https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen lataus

Jos nyt pitää Kalelle synninpäästö nopeasti antaa niin ehkä tuolla perheenne tuella saatiin droneen voiteluöljyjä hankittua siinä määrin että ehkä noin 5-8 Ukrainaa puolustavaa sotilasta menetti henkensä. Siitä voi lähteä suorittaan jos kykenee.
Täytyykin käydä varastosta katsomassa josko sieltä löytyisi jotain venäläistä öljyä omaan droneen. En edes tiennyt, että niitä pitää öljytä. Mutta aika kova väite tämäkin, että meidän lounasrahoista Venäjälle päätyneellä osuudella olisi tapettu 5-8 Ukrainaa puolustavaa sotilasta. Vielä pahempi jos olisi kuollut siviilejä.

Mutta joo kotona lataillaan täälläkin. Muutaman kerran vuodessa pitää kuitenkin tien päällä ladata.

Mikäs olisin järkevin ilmainen ratkaisu ohjata VW:n latausta pörssisähkön mukaan tai edes etukäteen määritellyllä aikavälillä? Tuolla VW:n omalla sovelluksella minkäälainen järkevä ohjaaminen tuntuu mahdottomalta.
 
Ei muuta kun teboilin luottokorttia ja kantajäsenyyttä anomaan jos mikään ei merkkaa mitään. Itselle siviili ja Ukrainaa puolustava sotilas ovat lähes sama asia. Noi tuolla ”erikoisoperaatiossa” käyttelee pikkaisen erilaisia droneja kun joku teboililainen kantajäsen perheen isä Suomessa. Aika paljon mm. Iranilaiset dronet, kuten HESA Shahed-136, ovat herättäneet huomiota viime aikoina. Shahed-136 on taktinen, räjähdysainelatauksella varustettu miehittämätön lennokki, jota on käytetty muun muassa Venäjän hyökkäyksissä Ukrainaan. Tämä drone tunnetaan myös nimellä “kamikaze-drone” sen itsetuhoisen luonteen vuoksi.

Shahed-136 on suunniteltu lentämään ennalta määritettyyn kohteeseen ja räjähtämään osuessaan siihen. Se on varustettu GPS-paikannuksella, mutta sen tarkkuutta voidaan heikentää GPS-signaalin häirinnällä. Dronen tuhovoima perustuu sen räjähdyskuormaan ja kykyyn aiheuttaa laajaa vahinkoa infrastruktuurikohteisiin.

Shahed-136:n moottori on Mado MD550, nelisylinterinen, kaksitahtinen polttomoottori, joka on sijoitettu rungon takaosaan ja pyörittää kaksilapaista työntöpotkuria. Tämä moottori on mahdollisesti saksalaisen Limbach L550E -moottorin käänteinen suunnittelu. Moottorin teho on noin 50 hevosvoimaa (37 kW), ja se tuottaa dronelle noin 185 km/h (115 mph) nopeuden.

Itse oon aikoinaan ID.3 julkaisumallilla ajastellut kaikki kotilataukset ihan sujuvasti pörssisähkön mukaan ilman mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taisi ollakin e-golf missä lataus pörssisähkön mukaan toimi ja Id:ssä ongelmia. Hah jos eivät vieläkään ole saaneet sitä toimiaan! Keräsikö Kale leimoja lounaspassiin?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Täytyykin käydä varastosta katsomassa josko sieltä löytyisi jotain venäläistä öljyä omaan droneen. En edes tiennyt, että niitä pitää öljytä. Mutta aika kova väite tämäkin, että meidän lounasrahoista Venäjälle päätyneellä osuudella olisi tapettu 5-8 Ukrainaa puolustavaa sotilasta. Vielä pahempi jos olisi kuollut siviilejä.

Mutta joo kotona lataillaan täälläkin. Muutaman kerran vuodessa pitää kuitenkin tien päällä ladata.

Mikäs olisin järkevin ilmainen ratkaisu ohjata VW:n latausta pörssisähkön mukaan tai edes etukäteen määritellyllä aikavälillä? Tuolla VW:n omalla sovelluksella minkäälainen järkevä ohjaaminen tuntuu mahdottomalta.
HomeAssistant ja pari laajennusta EV Smart Charging, Nordpool sekä yhteys autoon We Connect ID.

Low code ratkaisut ovat Synergi ja Älyenergia, puhelinäppejä siis. Ilmaisia, mutta en pidättelisi henkeä että ne sellaisena pysyvät.
 
Low code ratkaisut ovat Synergi ja Älyenergia, puhelinäppejä siis. Ilmaisia, mutta en pidättelisi henkeä että ne sellaisena pysyvät.

Synergyhän ainakin oli aiemmin jo lanseerannut kuukausimaksut, mutta perui ne ja ilmoitti käytön pysyvän maksuttomana. Rahansa aikovat tehdä säätömarkkinasta. Nähtäväksi jää kantaako.
 
