https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen lataus

Viittaan vain siihen, mitä tuo standardi sanoo latauslaitteesta. Aika suoraa tekstiähän tuo on: suko IC-CPD laitteille on vaatimus, että latausvirta on enintään 8A. Ei tuo koske latausta ollenkaan, pelkästään latauslaitetta, jossa siis saa olla enintään 8A latausvirta.
Ja silti noita säädettäviä saa myydä. Mulla on vieläpä yksi Volvon mennekes-tarvikekaapeli, mikä on säädetävä 6-16A.
 
Ja jotta tuo sukolatauksen standardi tai sen puute olisi mahdollisimman epäselvä, kun tuota 8A rajaa mainitaan, puhutaan kotitalouspistorasioista. Onko erikseen 16A jatkuvalle virralle mitoitettu supersukorasia kotitalouspistorasia, jos se laitetaan sellaiseen paikkaan, jossa kaapeloinnin puolesta voisi olla voimavirtarasia tai vaikka Type2-asema. Ja jossain tolpan nokassa toki riskitkin ovat aika pieniä Toki aina on palovaara kun on sähköä. Yhden 22kW lataustolpan olen nähnyt käryävän. Palokunta kävi paikalla ja siinä latauksessa oleva auto poistui omin voimin. Ei tietoa mikä oli latauskaapelin kohtalo.
 
Viittaan vain siihen, mitä tuo standardi sanoo latauslaitteesta. Aika suoraa tekstiähän tuo on: suko IC-CPD laitteille on vaatimus, että latausvirta on enintään 8A. Ei tuo koske latausta ollenkaan, pelkästään latauslaitetta, jossa siis saa olla enintään 8A latausvirta.

Lainaan sinun lainaustasi standardista, omalla boldauksellani:

NOTE 2 In Finland, the following additional requirement applies: for IC-CPDs supplied with a plug for household and similar use the maximum charging current is 8 A for long lasting charging.

Kyllä kai noilla standardin virkkeen kolmella viimeiselläkin sanalla on merkitystä.
 
Ja jotta tuo sukolatauksen standardi tai sen puute olisi mahdollisimman epäselvä, kun tuota 8A rajaa mainitaan, puhutaan kotitalouspistorasioista. Onko erikseen 16A jatkuvalle virralle mitoitettu supersukorasia kotitalouspistorasia, jos se laitetaan sellaiseen paikkaan, jossa kaapeloinnin puolesta voisi olla voimavirtarasia tai vaikka Type2-asema. Ja jossain tolpan nokassa toki riskitkin ovat aika pieniä Toki aina on palovaara kun on sähköä. Yhden 22kW lataustolpan olen nähnyt käryävän. Palokunta kävi paikalla ja siinä latauksessa oleva auto poistui omin voimin. Ei tietoa mikä oli latauskaapelin kohtalo.
Näinpä. Itse tarttuisin tuossa standardin lauseessa kohtiin "household and similar" sekä "long lasting charging". Itse tulkitsen, että sukolatausrasia, joka on asennettu lämmitystolpan tilalle ja jossa valmistaja lupaa rasian kestävän 10 A tai 16 A jatkuvaa virtaa, en katso olevan "household and similar" ja näin ollen sitä ei rajoita tuo "long lasting charging".

Standardit on usein sen verran ympäripyöreästi kirjoitettu että niistä tulee eri tahoilla eri tulkintoja. Ja toisekseen, tulkintaeroja voi aiheuttaa myös se, että Suomessa standardeista saa poiketa, kunhan sen asetuksessa mainitusti:
 
Vaikuttaa siis siltä, että pysyttelen edelleen puoli-dinosauruksessa, kun se "iso tankkaus" sujuu muutamassa minuutissa huoltiksen katoksen alla ja "pikkutankkaus" sitten muun oikean asioinnin ohessa sivujuttuna esim kauppakeskuksessa. Automerkeittäin on siis suuret erot miten tuo latauksen ajan odottelu sähköautossa on toteutettu. On tuo sähköauton tekninen puoli aika viidakko tällaiselle ei-insinöörille. Olisin niin koettanut takatalvisen kelin ankeuttamana piiskata raivoisasti esiin autokuumetta testatakseni mitä nykyisestä saisi, mutta nyt ei vaan syty sähkikselle edelleenkään, eikä muita käyttövoimia taida kerta kaikkiaan enää uskaltaa hankkia. Kun on julkisten latausten varassa, on oltava pitkä mietintä mitä tekee.
 
