https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen hankintatuki

Ei kai tässä mistään erikoisesta pyhyydestä ole kyse, eikä muutenkaan mistään elämää mullistavasta.
Tuki vain hyvä tapa potkaista pallo liikkeelle, markkinoiden dynamiikka hoitelee sitten loput. Nyt kauppa käy hyvin ja suuruuden ekonomia tulee tekemään isomman muutoksen hinnalle kuin tuet. Niinhän Volvo kun tirehtööri sanoi että sähkiksen hinta on samoissa kun poltis parin vuoden päästä ja tuskin kehitys pysähtyy.
 
Kauppa käy hyvin ilman tukiakin, joten hankintatuet ovat vain suora verovarojen siirto hyvätuloisten taskuun.
 
Taky sanoi:
Höps, kaikkeen liittyy aina jokin salaliitto tms.
Ankara päätelmä ;D Valitettavan totta kuitenkin toinen puoli - korruptiovapaassa maassamne ei edes kaupallinen metsämarjojen keruu tunnu luonnistavan ilman salaliittoa virkamieskunnan kanssa...
 
Panda sanoi:
Toivottavasti tuo sähköautojen hankintatuki loppuu kokonaan, aivan järjetön tulonsiirto. Minun maailmankuvaan ei kuulu että yksityishenkilön auton ostoon käytetään veronmaksajien rahoja.

Olen täysin samaa mieltä. Samaan aikaan esimerkiksi Saksa on luopumassa tuosta järjettömästä tuesta. Pitää varmaan olla täysi dille, ettei ymmärrä valmistajan/maahantuojan sekä jälleenmyyjän vievän osansa tuosta tuesta.

Eniten naurattaa, että vaikka kuinka noita sähköautoja haluttaisiin, niin ei niitä valmistu kaikille tarvittavaa määrää. Varsinkaan edullisen pään sähköautoja. Hyvä siis hirttäytyä omaan järjettömyyteensä!
 
Tossa tovi sitten kun hankin latauspistettä kotiin niin mietin että eikö meilläkin olisi järkevämpää esim. Englannin tapaan tukea vaikka noiden hankintaa?
 
googleismyfriend sanoi:
....Maailmanlaajuinen tukien pumppaaminen on saanut akkuautojen hinnat niin korkealle että ilman tukia on hankala saada kauppaa aikaiseksi. Aika negatiivinen kierre. Mielenkiintoista on nähdä mitä esim. Ruotsissa käy myynneille kun tuki vedettiin pois. Toki juurisyy akkuautojen korkeille hinnoille on se, että akkuautojen valmistus ei vaan skaalaudu kovin hyvin, josta on mm. Toyota on varoitellut.

https://europe.autonews.com/automakers/renault-ceo-de-meo-doubtful-ev-and-ice-price-parity
Käyttövoimamurros ns. päästöttömiin teknologioihin on aikataulultaan tiukka, EU:n sisämarkkinakomissaari jo vihjaa uudelleentarkastelun tarpeesta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d
 
pasih sanoi:
Tossa tovi sitten kun hankin latauspistettä kotiin niin mietin että eikö meilläkin olisi järkevämpää esim. Englannin tapaan tukea vaikka noiden hankintaa?
Asennuksesta saa kotitalousvähennyksen.
 
vespa68 sanoi:
Asennuksesta saa kotitalousvähennyksen.
Miten näissä muuten menee, jos on liian uusi talo? Kaveri ei esimerkiksi saanut valokuidun vetoa kotitalousvähennykseen, koska talo oli alle 2 vuotta vanha ja verottajan kommentti oli että rinnastetaan uudisrakentamiseen, joten ei tipu vähennystä.
 
^ Uudisrakentamiseen ei saa kotitalousvähennystä. Uudisrakentamiseksi katsotaan kaikki samaan omakotitaloon ja sen piha-alueeseen kohdistuvat, ensimmäistä kertaa tehtävät lisätyöt, jotka tehdään kahden vuoden sisällä lopputarkastuksesta. Pidempään tekemättömänä ollut piha-alue on verottajalle hankalampi case, mutta sama peruslinjaus pätee kuin edellä...
 
Classic sanoi:
Käyttövoimamurros ns. päästöttömiin teknologioihin on aikataulultaan tiukka, EU:n sisämarkkinakomissaari jo vihjaa uudelleentarkastelun tarpeesta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

Tällaisia ikäihmisiä astuu kiikkustuolista esiin säännöllisin väliajoin ja toistaa EU:n jämähtäneen autoteollisuuden mantraa. Todellisuudessa halpoja sähköautoja voitaisiin aivan hyvin tehdä, jos investoitaisiin koko valmistusketjuun. Harmillista, jos tämä homma jätetään amerikkalaisille ja kiinalaisille. Esimerkiksi ID.Buzzin äärellä on niin paljon pöhinää ja kilpailu loistaa poissaolollaan, että valmistus voitaisiin moninkertaistaa, hintaa voisi laskea ja VW voisi pyyhkiä pöytää muilla.

No, jos jätetään hinnat ylös, volyymit alas ja toimitusajat pitkiksi, ehkä kiinalaliset ja amerikkalaiset saavat halvemmat versiot Euroopan markkinoille. Seuraava steppi on sitten laittaa jotain tulleja näille - vinkkinä komissaarille. 

