallisempaa on vaikka 250 kW lataus kuin 150 tai 100 kW lataus? Tästä olisi mukavaa nähdä konkreettista dataa.
 
Ei ole, mutta lataustehon vaikutus akun kulumiseen on yleisesti ottaen kiinnostava asia. Kaikki jo tietävät, että pikalataus on akulle haitallisempaa kuin hidaslataus, mutta kuinka paljon haitallisempaa on vaikka 250 kW lataus kuin 150 tai 100 kW lataus? Tästä olisi mukavaa nähdä konkreettista dataa.

Yleensä kai latausvirta on 800 V latauksessa pienempi kuin 400 V latauksessa, vaikka teho on suurempi. Näin ollen 800 V latauksen voi yleisesti olettaa olevan akulle vähemmän haitallinen, suuremmasta tehosta huolimatta. Yksittäinen akkukenno ei näe koko latausjännitettä, se näkee vain oman napajännitteensä. Sen läpi kuitenkin kulkee 400 V järjestelmässä suurempi virta, kuin suuremmalla latausteholla 800 V järjestelmässä.
 
Yksittäinen akkukenno ei näe koko latausjännitettä, se näkee vain oman napajännitteensä. Sen läpi kuitenkin kulkee 400 V järjestelmässä suurempi virta, kuin suuremmalla latausteholla 800 V järjestelmässä.

Jos latausteho on sama, niin yksittäiselle kennolle virtakin on tietenkin sama jos kennon napajännitekin on. Riippumatta mikä on ensiöjännite tai -virta latauspistokkeella.

Eli yksittäisen kennon kannalta on aivan sama saavutetaanko latausteho latauslaitteen tasolla korkealla jännitteellä vai virralla, jos saavutettava teho on sama.
 
Omien kokemusten perusteella 800V autossa kennojen lämpötilat voi huippunopeuksilla olla huomattavasti pienemmät kuin 400V järjestelmillä. Eikös tästä tule jonkinlainen etu akun kestävyyden kannalta, kun kovat lämmöt on pahasta litiumakuille? Esim. Ioniq 5 pystyy ottamaan maksimit jo 25 asteen akulla.
 
Jos latausteho on sama, niin yksittäiselle kennolle virtakin on tietenkin sama jos kennon napajännitekin on. Riippumatta mikä on ensiöjännite tai -virta latauspistokkeella.

Eli yksittäisen kennon kannalta on aivan sama saavutetaanko latausteho latauslaitteen tasolla korkealla jännitteellä vai virralla, jos saavutettava teho on sama.

Eikös se nyt kuitenkin riipu myös siitä, millaiset kennot niissä akuissa on, eli paljonko on rinnankytkentöjä. Jos niissä olisi täysin samat kennot sisällä (toki eri lailla kytkettynä sarjaan ja rinnan), oli sitten 400V tai 800V akustosta kyse, niin silloin kennoilla olisi sama virta.
 
Auton oma navi on tuohon paras. Se osaa rakentaa reitin niin että tietää milloin kannattaa ladata ja missä sekä tietää montako letkua on vapaana, usein myös optimoi akun lämpötilan.
En ole vielä sellaista navia nähnyt, joka tietää lounaspaikkani ja muut mieluiset taukopaikkani. Enemmän arvostan omaa hyvinvointia ja fiilistä kuin auton tekoälyä.

Eikä tarvitse epäillä, etteikö olisi mahdollista. Google ne kyllä näkyy tietävän kun kertoo milloin olen missäkin poikennut.
 
En ole vielä sellaista navia nähnyt, joka tietää lounaspaikkani ja muut mieluiset taukopaikkani. Enemmän arvostan omaa hyvinvointia ja fiilistä kuin auton tekoälyä.

Eikä tarvitse epäillä, etteikö olisi mahdollista. Google ne kyllä näkyy tietävän kun kertoo milloin olen missäkin poikennut.

Ei kai sitä auton ehdottamaa ole pakko hyväksyä? Omissa autoissa ainakin voi vaihtaa aivan helposti, jos ehdotus ei miellytä.

Puhumattakaan aiemmin ajamattomalla reitillä — mistäpä mä niitä latureita tietäisin sen enempää kuin taukopaikkojakaan. Se navihan niistäkin osaa kertoa.

Jos omat ajot ovat aina jotain samaa reittiä — ja varsinkin jos oma auto ei edes osaa sillä laturitiedolla mitään tehdä — niin ymmärrän hyvin että menee jollain vakiopaikalla.
 
FAAAAAST laajenee.

”Faastin seuraavat asemat avautuvat Hartolan Jari-Pekkaan, Vantaalle lentoaseman välittömään läheisyyteen sekä Espoon Tapiolaan kevään ja alkukesän aikana. Vuosina 2025–2026 tavoitteena on kasvattaa ketjua 20–30 asemalla.”


 
FAAAAAST laajenee.

”Faastin seuraavat asemat avautuvat Hartolan Jari-Pekkaan, Vantaalle lentoaseman välittömään läheisyyteen sekä Espoon Tapiolaan kevään ja alkukesän aikana. Vuosina 2025–2026 tavoitteena on kasvattaa ketjua 20–30 asemalla.”


Tuota Hartolan Jari-Pekkaa vähän ihmettelen kun siellä on jo Nesteen latauskenttä sekä teslan superit ja taitaa siellä olla vielä vanha rechargen pönttökin. Tokihan tuosta hartolasta pohjoiseen on vähän latauksen automaa jyväskylään asti mutta silti. No en valita, tuossa hartolan faastilla varmaan tulee itsekkin asioitua.
 
