https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen lataus

JiiJii71 sanoi:
No meneekö tässä nyt ylimääräistä aikaa kun venailen rouvaa kaupasta vaikka auto on piuhassa kiinni ja ite sometan Autostadiumille?
Tämä on hyvä näkökulma. Meillä rva haluaa yhteisillä automatkoilla pysähdellä kahville ym., minä en - jokseenkin yhtäläinen tilanne, samalla harmilla joutaa vaikka latailemaan ;D
 
JiiJii71 sanoi:
No meneekö tässä nyt ylimääräistä aikaa kun venailen rouvaa kaupasta vaikka auto on piuhassa kiinni ja ite sometan Autostadiumille?
Jaa... sä latailet siellä  ;) Se nyt ei käynyt mitenkään selville alkuperäisestä viestistä. Siinä kun vaan kerroit istuskelevasi autossa.
 
JiiJii71 sanoi:
No meneekö tässä nyt ylimääräistä aikaa kun venailen rouvaa kaupasta vaikka auto on piuhassa kiinni ja ite sometan Autostadiumille?
Tämä menee filosofisemman kysymyksen puolelle.

Kun nyt jo olit kaupan pihaan lähtenyt haluamatta kauppaan mennä, niin luultavimmin ei.

Toisaalta jos ei halua mennä kauppaan niin itse en menisi myöskään kaupan pihalle. Tämä tietysti edellyttää sitä että sillä kauppaanhaluajalla sitten olisi kyky ja halu ajaa ihan itse sinne kauppaan ilman puolison kuskailuja.

Toisaalta, jos kotonakin kuitenkin olisi somettanut Autostadiumille, niin ei kai se aika hukkaan mennyt. Paitsi ajoajalta, jolloin ei toivottavasti sometettu.

Nämä ovat perimäisiä kysymyksiä.
 
miksei vaan voi rouvaa päästää ihan itse kauppaa ja käskeä laittamaan autoa lataukseen jos tarvis?
 
Taky sanoi:
Taitaa niitä reissuillasi tulla jokunen kpl:le....
Juu, ja siksi jokaisen oma ajoprofiili vaikuttaa. Jos joku ajaa vähän ja viikottaisten menojen luokse osuu luonteva julkilaturi, niin hommahan toimii kuin itsestään.

Meillä pitäisi käydä asiakseen 4-6 kertaa viikossa norkoamassa. Ei kiinnostaisi.
 
Ei kotilatausta niin pitää välillä käydä norkoilemassa. No join mää kahvin ja sometin nii ei ollut paha rasti. Pikkaisen talvi jo vaikuttaa, ei tullut maksimeja vaikka 200km ajoa pohjilla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221119-161511_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221119-161511_Samsung Internet.jpg
    30,7 KB · Katsottu: 162
Mä lataan joka yö 30-40kWh. Olisipa aika työlästä tuo määrä tuolla latausnopeudella ladata julkkarilla. Hintakin lukittu 12,5snt kuluineen, niin siitäkin syystä ei nappaa ladata juuri muualla.
 
Ei tuohon hintaan kyllä meidänkään autoja latailtaisi muualla kuin kotipihalla.

Näköjään tyttö on eilen (tänään) yöllä kotiutuessaan jättänyt auton tuohon ”naapuriin” lataukseen. Siellä auto viimeistelee lataustaan, päällä on ollut hidastettu lataus 3,6kW.

Tänään on taas lähdössä tallille ja varmaan muuallekin. Tuuliolosuhteet näyttävät tyynen oloisilta Pohjanlahden rannikkoalueella niin eiköhän tuo auton joutune viemään seuraavaksikin yöksi tuonne tai johonkin muualle julkiseen.
 

Liitteet

  • 1B1675C7-E0F1-43E9-A2DD-8C08A4A8E58C.jpeg
    1B1675C7-E0F1-43E9-A2DD-8C08A4A8E58C.jpeg
    16,5 KB · Katsottu: 89
JiiJii71 sanoi:
Ei tuohon hintaan kyllä meidänkään autoja latailtaisi muualla kuin kotipihalla.

