https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen kotilataus

Kyllä täällä defa on online ja latailee parhaillaan.
Mikäs softa sulla on siellä sisällä ?
Ok, eli ongelma itsellä. Softasta ei hajuakaan, onkohan noissa automaattinen päivitys? Balancer ja latausasema laitteet näyttää onnellisilta ja varmasti pystyisi latailemaankin, mutta appi sanoo että on offline. Pitänee paneutua jos ei ala nousemaan itsestään.
 
Softasta ei hajuakaan, onkohan noissa automaattinen päivitys?
Kyllä jos laittavat sen jakeluun, mutta se ei tapahdu aina kaikille...jostain syystä. Itsekin jouduin pyytämään supportista että päivittävät aseman.
Appista näkeen sen softaversion ( asetukset -tietoja asemasta ) 3.3.4 pitäisi olla.

Balancer ja latausasema laitteet näyttää onnellisilta ja varmasti pystyisi latailemaankin, mutta appi sanoo että on offline. Pitänee paneutua jos ei ala nousemaan itsestään.
Voihan sitä kokeilla, että ottaa vikavirtasuojasta virrat pois ja "buuttaa" aseman., Joskus näiden nettihärveleiden yhteysongelmat eivät korjaannu itsekseen.
 
Kyllä jos laittavat sen jakeluun, mutta se ei tapahdu aina kaikille...jostain syystä. Itsekin jouduin pyytämään supportista että päivittävät aseman.
Appista näkeen sen softaversion ( asetukset -tietoja asemasta ) 3.3.4 pitäisi olla.


Voihan sitä kokeilla, että ottaa vikavirtasuojasta virrat pois ja "buuttaa" aseman., Joskus näiden nettihärveleiden yhteysongelmat eivät korjaannu itsekseen.

Aseman buuttaus vikavirtasuojasta nosti vasta lopulta aseman tilaan johon appi:kin on tyytyväinen (reitittimen buuttaus ym LAN johto on/off toimenpiteet ei auttaneet). Balanceria ei tarvinnut buutata. Kiitos avusta!
v3.3.4 näkyy olevan täälläkin, ja Defa Power sivuston mukaan uusin tosiaan.
 
Ei kai lataamiseen millään kotilatausasemalla dataverkkoa tarvita?
Minun ABB Terra on ollut tyytyväinen ilman verkkoa jo vuosia eikä mitään ole pariin vuoteen ollut.
Softakaan ei ole tarvinnut päivittää piiitkään aikaan. Kuormahallinta toimii kuin ajatus.

Luultavasti edelleen yksi markkinoiden monipuolisimmista laitteista jos ne fiitserit kiinnostaa.
Tuossahan on RFID, LAN, ketjutus jne... tuet, jos vaikka haluaisi useamman latauslaitteen kotiin saman kuorman hallinnan taakse.

Olen ihmetellut miksi laturia pitäisi buutata kuten monia latureita näemmä joutuu...
 
Ei kai lataamiseen millään kotilatausasemalla dataverkkoa tarvita?
Minun ABB Terra on ollut tyytyväinen ilman verkkoa jo vuosia eikä mitään ole pariin vuoteen ollut.
Softakaan ei ole tarvinnut päivittää piiitkään aikaan. Kuormahallinta toimii kuin ajatus.

Luultavasti edelleen yksi markkinoiden monipuolisimmista laitteista jos ne fiitserit kiinnostaa.
Tuossahan on RFID, LAN, ketjutus jne... tuet, jos vaikka haluaisi useamman latauslaitteen kotiin saman kuorman hallinnan taakse.

Olen ihmetellut miksi laturia pitäisi buutata kuten monia latureita näemmä joutuu...
Mikä ABB Terra laite teillä laturina?
 
Ei kai lataamiseen millään kotilatausasemalla dataverkkoa tarvita?
Minun ABB Terra on ollut tyytyväinen ilman verkkoa jo vuosia eikä mitään ole pariin vuoteen ollut.
Softakaan ei ole tarvinnut päivittää piiitkään aikaan. Kuormahallinta toimii kuin ajatus.

Luultavasti edelleen yksi markkinoiden monipuolisimmista laitteista jos ne fiitserit kiinnostaa.
Tuossahan on RFID, LAN, ketjutus jne... tuet, jos vaikka haluaisi useamman latauslaitteen kotiin saman kuorman hallinnan taakse.

Olen ihmetellut miksi laturia pitäisi buutata kuten monia latureita näemmä joutuu...
Ei tarvitse verkkoa, mutta on hyödyllinen välillä. Meillä kun on 2kpl latureita (WB Pulsar plus) ja niissä usien latauksessa kaksi autoa ja lataus ajastettu latureista 01-07 välille, niin appin kautta verkon yli voi käynnistää latauksen per heti tarvittaessa. Myös ajastuksien säätö onnistuu kotisohvalta… harvemmin noita tulee säädettyä, mutta kuitenkin aina silloin tällöin.
 
Ei kai lataamiseen millään kotilatausasemalla dataverkkoa tarvita?
Minun ABB Terra on ollut tyytyväinen ilman verkkoa jo vuosia eikä mitään ole pariin vuoteen ollut.
Sama täällä. Ei kerrassaan mitään vikoja tai häiriöitä ABB Terrassa. En ole viitsinyt wifiin liittää, kun on kuuluvuuden rajalla, mutta ei ole tarvettakaan ollut.
Olen ihmetellut miksi laturia pitäisi buutata kuten monia latureita näemmä joutuu...
En ole itsekään buutannut, paitsi kerran - ja sekin johtui ranskalaisesta autosta.