Synergyhän ainakin oli aiemmin jo lanseerannut kuukausimaksut, mutta perui ne ja ilmoitti käytön pysyvän maksuttomana. Rahansa aikovat tehdä säätömarkkinasta. Nähtäväksi jää kantaako.

Säätömarkkina aspekti on sellaista kehitystä joka on kivasti nosteessa, kulutusjoustoa tarvitaan sähkömarkkinoille kun vanhasta tuotantojoustomallista siirrytään yhä vahvemmin kulutusjouston suuntaan sähköverkon tasapainon säädöissä. Kaksisuuntainen lataustekniikka on tulossa, seuraavan sukupolven kotilatauslaitteet ovat kehityksen alla. Säätömarkkinoille voi osallistua kun on kyky ohjata riittävän isoa tehoa, yksittäisen kuluttajan kanssa ei FG tee sopimusta, väliin tarvitaan agregaattori kuten Synergi joka myy säätökykyä markkinoille.

Se miten tuo kuluttajan kannalta käy on mielenkiintoista. Ei ole sanottua, että kaikki peliliikkeet olisivat kuluttajaa hyödyntäviä. Kalliimmin sähkön aikana tulee markkinoilla tilanteita, jossa tarvitaan äkillistä alassäätöä siis kulutuksen nostoa esim. tuulirintaman tullessa ennakoitua aiemmin.

Synergia iskee kiinni kaupan ja ohjaa kaikki 100000 latauspalvelu”asiakastaan” lataamaan kalliin tunnin (vartin/varttien) aikana ja kuittaa tilin. Sopivan hetken kun tuo kestää, niin saa piilotettua sen asiakkailta eli säästöä vielä syntyy vaikkei aina lataus tapahdu halvimpia tunteina mutta riittävän usein kuitenkin.

Vielä tuohon VAG latauksen ohjaukseen, oma ratkaisu on Hass, siihen vielä yksi AI ennustemallit pyörimään niin tsekkailen milloin yleensä laitan töpselin kiinni yöksi ts. jos tulevina päivinä on selkeästi edullisempaa/kalliimpaa niin sen mukaa toimin. AI malli perustuu markkinadataan ja sääennusteisiin Norpool alueella, sähkönhinnan suuren kuvan ennustaa kohtuullisesti tuonne 3-5 pvan paikkeille.

EV Smart Charging etsii sitten yön halvimmat tunnit automaattisesti, alla kuvassa ei ole latausjohto kiinni kun iltapäivällä on halvempaa niin päivän ajojen jälkeen lataan vasta sitten. Ma näyttäisi olevan matala hintataso, paljon tuulivoimaa siis, ja loppuviikosta kallista joten ma aamuun saatan nostaa latausrajan 90% (tai tehdä päivän aikana lisälatauksen) jos pääsisi loppuviikon tyynen sääjakson yli niillä sähköillä.

IMG_0775.png
 
Mikäs olisin järkevin ilmainen ratkaisu ohjata VW:n latausta pörssisähkön mukaan tai edes etukäteen määritellyllä aikavälillä? Tuolla VW:n omalla sovelluksella minkäälainen järkevä ohjaaminen tuntuu mahdottomalta.
Eikös tuo määritelty aikaväli onnistu VW infotainmentin latauspaikka määrittelyillä? Siellä voi sellaisen aikavälin määritellä ainakin 4.1 softassa.
 
Eikös tuo määritelty aikaväli onnistu VW infotainmentin latauspaikka määrittelyillä? Siellä voi sellaisen aikavälin määritellä ainakin 4.1 softassa.
Infotainmentissa tosiaan on joku jollain adjektiivilla määritelty aikaväli jota en nyt muista. Sen toiminnasta ei ole järkevää kuvausta saati toimivuudesta mitään takuita ja haluaisin sitä myös säätää hintojen mukaan niin ei kyllä sovellu käyttöön.

Home Assistant lähtee kyllä jossain välissä asennukseen kunhan löytyy rauta siihen.
 
Millä tavalla saa Eltonilla edullissemman hinnan?

Näin. En ole tarkistanut onnaako yhä.

Ihan hyvä tarjous, vaikka määräaikainen onkin.

Sivulta https://elton.app/sv/voucher/blocke...9371-b2d282ed0b41-uniquecode271255-useonetime voi aktivoida itselleen Elton-sovellukseen 30% alennuksen. Aktivointi täytyy luonnollisesti tehdä samalla puhelinnumerolla kuin Elton-tilikin on tehty.

Alennus on voimassa kolme kuukautta. Toimii monellakin ketjulla Suomessakin, mutta hintamielessä ainoa järjellinen on Recharge, jolla lataaminen maksaa Eltonilla 0,39 €/kWh eli alennuksen reilut 27 senttiä kilowattitunnilta.
 
