https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköauto vetojuhtana

Taky sanoi:
Edellisenä päivänä, energiassa säästyy sen verran euroja että voi lokaisasti nukkua jossain oikeassa majoituspaikassa ja olla aamulla levänneenä ja virkeänä rientoihin - eikö harrasteisiin ole mukavampi mennä em. olotilassa...
Siihen majoituspaikkaan pitäisi saada vene trailereineen vartioituun parkkiin, johon saa myös roikalla sähköä veneessä olevaan 90 l pakastimeen. Eikä taitaisi olla miehistön kahdella muulla jäsenellä isompia haluja käyttää yhtä ylimääräistä päivää matkustamiseen. Paluumatkalla ei aikataulupaineita oikeastaan ole, paitsi että kun laiva lähtee Amaalta 02.15 ja tulee Naantaliin 7.10 niin siitä Mikkeliin ja kuski sekä pörisevä diesel-veturi jatkaa vielä Kuopioon. Se on aika kova paikka parin tunnin nukkumisella.

Köyhyys ajaa noin hulluihin laivojen aikatauluihin. Mutta niin kauan kun kuski jaksaa ajaa, niin jaksan minäkin maata Hiluxin takapenkillä ja nukkua polvet koukussa  :) Jos ei oltaisi niin pihejä, niin mentäisiin Hellsingistä humppalaivalla joka lähtee 17.00 ja on yöllä Amaalla. Lopputulema, että taas tulee valvottu yö ja laivamatkaan menee rahaa 3 x Finnlinesiä enemmän.

Tuo aamulaiva Naantalista mahdollistaa perillä iltakalastuksen, jos vaan on intoa ja keliä. Kyllä nää on aika tarkkaan harkittuja juttuja.

En tiedä kummoisen "lokoisan majoituksen" saa kolmelle hengelle 150 eurolla?
 
Ioniq 5:lla ensimmäinen reissu kärryn kanssa tienpäällä, kulutus hieman odotuksia alhaisempi ja näyttäisi että täydellä akulla pääsee hieman yli 200km. Viikonloppuna hieman kauemmas.
 

Liitteet

  • IMG_20220815_193658.jpg
    IMG_20220815_193658.jpg
    49 KB · Katsottu: 148
  • IMG_20220815_193122.jpg
    IMG_20220815_193122.jpg
    30,4 KB · Katsottu: 133
Karvis sanoi:
Ioniq 5:lla ensimmäinen reissu kärryn kanssa tienpäällä, kulutus hieman odotuksia alhaisempi ja näyttäisi että täydellä akulla pääsee hieman yli 200km. Viikonloppuna hieman kauemmas.
Paljonko kärrypainaa?
 
Karvis sanoi:
Ioniq 5:lla ensimmäinen reissu kärryn kanssa tienpäällä, kulutus hieman odotuksia alhaisempi ja näyttäisi että täydellä akulla pääsee hieman yli 200km. Viikonloppuna hieman kauemmas.

Kiitos tästä. Kova harkinta sähköauton kaa, mutta jää toistaiseksi väliin. Jos kesällä uudenkarheilla akuilla menee 200km, talvella mennee vain 150 km ja 5-10 vuotta satunnaisissa vetotehtävissä rasitetuulla akuilla enää 130..140 km.

Oma tarve päästä kesällä trailerilla ilman latauksia  Rovaniemi-Salla -Kemijärvi väli (n. 240 km). Sallan veneperukoilla ei latausmahdollisuuksia. Talvella vastaavasti tarve kelkka perässä Rovaniemi Ivalo väli ( n. 300 km). Nyt reissuun tulee lähdettyä yleensä aamu 5 mennessä, jotta ehtoi ajoissa perille leiriytymään talvitelttaan valoisan aikaana. Nykyään syönti ja tankkaus yleensä Ivalossa ja siitä eteenpäin matka jatkuu Nuorgamin tasolle. Ylimääräisten lataustaukojen ja kyttäilyjen vuoksi ei viitsi lähteä matkaan edes tuntia aikaisemmin aamu neljältä.

300 km talvirange kelkka perässä ja neliveto on asioita, joista en haluaisi luopua. Moottoriäänet ovat aika toissijaisia asioita. Vaihteiston nykimisiä tai arpomisia en ole kohdannut viime vuosina. Saariselän, Karkasniemen... mäet auto menee ilman arpomisia.. 
 
Onhan se selvä että sähköauto vaatii satojen kilometrien siirtymille paljon aikaa, varsinkin talvella. Tuollaisen koppikärryn tilalle jos vaihtaa normaalin kuomukärryn niin kulutus tippuu merkittävästi, mutta 300km talvikelissä vaatii silti lähes 100kWh:n akuston.
 
Tässä video, jossa yksi jenkkiläinen karavaanaripariskunta testaa Lightningia oman vaununsa kanssa (Airstream).
 