Pösö ei suostunut irrottamaan piuhaa ennen kuin kävin sähkökaapilta vetämässä laturin pimeäksi. Vakaasti uskon vian olleen Pösössä.
 
kaksi autoa ja lataus ajastettu latureista 01-07 välille, niin appin kautta verkon yli voi käynnistää latauksen per heti tarvittaessa. Myös ajastuksien säätö onnistuu kotisohvalta…
Eikös sen voi autonkin äpin kautta yhtälailla käynnistää, sen kuin vain klikkaa ajatuksen pois ja lataus käynnistyy samantien. Samoin kuin ajastusta voi auton äpin kautta muutella miten haluaa.
 
Eikös sen voi autonkin äpin kautta yhtälailla käynnistää, sen kuin vain klikkaa ajatuksen pois ja lataus käynnistyy samantien. Samoin kuin ajastusta voi auton äpin kautta muutella miten haluaa.
Varmaan voisi. Vaan kun talouden autoista 2/3 ei tue ajastusta, niin latureista se on laitettava. Eikä bemun appi ole kätevyydessään lähelläkään Wallboxin appia.

Wallbox appi auki, laturin valinta (kun on 2kpl) ja klikkaa start. Näin alkaa heti latamaan (tämän kerran ja ajastukset säilyvät taustalla muuttumattomina)
 
Ei kai lataamiseen millään kotilatausasemalla dataverkkoa tarvita?

Defa Powerin kuormanhallintaan tarvitaan vähintään kotiverkko ja reititin, koska se käyttää IPv4-multicast messuja ohjaamiseen, lisää täältä https://www.defa.com/fi/support/defa-power/verkko-ja-kommunikaatiovaatimukset/.

Ja jos loppukäyttäjä haluaa olla varma että kuormanhallinnan tila on oikea toimiakseen, pitää olla yhteys serveriinkin jotta kännykkä appista näkee tilan. Aiemmin ongelmatilanteessa tutkin tarkemmin laitteiden IP osoitteita kun yhteys serveriin puuttui, ja sen perusteella todellakin haluan olla varma että laitteet on pystyssä, koska laitteiden näkyminen LANissakin oli mitä sattui ilman servereitä.

Tyhmänä latausasemana varmaan tosiaan toimii ilman dataverkkoakin, mutta on syytä kuormanhallinnankin toimia kun se on asennettuna.
 
Viimeistään siinä vaiheessa jos haluaa latausaseman ohjaavan latausta pörssisähköoptimoidusti, niin verkko tarvitaan — onhan sen saatava se hintatieto. Tietysti mikään wifi tai kaapelin yli tuotava verkko ei ole pakollinen, jos asennuspaikassa toimii mobiiliverkko, ainakin itsellä sekä kotona (Defa) että mökillä (Elli) laite kommunikoi oman LTE-modulinsa kautta.
 
Zaptec Go:ssa on myös oma LTE -moduli ja etäohjaus appillä onnistuu hyvin. Ainut pieni harmi on, että turhan usein joutuu kirjautumaan sisään appiin. Saisi säilyttää istunnon pitempään. Kuormanhallintaa en vielä ottanut, koska vanhasta sähkömittarista puuttuu HAN-portti, enkä viitsi maksaa ennenaikaisesta mittarinvaihdosta extraa. Olen rajannut Zaptecin softalla lataustehon 5 kW:iin, kestää sitten kylmälläkin kiukaan tai vesivaraajan latauksen aikana. Ehtii tuollakin teholla minun tarpeisiin. Volvon softasta säätelen ajastusta tarpeen ja hinnan mukaan yön tunneille.
 
Zaptec Go:ssa on myös oma LTE -moduli ja etäohjaus appillä onnistuu hyvin. Ainut pieni harmi on, että turhan usein joutuu kirjautumaan sisään appiin. Saisi säilyttää istunnon pitempään. Kuormanhallintaa en vielä ottanut, koska vanhasta sähkömittarista puuttuu HAN-portti, enkä viitsi maksaa ennenaikaisesta mittarinvaihdosta extraa. Olen rajannut Zaptecin softalla lataustehon 5 kW:iin, kestää sitten kylmälläkin kiukaan tai vesivaraajan latauksen aikana. Ehtii tuollakin teholla minun tarpeisiin. Volvon softasta säätelen ajastusta tarpeen ja hinnan mukaan yön tunneille.
Tohon ei saa ulkoisella mittarilla kuormanhallintaa? Ne maksaa 2-300€ + asennus. Mä ostin mittarin latureiden kanssa.
 
Hinnan perusteella sitä parempaa lataussähköä. Tuohon siirto (5,1 c/kWh), vero (2,8) ja marginaali (~3 c/kWh) päälle niin ihan HPC-hinnoissa kotilataus 🤣

1741802986518.jpeg
 
Noilla hinnoilla suosittelen vaihtamaan sopimusta ;) . Kyseessä lienee kuitenkin painovirhe?

Jaa toi marginaali? Ei valitettavasti ole. Vielä pari viikkoa pitää kärsiä kulutusvaikutuksellisesta sopimuksesta. Toki, jos sähkö on loppukuunkin kaölista niin marginaali pienenee. Tällä hetkellä se on 1,99, mutta eiköhän sähkö taas kohta ole niin ”ilmaista” että nousee kolmosen nurkille.

Huhtikuun alusta sitten ihan pörssi-pörssi.
 
Sitä lantrattua halpissähköä kun on kaiket yöt tarjolla ja on silloin tälläin hyvä tankata oikeata premiumia niin pysy auton paikat tikissä.

Juurikin näin! Aamulla näytti Rellun sovelluskin että akun varaustila 110% kun oli niin energiapitoista premiumsähköä!