https://tummennuskalvot.fi/

Roiskeläpät/kitkat/nastat

Automaattori

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
29.12.2013
Aloitan tämän ikuisuuskysymyksen tännekin, eräässä toisessa sivustossa roiskeläppien kannatus oli huomattavan korkea, mutta asia kiinnostaa itseä paljon ja olisi mukava saada kommentteja ja kokemuksia myös tänne. Peruskysymys on kannattaako roiskeläppiä asentaa, vai ei? Imeekö kitkarenkaat sisäänsä kiviä ja muuta moskaa joka rikkoisi takanatulevan tuulilasin. Vai, onko se ainakin talvisin irronnut nasta, joka siihen tuulilasiin napsahti?

Omakohtainen kokemus on että varon ajamasta liian lähellä varsinkin kuorma-autoja, joiden renkaitten poimuissa voi olla isojakin kiviä. Itse sain viimeksi kiveniskemän, tosin aika pienen kun sivutieltä tuli auto eteen ja kiihdytti tietenkin täysillä kun tajusi että tulen aika kovaa kohti. Auto oli aika vanha ja takaroiskeläpillä varustettu. Silti se kivi sieltä napsahti.

Omassa autossani ei ole roiskeläppiä ollenkaan. En ymmärrä miksi pitäisi olla. Eilen hain Yetini fixauksesta ja siihen laitettiin Paint Sealant-käsittely. Auto oli fixin jälkeen kuin uusi, ehkä kiilsi jopa enemmän. Kun tutkin työn tulosta, muistui mieleen Areenalla käyty keskustelu ja kuvat miten kivet oli syönyt jonkin Superbin helmat. Voi tietenkin olla autokohtaista miten hyvin roiskeläppä autoa suojaa, mutta omat kokemukseni aika monesta autosta ilman läppiä tukee ajatusta että läpät voi olla myös huono ratkaisu. Nyt puhun kokemuksista Yetin suhteen. Ekassa Yetissäni oli edessä läpät ja kurakelillä auton kylkeen tuli kolmio täynnä kuraa, mutta tässä uudessa Yetissä ilman roiskeläppiä kylkeen tulee tasainen massa pientä kuraa, siis isommalle alueelle, eikä niin häiritsevästi kuin läppäversiossa.

Laitan liitteeksi pari kuvaa autosta jolla on kaksi kesää ajettu mökkisoratietä ja muutenkin kierrelty paikoissa joissa vois kuvitella auton vaurioituvan kiven iskuista. Kuvista sen verran että takapäästä otetussa kuvassa näkyy tehtaan teippaama alue, johon luultavasti kivet, sun muut aiheuttaa vahinkoa. Se on molemmilta puolilta uutta vastaavassa kunnossa, ne tummat pilkut mitä siinä näkyy on peilikuvia kun auto oli oikeasti kiiltävämpi kuin uusi fixin jäljiltä. 
 

Liitteet

  • _DSC8860.jpg
    _DSC8860.jpg
    67,5 KB · Katsottu: 523
  • _DSC8857.jpg
    _DSC8857.jpg
    151,3 KB · Katsottu: 459
Olen suosinut autoissani aina roiskeläppiä. Nykyiseen myyjä ei sopimuksestamme huolimatta niitä taakse laitattanutkaan- en ole sitten enää asiaan palannut ja nyt vuosi menty ilman. En tiedä pysyisikö hopan takalisto puhtaampana jos ne olisi. Takapuskuri kumminkin muovia niin se ei ala ruostuun vaikka sora sitä puhaltaakin.

Monesti kuulee meitä kitkalla ajavia haukuttavan sepelin heittäjiks. Olen sitä mieltä että ihan yhtä lamelloituja on nastarenkaatkin nykyään ja kivenkoloja löytyy niistäkin. 
 
Jysky sanoi:
Olen suosinut autoissani aina roiskeläppiä. Nykyiseen myyjä ei sopimuksestamme huolimatta niitä taakse laitattanutkaan- en ole sitten enää asiaan palannut ja nyt vuosi menty ilman. En tiedä pysyisikö hopan takalisto puhtaampana jos ne olisi. Takapuskuri kumminkin muovia niin se ei ala ruostuun vaikka sora sitä puhaltaakin.

Monesti kuulee meitä kitkalla ajavia haukuttavan sepelin heittäjiks. Olen sitä mieltä että ihan yhtä lamelloituja on nastarenkaatkin nykyään ja kivenkoloja löytyy niistäkin.

Johonkin ne kivet tai nastat lentää. Vaikka laittaisit lapion kokoiset roiskeläpät, niin tuuli voi silti kääntää kivet takanatulijan tuulilasiin! Tai etuläpätkin voi niitä kiviä viskellä, kun voimakas puhuri yllättäin puuttuu asiaan. Roiskeläpät on juuri niitä esteitä, jotka muuttaa kivien/nastojen liikerataa!
 
Aikaisemmin minulla ei ole ollut autoa jossa ei ole takana läppiä,kaikkiin uusiin olen laittanut läpät taakse etuläppien lisäksi. Golfin takapyörät ovat niin nurkissa etten pitänyt läppiä taakse tarpeellisena mahd kiveniskujen vuoksi.
 
