https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen lataus

Tottakai sen hinnan pitäisi muuttua kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Näin olisi hyvä. Huomenna saisi edullista sähköä lähes kaikkialla. Hinta koko pv.n 4-5 cnt. Kesällä vielä viidesosan tuosta, kun hinta päivisin 0-1 cnt. Joo, joo, siirtomaksu, verot. Mutta kok.hinnan kuuluisi seilata +- 10/20cnt vuodenajasta riippuen.
Näinhän se onneksi monen kotona jo onkin. Aurinkoista (ja tuulista) kesää odotellessa 😎
Jotka eivät halua hintastressiä ottavat sitten parin vuoden kiinteitä pikalatureille.
 
Yleisesti ottaen akun 'voitelusta' latauksen puitteissa. Jos yleensä teen n. 50% latauksen niin onko se parempi tehdä 20 ja 70% täyttöasteen välillä vai 40 ja 90% täyttöasteen välillä ?

Nyt kun 'kikkailee' yölatausten kanssa niin tulee kenties ladattua liian 'aikaisin' eli käyttänyt monasti tuota jälkimmäistä väliä.
 
Autosta riippumatta, yleinen sääntö lienee litiumakuille, että parhaiten ne kestää välillä 30-70% tai 20-80%, joten jos huipun jättää mieluummin 80 kuin 90%, niin silloin voisi tuo vaihtoehto olla parempi. Toisaalta autoissa joissa on iso yläbufferi (kuten Mersun sähkäreissä), tuolla yläpäällä ei niin ole väliä. Ja jos ajoon lähtee heti tuon latauksen jälkeen, ei asialla taida olla mitään merkitystä.
 
Yleisesti ottaen akun 'voitelusta' latauksen puitteissa. Jos yleensä teen n. 50% latauksen niin onko se parempi tehdä 20 ja 70% täyttöasteen välillä vai 40 ja 90% täyttöasteen välillä ?

Nyt kun 'kikkailee' yölatausten kanssa niin tulee kenties ladattua liian 'aikaisin' eli käyttänyt monasti tuota jälkimmäistä väliä.

Akun säilyttäminen kapasiteetin ääripäissä vanhentaa akkua, eli sillä on paljonkin väliä, kuinka kauan se täyteen ladattu tai tyhjäksi ajettu akku on siinä tilassa. Hetkellisellä varaustasolla ei niinkään. Jos tyhjän lataa heti täydemmäksi, tai täyden ajaa heti tyhjemmäksi, niin lienee aika samantekevää kumpaa latausväliä noista käyttää.
 
Akun säilyttäminen kapasiteetin ääripäissä vanhentaa akkua, eli sillä on paljonkin väliä, kuinka kauan se täyteen ladattu tai tyhjäksi ajettu akku on siinä tilassa. Hetkellisellä varaustasolla ei niinkään. Jos tyhjän lataa heti täydemmäksi, tai täyden ajaa heti tyhjemmäksi, niin lienee aika samantekevää kumpaa latausväliä noista käyttää.
Jos nyt kuitenkin kahdesta vaihtoehdosta haluaa valita akulle paremman, täydeksi lataaminen on huonompi vaihtoehto kuin tyhjäksi päästäminen. Noissa laboratorioissa tehdyissä syklitesteissä akku kestää pidempään jos sitä lataa ja purkaa 0%-90% väliä kuin 10%-100% väliä. Käytännössä kuitenkin taitaa pärjätä enemmän tarpeeksi hyvin sillä, että välttelee ihan täyttä ja ihan tyhjää akkua, ellei ole jotain erityistä syytä.
 

Recharge on tehnyt tilastoja kolmen maan välillä.

”Suomalaisia kiehtoo aina vertailla, miten naapurimaissa eletään. Luvuista pistää esiin, että ruotsalaiset kävivät asemilla vähiten mutta ”tankkasivat” kerralla eniten.

Norjasta sen sijaan paljastuu yllätys. Vuonojen maassa autoon ladataan tilastollisesti vähiten sähköä per pysähdys, ja nopeimmassa lataustavassa, suurteholatauksessa, se jää selkeästi muista jälkeen.”

”Monella on illuusio, että suurteholaturin kytkemällä saa sähköä alusta loppuun maksimivyörytyksellä. Rouvalin mukaan suurteholatureilla ladataan keskimäärin 73 kilowatin teholla, vaikka ne kykenevät enempään.”

”Jos kolmen maan kuljettajista pitää se klassinen vitsi väkisin vääntää, niin ruotsalaiset ilmeisesti eivät hoksaa esilämmittää akkujaan.

Tämä valkenee detaljista, johon Rechargella ei ole vielä selitystä. Ruotsalaiset nimittäin viipyvät tilastojen mukaan asemilla seitsemästä yhdeksään minuuttia pitempään kuin naapurimaiden kuljettajat.”
 