Defan suojatulppa oli näköjään vähän kerännyt kosteutta piuhaan...
 

Liitteet

  • 20241205_200737.jpg
    20241205_200737.jpg
    126 KB · Katsottu: 133
Eilen tapahtui taas K-latauksen pikalaturilla että kun tökkäsi pistoolin kiinni niin samantien laturi ja auto alkoi kättelemään ja lataus käynnistyi. Toinen kerta jo samaisella laturilla. Mukavan hintaista tälläinen latailu :p
 
Voisiko olla mahdollista että tuossa tilanteessa veloitetaan edellisen lataajan luottokorttia?
Meinasin jo kommentoida että käsittääkseni pistoolin pitää olla kiinni autossa ennenkuin se antaa käynnistää latauksen maksamisen apista tai pyytää tägiä. Mutta tarkistin ja antaa se perkule "Vapaa" -statuksella oleville latureille swaipata sen käyntiin, tiedä sitten mitä tapahtuu ja jääkö se sinne odottamaan sitä pistokkeen kytkemistä. Dunno, täytyy kokeilla kun menee seuraavan kerran k-lataukselle että swaippaa sen käytiin apilla ensin.
 
Meinasin jo kommentoida että käsittääkseni pistoolin pitää olla kiinni autossa ennenkuin se antaa käynnistää latauksen maksamisen apista tai pyytää tägiä. Mutta tarkistin ja antaa se perkule "Vapaa" -statuksella oleville latureille swaipata sen käyntiin, tiedä sitten mitä tapahtuu ja jääkö se sinne odottamaan sitä pistokkeen kytkemistä. Dunno, täytyy kokeilla kun menee seuraavan kerran k-lataukselle että swaippaa sen käytiin apilla ensin.
ainakin ABC latauksella onnistuu latauksen aloittaminen ilman että johto on autossa kiinni.
tämä on ihan hyvä vesisateella, niin voi autossa istuen hoitaa tuon vaiheen ja sitten vaan hjohto kiinni.

ja kun johdon autosta irrottaa, niin lataus loppuu, eli seuraavaa ei saa samaan piikkiin ainakaan
 
Lummekin lopettaa apit ja tagit.


Tiedote Lumme Lataus -sovelluksen ja RFID -tunnisteen käytön päättymisestä


Hyvä Lumme Lataus -sovelluksen käyttäjä,

Haluamme kiittää teitä Lumme Lataus -sovelluksen käytöstä. Sähköauton lataaminen Lumme Lataus -sovelluksella ja RFID-tunnisteella Lumme Energian julkisilla latauspisteillä päättyvät 31.12.2024.

Jatkossa sähköauton latausmaksu Lumme Energian julkisilla latauspisteillä tapahtuu helposti kertamaksulla QR -koodin avulla. Uusi maksutapa tulee käyttöön 1.1.2025 alkaen. Ohjeet QR -koodilla maksamiseen löytyvät jatkossa latauspisteiden infosta ja Lumme Energian nettisivuilta.

Jos ette ole olleet aktiivinen Lumme Lataus -sovelluksen käyttäjä tai RFID-tunnisteella lataaja, tämä tiedote ei vaadi teiltä toimenpiteitä.

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme ymmärryksestänne. Jos teillä on kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa mielellään.
 
Tagien käytön lopettamisen ymmärtää, koska niiden jakaminen ja hallinnointi on työläämpää kuin pelkän applikaation, mutta olisivat säästäneet tuon applikaation tai suosiolla tehneet sitten sopimuksen jonkun latausoperaattorin kanssa.
Maksaminen: Kortillesi tehdään 20 €:n katevaraus, mutta korttiasi veloitetaan vain latauksen loppusumman verran. Valitse seuraavista maksutavoista Apple Pay, Google Pay, Vipps tai korttimaksaminen. Täytä tarvittavat maksutiedot ja vahvista maksaminen.
Kolmella ensinmainitulla menee toki melkein yhtä näppärästi kuin applikaatiolla, mutta korttimaksaminen selaimella on yhtä helppo ja miellyttävä proseduuri kuin persepano kaktuksella.
 
Taisi tulevan reissun lounaspaikka löytyä. Oletteko huomanneet muita ilmaisia, tarve Lahti-Oulu 4-tie.
Tuosta eteenpäin muutama kymmenen kilsaa Kärsämäelle ja 0,26 €/kWh Rechargen pikalaturi. Voi olla akun prosentit vähissä tuossa kohtaa ja siksi ko Type2 käy, ilmainen näillä näkymin. Juu ja jaksan(mme) nähdä hieman vaivaa ylimääräisen pysähdyksen muodossa ei ole minuuttiaikataulu.
Screenshot_20241211-084251.jpg