Vovvessa oli kaikki mahdolliset tehdasasenteisena saatavissa olevat pienet läpät sekä edessä että takana kun auton ostin ja kiinni ovat edelleen. Semmoinen pieni totaalisesti kiinni juuttunut kuralämpäre on etupuolella sekä oikealla että vasemmalla helmassa kiinni, mutta tokihan vanhassa autossa nyt aina jotain pientä kosmeettista häikkää muutenkin on niin asia ei haittaa minua. Olen siinä käsityksessä, että nämä suojaavat auton alustaa ja takana tulevia, vaikkeivät tietenkään siinä tarkoituksessa täydellisen aukottomia olekaan. Jos olisi varaa ostaa mieleinen auto uutena, saattaisin ruksia varustelistalta läpät uuteenkin autoon, mielestäni ne näyttävätkin kivalta ja tuovat vähän ryhtiä helman linjoihin.
 
Ehdottomasti autossa pitää kuraläpät olla, edessä ainakin.
Nuo paljon suojaavat autoa ja pysyy siistissä kunnossa, myös ulkonäöllisesti sopii moniin autoihin läpät. RS Fabiassa takaläpät ovat ehdottomat jos haluaa pitää maalit puskurissa, edellisessä Seatissa ei olut takaläppiä kun ei olisi sopinut eikä olisi ollut mitään hyötyä. Suojaa nuo kuraläpät varmasti muidenkin autoja, ei pääse kivet ihan suoraan ampuun kohti. Joka autoon nuo pitäisi luovutus huollossa laittaa!
 
Montessa läppiä ei ole , ainakaan vielä , ja kyllä sen helmoista näkee , tosin pitää kumartua...
Automaattorin esimerkkikuvista ei ole juurikaan hyötyä kun ne on kuvattu ihan väärin ,
eihän ne kivet lokasuojista etureunoja riko ?
Kuvaappa takaosa , ja ilman sitä fixaus vahaa ;)
 
Automaattori sanoi:
Hämmästys on suuri täällä. Taidat olla rekkamiehiä?

Mäkin laittasin, olispa ainakin naapureille/työkavereille jupistavaa: Hienon auton meni pilaamaan! Itsetunto kestäis aika kivasti tuolla ajella  8)

Rekkamies en ole, vaikka sivuosuma tulikin, meillä laitetaan aika isoja kumiläppiä lokasuojiin & puskuriin, lokasuojissakin kiristyy koko ajan määräykset millainen rakenteen pitää olla.
 
Minulle on takaroiskeläpistä foorumeilla kuittailtu, mutta pidän niitä hyödyllisinä, ja tähän viimeisimpäänkin autoomme ne mielestäni sopivat quattro -hengessä oikein hyvin jopa tyylillisesti. Vajakki pärjätköön ilmankin.
 
Japoff sanoi:
Automaattorin esimerkkikuvista ei ole juurikaan hyötyä kun ne on kuvattu ihan väärin ,
eihän ne kivet lokasuojista etureunoja riko ?
Kuvaappa takaosa , ja ilman sitä fixaus vahaa ;)

Juuri näin.

Itse ajoin Yetillä inan yli 20tkm ilman takaläppiä ja jo siinä ajassa oli takapuskurin alareunat soosina, eihän siinä mustassa muovissa juuri mitään näkynyt mutta kädellä kun kokeili niin oli aivan santapaperia, alkoi myös jäämään mikrokuituliinasta nukkaa/haivenia kun muovi oli niin karheaa. Nyt on Superbilla ajettu suurinpiirtein saman verran ja kyllä huomaa takapuskurin maaleista että läppiä ei ole ollut, vauriot ei ole vielä näkyviä mutta karheus tuntuu selvästi kun kädellä kokeilee. Keväällä menee renkaanvaihdossa läpät paikoilleen, olisi pitänyt laitattaa ne jo ennen luovutusta :-\
 
Räsän (2.Octavia) takahelmat meni pilalle märästä hiekkasuihkusta n.200-300km suorituksella.
 
Kakkosräsä on erityisen herkkä hiekkasuihkuille ilman takaläppiä. Poikani auton kanssa se tuli esille muutama tuhat km ajettuna, ja läpät laitettiin. Oman kakkosräsän kohdalla en tuota kai tutkinut tarpeeksi tarkasti - ja autohan ehti olla minulla vain lyhyen aikaa kuivalla kesäkelillä.
 
Haluaisin autooni roiskeläpät, mutta eteen ei tunnu löytyvän mistään sopivia.
 
manni sanoi:
Haluaisin autooni roiskeläpät, mutta eteen ei tunnu löytyvän mistään sopivia.

