Synergyhän ainakin oli aiemmin jo lanseerannut kuukausimaksut, mutta perui ne ja ilmoitti käytön pysyvän maksuttomana. Rahansa aikovat tehdä säätömarkkinasta. Nähtäväksi jää kantaako.
Säätömarkkina aspekti on sellaista kehitystä joka on kivasti nosteessa, kulutusjoustoa tarvitaan sähkömarkkinoille kun vanhasta tuotantojoustomallista siirrytään yhä vahvemmin kulutusjouston suuntaan sähköverkon tasapainon säädöissä. Kaksisuuntainen lataustekniikka on tulossa, seuraavan sukupolven kotilatauslaitteet ovat kehityksen alla. Säätömarkkinoille voi osallistua kun on kyky ohjata riittävän isoa tehoa, yksittäisen kuluttajan kanssa ei FG tee sopimusta, väliin tarvitaan agregaattori kuten Synergi joka myy säätökykyä markkinoille.
Se miten tuo kuluttajan kannalta käy on mielenkiintoista. Ei ole sanottua, että kaikki peliliikkeet olisivat kuluttajaa hyödyntäviä. Kalliimmin sähkön aikana tulee markkinoilla tilanteita, jossa tarvitaan äkillistä alassäätöä siis kulutuksen nostoa esim. tuulirintaman tullessa ennakoitua aiemmin.
Synergia iskee kiinni kaupan ja ohjaa kaikki 100000 latauspalvelu”asiakastaan” lataamaan kalliin tunnin (vartin/varttien) aikana ja kuittaa tilin. Sopivan hetken kun tuo kestää, niin saa piilotettua sen asiakkailta eli säästöä vielä syntyy vaikkei aina lataus tapahdu halvimpia tunteina mutta riittävän usein kuitenkin.
Vielä tuohon VAG latauksen ohjaukseen, oma ratkaisu on Hass, siihen vielä yksi AI ennustemallit pyörimään niin tsekkailen milloin yleensä laitan töpselin kiinni yöksi ts. jos tulevina päivinä on selkeästi edullisempaa/kalliimpaa niin sen mukaa toimin. AI malli perustuu markkinadataan ja sääennusteisiin Norpool alueella, sähkönhinnan suuren kuvan ennustaa kohtuullisesti tuonne 3-5 pvan paikkeille.
EV Smart Charging etsii sitten yön halvimmat tunnit automaattisesti, alla kuvassa ei ole latausjohto kiinni kun iltapäivällä on halvempaa niin päivän ajojen jälkeen lataan vasta sitten. Ma näyttäisi olevan matala hintataso, paljon tuulivoimaa siis, ja loppuviikosta kallista joten ma aamuun saatan nostaa latausrajan 90% (tai tehdä päivän aikana lisälatauksen) jos pääsisi loppuviikon tyynen sääjakson yli niillä sähköillä.