Recharge on tehnyt tilastoja kolmen maan välillä.
Epäilen vähän näiden vertailukelpoisuutta. Viime vuonna Rechargen suurteholataus oli Suomessa pelkästään minuuttihintaista, mutta käsittääkseni muissa pohjoismaissa kilowattituntipohjainen laskutus oli ainakin mahdollista. Suomessa luonnollisesti suosi lyhyttä käyntiä mahdollisimman korkealla teholla. Muutenkin yhtiön verkosto ja asema markkinoilla taitaa olla vähän erilainen kussakin maassa.

Kyllä tuosta jotain mielenkiintoista tietoa saa irti, mutta maiden välisen vertailun ehkä huonoiten.
 
Heinolan ABC asemalla notkuin hetken tänään ja siellä näytti hinnoittelu olevan nyt niin, että 150kW tolpissa 0,31 ja uudemmissa 100kW tolpissa halvempi 0,27 €/kwh
Tänään oli iltapäivästä useampi lataaja, ja kukaan ei varmaan saanut yli 100 kw koska kentän kokonaisteho kuitenkin vain 400. kW kaikille noille.
Viereisen Heilan latureilla oli kyllä hyvin tilaa ja hinta ei ole paha sielläkään. (0,36, virta)

Mutta muuten huomiona, niin onko vielä hiihtolomakansaa liikkeellä vai mistä kohtalaisesti väkeä lataamassa keskelläkin päivää esim ABC Viitasaari oli n. klo 11 ainakin hetken täysin miehitetty pikalatureiden suhteen. Joutsassakin kun on vaan 2 paikkaa, niin näytti molemmat olevan käytössä kun ohi ajelin.
 
Heinolan ABC asemalla notkuin hetken tänään ja siellä näytti hinnoittelu olevan nyt niin, että 150kW tolpissa 0,31 ja uudemmissa 100kW tolpissa halvempi 0,27 €/kwh
Tänään oli iltapäivästä useampi lataaja, ja kukaan ei varmaan saanut yli 100 kw koska kentän kokonaisteho kuitenkin vain 400. kW kaikille noille.
Viereisen Heilan latureilla oli kyllä hyvin tilaa ja hinta ei ole paha sielläkään. (0,36, virta)

Mutta muuten huomiona, niin onko vielä hiihtolomakansaa liikkeellä vai mistä kohtalaisesti väkeä lataamassa keskelläkin päivää esim ABC Viitasaari oli n. klo 11 ainakin hetken täysin miehitetty pikalatureiden suhteen. Joutsassakin kun on vaan 2 paikkaa, niin näytti molemmat olevan käytössä kun ohi ajelin.
Osa varmasti pitää mahdolliset hiihtoloman niiden koulujen kausien jälkeen, etenkin jos ei ole lapsia.
 
Meitä on myös aika paljon työelämässä olevia, jotka eivät juurikaan aja autoa työpäivän aikana. Ainakaan sellaisia matkoja, että tarvitsisi ladata.
Meitä on myös aika paljon sellaisia sähköautoilijoita jotka eivät saa ajamistaan kilometreistä mitään työnantajaltaan vaan maksavat joka kilowattitunnin omasta pussistaan. Silloin ladataan ja syödään juurikin sen ajan mitä itse syömiseen menee aikaa. 😁
 
Sähköautoja ostaa myös jo työelämästä eläköityneet, heillä on hyvää aikaa latailla keskellä päivää.
Eläkkeellä olevilla vanhemmillani tuntuu aika olevan kortilla ja kokevat tuon lataamisen hiukan vaikeahkoksi ja työlääksi niiden kaikkien sovellusten vuoksi. Olenkin sanonut heille että kannattaa latailla vain ABC:llä, tuttu ja turvallinen ja helppo lataus kun kerran oppii.

Toki ne kaikki muutkin ovat helppoja meille foorumilaisille mutta jos muutaman kerran vuodessa tarvitsee ulkopuolista latausta niin silloin se tuttu sovellus on vähiten hankala.
 
Juu. Minulle sähkis sopisi ihan hyvin ilman näitä maalaisjunttien harrastuksia.
Valtteriko siellä kirjoittelee? *

Maalle sähköauto sopii erittäin hyvin kun kaikki asuvat omakotitaloissa ja vuotuinen ajomäärä on kohtuullisen suuri ilman lapinreissujakin.

*Varustelekan omistaja Valtteri Lindholm on tällä viikolla kunnostautunut tuollaisessa ihmisten luokittelussa. Amikset on kuulemma luusereita ja häiritsevät herran ylioppilaan elämää.
 
Valtteriko siellä kirjoittelee? *

Maalle sähköauto sopii erittäin hyvin kun kaikki asuvat omakotitaloissa ja vuotuinen ajomäärä on kohtuullisen suuri ilman lapinreissujakin.

*Varustelekan omistaja Valtteri Lindholm on tällä viikolla kunnostautunut tuollaisessa ihmisten luokittelussa. Amikset on kuulemma luusereita ja häiritsevät herran ylioppilaan elämää.
Ihan tavallinen peräkylän ihminen, maalaisjuntti, täällä kirjoittelee.