Automerkeittäin on siis suuret erot miten tuo latauksen ajan odottelu sähköautossa on toteutettu.
Ikävää, jos tästä keskustelusta nyt sellaisen mielikuvan sai. Kyllä se ennemminkin voidaan tiivistää lyhyesti ja ytimekkäästi niin, että laitat auton lataukseen ja istuskelet autossa odottamassa latauksen valmistumista. Automerkistä riippumatta.

Erot menevät sinne teknisten nippelien ja pilkkujen viilaamisen puolelle eikä niistä nyt juurikaan tarvitse normikäyttäjän välittää.

EDIT: Paitsi ilmeisesti Renaultissa, jossa on suunnittelijoilta päässyt pahanlainen aivopieru mikäli autossa ei pysy virrat päällä latauksen aikana.
 
Akun lämmönhallinnasta en tiedä, mutta kabiinin lämmönhallinta kuluttaa silloin sähköä jatkuvasti. Riippuu keleistä, mutta kyllä se useamman kilowatin tehon voi haukata. Luonnollisesti akku latautuu silloin hitaammin.
Istuin juuri toista tuntia EQS:ssä akkua ladaten....
Lämmityslaitteen pyynti oli aluksi +22 asteessa ja kun naputtelin pyynniksi "high", nousi latausteho 5kw. Ja hetken päästä laskin lämmön pyynnin takaisin +22 asteeseen, laski latausteho 7kw.
Ulkona oli pakkasta jotain -12 astetta ja ABC:n 150kw:n tolpassa oli auto kiinni.
 
Ikävää, jos tästä keskustelusta nyt sellaisen mielikuvan sai.

Allekirjoitan tämän. Eihän plugariakaan kannata tuolla logiikalla ostaa, koska jossain niistäkin on varmasti jokin outo ominaisuus. Kun lopulta ainostaan sillä on merkitystä, onko se itselle valittu sopiva vai ei -- mitä sillä on väliä jos jokin toinen auto ei olisi?
 
Näinpä. Itse tarttuisin tuossa standardin lauseessa kohtiin "household and similar" sekä "long lasting charging". Itse tulkitsen, että sukolatausrasia, joka on asennettu lämmitystolpan tilalle ja jossa valmistaja lupaa rasian kestävän 10 A tai 16 A jatkuvaa virtaa, en katso olevan "household and similar" ja näin ollen sitä ei rajoita tuo "long lasting charging".

Standardit on usein sen verran ympäripyöreästi kirjoitettu että niistä tulee eri tahoilla eri tulkintoja. Ja toisekseen, tulkintaeroja voi aiheuttaa myös se, että Suomessa standardeista saa poiketa, kunhan sen asetuksessa mainitusti:
Noita saa tietysti jokainen tulkita kuten haluaa. Vakuutusyhtiö tekee sitten tarvittaessa oman tulkintansa, jonka mukaan korvaukset maksetaan.
 
Pysähdyin miettimään, jotta miksi yleensä pitää työpaikalla olla latausmahdollisuus.

Harvassa työpaikassa on saanut/saa bensiiniä työmatkaa varten tankattua. Joten miksi sähkö tekee siitä erilaista?
Tätä itsekin ihmetellyt about 30 vuotta. Miksi lähes joka autolle tarjottu pistokepaikka? Samaan aikaan fillaristit on joutunut tuuppaamaan pyöränsä talvella umpihankeen. Minullakin oli parhaimmillaan Tampereella autolle hallipaikka ja taivaspaikka, molemmat sähköistettyjä. Kuljin bussilla töihin 😁
No, töissä oli jääkaapissa aina olutta, siideriä ja pientä purtavaa. Kompensoi hyvin kun kuljin bussilla.

Vakavasti ajatellen, ilmaiseksi saa edelleen lämmittää polttisautoa 2 - 3 kW teholla, mutta ladata ei saisi. Sama ilmiö nyt lähes kaikissa lomakohteissa, etenkin Lapin. Pahimmillaan olen nähnyt viereisen auton hehkuvan lämpöä taivaalle koko viikon. Mutta itse en saisi muka 8A virralla autoani lämmittää tuntia paria, kun se nyt sattuu kulkemaan sähköllä.
Miksi ihmeessä työpaikalla pitäisi olla edes parkkipaikkoja?
Niin, miksi? Tästä tein firmani johtoryhmälle aikoinaan kyselyn. Miksi autoilijat saivat 50 - 100€ kuukaudessa etua. Tätä ei julkisilla ja muuten kulkeville tarjottu pl. parkkipaikan sai jolla ei mitään tehnyt. Ylläri, vastausta ei ole kuulunut.

Nyt tiedän useitakin yrityksiä jotka eivät tarjoa autoilijoille parkkipaikkoja, ihan tasapuolisuuden nimissä.
 
Onhan noita toki työnantajia, jotka eivät edes palkkoja maksa, kuten Helsingin kaupunki. Sitten on niitäkin, jotka ovat ymmärtäneet kilpailevansa työntekijöistä ja se vaatii myös vastaantuloa työnantajan suunnasta muutenkin kuin palkan muodossa. Saattaisi siinä monella duunari leuka loksahtaa, kun menisi jossain softafirmassa käymään ja näkisi mitä kaikkea niissä on työntekijälle tarjolla. Ei ole välttämättä sitä parkkipaikkaa kaikille, mutta voi olla paljon muuta.

En ymmärrä tuota katellista vinkumista siitä, että joku saa jonkun edun, jota ei itse käytä. En minäkään juo työpaikalla kahvia ja sitä kiskotaan helposti sen 50-100 €:n edestä kuukaudessa, jos vertailu tehdään siihen mitä se lämmin kupillinen vastakeitettyä kahvia maksaa ostettuna. Joillain työpaikoilla on pullovedet ja limut kaapissa, sen kun käy ottamassa oman kulutuksen mukaan. Toisilla kuluu enemmän ja toisilla vähemmän. Entäs työpaikkojen tarjoamat aamupalat? Jokuhan saa siitä 50-100 € hyödyn, kun käy joka aamu aamupalalla. Meidän firmassa aamupala on vain kerran viikossa. Useimmissa tuskin koskaan. Ei yhtään tasapuolista.

Meillä on muuten fillareille ihan omat parkkiruudut lämpimässä tilassa, johon pääsee vain firman kulunvalvontatagilla. Sähköfillarin latauspaikat sieltä kyllä puuttuu.
 
En ymmärrä tuota katellista vinkumista siitä, että joku saa jonkun edun, jota ei itse käytä
Viitannet minuun, ehkä. En ollut kateellinen, vaan hämmästynyt. Miksi minulla oli kaksi autopaikkaa - vaikka ei autoa. Tästä työnantaja maksoi n. 150€/kk. Työpaikassani yli 3 tuhatta työntekijää. Samalla kaavalla lähes puolen miljoonan euron hukkaan heittämistä per kk. Sillä olisi vaikka kahvia juonut koko porukka. Joskus pullan kera.

Tästä vingun. Omistan kolmesta Lapin kohteesta osakkeita. Eli maksan niiden paikkojen vuosikulut yhtiövastikkeen muodossa. Näissä kohteissa polttisautoilijat turaa sähköä pakkaseen lämmittämällä auton sisätiloja 24/7. Samaan aikaan samasta pistokkeesta on auton lataaminen kielletty. Pienemmällä virralla kuin tuo polttisturaus taivaisiin.
 
En varsinaisesti viitannut sinuun. Tuota samaa toistetaan monessa paikassa. Joissakin työpaikoissakin on tullut vastaan ja sitten on suututtu, kun on alettu laittaa kaikki edut listalle ja katsottu asiaa tarkemmin.

