https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen lataus

tänään poikkesin Kouvolan kupeessa Kymen paviljongissa.
Sinnekkin ovat parhaillaan Ksse:n toimesta rakentamassa teholatureita, eli Kouvolan seutu on aika hyvin varustettu latausasemilla jo nyt, mutta paranee vaan.
näytti, kyllä sijoittelu siltä, että ei suosi peräkärry kansaa tuokaan paikka.

Kappas, tästä en ollut aiemmin kuullutkaan. Kyllä täällä Kymenlaaksossa alkaa olla hyvä latausverkko, vielä kun saadaan näitä vähän järeämpiä latureita kiireisille. Sinänsä vähän hassua, että maakunta taitaa olla kuitenkin sähköautojen rekisteröintimäärissä ihan hännänhuippua, mutta silti latausasemia löytyy maakunnan kokoon ja väkimäärään nähden jo melkoisen hyvin.
 
Kappas, tästä en ollut aiemmin kuullutkaan. Kyllä täällä Kymenlaaksossa alkaa olla hyvä latausverkko, vielä kun saadaan näitä vähän järeämpiä latureita kiireisille. Sinänsä vähän hassua, että maakunta taitaa olla kuitenkin sähköautojen rekisteröintimäärissä ihan hännänhuippua, mutta silti latausasemia löytyy maakunnan kokoon ja väkimäärään nähden jo melkoisen hyvin.
Läpikulkevaa liikennettä on paljon. Hesalaiset suihkivat mökeilleen jne.

Paikalliset ladannettavat kotipihoissaan.
 
Tuli eilen Kempeleellä vastaan ID4 joka oli lähtenyt liikenteeseen latauskaapelia irrottamatta. Taajamassa tuli vastaan ja ihmettelin rominaa. Tuollainen 5-7 metriä ollut kaapeli riippui auton perässä. Piti sen verran kovaa ääntä kaapelin hyppiminen asfalttia vasten että ihmettelen miten kuski ei tuota huomannut.
 
Täytyy vielä sen verran sanoa että en nähnyt mistä kaapeli riippui. Perässä se kuitenkin roikkui. Olisiko se voinut tarttua lähdössä johonkin.
 
Lataus/auto välillä balansoi akkua... alla tilanne, kuten taisi tapahtua eilen, meni loppuun saakka samalla teholla... Seuraava lataus meni normaalisti 11kW laturista 10kW tehoilla ajon jälkeen. Sama laturi kyseessä.

Välillä ihmetellään latauksen tehoja - matalia - pikalatureilla, kuinkahan usein niissä casessa on kyse akun balansoinnista?

2023-05-26 06:34Charging77.0%328 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:32Charging77.0%327 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:31Charging77.0%327 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:28Charging76.0%325 km6.5 kW-
2023-05-26 06:26Charging76.0%324 km6.5 kW-
2023-05-26 06:24Charging76.0%323 km6.5 kW-
2023-05-26 06:22Charging76.0%322 km6.5 kW-
2023-05-26 06:20Charging76.0%321 km6.5 kW-
2023-05-26 06:18Charging76.0%320 km--
Ei pitäisi vielä noilla prosenteilla balansoida, jos ei jokin kenno ole viallinen. Balansoinnista ei ole juurikaan hyötyä kuin vasta ihan viimeisillä prosenteilla. Periaatteessa sähköauto voisi hoita balansointia itsekseen latauksen loputtua ja hyödyntää yläpään puskuria tähän.

Toki voi olla, ettei auton akkua ladata koskaan täyteen ja silloin balansoinnilla voisi olla merkitystä vajaammallakin latausasteella, mutta miksi sitä tehtäisiin kesken latauksen. Eikös noita kehoteta kuitenkin ajoittain lataamaan 100 % asti?
 

Latauksessa ollut sähköauto räjähti Lahden toriparkissa​

Auto savutti räjähdyksen jälkeen voimakkaasti. Pelastuslaitos varmisti tilanteen ja hinasi auton pois parkkihallista. Räjähdyksen syy on epäselvä.

 

Latauksessa ollut sähköauto räjähti Lahden toriparkissa​

Auto savutti räjähdyksen jälkeen voimakkaasti. Pelastuslaitos varmisti tilanteen ja hinasi auton pois parkkihallista. Räjähdyksen syy on epäselvä.

Yhteiskäyttöauton 12V järjestelmään tehty viritys on aika mahdollinen aiheuttaja. Epäilen että hv-akku olisi räjähtänyt.
 
Ikkunat rikki, ei varsinaista tulipaloa havaittu, kaikki viittaa siihen että auton sisätiloissa poksahti jotakin. Mutta onneksi auton käyttövoimana oli sähkö niin saatiin iso ja myyvä otsikko sähköauton räjähdyksestä. 😄
 
Osoitan tietämättömyyteni mutta kysynpä silti: mihin täyssähköautossa tarvitaan erillistä 12V akkua?
Auton ajomoottoreihin ja lataukseen liittymättömät järjestelmät (verkkoyhteydet, auton tietokoneet yms.) toimivat pienjännitteellä kuten myös esim. kontaktorit, joilla korkeajännite (lataus yms.) kytketään päälle ja pois. Korkeajänniteeseen tarvittaisiin jokin muuntajasysteemi muuntamaan ajoakun jännite 12V:iin ja se tekisi taas yhden monimutkaistavan tekijän lisää akun hallintaan jne. Helpompi on siis laittaa perinteinen 12V akku ylläpitämään tuota pienjännitepuolta ja näin pitää pien- ja korkeajännitepuoli erillään toisistaan.
 
Onhan siellä se "muuntaja" kuitenkin, kun sitä 12V akun varausta pitää ylläpitää.

"autossa ei ollut mitään ylimääräistä, mikä olisi räjähtänyt."

Ei ehkä ylimääräistä, mutta jokin siellä räjähti, sen voi ihan päätellä autosta tapahtuneen jälkeen otetuista kuvista. Hyvä jos ei ollut ketään sisällä.
 
Vai tästä syystä oli Rauhankadulla paloautoja useita ja suljettu siitä korttelista koko tieosuus kun mentiin poikamme YO juhliin 9:30 nurkilla Yhteiskouluun..
 
Onhan siellä se "muuntaja" kuitenkin, kun sitä 12V akun varausta pitää ylläpitää.

"autossa ei ollut mitään ylimääräistä, mikä olisi räjähtänyt."

Ei ehkä ylimääräistä, mutta jokin siellä räjähti, sen voi ihan päätellä autosta tapahtuneen jälkeen otetuista kuvista. Hyvä jos ei ollut ketään sisällä.


Sähkölaitteissa ison räjähdyksen voi aiheuttaa akun kaasut, konkat/eridteet ja valokaari. Jälkimmäinen vaatii ison oikosulkuvirran ja sähköauton akusta ei sitä ihan vielä saa.. Eli veikkaan akun kaasuja tai eristettä joka kuumentuessaan aiheuttanut räjähtävän kaasun. Kyseisen räjähdyksen vastannut vajaan puolen kilon tnt paukkua. Vetyräjähdyksellä tuommoisen saa aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Neste-lataus? Mikähän siinä on, että Neste on lähtenyt aika hitaasti tähän latausbusinekseen? Asemat kuitenkin liikennevirtojen äärellä ja muitakin palveluja saatavilla. Enkä nyt oikein jaksa uskoa, että lataustolppa olisi pois bensanmyynnistä.