Reissussa lataussovellukset kasvaa vain, nyt tuli Ionity lisää. Ihmettelen vain hintaa kun 0,59eur/kWh, eipä tuollaisella hinnalla muita näkynyt eikä itsekään tulisi käytettyä. Mikä idea tuossa hinnoittelussa oikein on kun vieressä halvempia pikalatureita, nopeuden maksimointia?
 
Reissussa lataussovellukset kasvaa vain, nyt tuli Ionity lisää. Ihmettelen vain hintaa kun 0,59eur/kWh, eipä tuollaisella hinnalla muita näkynyt eikä itsekään tulisi käytettyä. Mikä idea tuossa hinnoittelussa oikein on kun vieressä halvempia pikalatureita, nopeuden maksimointia?
Itse en näkisi välttämättä edes niin pahana jos jotkut toimijat on kalliimpia. Näin on myös todennäköisempää että ei tarvi vaikka lomareissulla jonotella samanlailla kuin vaikka halvemmilla ruuhka-aikoina. Jos vaikka pääsiäisen pohjoisen reissu menisi sähköllä niin itselle ei olisi mitään merkitystä jos sähkö maksaisi reissussa muutaman kympin enemmän. Muutama kymppi menee pohjoisessa pelkästään siihen kun sanoo rinneravintolassa että mitäköhän ottais.
 
Mikä idea tuossa hinnoittelussa oikein on kun vieressä halvempia pikalatureita, nopeuden maksimointia?
Ne on nopeampia jos vaan auto siihen pystyy ja ennenkaikkea niissä on yleensä tilaa ja niistä saa sen tehon mitä luvataan.

Ihmisillä on yleisesti tosi kova hinku säästää jokainen sentti mikä säästettävissä on ja parhaimmillaan johonkin ABC:n tehoa jakavalle latauskentälle jonotetaan vaikka vieressä olisi hiukan kovemmalla hinnalla vapaita latureita iso rivi. Saahan sinne jonotella jos tykkää mutta itse valitsisin ennemmin sen kalliimman laturin koska se todellinen hintaero on lopulta ihan mitättömän pieni ellei nyt ihan kaikkia kilometrejään joudu siinä lataamaan.
 
Tämä näkyy hyvin monessa asiassa ja ihan hyvä että säästetäänkin, mutta senttien ja eurojen säästäminen menee IMO monilla monessa suhteessa yli järkevyyden.
Vastaavasti monella se kiire menee yli järkevyyden. Puoli tuntia myöhemmin Levillä ei kenenkään maailmaa varmaankaan kaada. No, jokainen tehköön makkaran mieleisekseen kunhan ei kiirehtiessään aja vastaantulijan keulaan.
 
Hintaeroa oli vain aika paljon kun 0,3 karvion navalla heinävedellä ja 0,59 joensuun citymarketin ionity. Pienemmät erot ymmärtäisin paremmin, tuossa toinen tuplahintainen. Jos suosisi ionityä niin reissulasku olisi tuplat. Sama bensassa, tankkaisiko 1,6eur/l vai 3,2eur/litra.. Kovin on isoa hajontaa hinnoissa.
 
Hintaeroa oli vain aika paljon kun 0,3 karvion navalla heinävedellä ja 0,59 joensuun citymarketin ionity. Pienemmät erot ymmärtäisin paremmin, tuossa toinen tuplahintainen. Jos suosisi ionityä niin reissulasku olisi tuplat. Sama bensassa, tankkaisiko 1,6eur/l vai 3,2eur/litra.. Kovin on isoa hajontaa hinnoissa.

Jos nyt 50 kWh lataa, niin hintaero on 14,50€. Eli vajaan 10 litran tankkauksen hintaero noilla sun numeroilla.

Mutta joo, Ionity on kuin kuntosali -- ei siellä kannata "kertalipulla" käydä. Kuukausisopimus maksaa reilun kympin ja sitten hinta on 0,32 €/kWh. Ei siinä tietysti satunnaisesti lataavalle ole pointtia, mutta useammin lataavalle hyvä valinta. Saa sähköä kun sitä haluaa.
 
Vastaavasti monella se kiire menee yli järkevyyden. Puoli tuntia myöhemmin Levillä ei kenenkään maailmaa varmaankaan kaada. No, jokainen tehköön makkaran mieleisekseen kunhan ei kiirehtiessään aja vastaantulijan keulaan.
Se että jotkut vähemmän järkevät yksilöt yrittävät jonoissa puikkelehtia muidenkin turvallisuutta vaarantaen ei liity siihen että ei näe jonkun pikku säästön takia aiheelliseksi odotella latausvuoroa.

Hintaeroa oli vain aika paljon kun 0,3 karvion navalla heinävedellä ja 0,59 joensuun citymarketin ionity. Pienemmät erot ymmärtäisin paremmin, tuossa toinen tuplahintainen. Jos suosisi ionityä niin reissulasku olisi tuplat. Sama bensassa, tankkaisiko 1,6eur/l vai 3,2eur/litra.. Kovin on isoa hajontaa hinnoissa.
Näitäkin on aika turha verrata kun polttiksen tankkaat aina muutamassa minuutissa. Toinen on se että sähköllä toi ero on ehkä n. 20€ ja polttiksella moninkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lataat DC:llä valtaosan latauksistasi niin silloin tietty kannattaa miettiä missä yleensä lataat, mutta esim. muutamilla lomareissuilla / vuosi, niin onko sillä kenellekään väliä meneekö 20€ enemmän...ehkä sitten on.
 

https://on.renkaatvaihtoon.fi/t/t?a=574463820&as=1920463831&t=2&tk=1