Näköjään tyttö on eilen (tänään) yöllä kotiutuessaan jättänyt auton tuohon ”naapuriin” lataukseen. Siellä auto viimeistelee lataustaan, päällä on ollut hidastettu lataus 3,6kW.

Tänään on taas lähdössä tallille ja varmaan muuallekin. Tuuliolosuhteet näyttävät tyynen oloisilta Pohjanlahden rannikkoalueella niin eiköhän tuo auton joutune viemään seuraavaksikin yöksi tuonne tai johonkin muualle julkiseen.

Erittäin hyvä. Sen lisäksi että tässä saa pörssisähköön verrattuna halvempaa latausta, tässä myös tuetaan paikkakunnan asiointilatausta. Monet pitävät tätä ajanhukkana, mutta isompi määrä 11kW-asiointilatausta tukee myös tehokkaamman latauksen saatavuutta muuallekin kuin kaupan pihalle. Etenkin talvella kovalla pakkasella on mukavampaa saada jossain 11kW laturissa auto ja akku sulamaan, jos vaihtoehto on pelkkä suko-lataus.
 
Mrk sanoi:
Ei kotilatausta niin pitää välillä käydä norkoilemassa. No join mää kahvin ja sometin nii ei ollut paha rasti. Pikkaisen talvi jo vaikuttaa, ei tullut maksimeja vaikka 200km ajoa pohjilla.

Autona edelleen Q4 oletan?
Miten se noin hyvin lataa, kun ei akunlämmitystäkään ole saatavilla?
Itse kävin eilen kaupassa ja jätin aakkoslaturiin auton siksi aikaa ja latasi surkealla 35kW teholla (pakkasta -2)
Muita autoja ei ollut laturilla, joten kaikki 80kW oli tarjolla. Akussa oli tullessa 45% ja kun lähdin niin 60%
Ladattua energiaa 15 kW ja latauksen kesto n.27min
Onhan tämä aika heikko suoritus.
 
skuuppia sanoi:
Erittäin hyvä. Sen lisäksi että tässä saa pörssisähköön verrattuna halvempaa latausta, tässä myös tuetaan paikkakunnan asiointilatausta. Monet pitävät tätä ajanhukkana, mutta isompi määrä 11kW-asiointilatausta tukee myös tehokkaamman latauksen saatavuutta muuallekin kuin kaupan pihalle. Etenkin talvella kovalla pakkasella on mukavampaa saada jossain 11kW laturissa auto ja akku sulamaan, jos vaihtoehto on pelkkä suko-lataus.

Nojuu. Virran laturit ovat niitä mitkä ovat myyneet asiakkailleen. Tässä tapauksessa kaupungille joka on sen sijoittanut koulun pihalle. Kaupungin sähkösopparilla energiaa myydessään kaupunki saa pienen tuoton tuosta hinnasta. Toivottavasti motivoi tehdä enemmän kaupungin pisteisiin latausmahdollisuuksia ja onhan niitä nyt tullut. Vähintään 2 3,6kW - 22kW on nykyään täällä jokaisen koulun ja päiväkodin pihalla.
 
Nalle sanoi:
Autona edelleen Q4 oletan?
Miten se noin hyvin lataa, kun ei akunlämmitystäkään ole saatavilla?
Itse kävin eilen kaupassa ja jätin aakkoslaturiin auton siksi aikaa ja latasi surkealla 35kW teholla (pakkasta -2)
Muita autoja ei ollut laturilla, joten kaikki 80kW oli tarjolla. Akussa oli tullessa 45% ja kun lähdin niin 60%
Ladattua energiaa 15 kW ja latauksen kesto n.27min
Onhan tämä aika heikko suoritus.
Kylläkai MEB-alusta akkuakin lämmittää ajon aikana. Tuossahan oli Mrk:lla 200km ajoa pohjalla siinä missä sulla ”kauppareissulla” - eli ilmeisen vähemmän? Lisäksi lähtötaso kun on ajon jälkeen matala, niin starttikin on teholtaan parempi.