Se nyt on sitten ihan hölmöä, jos firma vuokraa autopaikkoja sellaisille, jotka eivät niitä tarvitse. Harva myöskään useampaa kuin yhtä paikkaa tarvitsee.
 
Käytiin just lounaalla, ajettiin paikalliseen parkkihalliin, siellä nurkassa näkyi pari sähkärisä ja molemmissa kuskit pipo
päässä autoissa.
Noh, syötiin, vähän venyi kun lounasaika, sit käytiin samalla ruokakaupassa ja siitä autolle.
Samat sähkärit ja kuskit sisällä, edelleen!!!
Nykyaikaa?
 
Samat sähkärit ja kuskit sisällä, edelleen!!!
Mitä sitten? Jos ei ole mitään parempaa tekemistä juuri sillä hetkellä, niin miksei siellä autossakin saisi istua latauksen ajan? En ole itse koskaan kyllä istunut, mutta ei se minulta ole pois jos joku haluaa niin tehdä.

Vai oliko ne autot siis ihan ilman latausta siellä parkkihallissa ja kuskit sisällä autoissa? Näitähän on ollut kautta aikain, yleensä miehiä jotka kuljettavat puolisonsa kauppaan ja jäävät autoon istumaan. Ei liity auton käyttövoimaan oikein mitenkään.
 
Itse olen yrittänyt epätoivoisesti kuluttaa ilmaisia K Latauksia viimeisen parin kk aikana pois (menee kohta umpeen). Ollut läppäri mukana ja olen tehnyt siinä samalla työ- sekä huviasioita. Samat asiat olisin tehnyt muuallakin, joten en koe tässä mitään häviäväni. Pipo ei ole ollut päässä, koska itse ajan (ja lataan) aina sisävaatteissa. :)
 
Tuo oli vaan jotenkin hassun näköistä, hallin pimeimmässä nurkassa kyyhöttivät, kun ulkona auris paistaa täysillä,
nauruhan mulla pääsi kun heitä katseli.
 
Käytiin just lounaalla, ajettiin paikalliseen parkkihalliin, siellä nurkassa näkyi pari sähkärisä ja molemmissa kuskit pipo
päässä autoissa.
Noh, syötiin, vähän venyi kun lounasaika, sit käytiin samalla ruokakaupassa ja siitä autolle.
Samat sähkärit ja kuskit sisällä, edelleen!!!
Nykyaikaa?

Ihmettelen minäkin, miksei siellä autossa saisi istua?

Itsekin istuin ensimmäisellä latauskerralla ensin pari minuttia latauksen aluksi ja sitten pari min latauksen päätteeksi ennen kuin lopetin latauksen. Koska kiinnosti vain ihmetellä että tässä sitä nökötetään ja virtaa tulee 😝

Kuulemma jotkut eivät uskalla/halua/kykene menemään LIDLiinkään sisälle vaan jäävät autoonsa istumaan, eikä auto välttämättä ole latauspaikalla. Lasken tuonkin normaaliksi toiminnaksi.
 
Jokunen aika sitten keskustelin työn puolesta E-Parking/IGL:n edustajan kanssa ja kyselin että toimiiko se heidän appinsa varmasti kun ei tagia tarjota vaihtoehtona. Verrokkina kun oli itselläni Virran ja Plugitin applikaatiot, jotka välillä toimii ja välillä ei. E-parkingin edustaja sanoi että on heidän järjestelmällä sen verran transaktioita tehty että huono toimivuus olisi käynyt ilmi. Tosi näköjään on. Siinä kun itsellä on useammalla kerralla Virran ja Plugitin applikaatiot veivanneet ja veivanneet lopputuloksena virheilmoitus niin E-parkingin appilla kun aloitti latauksen, niin meni ehkä kaksi sekuntia kun latausaseman kontti napsahti kiinni ja lataus alkoi. Sama juttu latausta lopettaessa, ei tullut ainakaan Virran tapaan mitään "getting information takes longer than expected".