https://tummennuskalvot.fi/

Sähköautojen lataus

USA:saa Teslalla on ihan oma latausliittimensä. Euroopassa käyttävät nykyään CCS:ää.
Kyllä minä sen ymmärsin että tesla käyttää tätä NACS liitintä.

Totesin vain että nykyisetkin Fordit voivat käyttää supereita jotka on avoinna kaikilla, ne kun on varustettu sillä adapterilla suoran satelliitissa.
 
Lataus/auto välillä balansoi akkua... alla tilanne, kuten taisi tapahtua eilen, meni loppuun saakka samalla teholla... Seuraava lataus meni normaalisti 11kW laturista 10kW tehoilla ajon jälkeen. Sama laturi kyseessä.

Välillä ihmetellään latauksen tehoja - matalia - pikalatureilla, kuinkahan usein niissä casessa on kyse akun balansoinnista?

2023-05-26 06:34Charging77.0%328 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:32Charging77.0%327 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:31Charging77.0%327 km6.5 kW0.8 kWh
2023-05-26 06:28Charging76.0%325 km6.5 kW-
2023-05-26 06:26Charging76.0%324 km6.5 kW-
2023-05-26 06:24Charging76.0%323 km6.5 kW-
2023-05-26 06:22Charging76.0%322 km6.5 kW-
2023-05-26 06:20Charging76.0%321 km6.5 kW-
2023-05-26 06:18Charging76.0%320 km--
 
1685522782189.png

Siirrymme kokonaan kilowattituntipohjaiseen hinnoitteluun 1.6. alkaen​
Kaikki pikalatauspisteemme on päivitetty toukokuun aikana, ja siirrymme puhtaasti asiakkaiden toivomaan kWh-pohjaiseen hinnoitteluun koko verkostossa 1.6. alkaen. Jatkossa K-Lataus-verkostossa on tarjolla perus- ja suurteholatausta.​

Missä kulkee pikalatauksen ja peruslatauksen raja?
 
^niinpä. Peruslatausta olettavasti silloin kun laturi on autossa (AC-lataus) ja suurteholatausta kun se on auton ulkopuolella (DC-lataus).
 
Hyvä muutos kun nyt nuo on ihan sekaisin olleet. Tai no tuo suurteho on kait ollut jo pidemmän aikaa suurimmaksi osaksi kwh perusteinen mutta nää 22kw pöntöt esim minuuttihinnalla jne.
 
Hyvä muutos kun nyt nuo on ihan sekaisin olleet. Tai no tuo suurteho on kait ollut jo pidemmän aikaa suurimmaksi osaksi kwh perusteinen mutta nää 22kw pöntöt esim minuuttihinnalla jne.
22 kW laturit ja vähintään 100 kW pikalaturit ovat olleet ennenkin kilowattituntihinnalla. 50 kW CCS-/ ChaDeMo-laturit ovat olleet minuuttihinnoiteltuja.
 
Saapa nähdä aukeaako Espoon 12 paikkainen vai Lohjan 12 paikkainen Superi ensin. Aikataulullisesti Espoo pitäisi olla Q2 ja Lohja Q3.

Molemmissa kuitenkin taisi olla jo vähintään puolet pömpeleistä pystyssä.
 
Mökkeilijöille ja miksei tietysti muillekin asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että Mäntyharjullakin on ABC-latausta päivitetty ja sieltä löytyy nykyään 2x150kW ja 2x22kW.
 
erikoinen kyllä tuo Tesla latureiden asemointi Kajaanissa. ja ne pömpelit on valmiiksi vinossakin...?

kysymys:
Miten Hirvensalmi Fortum/Recharge (Lumme energia) 22kw pömpelit . onko ne muillakin apissa ?-merkkisenä ja tuntematon tilassa?
kesällä tuolla vois joskus olla tarvetta ladata hitaalla, mutta onko ne käytössä ?
 

Liitteet

  • IMG_7153.png
    IMG_7153.png
    557,7 KB · Katsottu: 5
Teslan hinnoilla lienee aika tyhjillään tuokin latauspaikka, Prisma ja K-lataus ovat sen verran lähellä.

Kun Rukalta, Pyhältä tai muualta Itä-Lapista pudottaa alaspäin ja matkaa on vielä paljon jäljellä, ei jaksa mennä jakamaan kuormia Prismaan tai K-lataukseen vaan ottaa mielummin lyhyet 200kW hörpyt takeway-kahvilla. Tulee kokonaisuudessa halvemmaksi kuin Prisma-käynti heräteostoksilla :)
 
Kun Rukalta, Pyhältä tai muualta Itä-Lapista pudottaa alaspäin ja matkaa on vielä paljon jäljellä, ei jaksa mennä jakamaan kuormia Prismaan tai K-lataukseen vaan ottaa mielummin lyhyet 200kW hörpyt takeway-kahvilla. Tulee kokonaisuudessa halvemmaksi kuin Prisma-käynti heräteostoksilla :)
Siinä aikansa pää pyörii, että löytää sen kahvin....Oma retkikeitin mukaan.
 
...erikoinen kyllä tuo Tesla latureiden asemointi Kajaanissa. ja ne pömpelit on valmiiksi vinossakin...?

Tuo taitaa olla vain kännykkäkameran aiheuttamaa vääristymää/virhettä kuva-alan reunoilla?
Tuolla asemoinnilla vasemmalle (=kuva-alan ulkopuolella) olevaan paikkaan pääsee sitten peruuttamaan Teslan, kun tuo toinen Tesla on etuperin lataamassa viereisessä paikassa? Kai tuo toimii noinkin, mutta läpiajettavat ovat kyllä helpompia kaikille osapuolille.
 
^vielä kun laittaisivat järvinäkymällä etuperin lataavalle pari senttiä enemmän "maisemalisää"... ;)

tänään poikkesin Kouvolan kupeessa Kymen paviljongissa.
Sinnekkin ovat parhaillaan Ksse:n toimesta rakentamassa teholatureita, eli Kouvolan seutu on aika hyvin varustettu latausasemilla jo nyt, mutta paranee vaan.
näytti, kyllä sijoittelu siltä, että ei suosi peräkärry kansaa tuokaan paikka.
 
FB:n puolelta löytyikin jo ajantasainen kuvitus Espooseen (Muuralan neste) tulevasta superista

1685630369572.png

Näyttää jo innokkaimmat olevan jo odottelemassa että koska voi letkun kytkeä, saattaa odotus olla hieman pitempi vielä :cool: