https://yliteippaus.fi/

Sähköautoilun idea sähkön hinnan noustessa pilviin?

Mika_M sanoi:
Olet oikeilla jäljillä. Tärkeintä olisi saada leikattua sähkön huippukulutuksen piikkejä pienemmiksi. Sähköautoa moni lataa jo nyt sähkön hinnan ja/tai kiinteistön pääsulakkeiden takia keskellä yötä johon se huippukulutuksen piikki ei yleensäkään normaalisti osu.
Pörssisähkön hinnan kannalta vai miksi? Eikös nyt sähköä on saatavilla, mutta hinta on vaan hypännyt vaikka ei ole edes lämmitystarvetta. Suomen sähköntuotannon määrällä, vaikka kuinka lämmityksetkin ajastettaisiin taloissa yöajalle, ei taida sähkö riittää kovimpien pakkasten aikaan.

Minusta avainjuttu on kulutuksen vähentäminen ja tähän kansalaisia patistetaan sähkönsäästökampanjalla, astetta alemmas. Kyllä minäkin näen sähköautoilun suhteen ristiriidan tämän kanssa.
 
Sande sanoi:
Pörssisähkön hinnan kannalta vai miksi?

Jotta sähkö ei loppuisi kesken. Vaikka sen hinta olisi sata euroa kilowattitunnilta, niin lopulta kaiken tuotannon ollessa toiminnassa sitä sähköä ei enempää enää mistään saada.

Jos huippukulutus ei muuten asetu, niin sitten aletaan katkoa sähköjä kuten mediassa onkin jo kovasti peloteltu. Sen välttämiseksi ne piikkikulutukset olisi saatava pidettyä kurissa.

Jos hetkellinen kulutus ylittää tuotannon, niin lopulta kaatuu koko sähköverkko eikä sähköä ole kellään. Koska sähköä ei nykyään vielä juuri voida varastoida, niin tämän uhkakuvan kannalta on aika yhdentekevää paljonko sähköä käytetään silloin kun tuotantoa on saatavilla enemmän kuin kulutusta.
 
Mika_M sanoi:
Jotta sähkö ei loppuisi kesken. Vaikka sen hinta olisi sata euroa kilowattitunnilta, niin lopulta kaiken tuotannon ollessa toiminnassa sitä sähköä ei enempää enää mistään saada.

Jos huippukulutus ei muuten asetu, niin sitten aletaan katkoa sähköjä kuten mediassa onkin jo kovasti peloteltu. Sen välttämiseksi ne piikkikulutukset olisi saatava pidettyä kurissa.

Jos hetkellinen kulutus ylittää tuotannon, niin lopulta kaatuu koko sähköverkko eikä sähköä ole kellään. Koska sähköä ei nykyään vielä juuri voida varastoida, niin tämän uhkakuvan kannalta on aika yhdentekevää paljonko sähköä käytetään silloin kun tuotantoa on saatavilla enemmän kuin kulutusta.
Niin, sitä koitin tuossa edellä sanoa että ilman sähkönsäästämistä ei voida välttyä huippukulutuksen piikeiltä ja sähkönjakelun katkoksilta.
 
Yksi aspekti tähän tuli itselle kun taloyhtiössä on latauspaikat mietinnässä, mutta niiden kk-vuokra tulee luultavasti olemaan reilusti suurempi kuin normipaikan. Paikat yhtiön hallinnassa ja yhtiö maksaa latauslaitteen, mutta jos kk-hinta nousee 20€ -> 80€ niin tämäkin syö niitä säästöjä mitä sähköautolla saa.
 
Vaikka sähköautoilu maksaisi liki saman kuin polttiksella ajo, ei nähdäkseni polttisautoilussa ole enää mitään ideaa, jos on vain varaa hankkia sähköauto. Ja tällä hetkellä kun sähköautojen hinnat ei oikein laskekaan, niin kalliimpi hankintahintakaan ei haittaa. Arvon kehittymisen tulevaisuudesta ei toki tiedä, mutta todennäköisesti pari vuotta mennään vielä näin.

Polttisautoilussa on ideaa ainoastaan jos:

-Vetää autolla raskaita kuormia pitkiä matkoja
-Ajaa usein pysähtymättä ja syömättä vähintään 400-500 km matkoja
-Tarvitsee poikkeuksellisen paljon tilaa ihmisille ja/tai tavaroille
-Kotona ei ole mahdollisuutta lataukseen
 
Pörssisähkön korkeasta hinnasta ei voi varmuudella päätellä, että sähkön riittävyys on vaarassa tai että kuinka lähellä ollaan tilannetta että pitäisi alkaa katkomaan. Mutta toisin päin halpa pörssisähkö kertoo että sillä hetkellä sähköä riittää ja kun sitä ei pahemmin voi varastoida, niinä aikoina voi sitä käyttää ilman pmatunnontuskia sen mitä tarvitsee. Halvasta hinnasta pääsee iloitsemaan tietenkin spot-hintaisilla sopimuksilla
 
kljs sanoi:
Mutta toisin päin halpa pörssisähkö kertoo että sillä hetkellä sähköä riittää ja kun sitä ei pahemmin voi varastoida, niinä aikoina voi sitä käyttää ilman pmatunnontuskia sen mitä tarvitsee. Halvasta hinnasta pääsee iloitsemaan tietenkin spot-hintaisilla sopimuksilla

Näinä aikoina nuo mainitsemasi iloitsemishetket ovat vähissä. Vielä ei edes ole aloitettu lämmittämistä.

 

Liitteet

  • Näyttökuva 2022-8-28 kello 10.00.33.png
    Näyttökuva 2022-8-28 kello 10.00.33.png
    40,8 KB · Katsottu: 89
otj sanoi:
Vaikka sähköautoilu maksaisi liki saman kuin polttiksella ajo, ei nähdäkseni polttisautoilussa ole enää mitään ideaa, jos on vain varaa hankkia sähköauto. Ja tällä hetkellä kun sähköautojen hinnat ei oikein laskekaan, niin kalliimpi hankintahintakaan ei haittaa. Arvon kehittymisen tulevaisuudesta ei toki tiedä, mutta todennäköisesti pari vuotta mennään vielä näin.

Polttisautoilussa on ideaa ainoastaan jos:

-Vetää autolla raskaita kuormia pitkiä matkoja
-Ajaa usein pysähtymättä ja syömättä vähintään 400-500 km matkoja
-Tarvitsee poikkeuksellisen paljon tilaa ihmisille ja/tai tavaroille
-Kotona ei ole mahdollisuutta lataukseen

+ ajat vähän kilometrejä vuodessa - sähikäisen säästöt tulee vain kilometrien kautta (toki vaikutusta minkä hintaluokan verrokista on kyse)
 
kljs sanoi:
Pörssisähkön korkeasta hinnasta ei voi varmuudella päätellä, että sähkön riittävyys on vaarassa tai että kuinka lähellä ollaan tilannetta että pitäisi alkaa katkomaan.

Olen ymmärtänyt, että paljon on katkomisessa kiinni siitä saadaanko se Olkiluoto 3 kunnolla käyttöön vai ei.

Hauska yksityiskohta on, että kovimmilla sähkönhinnoilla puhutaan jo, että yritysten kannattaa täräyttää dieselgeneraattorinsa käyntiin, koska tulee halvemmaksi. Olikohan piste siinä 40 centin paikkeilla tjsp.

Josta pääsee aasinsillalla topikkiin, ettei ole välttämättä huono ajatus tällaisessa epävarmuudessa ajaa ainakin ensi talvi polttiksella. Säästyy sähköä sitä tarvitseville.
 
Jos otsikon mukaan mennään, niin itse ottaisin sähköauton vaikka se ei tulisi merkittävästi halvemmaksi.
Isossa kuvassa on nähtävä mielestäni juuri tuo edelläkin mainittu riippuvuus fossiilisista polttoaineista. Sitä on hyvä vähentää koko ajan. Eihän se hetkessä mihinkään ole poistumassa, mutta hiljaakin hyvä tulee.

Sähköä kannattaa säästää ennemmin vaikka porealtaan käytöstä tai saunan lämmityksestä kuin auton latauksesta jos valinnan mahdollisuus on.
 
Arcca sanoi:
Olen ymmärtänyt, että paljon on katkomisessa kiinni siitä saadaanko se Olkiluoto 3 kunnolla käyttöön vai ei.

Hauska yksityiskohta on, että kovimmilla sähkönhinnoilla puhutaan jo, että yritysten kannattaa täräyttää dieselgeneraattorinsa käyntiin, koska tulee halvemmaksi. Olikohan piste siinä 40 centin paikkeilla tjsp.

Josta pääsee aasinsillalla topikkiin, ettei ole välttämättä huono ajatus tällaisessa epävarmuudessa ajaa ainakin ensi talvi polttiksella. Säästyy sähköä sitä tarvitseville.
Tämä kannattaa sitten muistaa ettei tuudittaudu väärään turvallisuudentunteeseen ajatellen että sähkön hinta sen kun nousee ja bensan tai dieselin pysyy ennallaan.

https://yle.fi/uutiset/3-12475778

Tällä tietoa vuoden vaihteessa loppuu raakaöljyn ja helmikuussa muiden öljytuotteiden tuonti Venäjältä EU-alueelle suurimmilta osin. Tämän lisäksi hallituksen päätöksen mukaisesti dieselöljyn veroa korotetaan ensi vuoden alusta. Itse olen ainakin varautunut siihen, että talvella ysivitonen maksaa taas sen 2,50 EUR/litra, jos riittääkään.
 
Wasted sanoi:
Sähköä kannattaa säästää ennemmin vaikka porealtaan käytöstä tai saunan lämmityksestä kuin auton latauksesta jos valinnan mahdollisuus on.

Kun ei oo mitään julkaisukelpoista kommentoitavaa, niin toteanphan vaan, että jos joku on hyödyllinen ja välttämätön niin ulkoporealtaat sekä järjettömän korkea olohuone.
 
