P
pantero
Vieras
Kaikissa omissa autoissa on poikkeuksetta ollut roiskeläpät edessä. Kun suunnilleen 10 % ajokilometreistä tulee hiekkateillä, olen katsonut tämän välttämättömäksi auton helmojen ja kylkien suojaamiseksi. Kunnollisen kokoinen roiskeläppä edessä suojaa myöskin auton sivuja eturenkaista tulevalta loka- ja kurasuihkulta.
Nykyisin autojen alahelmat on muovitettu ja esim. Yetissä on lisäksi suojateippisiivu takapyörien edessä. Roiskeläppiä ei autoihin tehtaalla asenneta, vaan ne on ruksattava erikseen varusteena. Roiskeläpätkään eivät tosiasiallisesti estä hiekkasuihkun osumista auton alustaan. Siinä ollaankin auton suunnittelijoiden varassa, miten alustaa ja sen osia on suojattu tällaista eroosiokuormitusta vastaan.
Nykyautoissa on myöskin lyhyt läppä takapyörän aukon etuosassa. Sen merkitys on itselle hämärän peitossa. Onko se ilmanvastusta pienentävä, vai estääkö se kivien osumisen takarenkaaseen liian jyrkässä kulmassa (sinkoutuakseen renkaasta muihin auton ja alustan osiin)?
Vaikka autojen alustan ja alahelmojen suojauksessa onkin pientä kehitystä havaittavissa, valitsen silti jatkossakin uuteen autoon vähintäänkin roiskeläpät eteen. Kaikkein pienin läpyskä on ollut CX-5:ssa, mutta kaipa sekin ainakin osittain hommansa hoiti. NX yllätti positiivisesti, kun sen roiskeläppä on reilusti mitoitettu, jolloin siitä on käytännössä jo enemmänkin hyötyä.
Nykyisin autojen alahelmat on muovitettu ja esim. Yetissä on lisäksi suojateippisiivu takapyörien edessä. Roiskeläppiä ei autoihin tehtaalla asenneta, vaan ne on ruksattava erikseen varusteena. Roiskeläpätkään eivät tosiasiallisesti estä hiekkasuihkun osumista auton alustaan. Siinä ollaankin auton suunnittelijoiden varassa, miten alustaa ja sen osia on suojattu tällaista eroosiokuormitusta vastaan.
Nykyautoissa on myöskin lyhyt läppä takapyörän aukon etuosassa. Sen merkitys on itselle hämärän peitossa. Onko se ilmanvastusta pienentävä, vai estääkö se kivien osumisen takarenkaaseen liian jyrkässä kulmassa (sinkoutuakseen renkaasta muihin auton ja alustan osiin)?
Vaikka autojen alustan ja alahelmojen suojauksessa onkin pientä kehitystä havaittavissa, valitsen silti jatkossakin uuteen autoon vähintäänkin roiskeläpät eteen. Kaikkein pienin läpyskä on ollut CX-5:ssa, mutta kaipa sekin ainakin osittain hommansa hoiti. NX yllätti positiivisesti, kun sen roiskeläppä on reilusti mitoitettu, jolloin siitä on käytännössä jo enemmänkin hyötyä.