Joulunpyhinä oltiin anoppilassa käymässä. Anoppi itse asuu jo hoitokodissa, me yövyimme hänen asunnossaan. Muutamia huonekaluja piti viedä anopin asuntoon, siihen tarvittiin kärryä. Oltiin liikkeellä Rapidilla, jossa ei ole koukkua. Niinpä homma piti tehdä vaimon veljen BMW i4 M50:llä. Puuilosta vuokratussa kärryssä ei ollut bemariin sopivaa pistoketta vaan vanhempi 9-nastainen. Niinpä yhdistelmällä ei voinut peruuttaa ollenkaan. Jos yritti, auto löi jarrut päälle. Kääntyminen hoitokodin pihassa tehtiin vanhaan tyyliin eli kärry irti, työnnetään vähän, siirretään autoa ja laitetaan kärry uudestaan kiinni. Olis pitänyt lähteä Passatilla..
Auto sinänsä oli ihan hieno, suuri näyttö keskellä kojelautaa, siinä kuvakkeita enemmän kuin minun pc:ni ruudulla. Insinöörille sopiva. Ja olihan siinä keinotekoiset äänetkin saatavilla kuuluviin. Tehoa paljon enemmän kuin tarvitaan moottoriratojen ja autobahnien ulkopuolella. HIljainen ja mukava. Takapenkki pieni, range hyvä.
 
Puuilosta vuokratussa kärryssä ei ollut bemariin sopivaa pistoketta vaan vanhempi 9-nastainen. Niinpä yhdistelmällä ei voinut peruuttaa ollenkaan. Jos yritti, auto löi jarrut päälle.

Pitääkö tämä ymmärtää niin että auto ei ymmärtänyt adapterin kautta kytkettyä peräkärryä vaiko niin että sitä 7,99€ maksavaa adapteria ei viitsitty ostaa vaan ajettiin tyynesti kärryllä jossa jarruvalot, vilkut, takavalot eivät toimineet..?
 
Puuilosta vuokratussa kärryssä ei ollut bemariin sopivaa pistoketta vaan vanhempi 9-nastainen. Niinpä yhdistelmällä ei voinut peruuttaa ollenkaan. Jos yritti, auto löi jarrut päälle.

Jos kärry ei ollut sähköissä, niin autohan luuli luonnollisesti, että takana on seinä. Toimi siis täysin oikein. Ja @kahe, tällä ei tosiaan ole mitään tekemistä sähköauton kanssa. Eri asia tosiaan on, mikäli adapterin kanssa näin olisi toiminut.
 
Niinpä yhdistelmällä ei voinut peruuttaa ollenkaan. Jos yritti, auto löi jarrut päälle. Kääntyminen hoitokodin pihassa tehtiin vanhaan tyyliin eli kärry irti, työnnetään vähän, siirretään autoa ja laitetaan kärry uudestaan kiinni.
Tuon jarrutuksen saa valikosta pois, estää peruuttaessa törmäämästä esteeseen, jonka auto tulkitsi tuossa tapauksessa ilman oikeanlaista adapteria, joka kuulemma kuuluu auton varusteisiin, ainakin täällä joku niin kertoi.
Omassa sitä ei ollut (ostin esittelyauton), varmaan nusastu pois kuleksimasta..
 
Pitääkö tämä ymmärtää niin että auto ei ymmärtänyt adapterin kautta kytkettyä peräkärryä vaiko niin että sitä 7,99€ maksavaa adapteria ei viitsitty ostaa vaan ajettiin tyynesti kärryllä jossa jarruvalot, vilkut, takavalot eivät toimineet..?
Ei ollut adapteria. Valot eivät siis toimineet. Kärryn vuokrannut lanko ei ole kovin kokenut kärryilijä.
Se oli minusta hiukan erikoista, että kärryssä oli vielä 'vanhan mallin' pistoke eikä uudempi. Tai että kärryn mukana ei tullut sellaista.
Niin, en tiedä miten olisi tapahtunut saman merkin polttomoottoriautossa.
 
Se oli minusta hiukan erikoista, että kärryssä oli vielä 'vanhan mallin' pistoke eikä uudempi. Tai että kärryn mukana ei tullut sellaista.
Ja mitäköhän ihmeen kummalista tuossa muka on? Se jarruton nyyttikärry ei tartte tasan mihinkään niitä 13-pin lisäpiikkejä vs. 7-pin, joten ei ole mitään järkeä moista siihen kärryyn edes asentaa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Toki jos laki muuttuu s.e. se on pakollista, on tilanne toinen vaan eipä taida tuotakaan pakotusta ainakaan vielä olla olemassa :rolleyes:

Se että vuokraajalta ei ollut adapteria edes tarjottu, niin käytiinkö sitä edes kysymässä? Aivan tasan varmaan olisi Puuilon hyllystä moinen pulikka löytynyt, sen verran vakitavaraa se kuitenkin on nimenomaan tuo 13>7 adapteri. Mutta kokematon/hälläväliä vuokraaja, niin... Ja se ettei sitä ollut jo kärryssä mukana, niin missäköhän se siinä olisi ollut? Ja kuka/mikä takaa ettei se "katoa" siitä jollain vuokrausreissulla ja taas joku sitten itkee kun ei ollut. Jep jep. Eli eiköhän se ole se koukillisen auton omistaja itse, joka kuskaa mukanaan niitä tarvittavia adapteritaan, jotta saa nypittyä niin 13-p kuin 7-p kärryjä, oli sitten siinä autossa kumman tyyppinen liitin tahansa. Tai näin ainakin itse olen oppinut toimimaan kautta aikain ja siksi ei ikinä noissa kytkennöissä mitään ongelmia ole ollutkaan :)
 
Ja mitäköhän ihmeen kummalista tuossa muka on? Se jarruton nyyttikärry ei tartte tasan mihinkään niitä 13-pin lisäpiikkejä vs. 7-pin, joten ei ole mitään järkeä moista siihen kärryyn edes asentaa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan.

