https://tummennuskalvot.fi/

Sähköautojen lataus

Missäköhän täällä jossain oli juttua jo, että valmistautuvat kenties kWh pohjaiseen hinnoitteluun myös Recharge pöntöillä.
Minusta se olisi ihan oikein ja reilua, eli maksat mitä käytät.
Olen ymmärtänyt, että lopussa lataus hidastuu? Siinä mielessä aika olisi hyvä pitää mukana hinnoittelussa, ettei turhaan varaa laturia muilta.
 
Missäköhän täällä jossain oli juttua jo, että valmistautuvat kenties kWh pohjaiseen hinnoitteluun myös Recharge pöntöillä.
Minusta se olisi ihan oikein ja reilua, eli maksat mitä käytät.

Ainakin osa latureista on jo varustettu mittareilla, se on ainakin varmaa että hinta nousee ja liruttelijat jähii latureilla jos mennään kWh-hinnoitteluun
 
Olen ymmärtänyt, että lopussa lataus hidastuu? Siinä mielessä aika olisi hyvä pitää mukana hinnoittelussa, ettei turhaan varaa laturia muilta.
Näin käytännössä lähes kaikilla autoilla tapahtuu. Ja olen samaa mieltä, että ajastakin on ehdottomasti jollain tasolla maksettava, jotta latureita ei "tulpata".
 
Olen ymmärtänyt, että lopussa lataus hidastuu? Siinä mielessä aika olisi hyvä pitää mukana hinnoittelussa, ettei turhaan varaa laturia muilta.
näinhän se tekee.
esim ABC latureilla on tuo aikaperusteinen lisämaksu/min tämän kiinteän (nyt yleisesti 0,35€/kWh) kWh hinnoitelun lisäksi jonkun aikarajan jälkeen riippuen aseman käyttöasteesta.usein kaiketi 30 min.
tämän kai voi kiertää, jos lopettaa latauksen ja aloittaa uudestaan?
ainakin tuohon pitäisi sitten olla joku chekkaus, ettei ainakaan samalla tolpalla ei voi latausta jatkaa hetkeen vaan autoa pitää siirtää.
 
Missäköhän täällä jossain oli juttua jo, että valmistautuvat kenties kWh pohjaiseen hinnoitteluun myös Recharge pöntöillä.
Siitäkö lie kyse...

Hyvä asiakkaamme,
29.11. ja 30.11. välisenä yönä IT-järjestelmissämme tehdään teknistä huoltoa. Pyydämme teitä varautumaan siihen, että kello 00.00 ja 04.00 välisenä aikana palvelussa saattaa esiintyä häiriöitä tai tilapäisiä katkoja, jotka liittyvät latausistuntojen aloittamiseen ja lopettamiseen.
Terveisin, Fortum Charge & Drive
 
Siitäkö lie kyse...

Hyvä asiakkaamme,
29.11. ja 30.11. välisenä yönä IT-järjestelmissämme tehdään teknistä huoltoa.
Tuskin. Fortum on myynyt lataussähköä ennenkin kilowattituntipohjaisesti, joten vaikea kuvitella että järjestelmiä sen tähden tarvitsisi huoltaa.

Kysehän ei siis ole Rechargen latureiden huoltokatkosta ylipäänsä vaan Fortumin latauspalvelun.



Recharge on toki voinut saada heidän latureidensa käyttöä myyviltä operaattoreilta toiveita kilowattituntipohjaisen hinnottelun tuelle. Vaikka tuki tulisikin, tuskin kaikki siihen siirtyvät.

Itse olen nähnyt tuon aikaveloituksen Rechargen vahvuutena. Pystynyt parhaiten luottamaan että latausta on tarjolla kun sitä tarvitsee.
 
Kysehän ei siis ole Rechargen latureiden huoltokatkosta ylipäänsä vaan Fortumin latauspalvelun.

On tuo koko Rechargen päivitys. Tuki SMS drop-in maksulle poistuu samalla, mutta ei liene pääasia siinä.

 
Itse olen nähnyt tuon aikaveloituksen Rechargen vahvuutena. Pystynyt parhaiten luottamaan että latausta on tarjolla kun sitä tarvitsee.

