https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Roiskeläpät vai ei?

Roiskeläpät vai ei?

  • Autossa on roiskeläpät edessä

    Ääniä: 26 30,2%
  • Autossa on roiskeläpät edessä ja takana

    Ääniä: 37 43,0%
  • Auton kylkiin on asennettu teippiä hiekkasuihkun suojaksi

    Ääniä: 9 10,5%
  • Autossa ei ole roiskeläppiä

    Ääniä: 24 27,9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    86
P

pantero

Vieras
Kaikissa omissa autoissa on poikkeuksetta ollut roiskeläpät edessä. Kun suunnilleen 10 % ajokilometreistä tulee hiekkateillä, olen katsonut tämän välttämättömäksi auton helmojen ja kylkien suojaamiseksi. Kunnollisen kokoinen roiskeläppä edessä suojaa myöskin auton sivuja eturenkaista tulevalta loka- ja kurasuihkulta.

Nykyisin autojen alahelmat on muovitettu ja esim. Yetissä on lisäksi suojateippisiivu takapyörien edessä. Roiskeläppiä ei autoihin tehtaalla asenneta, vaan ne on ruksattava erikseen varusteena. Roiskeläpätkään eivät tosiasiallisesti estä hiekkasuihkun osumista auton alustaan. Siinä ollaankin auton suunnittelijoiden varassa, miten alustaa ja sen osia on suojattu tällaista eroosiokuormitusta vastaan.

Nykyautoissa on myöskin lyhyt läppä takapyörän aukon etuosassa. Sen merkitys on itselle hämärän peitossa. Onko se ilmanvastusta pienentävä, vai estääkö se kivien osumisen takarenkaaseen liian jyrkässä kulmassa (sinkoutuakseen renkaasta muihin auton ja alustan osiin)?

Vaikka autojen alustan ja alahelmojen suojauksessa onkin pientä kehitystä havaittavissa, valitsen silti jatkossakin uuteen autoon vähintäänkin roiskeläpät eteen.  Kaikkein pienin läpyskä on ollut CX-5:ssa, mutta kaipa sekin ainakin osittain hommansa hoiti. NX yllätti positiivisesti, kun sen roiskeläppä on reilusti mitoitettu, jolloin siitä on käytännössä jo enemmänkin hyötyä.
 
Itse en pidä isoista läpistä, joten jos ne ovat ainoat vaihtoehdot, niin sitten jää läpät kokonaan pois. Jos eteen ja taakse on saatavilla kompaktit ja säädyllisen näköiset läpät, niin sitten tulee läpät eteen ja taakse.

Superbiin oli saatavilla sopivat läpät eteen ja taakse:

lj%25C3%25A4p%25C3%25A4t.jpg


Tässä esimerkki tilanteesta missä etuläpät on ihan ok, mutta takaläpät aivan karseet:

Saturday1.jpg

 
Skodaan saa ihan asiallisia läpyköitä, mutta Volvon orkkikset etenkään taakse ei oikein houkuttele :-\ Edessä on vakiona sellaiset pienet lirpakkeet ilma/kuraohjaimena, mutta eivät ole varsinaiset roiskeläpät. Eli ei siis ole läppiä lainkaan...

Tässä Volvon orkkisläpät
HGbNP6w.jpg


1404918882_S60%20MUDFLAPS_w450_h400.jpg
 
pantero sanoi:
Nykyautoissa on myöskin lyhyt läppä takapyörän aukon etuosassa. Sen merkitys on itselle hämärän peitossa. Onko se ilmanvastusta pienentävä

Kyllä. Itseasiassa tuollainen läppä on tarkkaan katsottuna myös hyvin monen auton etupyörän edessä. Kuulemma merkittävä vaikutus renkaan ilmanvastukseen.

http://mirageforum.com/forum/showthread.php/409-Aerodynamic-wheel-spats-amp-Mirage
http://www.toyota-4runner.org/5th-gen-t4rs/95894-faux-mud-flap-front-rear-tires.html#post846170

Mikähän idea Saab 900:n pohjan keskivaiheilla olleilla roiskeläpillä oli? Niiden takana oli taka-akselin eteenpäin suunnatut tukivarret, niiden suojeleminen?
 
tai sanoi:
Mikähän idea Saab 900:n pohjan keskivaiheilla olleilla roiskeläpillä oli? Niiden takana oli taka-akselin eteenpäin suunnatut tukivarret, niiden suojeleminen?