Iso osa autoista on jo 13-napaisella pistokkeella, joten aivan yhtä vähän järkeä on asentaa kärryyn 7-napaista muinaismuistoa.
 
Se jarruton nyyttikärry ei tartte tasan mihinkään niitä 13-pin lisäpiikkejä vs. 7-pin, joten ei ole mitään järkeä moista siihen kärryyn edes asentaa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan.

Minusta siinä on selkeä järki, koska tuo standardi on vaihtunut jo hyvän aikaa sitten ja siten vanha 7-piikkinen jää vetoautoissa hissukseen historiaan. Itse esimerkiksi olen vuokrannut kärryt Motonetista ja siellä ne ovat olleet jo jokusen vuoden 13-piikkisellä pistokkeella. Tiskillä toki varmistavat kärryä noudettaessa tarvitaanko adapteria.
 
Pitääkö tämä ymmärtää niin että auto ei ymmärtänyt adapterin kautta kytkettyä peräkärryä vaiko niin että sitä 7,99€ maksavaa adapteria ei viitsitty ostaa vaan ajettiin tyynesti kärryllä jossa jarruvalot, vilkut, takavalot eivät toimineet..?
Ymmärsin niin, että nuukuus esti ostamasta siitä samasta Puuilosta, edes noin kallista, vaan 7,90 maksavaa adapteria: https://www.puuilo.fi/jape-perakarryn-adapteri-13-rasia-7-pistoke. Ehkä sen olisi saanut jopa lainattua, kun kärryn vuokraa.
 
Ymmärsin niin, että nuukuus esti ostamasta siitä samasta Puuilosta, edes noin kallista, vaan 7,90 maksavaa adapteria: https://www.puuilo.fi/jape-perakarryn-adapteri-13-rasia-7-pistoke. Ehkä sen olisi saanut jopa lainattua, kun kärryn vuokraa.
Taatusti ei nuukuus tämän henkilön kohdalla. Tietämättömyys koko asiasta. Oli ensimmäistä kertaa vetämässä kärryä tällä autolla, jonka sai käyttöön syyskuussa.
Eli, jos sinulla on sähköauto, etkä ole kokenut kärryilijä, vuokraa muualta kuin Puuilosta. Tässä tietysti voi olla paikkakuntakohtaisia eroja. Nyt oltiin Kajaanissa, kärryn varaus tehtiin netissä.
ugh.
 
jos sinulla on sähköauto, etkä ole kokenut kärryilijä,
Ei tällä tapauksella ole kyllä mitään tekemistä sähköauton kanssa.

Jos kärryyn ei saa valoja palamaan, niin silloin selvitetään miten ne valot saadaan palamaan tai jätetään kärry vetämättä. Tuntuu omituiselta että muita vaihtoehtoja edes tulee mieleen.
 
kyllä tuossa mielestäni vuokraajan (eli tässä tapauksessa Puuilon) pitäisi myös varmistaa, että kärryyn saa tarvittavan adapterin lainaan ilman lisäkuluja
itse en lähtisi pimeällä kärryllä pihasta etenkään nyt talviaikaan
 
Ei tällä tapauksella ole kyllä mitään tekemistä sähköauton kanssa.

Jos kärryyn ei saa valoja palamaan, niin silloin selvitetään miten ne valot saadaan palamaan tai jätetään kärry vetämättä. Tuntuu omituiselta että muita vaihtoehtoja edes tulee mieleen.
Uskomattoman huonoa laatua ovat nuo adapterit. Pari vuotta sittenkun kaverin autolla yöllä läehdettiin reissuun minun venetraileri perässä, niin kolmella adapterilla kokeiltiin eikä meinattu saada valoja palamaan. Huomattiin että piti laittaa mustekala vetämään adapteria sivulle päin niin alkoi valot toimimaan. Sittemmin kaveri teki itse adapterin kahdesta pistokkeesta ja väliin haitarijohtoa.
 
Eli, jos sinulla on sähköauto, etkä ole kokenut kärryilijä, vuokraa muualta kuin Puuilosta.
No just niin, ainahan se on jonkun muun vika kuin sen asiasta piittaamattoman kuljettajan, jonka vastuulla tuokin asia lain kirjaimen mukaan kuitenkin loppupelissä on. Jep jep :rolleyes:

"Mihin mä tän johdon oikein tungen kun se ei sovi. Ääh sillä ole mitään väliä, nythän on valosaa. Eikun menox vaan, ei sitä tartteta." :rolleyes: