https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen lataus

Niin mutta kalliita ovat jos kukaan ei käytä, eli huonoo pisnestä. K ja S ryhmät kaappaa asiakkaita ja jotkut saattaa jopa latailla, kun hinnat semi ok. Mutta jokainen tavallaan...
 
Ei enää viitsinyt lähteä hyvälle kyydille kohti Rukaa. Päästin isännän itsensä ajamaan... Aamusella on lähtö kohti Kuopiota ja opiskelemaan sen suunnan latauspaikkoja, vaikkapa Siilinjärveä. Auto kun olisi pitänyt vielä latailla ennen aamua joten olisi mennyt lähes ympäripyöreäksi. Dieselillä olisi ollut "pala kakkua"
 
Niin mutta kalliita ovat jos kukaan ei käytä, eli huonoo pisnestä.

Mutta eihän "minä en käytä" ole sama asia kuin "kukaan mukaan ei käytä". Minä tiedän paljon ihmisiä jotka juurikin suosivat Rechargea tien päällä. Aika moni kuitenkin tarvitsee suurteholatausta sen verran harvoin että sen hinnalla ei ole ihmeemmin väliä, vaan moni arvostaa saatavuutta ja nopeutta enemmän. Joku toinen taas arvottaa hintaa enemmän ja nauttii vaikka ABC:n noutopöydästä oikein ajan kanssa jos lataus on hitaampi
 
Saa. Ainakin Mersulla on ihan toistaiseksi voimassaoleva hinnasto joka on edelleen edullinen. Helmikuun loppuun 0,20 tai 0,23 €/min (ALV 10%) sopparista riippuen.

Maaliskuun alusta 0,27 tai 0,31 €/min (ALV 10%) ja Vapusta alkaen 0,30 tai 0,35 €/min (ALV 24%).
Onko mersun hinnanmuutokset näkyvillä netissä jossain? Mistä sinulle tuli tuo tieto?
 
Bemarilla halpa soppari loppuu ens tiistaina. Sen jälkeen ei tartte käydä latailemassa noilla hinnoilla. Tosin en ole kun muutaman kerran joulukuussa käyttänyt, kun pörssisähkö oli kallista. Nyt melko halpaa latailla töissä tai kotona sentin kahden hintaa kerran viikossa. Luulis jos pörssisähkö on vaikka 5 centtiä, niin ei kukaan lataa miltei 50 sentin hintaan, niin tai yli.. Niin paitsi jos pakko päästä ne muutamat kilsat kotiin. ABC on jopa puolet puolet halvempi.
No mielestäni nuo BMWn uudet hinnat Helmikuusta alkaen ihan kohtuulliset: AC lataus 0,29€/kwh ja DC 0,39€/kwh, koskee myös Rechargen latureitakin.
esim. 100km 20kwh kulutuksella 7,80€.
ABC ei todellakaan ole puolet halvempi. Katoppas tarkemmin.
Mersulle kyllä kunnon pojot kun pitää vielä minuuttiveloitukset voimassa ja tosi pienillä hinnoilla (y)
 
milläköhän perusteella Recharge/fortunCharge perustelle tuota 0,63snt/kWh hintaa latauksilla kun sähkön hinta laskemassa
ehkä tuosta vois puolet ottaa pois tällä hetkellä ?
latausasemat ovat kuitenkin yritysten pihalla ja he menettävät maksavia pullansyöjiä jos eivät poikkea...

Hinnoitteluhan on nyt sitä mitä on toivottu kovasti, paholaisen kaveri minuuttihinnoittelu on poistunut ja nyt saa lirutella kWh-hinnalla niin kauan kuin haluaa.
 
...ja hyvä niin, bensakin ostetaan litrahinnalla, ei minuuteissa mitä letkusta tulee.

Ja silti kaikki kitisee, ensin hinnoittelumallista ja sitten hinnasta, mikään ei tunnu kelpaavan. Minusta tuollaiselle 200+kW laturille minuuttihinnoittelu on juuri oikea tapa myydä palvelua, silloin siellä ei lirutella viimeisiä prosentteja akkuun tai jotain paskasti lataavaa plugaria.
 
bensakin ostetaan litrahinnalla, ei minuuteissa mitä letkusta tulee.

Tämä argumentti on ontto. Jos polttismaailmassakin letkuja olisi rajallisemmin ja jollain Datsun Albatrosilla tai Moyot FU2:lla tankkaaminen veisi talvella tunnin ja vartin, olisi perin järkevää ohjata tankkaustapahtumaa myös aikaperusteisesti.
 
No mielestäni nuo BMWn uudet hinnat Helmikuusta alkaen ihan kohtuulliset: AC lataus 0,29€/kwh ja DC 0,39€/kwh, koskee myös Rechargen latureitakin.
esim. 100km 20kwh kulutuksella 7,80€.
ABC ei todellakaan ole puolet halvempi. Katoppas tarkemmin.
Olet oikeassa, abc on nopeudesta riippuen vain 21 - 31% halvempi
 
Ja silti kaikki kitisee, ensin hinnoittelumallista ja sitten hinnasta, mikään ei tunnu kelpaavan. Minusta tuollaiselle 200+kW laturille minuuttihinnoittelu on juuri oikea tapa myydä palvelua, silloin siellä ei lirutella viimeisiä prosentteja akkuun tai jotain paskasti lataavaa plugaria.
Idle charge tai jonkun normaalin latausajan jälkeen aktivoituva minuuttihinnoittelu on parempi ratkaisu. Sellaisella ei kukaan ilman syytä ylimääräistä aikaa roiku, mutta hinnoittelu on kuluttajalle selkeämpi kun ei tarvitse arvioida latauskäyräänsä juuri niissä olosuhteissa. Voi olla että Rechargen roaming-järjestelyt ei vain oikein tuollaiseen ihan helposti taivu..

Siitä päästäänkin kätevästi recharge bisnesmalliin. Veikkaan että yhäkin vielä hinnoittelua tehokkaampi tapa pitää latauspaikat vapaana on Rechargen toimintamalli. Yhäkin saa ihan tasaisin väliajoin lukea kyselyjä että miten moisilla saa edes maksettua. Samoin kohdistettu mainonta tuuppaa minulle valistusta että kuinka Rechargen asemilla maksetaan. Jos tuollaiseen on pakko mennä, voi kyllä olettaa, että potentiaalisia asiakkaita ohittaa Rechargen asemat ihan vain sen takia että kokevat sen vaikeaksi. Lisäksi tuo puhtaasti roamingiin perustuva myynti tekee hinnoittelumalleista jäykät ja käytännössä estää rechargea itseään toteuttamasta esimerkiksi alennuskampanjoita.
 
Jos minuutti kustantaa 1€/min, niin äkkiä ajatusmalli saa erilaisen perspektiivin.

En pääse kiinni ajatukseesi. Riippumatta veloitetaanko ajasta vai sähköstä, kallis on kallis ja halpa on halpa, loppusummahan sen ratkaisee.

Niin kauan kuin latausverkosto on rajallinen ja atuojen latauskyvyissä vielä paljonkin puutteita, on oma mielipiteeni se että ajankäyttöön ohjaava komponentti täytyy olla mukana. Joko ainoana veloitusperusteena aika, tai sitten kilowattituntipohjainen alussa ja esim. 30-45 min kohdalla myös selvä aikaveloitus päälle.
 
Ja silti kaikki kitisee, ensin hinnoittelumallista ja sitten hinnasta, mikään ei tunnu kelpaavan. Minusta tuollaiselle 200+kW laturille minuuttihinnoittelu on juuri oikea tapa myydä palvelua, silloin siellä ei lirutella viimeisiä prosentteja akkuun tai jotain paskasti lataavaa plugaria.

Missä alkaa paska latausteho? Mietin vain että mikä on paskasti lataavan plugarin lirutteluteho vs paskasti lataavan sähköauton lirutteluteho.
 
Missä alkaa paska latausteho? Mietin vain että mikä on paskasti lataavan plugarin lirutteluteho vs paskasti lataavan sähköauton lirutteluteho.

Selvästi alle 100kW lataavilla kannattaisi katella jotain muuta laturia kuin tuollaista 200+ pönttöä, ja siihen on helppo kannustaa aikaperusteisella hinnoittelulla.
 
Selvästi alle 100kW lataavilla kannattaisi katella jotain muuta laturia kuin tuollaista 200+ pönttöä, ja siihen on helppo kannustaa aikaperusteisella hinnoittelulla.
Matalampitehoiset ovat kilowattituntihinnoiteltunakin halvempia joten jonkumoista ohjausta on jo. Verkostot eivät vain vieläkään ole niin kattavia, että suurin osa autoilijoista viiitsisi tai edes voisi joka asiaa optimoimaan vaan lataa siellä missä parhaiten sopii ja niin paljon kuin tarvitsee. Jonottaminen on ikävää, mutta ei ole kestävä ratkaisu pakoittaa tai edes ohjata asiakkaita optimoimaan kaikkea mahdollista. Ja silloin kun kaikki latauspaikat eivöt ole täynnä, eli suurimman osan ajasta, on aika typerää ajaa potentiaalisia maksavia asiakkaita pois joko ennenaikaisesti tai niin, että eivät tule ollenkaan.
 
loppusummahan sen ratkaisee.
Kyllä siitä on kyse, mutta siihen olennaisesti liittyy miten kustannusta hallitaan käyttäjän toimesta.
Jos vaatii toisen asteen yhtälön jotta saa selville mikä on edullista ja miten käytettynä alkaa helpompi raaka €/kWh hinta tuntua ja mahdollisesti jopa ollakin hallittavampi kokonaisuus kuin aika komponentin kanssa analysointi.
 
Olet oikeassa, abc on nopeudesta riippuen vain 21 - 31% halvempi
Ja vähän pienempi tuo ero oikeasti: BMWn hinnat sisältävät 24% veron(vai mikä se "oikea" veroprosentti on), kun taas ABCn hinnat alennetun veron.
Lopullisessa hinnassa(lue lasku) BMW vähentää tuon veron oikeaksi.
 
Jos vaatii toisen asteen yhtälön jotta saa selville mikä on edullista ja miten käytettynä alkaa helpompi raaka €/kWh hinta tuntua ja mahdollisesti jopa ollakin hallittavampi kokonaisuus kuin aika komponentin kanssa analysointi.

Ymmärrän yskän, mutta eihän se nyt oikeasti ole rakettitiedettä. Tuntihinta per latausteho on kunkin hetken kilowattituntihinta. Ymmärrän kyllä että jos on sekä tarkan markan ihminen että huono laskemaan, niin tuo ei houkuta. Mutta yleisellä tasolla ei nyt kuitenkaan tarvitse ymmärtää enempää kuin että lopeta lataus kun latausteho alkaa olla nihkeä.
 
Niin kauan kuin latausverkosto on rajallinen ja atuojen latauskyvyissä vielä paljonkin puutteita, on oma mielipiteeni se että ajankäyttöön ohjaava komponentti täytyy olla mukana. Joko ainoana veloitusperusteena aika, tai sitten kilowattituntipohjainen alussa ja esim. 30-45 min kohdalla myös selvä aikaveloitus päälle.

Tässä tuo tiivistettynä. Tämä alussa kWh ja sitten aikaveloitus vaikka 45min jälkeen on ehkä sitten hyvä kompromissi. Ainakin K-Lataus tuota käyttää. Vielä parempi tuo on tietysti jos extramaksu tulee kentän senhetkisen käyttöasteen mukaan. Tämä tosin toimii vasta sitten kun pönttöjä on useampi.
Se, että auton voi jättää HPC laturilla ”ilmaiseksi” parkkiin tai liruttamaan muutamia kilowatteja, on kuitenkin huonoin vaihtoehto.
 
Niin kauan kuin latausverkosto on rajallinen ja atuojen latauskyvyissä vielä paljonkin puutteita, on oma mielipiteeni se että ajankäyttöön ohjaava komponentti täytyy olla mukana. Joko ainoana veloitusperusteena aika, tai sitten kilowattituntipohjainen alussa ja esim. 30-45 min kohdalla myös selvä aikaveloitus päälle.
Puhtaan minuuttihinnan ongelma on myyjänkin kannalta, että latausnopeuden vaihtelu on niin suurta. Jos minuuttihinta on suurimmalle osalle lataajia kohtuullinen, nopeimmille lataajille voi mennä sähköä jopa tappiolla. Korkeampi minuuttihinta taas karkoittaa paljon asiakkaita ja jäljelle jäävistä nopeammista lataajista ei silti tule kovin kummoista tuottoa. Tällöin toki asemat pysyvät hyvin vapaana ja nopeasti lataavat asiakkaat arvostavat, mutta kassavirta voi tuottaa pettymyksen. Saman premium-palvelun voi tarjota myös korkealla kilowattituntihinnalla ja myöhemmin aktivoituvalla aikaveloituksella jolla hätistelee roikkujat ja todennäköisesti paremmat tulot.
 
Selvästi alle 100kW lataavilla kannattaisi katella jotain muuta laturia kuin tuollaista 200+ pönttöä, ja siihen on helppo kannustaa aikaperusteisella hinnoittelulla.
Itse ajattelisin mieluummin nuo 225:t 150+75 pönttönä. 25kW:n teholla lataava burzumi tai mii hukkaa samat 50kW kuin jokin 100kW:n teholla "hyvin" lataava auto. Pönttö alkaa olla varsinaisesti "väärässä käytössä" vasta kun hitaasti lataavia on kaksi, mutta yksittäisen autoilijan ei oikein voi olettaa olevan vastuussa naapurin latauskyvystä. Tämä nyt on näiden yksittäisten latureiden ongelma, josta ei oikein pääse mihinkään muuten kuin vaihtamalla sen latauskenttään.