Sähkisten jarruttaminen nostaa vain päästökaupan esiin uudelleen. Kun energiantuotanto ja teollisuus hyppää päästöttömäksi, liikenne jää ainoaksi näkyväksi ilmastopahikseksi. Sitten pitää laittaa jakeluvelvoitteet (bio/synteettinen) tappiin ja päästökatto normipolttoaineille. Hankintatukea ei tarvita.
 
Taky sanoi:
Jos on tarve tukea kulutusta, niin veroja alas.
Kuin ne kohdistetaan päästöjen vähentämiseksi?
Vaikkapa alentamalla uusiutuvien polttoaineiden verotusta. Ai niin, juurihan hallitus päätti nostaa niiden verotusta. Väärä käyttövoima.

Sähköautojen hankintatuki taas ei päästöjä vähennä, kun sähköautojen markkina käy muutenkin kuumana. Kaikki myydään joka tapauksessa, mitä linjalta ulos tulee.
 
fillari sanoi:
Vaikkapa alentamalla uusiutuvien polttoaineiden verotusta.

Sähköautojen hankintatuki taas ei päästöjä vähennä,

Vähentääkö uusituvat polttoaineet päästöjä veroja laskemalla?
 
Bio- ja uusiutuvat polttoaineet ovat nyt suurinta muotia. Päivän uutisissa oli artikkeli sähkökiukaan vaihtamisesta puukiukaaksi, sähköä säästyy. Ei mene kuin hetki, niin keksitään myöntää tukea sähkiksen muuttamiseksi sähkön säästön nimissä häkäpönttökiesiksi...
 
Classic sanoi:
Bio- ja uusiutuvat polttoaineet ovat nyt suurinta muotia. Päivän uutisissa oli artikkeli sähkökiukaan vaihtamisesta puukiukaaksi, sähköä säästyy. Ei mene kuin hetki, niin keksitään myöntää tukea sähkiksen muuttamiseksi sähkön säästön nimissä häkäpönttökiesiksi...
;D ;D ;D Ja joku rangaistusvero niille keksittäneen kun aiheuttavat energiakriisin...
 
Taky sanoi:
Vähentääkö uusituvat polttoaineet päästöjä veroja laskemalla?
Toki, kun hinta alenee => kysyntä suhteessa fossiiliseen lisääntyy => markkinat vastaavat tuottamalla enemmän uusiutuvaa ja fossiilisen osuus kokonaiskäytöstä pienenee.
VS
Sähköautojen hankintatuki, joka ei vähennä päästöjä lainkaan. Tällä hetkellä kaikki myyntiin tulevat sähköautot myydään oli tukia tai ei. Itse tuen merkitys päästöihin on siis nykytilanteessa pyöreä 0.
 
Eikös noille uusiutuville luoda koko ajan lisäkysyntää jakeluvelvoitetta lisäämällä, jolloin hinnallakaan ei ole merkitystä suhteelliseen kysyntään.
 
ovi sanoi:
Eikös noille uusiutuville luoda koko ajan lisäkysyntää jakeluvelvoitetta lisäämällä..
Ei näköjään. Jakeluvelvoitetta juuri pienennettiin 19,5% => 12%, koska biokomponentti on verotettu liian kalliiksi ja fossiilisenkin hinnannousun myötä kuljetusalaa uhkasi vaikeudet :D
=> Samalla myös polttoaineen kotimaisuusaste pienenee.

Pitkällä aikavälillä jakeluvelvoite pienentää päästöjä, mutta se on hidas ja kuoppainen tie (kuten em. velvoitteen laskeminen osoittaa) VS uusiutuvien osuuden markkinaehtoinen kasvatus verotuksen keinoin.
 
Tämähän on vain väliaikainen velvoitteen alentaminen, joka tulee korotettuna takaisin, jotta väliaikaisesti lisääntyneet päästöt saadaan kompensoitua.
 
ovi sanoi:
Tämähän on vain väliaikainen velvoitteen alentaminen, joka tulee korotettuna takaisin, jotta väliaikaisesti lisääntyneet päästöt saadaan kompensoitua.
'Väliaikainen' kuten polttisten autovero :D

Tuskin kuljetusalan kustannuspaineet / polttoaineen hinnan aiheuttama tavis autoilijoiden viha päättäjiä kohtaan ihan heti on pois päiväjärjestyksestä? = mistä löytyy se poliitikko joka laittaa "korotettuna takaisin" ilman, että ensin verotusta rukataan? .. tiedän, että pienpuolueista löytyy, mutta he eivät yksin päätä. Kuten nyt nähtiin. Velvoitetta alennettiin, vaikka on vihertävin hallitus miesmuistiin.


 
Jos joku on Suomessa varmaa, niin se, että polttoaineiden verotusta ei rukata alaspäin. ;D Suomen verotus perustuu aakkosiin.

A, alkoholi
B, bensiini
C, cicarettes
D, diesel
E, energia

jne ...

Ö, öljy

Eiköhän EU tason päätöksiin liittyvät kotimaiset päätökset kuitenkin aja kuljetusalan kustannuspaineiden ohi. Kuljetusalalle on nyt annettu kaksi vuotta aikaa siirtää tulevat tiedossa olevat hinnannousut omiin hintoihinsa, niin sen jälkeen voidaan taas alkaa antamaan raippaa tavalliselle Suomalaisella kansalle, joka ottaa kaiken nurisematta vastaan, mitä ylhäältä annetaan.