Superbissakin on muoviset "spoilerit" noin 40 senttiä takarenkaiden etupuolella. Nämä spoilerit on noin 40 senttiä leveät eli aika tarkkaan juurikin tukivarsin kokoiset.

Jos oikein tarkkaan katsoo tuota aikaisempaa kuvaani kuraläpistä, niin spoilerin pää on juuri ja juuri kuvassa näkyvissä.
 
tai sanoi:
Kyllä. Itseasiassa tuollainen läppä on tarkkaan katsottuna myös hyvin monen auton etupyörän edessä. Kuulemma merkittävä vaikutus renkaan ilmanvastukseen.

Sellainen pikkuinen "läpännysä" löytyy XC60n etulokasuojan etureunasta. Varsinaisia kuraläppiä ei ole. Hiekkatieajot ovat käyneet kovin vähiin, mutta aina maalla käydessä niitä kertyy muutama kilometri.
 
508:n alusta on suojattu etuhelmasta taka-akseliin asti muovilevyillä, joita maahantuoja kutsuu pohjapanssariksi. Panssaria en niissä näe, mutta onhan ne pohjan suojana. Roiskeläpiksi on tuollaisia kovia muoveja kelpuuta, jotka eivät taitu, jos jokin ottaa niihin kiinni ja valmiina ei kumisia läppiä ole. Toisaalta minä kun en aja sorateillä, en yhtään, niin soran ja kivien lentäminen omista renkaista ei ole niin suuri ongelma. Toki niistäkin on kokemusta ja kun taas talvi tulee, niin sitä hiekoitussepeliä aletaan tälläkin kylällä kylvämään. Sitten ajetaan 5 km/h tai hiljempaa siellä missä sitä on kylvetty ja kirotaan tiemestarille tuosta älyn riemuvoitosta.
 
Hyundaissa originaalit roiskarit edessä ja takana. Melko huomaamattomasti sulautuu koriin. Itse kyllä tykkään että läpät löytyy edestä ja takaa :)
 
Ekat takaläpät noin 30 vuoden tauon jälkeen. Ei ne hirveesti häiritse, kun rengas tulee pari milliä ulommaksi kuin läppä. Suojaa kuitenkin riittävästi.
 
Minä olen asennuttanut takaläpät Golfiin, A6:een ja A3:een ja saanut siitä hiukan hymyilyä osakseni. Minusta nuo eivät auton ulkonäköä pahenna ja jotenkin quattroon ne jopa sopivat nelivetoimagon johdosta.

IMG_0663.JPG


IMG_0185.JPG


IMG_2273.JPG


 
Mazdassa ei tullut mitään läppiä toimitukseen ja Audissa on etuläpät. Tummissa väreissä tuo hiekkapuhallus näkyy helposti, joten kannatan läppien asennusta.
 
Asennutin heti roiskeläpät eteen ja taakse. Suojaa hiekkapuhalluksesta kylkiin.
 
Ei ole läppiä edessä eikä takana. En ole varma onko edes saatavana, edes eteen.
 
Markku J sanoi:
Minä olen asennuttanut takaläpät Golfiin, A6:een ja A3:een ja saanut siitä hiukan hymyilyä osakseni. Minusta nuo eivät auton ulkonäköä pahenna ja jotenkin quattroon ne jopa sopivat nelivetoimagon johdosta.