MEB:ssä ei siis ehkä vielä ole sitä ”esivalmistelua” akun osalta suurteholatausta varten mutta kyllä nuo akkua lämmittää ”käyttölömpöön” silti. Tuo tuntuu isona kukutuksena ajon alkumatkasta.
 
Kaapo sanoi:
toisessa ketjussa oli juttua lämpöpuhaltimista mahdollisen johdon/luukun kiinnijäätymisen vuoksi
mahtaako tuollaisesta olla mihinkään ?
130w teho ja Volvossa näyttää 12v tupakansytymmisessä lukevan 120W. toimii kai silti?
hinnalla ei ole pilattu (10,90) jos vaikka kokeeksi ostaakin

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotarvikkeet/talvitarvikkeet/sisatilanlammittimet/sisatilanlammitin-12-v-2000041879?gclid=EAIaIQobChMIpcSon8a8-wIVBXYYCh2vGwfFEAQYASABEgLOVPD_BwE
Mihin käyttöön tuo tulisi?

Tuolla toisaalla oli ns. akkukäyttöisistä ”oikeista” kuumailmapuhaltimista juttua. Ne pukkaa ~300-500 asteista ilmaa ulos ja on esim nopeaan luukun sulatukseen omiaan.

Mutta roikallinen 120w ”sisätilanlämmitin”? Ehkä vähän eri käyttötarkoitus tuolla vai kuinka?
 
ConD sanoi:
Mihin käyttöön tuo tulisi?

Tuolla toisaalla oli ns. akkukäyttöisistä ”oikeista” kuumailmapuhaltimista juttua. Ne pukkaa ~300-500 asteista ilmaa ulos ja on esim nopeaan luukun sulatukseen omiaan.

Mutta roikallinen 120w ”sisätilanlämmitin”? Ehkä vähän eri käyttötarkoitus tuolla vai kuinka?
juuri tuohon mahdolliseen luukun/johdon jäätymiseen kuten kirjoitin...

300-500 astetta vaurioittaa helposti muoviosia tai maalia ellei riittävän etäältä käytä.
noissa kunnon tohottimissa ei kai saa alle 100 asteista ilmaa ulos vaan etäisyyden kanssa oltava tarkkana

kyllä kai 120w sen verran lämmittää, että lumi/jää sulaa ja voi laittaa kohteeseen kiinni
 
Joo, roikan sijaan katselisin silti akullisia ”langattomia” koska niille voi muutakin käyttöä löytyä. Tuon piuhan kanssa touhutessa on aina kiinni auton tupsytinlähdön kanssa.

Toki… eipä hinta päätä huimaa, mutta silti… vähän mulla vastustaa tommoisen ”krääsän” ostaminen itellä. :)
 
Nalle sanoi:
Autona edelleen Q4 oletan?
Miten se noin hyvin lataa, kun ei akunlämmitystäkään ole saatavilla?

Juu Q4 40 vajaaveto ja tämä yksilö on vielä vanhemman softan kapistus eli 125kW maksimilla.

ConD sanoi:
Kylläkai MEB-alusta akkuakin lämmittää ajon aikana. Tuossahan oli Mrk:lla 200km ajoa pohjalla siinä missä sulla ”kauppareissulla” - eli ilmeisen vähemmän? Lisäksi lähtötaso kun on ajon jälkeen matala, niin starttikin on teholtaan parempi.

MEB:ssä ei siis ehkä vielä ole sitä ”esivalmistelua” akun osalta suurteholatausta varten mutta kyllä nuo akkua lämmittää ”käyttölömpöön” silti. Tuo tuntuu isona kukutuksena ajon alkumatkasta.

Asia on juurikin noin kuin ConD kertoo, ajoa pohjalla ja laturille menin kun akussa 8%. Kyllä se silloin ihan kelvollisesti lataa.
 
Rauska sanoi:
JOs luukku on jäässä, voi ne ovetkin olla. Mistäs sitten virtaa ... tup sytkä sisällä.
Minulla on matka-ajossa latausluukku jäätynyt muutaman kerran, mutta olen kuitenkin autosta ulos päässyt ilman ovien jäätymistä.