https://tummennuskalvot.fi/

Renkaiden vaikutus polttoaineenkulutukseen

Lebis

Klassikkoainesta
Liittynyt
31.12.2013
Oman kokemuksen perusteella en lähtisi hakemaan syytä Contin nastarenkaasta. Itselläni oli Cupra R:ssä Contin nastat 225/40-18 koossa ja talvikulutus oli samaa luokkaa kuin tuo Karviksen lomareissun kulutus tai jopa vähemmänkin vaikka tehoa on enemmän. Taitaa automaatti ja painavampi auto olla suurin syy kulutukseen.
 
RoccoScientist sanoi:
Olitko tarkastanut ovatko renkaat kuluneet tasaisesti? Entä oletko seurannut ajotietokoneen näytöltä hetkellisiä kulutuksia ajon aikana (jos voi)?

Eturenkaat on kuluneet keskeltä miten sattuu ja jyrräävät aika äänekkäästi satasen vauhdissa, edellinen omistaja lienee ajellut väärillä paineilla. Hetkellistä kulutusta olen seuraillut lähinnä alamäkien osalta ja alamäki pitää olla aika huomattavan pitkä että kulutus tippuu nollaan, pitkässäkin mäessä ehtii melkein alas ennen kuin lukema on nollassa.
 
Nyt sitten herää kysymys, että onko edellinenkin omistaja todennut kulutuksen olevan suurehkoa ja yrittänyt tätä sitten kompensoida kivikovilla eturenkailla, vai onko kulutus ainakin osin näiden huonoksi menneiden renkaiden syytä...
 
RoccoScientist sanoi:
Nyt sitten herää kysymys, että onko edellinenkin omistaja todennut kulutuksen olevan suurehkoa ja yrittänyt tätä sitten kompensoida kivikovilla eturenkailla, vai onko kulutus ainakin osin näiden huonoksi menneiden renkaiden syytä...

Edellinen käyttäjä sanoi auton popsivan maantieajossa reilua kutosta, joka minun kokemusten valossa kuulostaa erikoiselta, mutta joka olisi kuitenkin oikeansuuntainen lukema. Saman kokoisilla kesärenkailla ehdittiin heittämään yksi maantietaipale ja siihen tankilliseen tuli hiukan kaupunkiajoakin ja silloin todellinen kulutus oli hiukan yli 7 litraa, joka 0,6L ajotietokoneen heitto huomioiden sopisi edellisen käyttäjän kertomiin kulutuslukemiin jos hän ei ole koskaan laskenut todellisia lukemia.

Sanoisin että renkaat on ajettu pilaan liian pienillä paineilla koska ovat kuluneet keskeltä, voi olla että niillä on osuutensa lukemiin.
 
Viehän tuo mun Sciroccon 1.4 TSI + DSG yhdistelmäkin Contin nastoilla noin 1,5 litraa satasella enemmän (7,5-7,9) kuin kesärenkailla (6,3-6,7). Ainakin jos keskinopeudet alkaa olla tuota kahdeksankympin luokkaa. Miksei Volvossakin veisi?
 
Mikko sanoi:
Viehän tuo mun Sciroccon 1.4 TSI + DSG yhdistelmäkin Contin nastoilla noin 1,5 litraa satasella enemmän (7,5-7,9) kuin kesärenkailla (6,3-6,7). Ainakin jos keskinopeudet alkaa olla tuota kahdeksankympin luokkaa. Miksei Volvossakin veisi?

Noniin, eli melkein voisi syyttävän sormen kääntää tuonne renkaiden suuntaan :rolleyes: Nokian talvikiekoilla ei ole koskaan tullut moista kulutuspomppausta.
 
Karvis sanoi:
Noniin, eli melkein voisi syyttävän sormen kääntää tuonne renkaiden suuntaan :rolleyes: Nokian talvikiekoilla ei ole koskaan tullut moista kulutuspomppausta.

Minulla on nuo talvikiekot koko 235/40 R18, joten se vähän nostaa kulutusta. Vanhat oli tuumaa pienemmät sekä halkaisijassa, että leveydessä ja niillä lisäys oli vajaan litran luokkaa verrattuna noihin 235/35 R19 kesäkumeihin.
 
En jaksa uskoa renkaassa olevan syy, siis jos on kunnossa oleva rengas. Mulla Contin nastoilla täysin päinvastaiset lukemat kuin mitä Mikko kertoo, siis Contin nastat 225/40-18 vs. 235/35-19 kesäkumit.
 
RoccoScientist sanoi:
Nyt sitten herää kysymys, että onko edellinenkin omistaja todennut kulutuksen olevan suurehkoa ja yrittänyt tätä sitten kompensoida kivikovilla eturenkailla, vai onko kulutus ainakin osin näiden huonoksi menneiden renkaiden syytä...
Nykyiset renkaat ei käsittääkseni kulu keskeltä vaikka painetta olisi reilumminkin :rolleyes:
Varsinkin matalaprofiiliset vaativat huomattavan kovia paineita toimiakseen "oikein".
Renkaiden vaihtamisella päittäin saadaan kuluminen pysymään tasaisempana vetopyörissä.
 
Lebis sanoi:
En jaksa uskoa renkaassa olevan syy, siis jos on kunnossa oleva rengas. Mulla Contin nastoilla täysin päinvastaiset lukemat kuin mitä Mikko kertoo, siis Contin nastat 225/40-18 vs. 235/35-19 kesäkumit.
Sinulla vaikuttaa rengaskoon pieneneminen. Jos leveys pysyy samana niin yleensä kulutus nousee talvirenkailla.
 
Minulla talvirenkailla kulutus nousee kaupunki ja moottoritienopeuksissa, jos taas mennään välillä 60-70 km/h niin eroa ei enää ole paljon. Ja puhuin äsken nimenomaan moottoritienopeuksilla (talvirajoituksilla, Karviksella keskinopeus 79 km/h) olevasta kulutuksesta, jolloin ero on suurimmillaan. Sekalaisessa ajossa ei lisäystä tule noin paljoa.

Minulle tosin riittää se, että "paperikulutus" on pieni ja hankintavero siten alempi. Omilla kilometreillä ei ole mitään väliä oli todellinen kulutus sitten omalla ajoprofiililla 0-5 litraa yli tai alle tämän ilmoitetun.
 
Eilen lueskelin kirjastossa viimeistä Tuulilasin testiä nastarenkaista. Muistaakseni renkaat oli siinä koossa 205/55/16 ja Contin nastarengas oli kulutuksessa keskikastia.
 
2desiä laski kulutus kun laitto kitkat alle verrattuna kesärenkaisiin
On niissä eroja, mutta vaikea uskoo että conteissa näkyis kulutuksessa. Jotkut halvat rupsunastat merkiä dayton vei varmaan 0,5l enemmän mitä merkkirengas.
 
Yleensä vuoden pienimmät kulutuslukemat saa osapuilleen näihin aikoihin. 225 leveästä kesärenkaasta (Fulda)on siirrytty 195 leveään kitkarenkaaseen (Michelin). Talvinopeudet on laitettu tien varsiin, mutta ei vielä ole kovaa pakkasta.
 
En viitsinyt tätä varten avata omaa ketjua, mutta jos varovasti härkkisin tähän ketjuun.

Jokainen oletettavasti myöntää moottorin esilämmittämisen alentavan polttoaineen kulutusta,
mutta mites sisätilan lämmittimen kanssa? Onko sillä mitään merkitystä?
Jos jotain, niin todennäköisesti aika marginaalista.

Mutta perusteluja sille, miksi näin voisi ainakin joissain tapauksissa olla.
Joissain malleissa on sähköllä toimiviaa vastuksia tms. antamassa lämpöä kylmään kabiiniin,
kun kone ei vielä ole lämmin.
Ts. sisälämmitetyssä autossa vastuksien ei tarvitse lämmetä, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
Olihan aikanaan hirveää polemiikkia polttoaineen kulutuksen kasvusta, kun pakotettiin käyttämään ajovaloja taajamien ulkopuolella, jopa päiväsaikaan, herttinen sentään.

Tuossa tapauksessa voisi olettaa olevan jotain merkitystä, mutta tuskin muuten.
Mukavuusasiahan tuo kuitenkin pääasiassa on.