Kyllähän noi Audien läpät aika hymyilyä herättäviltä bulkeilta näyttävät. Golfin läpät sitä tyypillistä nykyautoihin saatavaa sisälokarin jatketta, johon läppä sana ei oikein mitenkään sovi. Samanlaiset hirviöt saa 508:iin taakse, etuläpät on lähinnä vitsi:

$_12.JPG


Takaviritelmät on niin kapeatkin että rengas kurkkaa läpän molemmilta sivuilta esiin:

$_12.JPG
 
Penguin sanoi:
Kyllähän noi Audien läpät aika hymyilyä herättäviltä bulkeilta näyttävät.

Ikävä kyllä olet täysin oikeassa. Varsinkin linjakkaassa kutosessa nuo Duplo-palikat ovat melko irvokkaat.
 
Omalla rahalla hommattuihin autoihin ehdottomasti läpät, aivan sama vaikka auto näyttäisi p*rsereiälle niiden kanssa (ei se kuskikaan mikään kaunis näky ole). Leonissa ei läppiä ole ja se jo takapuskurissa näkyy...
 
Ei ole nykyisissä kummassakaan.  8)
Aiemmissa käyttöautoissa kyllä oli... ;)
 
Sen verran tulee vedettyä venettä tai peräkärryä, että ilman läppiä ne olisivat yltäpäältä kurassa kostealla kelille. Joten laitatin sellaiset taakse aiemminpiin Skodiini. 
 
Nyt kun vettä tullut taivaalta koko viikon, kaipaisi kyllä roiskeläppä-pakkoa takaisin. Varsinkin kun se suihkuava vesi täynnä tiesuolaa ja nastojen rouhimaa asvalttia. Ja tietenkin myös nastojen/hiekoituskivien takia jotka lentelee tuulilaseihin.

En tiedä mikä oli varsinainen syy miksi pakko poistettiin, mutta jos tuo liittyy johkin 0,001% kulutuksen/päästöjen lisääntymiseen niin on kyllä suurimpia EUn ilmastopolitiikan järjettömyyksiä.

Oman auton ensimmäinen omistaja ainakin fiksusti otti roiskeläpät eteen ja taakse. Auton kyljet pysyy puhtaana, pohja ei niin hiekkapuhallu ja varmasti muutama takana ajaneen tuulilasi säästynyt tässä 215tkm aikana.
 
Viime toukokuussa luovutetuun RAV4:een en jostain syystä tilannut roiskelevyjä, kuten termi kuuluu. Asennusaika marmorilla ensi keskiviikkona. Tuohon koslaan kun sopivat ulkonäkönsäkin puolesta hyvin.
 
Sande sanoi:
Sen verran tulee vedettyä venettä tai peräkärryä, että ilman läppiä ne olisivat yltäpäältä kurassa kostealla kelille. Joten laitatin sellaiset taakse aiemminpiin Skodiini.
Vollesta nuo puuttuu ja kyllä kaipaisi sellaisia, kun peräkärry oli vkl:nä yltä päältä kurassa.
 
Meillä läpät edessä ja takana. Mallia OEM.

Harmi ettei orkkiksina saa perinteisiä pitkiä taipuisia kumimattoläppiä. Niistä olisi sentään jotain hyötyä. ;D
 
Minusta läpät kuuluu autoon. Olivat laittaneet pyynnöstäni Poloon ne eteen ja taakse. Edelliseen autooni laitoin ne itse aikoinaan.

Ja muokataan vielä perustelut eli ulkonäkö ja ehkä kivisuihkun esto. Minusta läpät vaikuttavat positiivisesti ulkonäköön.
 
Ei tule minun autooni enää ikinä roiskeläppiä ja ihan puhtaasti ulkonäkösyistä. Varsinkin takaläpät pilaa auton kuin auton.

En usko että läpistä on minulle mitään hyötyä. Omissa autoissa helmoista on lähtenyt kiilto oli läppiä tai ei mutta maalit on aina säilyneet. Ehkä paljon hiekkateillä ajavilla eri juttu.

Roiskeläpät menee minulle samaan sarjaan kuin takaluukun mallimerkinnät ja kumimatot. Eli ei ikinä.  :D