Voi olla vain liiketaloudellisesti hankala yhtälö, jos latureita käyttävät pääasiassa ne, jotka lataavat niin nopeasti, että sähkö menee tappiollisella hinnalla. Ionity sentään kuppaa autonvalmistajilta ja muilta tuottoja kuukausimaksullisesta tuotteesta jonka autonvalmistajat pakkomyyvät ainakin joksikin aikaa "kaupan päälle".
 
^ Tuo on täysin mahdollista. Toki eri asia on sitten miltä pohjalta se operaattori käytöstä maksaa — autobrändit luultavasti subventoivat latausta.
 
Lidlin laturin varaan ei kannata sähkönsaantia laskea nytkään, kun ovat maksullisia ja ei ole enää niitä vakioistujia tukkimassa latureita. Näyttää olevan niin, että Lidl Plus-sovellus näyttää laturin olevan vapaa, jos siinä ei ole lataustapahtumaa käynnissä. Sillä ei ole merkistystä, onko laturi oikeasti vapaa, vai onko se epäkunnossa.
 
Joo, oon huomannut parina viimepäivänä, että "teslakuskit" ei enää roiku Lidlillä, tosin tyhjiä olleet latauspaikat muutenkin.
Kerran sähkärillä testasin n. 2kk sitten, ja kun tulin kaupalle ja kun kaupasta lähdin, sama Tessukkakuski istui autossa, lähtiessäni, ehkä hieman syvemmälle penkkiin painautuneena...
 

Kaikkien Virta laturien hinta ei laske alv laskusta huolimatta. Hinta nousee alv alennuksen verran, jos ei erikseen ryhdy toimiin.
 
katso liitettä 90416
Samanlainen latauskäyrä kesäsäässä kuin muissakin Stellantiksen 45kWh nettokapasiteetin akulla varustetuissa sähköautoissa. Löytyy siis esimerkiksi ec-databasesta: https://ev-database.org/car/1278/Opel-Mokka-e

Ei tuo mikään kaikista pahimpia ole, mutta mainostetusta100kW:n tehosta tippuu kyllä aika aikaisin. Kylmällä akulla latauskäyrä tipahtaa aiemmin. Samaa voimalinjaa ja akkuahan löytyy Opel Corsa-e, Peugeot e-208. Peugeot e-2008, Citroen eC4 ja DS 3 e-tense. Ei niiden muidenkaan latauskykyä ole varsinaisesti ylistetty.
Kitos, käynyt tuolla sivustolla, mutta saa hieman enemmänkin näkymään. Itelläni siis tuntuu olevan lukittuna tuohon max 40 kW lämpimällä säällä. Onkohan mitään tehtävissä? Valittaa johonkin!? Liikkeessä kävi ja ei mitään löytynyt. Lupasivat kyllä olla tehtaaseen yhteydessä.
 

Kaikkien Virta laturien hinta ei laske alv laskusta huolimatta. Hinta nousee alv alennuksen verran, jos ei erikseen ryhdy toimiin.
No tuo "toimeen ryhtyminen" on siis mahdollista esim. niille taloyhtiöille, jotka ovat ottaneet Virran latauspisteet parkkikselleen. Satunnaista auton lataajaa tuo ei koske mitenkään, latauspisteen käyttäjällä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa laskutukseen mitenkään.
 
Näköjään K lataus toimii fiksusti alv alen kanssa.

---

K-Latauksen perus- ja suurteholatauksen hinnat laskevat 1.12.2022 alkaen. Tämän mahdollistaa lokakuun lopussa eduskunnassa hyväksytty laki arvonlisäverolain väliaikaisesta muutoksesta.

1.12.2022-30.4.2023 voimassa olevalla lakimuutoksella sähköenergian arvonlisäverokantaa alennetaan 24 prosentista 10 prosenttiin. Määräaikaisen lakimuutoksen tavoitteena on hillitä kotitalouksien energiakustannuksia.