Juu , ite tarttis minunkin värkätä ne jostakin perus läpästä , kun Monteenkaan ei ole orginaaleja tarjolla helmojen vuoksi
 
Karvis sanoi:
Itse ajoin Yetillä inan yli 20tkm ilman takaläppiä ja jo siinä ajassa oli takapuskurin alareunat soosina, eihän siinä mustassa muovissa juuri mitään näkynyt mutta kädellä kun kokeili niin oli aivan santapaperia, alkoi myös jäämään mikrokuituliinasta nukkaa/haivenia kun muovi oli niin karheaa. Nyt on Superbilla ajettu suurinpiirtein saman verran ja kyllä huomaa takapuskurin maaleista että läppiä ei ole ollut, vauriot ei ole vielä näkyviä mutta karheus tuntuu selvästi kun kädellä kokeilee. Keväällä menee renkaanvaihdossa läpät paikoilleen, olisi pitänyt laitattaa ne jo ennen luovutusta :-\

Juuri tämän takia itsekin asennutin ennen luovutusta Superbiin taakse roiskeläpät. Autolla joudutaan ajamaan paljon hiekkatiellä, joten tämän takia ajattelin että niistä olisi iloa. Kura roiskuu takapyörän takapuolelle melkein kuin läppiä ei olisi, mutta ainakin tuo puskurin maalipinta on pysynyt sileänä. Että kai niistä jotain hyötyä on ollut.
 
Tässä pari kuvaa perästä. Autolla on nyt ajettu 26000km ilman roiskeläppiä, minä en ainakaan löydä mistään kohtaa normaalia enempää kulumista. Jos joku autostadiumilainen asuu lähellä Kokkolaa, niin tänne voi tulla kokeilemaan puskuria ja helmoja. Yyteellä saa minut kiinni.

Se on tietenkin selvää että eri autoissa kuluu eri paikat, mutta Karvisella oli kuitenkin Yeti, jossa takapuskurin reunat oli mennyt soosiksi. Mun Yeti on neliveto, niin luulisi että olisi kuluttanut vielä pahemmin kuin Karviksella.

Sen jälkeen kun Suomen valtio (vai oliko se EU) ystävällisesti antoi mahdollisuuden ajaa autolla ilman läppiä, niin mun autoissa niitä on ollut vain korkeintaan edessä. Suurimmassa osassa autoista läppiä ei ole ollut ollenkaan. Muistaakseni läppäkiellon poistuttua oikein kehotettiin ajamaan ilman läppiä.
 

Liitteet

  • _DSC8878.jpg
    _DSC8878.jpg
    219,6 KB · Katsottu: 462
  • _DSC8870.jpg
    _DSC8870.jpg
    225,6 KB · Katsottu: 409
^Eihän tuossa pyörän takana ole maalipintaakaan mikä vois kulua, vaan tuollaista mustaa röpelömuovia jos ihan oikein näen. Sen mahdollinen kuluminen ei edes näy mihinkään.
Tuo hopeanvärinen "diffuusorin" tms. kulumiseen ei vaikuta onko läppiä tai ei.
 
-P- sanoi:
^Eihän tuossa pyörän takana ole maalipintaakaan mikä vois kulua, vaan tuollaista mustaa röpelömuovia jos ihan oikein näen. Sen mahdollinen kuluminen ei edes näy mihinkään.
Tuo hopeanvärinen "diffuusorin" tms. kulumiseen ei vaikuta onko läppiä tai ei.

Voin vielä laittaa kuvan etupyörän takaisesta helmasta. Vaikka sitäkään ei ole maalattu, vaan on muovia, niin mitään ylimääräistä kulumista ei näe, eikä tunnu edes koskettelemalla. Kaikissa muissa läpättömissä autoissani on ollut helmatkin maalattuja, eikä yhdessäkään ole ilmaantunut korjattavaa. Minä vaan en kokemukseen pohjautuen usko roiskeläppien tarpeeseen. Päinvastoin ne lisää polttoaineen kulutusta ja hankaloittavat auton etenemistä syvässä lumessa. Keräävät lumikelillä lokasuojan täyteen lunta ja omaan silmään ovat myös rumia. Jatketaan tästä. -P-, Karviksella oli myös Yeti ja siinä porsi muovinen puskuri kuulemma "muusiksi", miksi ei mulla? Ajan kuitenkin kesän ajan hiekkateitä päivittäin.
 
^Ehkä sulla on ÜberYeti :)

Mulla tässä nykyisessä A4:ssa kun oli vielä alkuperäinen takapuskuri ja ilman takaläppiä, niin tuonne auton alle kaareutuvassa puskurin osassa heti pyörän takana kyllä tuli kiveniskemiä jotka näkyi selvästi kun musta muovi paistoi valkoisessa autossa ja oli kiveniskemiä täynnä (neliveto on kyseessä). Ei se sieltä kyllä juuri mihinkään näkynyt eikä suuremmin haittanut.
Autoon vaihdettiin sittemmin takapuskuri peräänajon seurauksena. Nyt ko. puskuri on ollut paikallaan kymmeniätuhansia kilometrejä eikä siinä samassa paikassa näy käytännössä mitään jälkiä tässä uudessa puskurissa. En tiedä miten se maalattiin mutta kestää paljon paremmin kuin alkuperäinen maalaus. Toki siinä kaaressa heti pyörän takana paistaa musta muovi läpi jonkin verran, mutta ei siellä puskurin alaosassa.
En minäkään takaläppiä ole laittanut. Etuläpät on kyllä.