Sande sanoi:
Niin, sitä koitin tuossa edellä sanoa että ilman sähkönsäästämistä ei voida välttyä huippukulutuksen piikeiltä ja sähkönjakelun katkoksilta.

Säästämistä vai käytön ajoitusta?
 
teme565 sanoi:
Tämä kannattaa sitten muistaa ettei tuudittaudu väärään turvallisuudentunteeseen ajatellen että sähkön hinta sen kun nousee ja bensan tai dieselin pysyy ennallaan.

https://yle.fi/uutiset/3-12475778

Tällä tietoa vuoden vaihteessa loppuu raakaöljyn ja helmikuussa muiden öljytuotteiden tuonti Venäjältä EU-alueelle suurimmilta osin. Tämän lisäksi hallituksen päätöksen mukaisesti dieselöljyn veroa korotetaan ensi vuoden alusta. Itse olen ainakin varautunut siihen, että talvella ysivitonen maksaa taas sen 2,50 EUR/litra, jos riittääkään.

Öljyn hinnan lisäksi euroopasta puuttuu myös jalostuskapasiteettia. Vaikka öljy olisi halpaa, voi bensa ja diesel olla hyvinkin kallista. Vihreän siirtymän tuho koskee koko energiasektoria. Mutta tätä eurooppalaisten enemmistö on halunnut vaaleista toiseen ja ennusteiden mukaan haluaa jatkossakin.
 
tmr97 sanoi:
Öljyn hinnan lisäksi euroopasta puuttuu myös jalostuskapasiteettia. Vaikka öljy olisi halpaa, voi bensa ja diesel olla hyvinkin kallista. Vihreän siirtymän tuho koskee koko energiasektoria. Mutta tätä eurooppalaisten enemmistö on halunnut vaaleista toiseen ja ennusteiden mukaan haluaa jatkossakin.

Öljystä luopuminen tuo lisäksi tällaisia täysin odottamattomia haasteitakin. No sitä saa mitä tilaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rikkihaposta-saattaa-tulla-suuri-pula-uhkana-ongelmat-maataloudessa-ja-ruoan-saatavuudessa/8494050#gs.ahgvkt
 
kljs sanoi:
Viime aikoina monessakin paikassa julkisissa ja yksityisissä keskusteluissa eri henkilöt ovat tulleet kertomaan minulle, että sähköautoilu on nykyään mahdottoman kallista.

Jos auto on vain välttämätön liikkumisväline, johon ei sen kummempia intohimoja liity, niin kyllähän sähköautoilu on valtava rahasyöppö, kun huomioidaan auton ostohinta.

Lisäksi tulevat julkisen lataamisen haasteet.

Kun kiertelee Prisman parkkipaikkaa, vahva yleisvaikutelma on, että auto on useimmille mahdollisimman halvalla tarpeeseen ostettu välttämätön työkalu.

Kun vertaillaan uusia ja kalliita autoja sähköautoihin, tilanne voi muuttua. Sähköautoilijoille autoilu näyttää usein olevan muuta kuin välttämättömyys. Siihen liittyy tunnearvoja.

 
Sopeutuja sanoi:
Sähköautoilijoille autoilu näyttää usein olevan muuta kuin välttämättömyys. Siihen liittyy tunnearvoja.

Kieltämättä tuo on on ollut yksi iso syy hankkia sähköauto. Viherpiiperrys ei ole lainkaan se mikä siinä kiinnostaa vaan uutuudenviehätys uutta tekniikkaa kohtaan. Aikoinaan kuvittelin että bensiinimoottori automaatilla on riittävän sivistynyt ja hienokäytöksinen mutta sähköauton voimalinja on kyllä ylivoimainen.

Jännittävääkin tämä on kun saa aina intopinkeenä kokeilla uusia latureita ja todeta lämpötilan vaikutus latausnopeuteen tai eroja eri latureilla. Toisinsanoen, sähköautoilussa on sellaista mitä ei perinteinen tekniikka enää itselleni tarjoa.

Onhan se myös miellyttävää kun auton saa omassa pihassa ladattua, ei tarvitse mennä muualle.

Mutta aloitukseen hyvin liittyvänä.. jatkossa kotilataus on yhtä kallista kuin ABC peruslataus (ellei he nosta sitä ihan heti) joten kotilataus ei olekkaan enää välttämättä halvin vaihtoehto.

Vaikka sähkö olisi yhtä kallista kuin bensiini, niin en vaihtaisi enää bensaan, talvella sähköllä ajo on kaikin puolin miellyttävämpää, kokeilkaa itse niin huomaatte sen.
 
tmr97 sanoi:
Vihreän siirtymän tuho koskee koko energiasektoria. Mutta tätä eurooppalaisten enemmistö on halunnut vaaleista toiseen ja ennusteiden mukaan haluaa jatkossakin.

Tässäkin isoin ongelma on aikataulu, eli liian vähän liian myöhään. Hommia kun olisi tosissaan aloitettu jo 70-80-luvuilla niin tilanne olisi paljon parempi kaikkinensa.