K-Latauksen peruslatauksen hinta on 1.12. alkaen 0,22 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen. Suurteholatauksen hinta on 1.12. alkaen puolestaan 0,32 €/kWh + 0,20 €/min 45 min jälkeen. Molempien hinta laskee nykyisestä 0,03 €/kWh.
 
Heleniltä tuli kans aleviesti.

Tosin toisin kuin K-Latauksen viestissä Helenin viestissä ei sanottu että hinnat olisivat laskeneet, vain että ne päivittyvät. En vielä jaksanut verrata, mutta viestin sanavalinnat vähän epäilyttävät.

EDIT: katsoin kuitenkin ja kyllä ne onneksi laskivat. Ehkä Helenillä on yhtiönlajuinen kielto puhua hintojen laskemisesta.
 
Miten S-ryhmä mahtaa suhtautua tähän alennukseen? vaikka eipä tuolla ole kuin periaatteellinen merkitys.

Tänään muuten latailin ABC Viipurinportilla (Lappeenranta) ja olin ainoa lataaja keskipäivällä kaikki latauspaikat huomioiden.
lunta kun pyrytti, niin jäljistä näki, että ei ollut kukaan käynyt Teslan, eikä ABC latureiden luona useampaan tuntiin aamullakaan
eikä myöskään niillä vanhoilla latureilla (recharge), jotka siinä rakennuksen edessa.

Hyvin on muutenkin kapasiteettia Kouvola-Imatra välillä ABC asemilla + muut hitaammat
ABC Kuninkaantielle vielä S-ryhmän laturit olisi kyllä tervetulleita...
Porvoo-Hki välillä kun ei ole mitään, ellei poikkea söderkullaan esim. jossa S-marketilla 3*100kw CCS
 
Miten S-ryhmä mahtaa suhtautua tähän alennukseen? vaikka eipä tuolla ole kuin periaatteellinen merkitys.

Tänään muuten latailin ABC Viipurinportilla (Lappeenranta) ja olin ainoa lataaja keskipäivällä kaikki latauspaikat huomioiden.
lunta kun pyrytti, niin jäljistä näki, että ei ollut kukaan käynyt Teslan, eikä ABC latureiden luona useampaan tuntiin aamullakaan
eikä myöskään niillä vanhoilla latureilla (recharge), jotka siinä rakennuksen edessa.

Hyvin on muutenkin kapasiteettia Kouvola-Imatra välillä ABC asemilla + muut hitaammat
ABC Kuninkaantielle vielä S-ryhmän laturit olisi kyllä tervetulleita...
Porvoo-Hki välillä kun ei ole mitään, ellei poikkea söderkullaan esim. jossa S-marketilla 3*100kw CCS
Tämä päivä tuskin oli kaakonkulmalla kelien puolesta se vilkkain päivä liikenteessä.
 
Tämä päivä tuskin oli kaakonkulmalla kelien puolesta se vilkkain päivä liikenteessä.
Oli aika kehno keli kyllä ja ei toi etuveto sähkäri ihan paras tuohon keliin kyllä ollut.
Vahvisti vaan ajatusta että seuraava on kaiketi neliveto kun kelistä riippumatta on ite mentävä.
onkohan sitten paljon niitä jotka arkipäivän vaan ajelee ympäriinsä tai voi valita menonsa ?
 
Oli aika kehno keli kyllä ja ei toi etuveto sähkäri ihan paras tuohon keliin kyllä ollut.
Vahvisti vaan ajatusta että seuraava on kaiketi neliveto kun kelistä riippumatta on ite mentävä.

Ai sinäkin olet huomannut vajaavetoisen sähköauton vähän huonoksi talviautoksi, samaa mieltä olen itsekin.
 
Vajaavetoinen sähköauto on monasti paljon parempi etenemään, kuin vajaavetoinen polttis.
Näin varmaan takavetojen kohdalla, jos niissä on yhtään järkevä softa. Pahin vaihtoehto on sitten kevytkeulainen etuveto liian holhoavalla luistonestolla, mutta kai etuvetojen joukossakin on ihan toimivia pelejä.
Jos TM:n talvitestejä on uskominen niin 2-vetoisten sähköautojen etenemiskyky voi hyvinkin olla keskimäärin huonompi kuin polttiksilla.